TV med märkliga fläckar, är det början på slutet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

TV med märkliga fläckar, är det början på slutet?

Tre tydliga fläckar har dykt upp på tvn och jag vet inte riktigt vad eller varför.

Ser inte riktigt ut som inbränningar?

@laxpudding kanske har sett detta tidigare?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Googla clouding

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Bosse78:
Tycker inte att jag finner några bilder med samma form av koncentrerade fläckar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ser helt klart ut som små men tydliga clouding-fält tycker jag och det finns ju inget att göra åt clouding, än att köpa ny tv

Permalänk
Medlem

Absolut ingen aning, men skulle det kunna vara så att det är märken från t.ex en armbåge eller boll eller så?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Full:

Ser helt klart ut som små men tydliga clouding-fält tycker jag och det finns ju inget att göra åt clouding, än att köpa ny tv

Låter trist.

Skrivet av m4gnify:

Absolut ingen aning, men skulle det kunna vara så att det är märken från t.ex en armbåge eller boll eller så?

Varken jag eller sambon har armbågar som är skyldiga. Håller med om att det ser ut som att det är punkt-stress eller annat mer fokuserat då även märkerna är så pass fokuserade.

Inget bör ha hänt varför jag undrar vad det är som är orsaken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter trist.

Varken jag eller sambon har armbågar som är skyldiga. Håller med om att det ser ut som att det är punkt-stress eller annat mer fokuserat då även märkerna är så pass fokuserade.

Inget bör ha hänt varför jag undrar vad det är som är orsaken.

Ja, clouding är en jävligt tråkig grej. Som jag förstått det är det dessutom "väldigt" vanligt även på så gott som nya tv-apparater som är av smalare modeller.

Det kan ju vara som så att någon har stött i tv:n vid någon förfest, kalas eller annat ståhej ni kan tänkas ha haft hos er.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Full:

Ja, clouding är en jävligt tråkig grej. Som jag förstått det är det dessutom "väldigt" vanligt även på så gott som nya tv-apparater som är av smalare modeller.

Det kan ju vara som så att någon har stött i tv:n vid någon förfest, kalas eller annat ståhej ni kan tänkas ha haft hos er.

Om det inte är så att detta är något som visar sig efter ett lång tid efter att någon stött till skärmen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om det inte är så att detta är något som visar sig efter ett lång tid efter att någon stött till skärmen?

Är inte jätteinsatt i detta så jag vågar inte svara på om det kan ta lång tid innan felet visar sig, men det kan ju vara som så att man haft felet länge utan att märka det eftersom det märks väl i princip bara när man har en och samma färg på hela tv:n

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Full:

Är inte jätteinsatt i detta så jag vågar inte svara på om det kan ta lång tid innan felet visar sig, men det kan ju vara som så att man haft felet länge utan att märka det eftersom det märks väl i princip bara när man har en och samma färg på hela tv:n

Idag är det första gången jag ser dessa fläckar och de syns i princip alla former av bilder förutom de absolut ljusaste/ljusstarkaste.
Har alltså uppstått drastiskt och fort. Bara tre tydliga fläckar som uppstått på kort tid. Jag är lite vilse i ämnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad det kan vara men tänk på att du har 3års reklamationstid! Om du fortfarande är inom det.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hade såna fläckar på min förra tv.tror det berodde på att solen stundvis sken på tvn

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Idag är det första gången jag ser dessa fläckar och de syns i princip alla former av bilder förutom de absolut ljusaste/ljusstarkaste.
Har alltså uppstått drastiskt och fort. Bara tre tydliga fläckar som uppstått på kort tid. Jag är lite vilse i ämnet.

Okej!

Jag har själv aldrig tittat på en tv med clouding men så som jag förstått det märks det i princip bara när man har en och samma färg över hela tv:n. Dock är ju dina fläckar på tv:n väldigt mycket mindre och tydligare (starkare kanske man ska säga?) och det kanske också är anledningen till att de syns tydligt även när det inte bara är samma färg över hela tv:n.

