MSI utnyttjar COVID-19 för att värva kunder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

Därför att det trycker ned en åsikt i halsen på en. Man meddelear nyheter objektivt, sedan får läsaren själv avgöra och bestämma sig för den skall tycka. Att försöka förmedla en känsla blir propaganda, vilket är ger en äcklig smak i munnen när man kommer hit för att läsa om datorer och komponenter.

Hold your horses ;).
Nej - det är inte propaganda att ha en kritisk/granskanande vinkel på en nyhet.
Det är varken första eller sista gången redaktionellt material också har med ifrågasättanden om företags upplägg.

Precis alla nyheter, ja alla utan undantag har en vinkling där budskap anpassas beroende på vem avsändaren är, hur mediet är utformat och vem mottagaren är.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tartin:

"Utnyttjar"...

Nästan värre rubrik än aftonbladet.

Håller med, vad händer med rubrikerna på senaste haha helt löjligt faktiskt, ni kan mycket bättre det vet jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@flashen: Värsta är att de verkligen inte tar åt sig. Se vilka användare som kritiserar dem, det är personer som har varit här i ett decennium. Och se hur de bemöter kritiken. Vi vill inte behöva överge sidan, och har uttryckt missnöje i några månader nu. Jag har svårt att tänka mig att clickbait rubrikerna kan ge så mycket mer trafik, speciellt långsiktigt. (Om någon bemödar sig att bestrida clickbait anklagelse: informerar titeln dig om att artikeln handlar om en förlängd garantitid? Nej.)

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@johanandersson:
Håller med här, många rubriker som i sig är inte fel men är vinklade och överdrivna för att verka mer intressanta än dom är, d.v.s "clickbait".
Dagspressen är översvämmad av sådana, synd att det sprider sig värre än covid och infekterar sidor som denna.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Testpilot

Folk verkar överdrivet känsliga mot lite sensations-rubriker, nästan så man kan tro att folk är dödligt allergiska.

Om det inte intresserar dig är det väl bara att skrolla vidare eller lämna feedback i behörig forumdel alt. trycka på "rätta"-knappen. Att samma personer ska klaga på samma sak i varje artikel är bara utmattande och kladdar ner en massa istället för att diskutera relevanta ämnen kring artikeln i fråga...

Är mer tröttsamt i mina ögon med alla dessa "omg, Aftonclockers slår till igen"-kommentarer än eventuella clickbait rubriker

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är mer tröttsamt i mina ögon med alla dessa "omg, Aftonclockers slår till igen"-kommentarer än eventuella clickbait rubriker

Quoted for truth!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Väljer ett annat företag dra igång en kampanj med hänvisning till coronaviruset är det högintressant att skriva om, ja.

Jag är inte ute efter att ifrågasätta våra medlemmars egen slutledningsförmåga, men en av våra huvuduppgifter är att filtrera bort skitsnacket i företags kommunikation. Vill man ha strikt "saklig information" behövs väl varken SweClockers eller andra medier, det är ju bara att gå direkt till källan och strunta i vad andra skriver och gör för bedömningar av ett stycke information? Det skulle göra livet enklare att bara länka till andra och kopiera in pressmeddelanden rakt av, men det tror jag inte de som besöker oss är intresserade av.

Om det är så att kunder kanske vill vara med i MSI:s kundklubb och ser fördelar med det eller kanske redan är det, blir dom då utnyttjade här? Som en reflektion kan man i sammanhanget fundera på vilken tråd som just nu är den absoult populäraste på SweClockers och som därmed förmodligen är den som genererar största intäkter i form av reklamvisningar till Geeks AB

Vi behöver inte tycka lika och kommer förmodligen inte göra det heller, men för egen del hade jag gärna sett en mer saklig rubrik alternativt en mer underbyggd artikel som påvisar problemet. Nu känns det mer som jag får en personlig åsikt i form av en nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Folk verkar överdrivet känsliga mot lite sensations-rubriker, nästan så man kan tro att folk är dödligt allergiska.

