Ny wifi-switch och kanske en repeater? eller?

Permalänk

Ny wifi-switch och kanske en repeater? eller?

Vår router gick nu sönder, var en inte allt för high-tech en Asus RT-AC58U, så behöver en ny. Jag skulle klara mig med en liknande, MEN, nu har sonen fått en dator och den räcker itne in dit, för mycket vägg emellan, så skulle vilja ha en repeater så att jag slipper ha en kabel in till han.

Mesh känns ju väldigt overkill, han spelar minecraft och behöver inte superping eller max övewrföring, bara han får nät.

Vill hålla priset nere, vad ska jag koll apå egentligen?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Rekordmedlem

Kabel är svårslaget om det ska vara billigt och extremt bra.
Repeater halverar bandbredden för allt inom radioräckvidd så det vill man undvika och mesh är en lite bättre version på repeater men långt ifrån en kabel.
Du kanske kan dra kabel så långt som möjligt och så sätter du en accesspunkt där så får du den minst dåliga lösningen som innehåller wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kabel är svårslaget om det ska vara billigt och extremt bra.
Repeater halverar bandbredden för allt inom radioräckvidd så det vill man undvika och mesh är en lite bättre version på repeater men långt ifrån en kabel.
Du kanske kan dra kabel så långt som möjligt och så sätter du en accesspunkt där så får du den minst dåliga lösningen som innehåller wifi.

Tack för svar, jo trådat är ju bäst och det jag har nu men är inte vakert med kabeln som den går nu.

Blev tillslut en Edgerouter X, en Unifi AP AC Mesh och ett pci-e wifi med antenn man kan ställa en bit bort, tror jag kan få till det bra då.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pekkasteele:

Tack för svar, jo trådat är ju bäst och det jag har nu men är inte vakert med kabeln som den går nu.

Blev tillslut en Edgerouter X, en Unifi AP AC Mesh och ett pci-e wifi med antenn man kan ställa en bit bort, tror jag kan få till det bra då.

Bra val med router + AP och inte en repeater. Men vad hände med...

Skrivet av pekkasteele:

Vill hålla priset nere, vad ska jag koll apå egentligen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Bra val med router + AP och inte en repeater. Men vad hände med...

Haha, jaa, som alltid när man köper datorprylar ... det blev itne riktigt som man tänkte sig, kostnadsmässigt

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Protectera AB

Skulle nog påstå att du fått till prismässigt en top router för i stort sett inga pengar. Ac mesh är väl också prisvärd, bra köp helt enkelt

Visa signatur

protectera.se