Permalänk
Medlem

Samma regler för SAS som för oss andra, skall inte vara skillnad på bolag och bolag bara för att staten är delägare, isf borde det bli en konkurransfråga och prövas i domstol.

Permalänk

Nope, finns viktigare saker att lägga pengar på

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

SAS förtjänar sitt eget öde med tanke på hur dom behandlar sina inhemska kunder.

Permalänk

Vi har räddat dem med skattemedel tillräckligt många gånger nu, låt dem klara sig själv och går de i konkurs so be it...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Det blir väl snarare så att utländska flygbolag tar över alla flygningar? Vi står ju inte och faller med hela flyget bara för att ett flygbolag i mängden kursar.

Och vilket utländskt bolag ser du som vill ta över inrikestrafiken i sverige? (som är en betydande del av sas verksamhet)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag tycker såhär. Nu kollar man upp ifall företaget i fråga har betalat skatt i Sverige eller har trixat och betalat skatt i någon paradisö. Är det det första så borde staten hjälpa till annars absolut inte.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd

Det viktiga är väl att staten inte går in med mer medel än sin procentandel om det är så att det skall tillskjutas medel, det vill säga: de privata ägarna skall inte undandras sitt ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Menar du då att det privata näringslivet inte ska ta emot BIDRAGEN som nu är på G ..........Jisses....

Och varifrån har "bidragen" kommit? Staten är ingen höna som värper guldägg. Det du länkar till kan i bästa fall räknas som ekonomisk omfördelningspolitik. Personligen skulle jag kalla det skatteåterbäring.

Permalänk

Bland annat SAS måste hjälpas för att inte cementera denna nedgång. Det är ett extraordinärt läge, vilket kräver extraordinära åtgärder. Det handlar inte enbart om SAS, utan om näringslivet generellt.

Vänds ryggen till företag och inga åtgärder avseende kostnadslättnader eller ökad likviditet påverkas företagandet i många led, också bland underleverantörer och sidotjänster som energi/bygg/faktureringssystem/IT/kommunikation etc. Dagens samhälle är väldigt tätt sammanflätat och faller en följer flera likt ett domino, ett scenario som är ganska oförutsägbart, men som absolut inte bör underskattas. Det tar oerhört lång tid att bygga upp dessa, framförallt större företag, igen från 0. Många invånare som inte själva är entreprenöriella utan vill ha fasta anställningar kommer få det svårt under överskådlig framtid..

felskrivning
Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Kanske ett offtopic, men:

Alla mina resor i tjänst (inom Sverige) har jag flygit med BRA.
Alla mina utrikes resor (privat) togs omhand av charter/Norwegian/KLM.
Har nog aldrig någonsin flygit med SAS, eftersom de har haft i regel en högre prissättning på samma sträcka.
Varför rädda SAS, när de inte erbjuder en konkurrenskraftig produkt?
Darwins lag - den starkaste överlever.
Tyvärr när flygbranschen tar en smäll kommer vissa bolag att konka.
Om SAS konkar - ja trist.
Medellönen för en SAS pilot är 93.000kr
https://www.expressen.se/dinapengar/darfor-strejkar-sas-pilot...

Jätte tråkigt om människor blir miste om sina arbeten, men fan, borde de ha strejkat när man har det så pass bra i en bransch/bolag som går med förluster år efter år?
Först var man girig, nu blir man arbetslös.

Det SAS erbjudit över andra företag är bra ungdomspriser. Fast pris 400-500 för alla flygningar inom Sverige, inkl bagage. (jämfört med ex tågbiljetter på samma sträckor som gärna springer iväg i pris på populärare resdagar/tider).
Detta har för mig som varit en räddare när jag studerade, samt jobbade på mitt första (ganska dåligt betalda) jobb.

Både för att resa hem och hälsa på familjen, och för nöjesresor inom landet.

Förra sommaren flög jag till USA, och även där var deras ungdomspris ganska svårslaget för det man fick jämfört med andra.

Så jag tycker själv att det vore tråkigt om SAS försvann.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Och vilket utländskt bolag ser du som vill ta över inrikestrafiken i sverige? (som är en betydande del av sas verksamhet)

Kanske inte ett utländskt, men det finns ett antal svenska flygbolag som flyger inrikes sträckor idag. BRA (Braathens Regional Airlines) till exempel har en omfattande inrikestrafik i Sverige.

Flera flygbolag i Sverige finns på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_flygbolag_i_Sve...

Permalänk
Medlem

Efter SAS trendiga reklamfilm kan dom ärligt talat dra...

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här, men tråkigt att den är överfylld av rena faktafel. Låt SAS gå under vi har räddat dem tillräckligt länge. Bolaget går dåligt och har gått dåligt länge. SAS är som vilket annat bolag som helst. Bla bla bla bla. Man får gärna tycka att SAS ska kursa men då får man i alla fall göra det på något sånär sunda värderingar och inte bara på sin egen uppdiktade magkänsla.