Om det inte intresserar dig är det väl bara att skrolla vidare eller lämna feedback i behörig forumdel alt. trycka på "rätta"-knappen. Att samma personer ska klaga på samma sak i varje artikel är bara utmattande och kladdar ner en massa istället för att diskutera relevanta ämnen kring artikeln i fråga...

Är mer tröttsamt i mina ögon med alla dessa "omg, Aftonclockers slår till igen"-kommentarer än eventuella clickbait rubriker

Hur en artikel framställs och dess innehåll är väl en relevant diskussion tänker jag? Det kanske finns en lista på godkända frågeställningar någonstans som jag missat. Klart man kan diskutera nyhetsutforming i ett bredare perspektiv i en en egen tråd men nu diskuterades ju denna artikel specifikt.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

"Utnyttjar"...

Nästan värre rubrik än aftonbladet.

Det är ju att utnyttja, eller hur definierar du det? Det behöver inte betyda att det MSI gör är något dåligt heller.
Clickbait är inget nytt. Om det vinklas är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Tyckte också först att rubriken va helt galet överdriven men det beror på att jag hoppade in på artikeln med tanken att jag skulle läsa något riktigt skamligt men efter att ha läst 2/3 av artikeln så har jag bara fått en bild av att MSI är omtänksamma så då ger jag upp och skummar igenom resten varpå jag helt missar det vad man anser att MSI gör fel.

Det va först när jag läste @Meantek bra, korta, sakliga svar på feedbacken från folk här som jag fattade att jag missat något i artikeln.

Så min feedback på artikeln är egentligen bara att jag gärna ser att anledningen till artikelns "starka" rubrik kommit tidigare och tydligt.

Däremot svar som Jacobs "Sen har jag inte mycket till övers om anklagelser att vi utnyttjar situationen. Ska vi sluta rapporterar om aktuella händelser i branschen och att peka ut tveksamma beteenden som dessa?..." osv.
Detta tolkar jag som motangrepp och är inte vad jag förväntar mig av en seriös nyhetschef, faktiskt så pass att jag tvekade flera gånger innan jag skrev detta pga risk för att få ett liknande svar.

Mvh Jonas

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ortovox:

Tyckte också först att rubriken va helt galet överdriven men det beror på att jag hoppade in på artikeln med tanken att jag skulle läsa något riktigt skamligt men efter att ha läst 2/3 av artikeln så har jag bara fått en bild av att MSI är omtänksamma så då ger jag upp och skummar igenom resten varpå jag helt missar det vad man anser att MSI gör fel.

Det va först när jag läste @Meantek bra, korta, sakliga svar på feedbacken från folk här som jag fattade att jag missat något i artikeln.

Så min feedback på artikeln är egentligen bara att jag gärna ser att anledningen till artikelns "starka" rubrik kommit tidigare och tydligt.

Däremot svar som Jacobs "Sen har jag inte mycket till övers om anklagelser att vi utnyttjar situationen. Ska vi sluta rapporterar om aktuella händelser i branschen och att peka ut tveksamma beteenden som dessa?..." osv.
Detta tolkar jag som motangrepp och är inte vad jag förväntar mig av en seriös nyhetschef, faktiskt så pass att jag tvekade flera gånger innan jag skrev detta pga risk för att få ett liknande svar.

Mvh Jonas

Det var inte menat som något personligt (antar det är vad du menar med "motangrepp"?) och det är djupt olyckligt om det tolkades så. Men vi måste kunna motivera vårt agerande och bemöta kritik, och när folk kommer med väldigt skarp sådan måste vi ju kunna svara även på det. Det var just vad jag gjorde och resonerade runt den kritik som kom. Alternativet vore att kapitulera från kommentarsfältet när det stormar och visa att vi verkligen inte bryr oss.

Angående artikeln håller jag med dig om om att vi kunde varit tydligare om problematiken vi ser då kärnan "... i ett försök att profitera på data från kunder i utsatta områden" kom först längre ned i slutet av ett stycke och blev rätt osynliggjort. Jag ser ändå hur man på grund av det kan tycka att rubrik och ingress inte återspeglar artikelns innehåll. Tack för inlägget!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Angående artikeln håller jag med dig om om att vi kunde varit tydligare om problematiken vi ser då kärnan "... i ett försök att profitera på data från kunder i utsatta områden" kom först längre ned i slutet av ett stycke och blev rätt osynliggjort. Jag ser ändå hur man på grund av det kan tycka att rubrik och ingress inte återspeglar artikelns innehåll. Tack för inlägget!