Känns dock som att vi får invänta laxpudding för att få ett riktigt bra svar. Men jag har svårt att de att det är något fel som man lagar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@CusmaR: Tre månader kvar på denna! Bra tänkt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tre tydliga fläckar har dykt upp på tvn och jag vet inte riktigt vad eller varför.

Ser inte riktigt ut som inbränningar?

https://i.imgur.com/fPrKV3s.jpg

@laxpudding kanske har sett detta tidigare?

hänger den i ett väggfäste som är mitt emot dom punkterna? eller om det blir tryck på dom ställena med något från baksidan?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

@DavidtheDoom: Har varit ett par trådar om detta tidigare. Verkar som Philips är gemensamma nämnaren då alla tre trådar jag lyckas googla fram handlar om just Philips. Skulle gissa att det är någon form av panelskada som utvecklas med tiden, kanske att lightguide-skiktet förändras pga av värmeutveckling. Eller bara generellt dålig kvalitet i tillverkningsprocessen. Ena tråden ger idéer om att varje diod har en egen lins som fördelar ljuset jämnt och att dessa lossnar.

Passa på att reklamera medan du kan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571294-tva-vita-cirkl...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586050-vit-flack-pa-t...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569462-philips-55pus8...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laxpudding:

@DavidtheDoom: Har varit ett par trådar om detta tidigare. Verkar som Philips är gemensamma nämnaren då alla tre trådar jag lyckas googla fram handlar om just Philips. Skulle gissa att det är någon form av panelskada som utvecklas med tiden, kanske att lightguide-skiktet förändras pga av värmeutveckling. Eller bara generellt dålig kvalitet i tillverkningsprocessen. Ena tråden ger idéer om att varje diod har en egen lins som fördelar ljuset jämnt och att dessa lossnar.

Passa på att reklamera medan du kan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571294-tva-vita-cirkl...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586050-vit-flack-pa-t...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569462-philips-55pus8...

Schysst,

Verkar vara ett utbrett problem, så har inlett en reklamation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@CusmaR: Tre månader kvar på denna! Bra tänkt!

Perfekt! Kör hårt. Jag hade 6 månaders fight med min Samsung om min Samsung TV innan jag till slut fick rätt, så det är bara o ligga i! De har två försök på sig att reparera sen har du rätt att häva köpet.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma på min förra tv (philips). Jag passade på att öppna upp den när jag bytte, och det visade sig vara någon form av plasthistorier som fördelar ljuset (egen gissning) som lossnat och låg längst ner i Tv:n. Satt sådana framför varje ljuspunkt, men det räkte man petade på dem så trillade dem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@FrasseC Fick du någon form av garanti eller reklamation utförd här eller kastade du TV:n och köpte en ny?

@Laxpudding @anon214822 @CusmaR
Jag försöker driva ett reklamationsärende mot Cdon men de hänvisar till att jag ska hitta en "auktoriserad serviceverkstad" först.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Detta skall inte du ordna utan CDON. De skall skicka ut fraktsedel eller ordna med bud som plockar upp TV:n och tar den tillbaka till CDON. Enda du behöver göra är att beskriva felet och skicka med "bevis" att detta är ett vanligt återkommande problem med denna modell.

Detta är de olika alternativ du kan utkräva (inte alla samtidigt givetvis)

få varan lagad eller tjänsten gjord
få en ny, felfri vara
få avdrag på priset
få köpet att inte gälla längre
vänta med att betala
få skadestånd

Vill de inte ta tillbaka varan, föreslå då istället att du får en ny vara. Du har ju redan en del bevis här i tråden som påvisar att det är ett återkommande bekymmer på modellen.

Enklast är väl att skicka ditt nästa förslag och skicka med länken nedan om dina rättigheter och deras skyldigheter så kanske de blir lättare att ha att göra med. I västa fall får du dra det till ARN men tar lång tid att få rätt.

https://www.hallakonsument.se/lattlast/reklamera-nar-det-ar-f...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ibymafayhas:

@DavidtheDoom:

Detta skall inte du ordna utan CDON. De skall skicka ut fraktsedel eller ordna med bud som plockar upp TV:n och tar den tillbaka till CDON. Enda du behöver göra är att beskriva felet och skicka med "bevis" att detta är ett vanligt återkommande problem med denna modell.

