Vi snackar dedikerade kretsar för 3D-ljud i framtidens spelkonsoler

Permalänk
Medlem

På temat 3D ljud i PS4 spel tänkte jag direkt på P.T. (Silent Hills teaser) som körde en mjukvarulösning som jag tror hette Wwise. Det var inte ett riktigt spel men det lät lika ruggigt som det såg ut.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Huh? På vilket sätt är stereo en illusion? Två ljudspår, två kanaler, två högtalare. Mono kommer från grekiskan och betyder ensam. Två är inte ensam.

Artikeln handlar om 3D-ljud. Relevant att ställa sig frågan vad flerkanalsljud är för något; det enda som finns är monoljud. Resten sker inne i ditt huvud. Alla ljudkällor är "ensamma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Artikeln handlar om 3D-ljud. Relevant att ställa sig frågan vad flerkanalsljud är för något; det enda som finns är monoljud. Resten sker inne i ditt huvud. Alla ljudkällor är "ensamma".

Du vet att man kan lyssna på mer än en ljudkälla samtidigt eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Artikeln handlar om 3D-ljud. Relevant att ställa sig frågan vad flerkanalsljud är för något; det enda som finns är monoljud. Resten sker inne i ditt huvud. Alla ljudkällor är "ensamma".

Ljudkällor må vara ensamma, men ljudvågorna är dynamiska och ändrar karaktär beroende på hur vågorna flödar. När ljudvågorna når våra öron så är inte ljudet som går in i ditt vänstra öra samma som det som går in i ditt högra. Ljuskällor är också ensamma, men det betyder inte att våra ögon ser samma saker. Sätt handen så att tummen nuddar näsan och lillfingret pekar utåt så kommer ditt ena öga se handflatan och ditt andra öga kommer se handryggen. Ljuskällan är oförändrad, men dina ögon upplever två olika saker som skiljer sig så pass mycket att du kan beskriva skillnaden utan konstigheter. Sen är det naturligtvis så att våra hjärnor måste tolka detta till något som är begripligt, men påverkar man inte de "virtuella ljudvågorna" så att ljuden som når öronen är olika så kommer hjärnan inte fatta vad som händer. Du tar bort relativiteten som är en viktig faktor i hjärnans beräkningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag känner mig skeptisk till varför denna krets skulle vara så enkel (läs magisk) att utveckla för och ta så lite utvecklingstid att få bra.

Nyfiken; jobbar du själv som spelutvecklare?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; jobbar du själv som spelutvecklare?

Jag har lite kompisar i branchen, främst på mindre bolag. Själv som utvecklare men inte spel.

Jag kollade på PS5 presentationen, där gick dom in ganska mycket på just ljudet och alla problem det innebär. Unika anpassade kurvor för varje persons unika öron etc.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Under Playstation 5-presentationen pratade Mark Cerny om precis det vi diskuterade i videon, att utveckling för dagens system belastar processor- och grafikdel med en myriad av uppgifter och att ljuduppgifter nästan alltid nedprioriteras rejält. Genom att tillägna transistorer enbart till ljud får ljudingenjörerna egna resurser öronmärkta för rejäl satsning på ljud. Som sagt, inget ont om jedimästaren Carmacks ord, men ljud lär nästan hamna långt ned på listan i dragkampen om en CPU:s eller GPU:s resurser.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Under Playstation 5-presentationen pratade Mark Cerny om precis det vi diskuterade i videon, att utveckling för dagens system belastar processor- och grafikdel med en myriad av uppgifter och att ljuduppgifter nästan alltid nedprioriteras rejält. Genom att tillägna transistorer enbart till ljud får ljudingenjörerna egna resurser öronmärkta för rejäl satsning på ljud. Som sagt, inget ont om jedimästaren Carmacks ord, men ljud lär nästan hamna långt ned på listan i dragkampen om en CPU:s eller GPU:s resurser.

Han sa också ganska tydligt att varje huvud/öra har en unik kurva som behöver kompenseras för om man vill ha bästa effekt och det är ofta ren tur om det kommer fungera bra med någon av de fem medföljande. Utöver detta nämnde han också flera tekniker som kunde låna prestanda från grafikkortet för att räkna på ljud i spelvärlden.

Nu minns jag inte allt som sas, men det lät knappast som drop-in replacement för vanligt ljud utan snarare något kommer ta otaliga timmar av utvecklingstid även om det inte tar mycket på prestandan.

Hoppas för allas skull att XSX, PS5 och PC får liknande stöd för denna acceleration så att liknande lösning fungerar på mer än en plattform. Annars känns det tyvärr som att risken blir stor att det blir för tidsödande att göra en bra implementation som är det vi alla vill ha.