Problemet är inte att rubriken inte återspeglar artikeln utan att artikeln i sig gör påståenden som inte bekräftas. Ni påstår att syftet med detta är att "profitera på data från kunder i utsatta områden" men ni presenterar inget som stödjer detta mer än er/din personliga tolkning av det hela och MSI själva får ingen möjlighet att kommentera påståendet. Det är mycket möjligt att det ni påstår stämmer, jag har själv ingen aning, men det är också möjligt att det inte gör det.

I vilket fall som helst är lösningen enkel - uppdatera artikeln så att den inkluderar stöd för de påståenden ni kommer med

MSI Extends Product Warranties by Two Months Due to Coronavirus

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av improwise:

Problemet är inte att rubriken inte återspeglar artikeln utan att artikeln i sig gör påståenden som inte bekräftas. Ni påstår att syftet med detta är att "profitera på data från kunder i utsatta områden" men ni presenterar inget som stödjer detta mer än er/din personliga tolkning av det hela och MSI själva får ingen möjlighet att kommentera påståendet. Det är mycket möjligt att det ni påstår stämmer, jag har själv ingen aning, men det är också möjligt att det inte gör det.

I vilket fall som helst är lösningen enkel - uppdatera artikeln så att den inkluderar stöd för de påståenden ni kommer med

MSI Extends Product Warranties by Two Months Due to Coronavirus

Anandtech gör uppenbarligen en helt annan tolkning och ser det enbart som good will. Jag respekterar deras bedömning och att många i kommentarsfältet här tycker vi gör jättefel som pekar på vad vi ser är att utnyttjar situationen från MSI:s sida. Om MSI bara var ute efter att göra något bra hade de inte haft krav på att gå med i en kundklubb. I grunden är det bra att de förlänger garantin, men inte tillvägagångssättet och därför är det för oss tydligt att det finns underliggande motiv.

Det känns bara som att det här är går i cirklar nu. Tydligt är att vissa håller med oss i vår bedömning, andra inte, och då har vi en situation där alla inte kommer bli nöjda oavsett vad som görs. I just det här fallet ser vi inte heller att vi gjort något fel och kommer därför inte revidera artikeln.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Anandtech gör uppenbarligen en helt annan tolkning och ser det enbart som good will. Jag respekterar deras bedömning och att många i kommentarsfältet här tycker vi gör jättefel som pekar på vad vi ser är att utnyttjar situationen från MSI:s sida. Om MSI bara var ute efter att göra något bra hade de inte haft krav på att gå med i en kundklubb. I grunden är det bra att de förlänger garantin, men inte tillvägagångssättet och därför är det för oss tydligt att det finns underliggande motiv.

Det känns bara som att det här är går i cirklar nu. Tydligt är att vissa håller med oss i vår bedömning, andra inte, och då har vi en situation där alla inte kommer bli nöjda oavsett vad som görs. I just det här fallet ser vi inte heller att vi gjort något fel och kommer därför inte revidera artikeln.

"Utnyttjar COVID-19 för att värva kunder". "...ett försök att profitera på data från kunder i utsatta områden"

Jag kan förstå att det är svårt att backa från uttalanden, men ovanstående citat är oerhört tendentiösa. Det första citatet är dessutom gränsfall till faktafel.

Det här lämnar en bitter eftersmak, på en nivå där det fick mig att fundera över om skribenten hade några underliggande motiv. Sällsynt vad det gäller Sweclockers.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@Jacob: Efter vad jag kan se är det förnamn, mail och land som krävs... skulle kanske inte kalla det för "samla in persondata" men vi är alla olika

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ett hyggligt initiativ. Frivilligt att delta om man vill ha extra garanti.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sicken Aftonbladet rubrik! ”Utnyttjar”

Sen att MSI försöker ”profitera” genom att man går med i deras kundklubb....