Detta är de olika alternativ du kan utkräva (inte alla samtidigt givetvis)

få varan lagad eller tjänsten gjord
få en ny, felfri vara
få avdrag på priset
få köpet att inte gälla längre
vänta med att betala
få skadestånd

Vill de inte ta tillbaka varan, föreslå då istället att du får en ny vara. Du har ju redan en del bevis här i tråden som påvisar att det är ett återkommande bekymmer på modellen.

Enklast är väl att skicka ditt nästa förslag och skicka med länken nedan om dina rättigheter och deras skyldigheter så kanske de blir lättare att ha att göra med. I västa fall får du dra det till ARN men tar lång tid att få rätt.

https://www.hallakonsument.se/lattlast/reklamera-nar-det-ar-f...

Inte helt övertygad, jag har ansvaret att påvisa att det är ett vanligt förekommande fel. De får dock stå för fiolerna om det faller under reklamationsrätten.

Har inte hittat något prejudikatfall där man har rätt att bara säga X och de måste köpa påståendet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@FrasseC Fick du någon form av garanti eller reklamation utförd här eller kastade du TV:n och köpte en ny?

@Laxpudding @Lars Celander @CusmaR
Jag försöker driva ett reklamationsärende mot Cdon men de hänvisar till att jag ska hitta en "auktoriserad serviceverkstad" först.

I mitt fall behövde en verkstad kolla också, tyvärr nekade min lokala verkstad mig och där började problemet. Jag hade dock video på felet (det uppstod bara ibland) och fick som tur var tag i en schysst kille på netonnet där jag köpt den och han såg till att min tv åkte landet runt innan nån bekräftade mitt fel. (tror jag var uppe i runt 6 verkstäder...). Tog 6 månader utan tv, men det var det värt!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CusmaR:

I mitt fall behövde en verkstad kolla också, tyvärr nekade min lokala verkstad mig och där började problemet. Jag hade dock video på felet (det uppstod bara ibland) och fick som tur var tag i en schysst kille på netonnet där jag köpt den och han såg till att min tv åkte landet runt innan nån bekräftade mitt fel. (tror jag var uppe i runt 6 verkstäder...). Tog 6 månader utan tv, men det var det värt!

Men då hade du ett intermittent problem? Mitt är konstant.

Jag måste lägga ut pengar för verkstaden och rent ekonomiskt är det nog inte värt risken. Även om jag kan ha rätten på min sida. Får bli annat bolag än Cdon nästa gång som åtminstone kan tänka sig hjälpa till med verkstad och så. Verkar ju även vara som så att Philips har massa problem så blir nog annan tillverkare också.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men då hade du ett intermittent problem? Mitt är konstant.

Jag måste lägga ut pengar för verkstaden och rent ekonomiskt är det nog inte värt risken. Även om jag kan ha rätten på min sida. Får bli annat bolag än Cdon nästa gång som åtminstone kan tänka sig hjälpa till med verkstad och så. Verkar ju även vara som så att Philips har massa problem så blir nog annan tillverkare också.

Du kan väl prova o maila verkstaden med bild o förklaring o höra med dem. Det borde ju inte kosta något!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CusmaR:

Du kan väl prova o maila verkstaden med bild o förklaring o höra med dem. Det borde ju inte kosta något!

Vilken verkstad? Det är halva problemet, har ingen verkstad att vända mig till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken verkstad? Det är halva problemet, har ingen verkstad att vända mig till.

Ring Philips (om du har en philips tv) och fråga dem vem som är auktoriserad verkstad i din stad.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hur gick det sen:
Cdon sa att de kunde ta det på reklamation och stå för fiolerna om jag skickade in till verkstad och de kunde bekräfta det är ett ursprungligt fel (och inte åverkan av mig).
Philips sa "Sorry, synd för dig men ibland måste man laga efter garantitiden, här är vår verkstad infocare".

TV:n kostade dryga 4-5000kr. Vi langar och köper annat märke i samband med flytt i höst.
Fläckarna har blivit mycket kraftigare sen tråden skapades.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Så det var början på slutet med andra ord 😄😞 Dagens teknik asså... Och Kvalité...