Alltså....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

"MSI erbjuder förlängd garanti till klubbmedlemmar i Coronautsatta områden", eller om man nu måste få MSI att se dåliga ut så kan man ju ersätta "erbjuder med" typ "försöker locka med" och det skulle fortfarande vara mer verklighetstroget.

De utnyttjar väl inte Corona för att värva kunder mer än Sweclockers utnyttjar Corona för att få folk att klicka på deras artiklar. Det vore i mitt tycke ett lika tekniskt korrekt påstående. Skulle dock inte tro att redaktionen skulle vara helt nöjda om t.ex. Aftonbladet skrev en artikel med det som rubrik. Trodde väl aldrig att jag skulle befinna mig i en situation där jag faktiskt försvarar ett företag för att försöka få folk att gå med i deras kundklubb, så det är väl bara att gratulera Sweclockers för det konststycket. Om detta var ett försök att avslöja fult spel så är det mestadels ert eget som jag kommer minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

"MSI erbjuder förlängd garanti till klubbmedlemmar i Coronautsatta områden", eller om man nu måste få MSI att se dåliga ut så kan man ju ersätta "erbjuder med" typ "försöker locka med" och det skulle fortfarande vara mer verklighetstroget.

De utnyttjar väl inte Corona för att värva kunder mer än Sweclockers utnyttjar Corona för att få folk att klicka på deras artiklar. Det vore i mitt tycke ett lika tekniskt korrekt påstående. Skulle dock inte tro att redaktionen skulle vara helt nöjda om t.ex. Aftonbladet skrev en artikel med det som rubrik. Trodde väl aldrig att jag skulle befinna mig i en situation där jag faktiskt försvarar ett företag för att försöka få folk att gå med i deras kundklubb, så det är väl bara att gratulera Sweclockers för det konststycket. Om detta var ett försök att avslöja fult spel så är det mestadels ert eget som jag kommer minnas.

Håller med dig till fullo. Detta var det lägsta jag sett av Sweclockers på länge. Nästan så man tror att någon reklamdeal gått åt skogen och nu ska SC minnsann visa vem som bestämmer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja stödja Sweclockers i rubrikvalet här. Att registrera sig i en kundklubb för att få extra garanti brukar vara rätt så normalt då den extra kundinformationen är värdefullt för företagen. Kunden får extra garanti och företaget får information om kunden.

Det här fallet är inget annorlunda. MSI får värdefull information om dess kunder och kunderna får extra garanti. Men nu vill MSI också framstå som att de gör samhället en god gärning, när de samtidigt också potentiellt tjänar på det ekonomiskt.

Bah. Goda gärningar gör man inte för att tjäna på det.

Permalänk

Märkliga saker händer i dessa tider

Permalänk

Märkliga saker händer i dessa tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det var inte menat som något personligt (antar det är vad du menar med "motangrepp"?) och det är djupt olyckligt om det tolkades så. Men vi måste kunna motivera vårt agerande och bemöta kritik, och när folk kommer med väldigt skarp sådan måste vi ju kunna svara även på det. Det var just vad jag gjorde och resonerade runt den kritik som kom. Alternativet vore att kapitulera från kommentarsfältet när det stormar och visa att vi verkligen inte bryr oss.

Angående artikeln håller jag med dig om om att vi kunde varit tydligare om problematiken vi ser då kärnan "... i ett försök att profitera på data från kunder i utsatta områden" kom först längre ned i slutet av ett stycke och blev rätt osynliggjort. Jag ser ändå hur man på grund av det kan tycka att rubrik och ingress inte återspeglar artikelns innehåll. Tack för inlägget!

Tack för ditt svar Jacob. (Sent svar i dessa sjukdom/corona tider)
Jag tycker helt klart att ni har all rätt motivera ert agerande och svara på kritik och det gör ni oftast bra tycker jag. Sen så är det ju alltid lätt att när man skriver på forum så tolkas det man skriver på ett annat sätt än man själv tänkt. Vilket det kanske gjordes denna gång.

Mvh Jonas