För det första. SAS går med vinst. Och har så gjort ett tag. Man gick igenom ett stålbad (egentligen två) för ett par år sedan och har sedan dess stadigt levererat vinst. SAS Årsredovisning
För det andra. Nej SAS är inte som vilket annat bolag som helst, eller privat flygbolag för den delen. SAS har som uppdrag att vara en samhällsbärande funktion. D.v.s. de MÅSTE flyga till orter och trafikera linjer som privata aktörer inte gör. De måste t.ex. ha X flygningar till Norrland för att de är en del i den svenska och skandinaviska infrastrukturen.
Om SAS skulle gå omkull skulle det slå hårdare mot hela regioner och dess företag än vad folk verkar tro. Visst någon annan kommer och tar över efter hand men just nu finns det inte något flygbolag som mår bra. Alla är i kris.

Personligen skulle jag absolut sakna SAS. Alltid tråkigt om stora svenska bolag går under tycker jag. I synnerhet som SAS faktiskt, helt i motsats vad en del tycks tro, går med vinst.

Jag tror att SAS, Lufthansa, Air France-KLM och andra helt eller delvis statligt ägda flygbolag kommer ta sig igenom det här, men privata aktörer som Norwegian kommer får det jobbigt och många kommer kursa. Om sagda Norwegian överlever blir jag nästan förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Menar du då att det privata näringslivet inte ska ta emot BIDRAGEN som nu är på G ..........Jisses....

Dessa två saker har ju inget som helst samband... Jistanes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Intressant tråd det här, men tråkigt att den är överfylld av rena faktafel. Låt SAS gå under vi har räddat dem tillräckligt länge. Bolaget går dåligt och har gått dåligt länge. SAS är som vilket annat bolag som helst. Bla bla bla bla. Man får gärna tycka att SAS ska kursa men då får man i alla fall göra det på något sålunda sunda värderingar och inte bara på sin egen uppdiktade magkänsla.

För det första. SAS går med vinst. Och har så gjort ett tag. Man gick igenom ett stålbad (egentligen två) för ett par år sedan och har sedan dess stadigt levererat vinst. SAS Årsredovisning
För det andra. Nej SAS är inte heller som vilket annat bolag, eller privat flygbolag för den delen. SAS har som uppdrag att vara en samhällsbärande funktion. D.v.s. de MÅSTE flyga till orter och trafikera linjer som de som privat aktör inte hade gjort. De måste t.ex. ha X flygningar till Norrland för att de är en del i den svenska och skandinaviska infrastrukturen.
Det skulle slå hårdare mot hela regioner och dess företag än vad folk verkar tro. Visst någon annan kommer och tar över efter hand men just nu finns det inte något flygbolag som mår bra. Alla är i kris.

Personligen skulle jag absolut sakna SAS. Alltid tråkigt om stora svenska bolag går under tycker jag. I synnerhet som de faktiskt, helt i motsats vad en del tycks tro, går med vinst.

Jag tror att SAS, Lufthansa, Air France-KLM och andra helt eller delvis statligt ägda flygbolag kommer ta sig igenom det här, men privata aktörer som Norwegian kommer får det jobbigt och många kommer kursa. Om sagda Norwegian överlever blir jag nästan förvånad.

Bra skrivet. SAS som strategiskt och infrastrukturellt viktig, om inte rentav essentiell, leverantör i Sverige och Norden behöver markeras. Att skjuta ned SAS och tro att utländska bolag ska ta över flygningarna i helhet korsar naivitetens gräns ut mot direkt dumhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

Bra skrivet. SAS som strategiskt och infrastrukturellt viktig, om inte rentav essentiell, leverantör i Sverige och Norden behöver markeras. Att skjuta ned SAS och tro att utländska bolag ska ta över flygningarna i helhet korsar naivitetens gräns ut mot direkt dumhet.

Det är väl ingen som förespråkar att "skjuta ner" SAS? Det handlar om att rädda eller inte rädda det bolaget, under förutsättning att bolaget ens behöver räddas.

Flygningar som är lönsamma kommer tas över av andra bolag, antingen inhemska eller utländska. Eller kanske något som reser sig ur SAS aska om de skulle kursa. Oavsett så kommer det bli veckor till månader utan flygningar, t.ex. som vi såg när Skyways gick i konkurs. Det är bara en tidsfråga. SAS är inte de enda som kan utföra subventionerade flygningar om dessa skulle vara aktuella. Däremot så kommer så klart en konkurs att innebära att vissa sträckningar står utan transport på kort sikt, något som inte är bra för någon. Men med tillräckligt mycket tid och med tillräckliga stimulanser så kommer trafiken komma tillbaka förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Beror på.
Thai Air samarbetar med SAS.
Vad händer om SAS försvinner?
Försvinner då sträckan Arlanda - Bangkok med Thai Air? Då vill jag ha SAS kvar
Annars bryr jag mig ej.
Japp jag är ego.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så kommer Sveriges industri hämnas avsevärt ifall SAS inte finns mer, speciellt de företag utanför Skåne, Göteborg och Stockholm, och i slutändan slå hårt mot jobben så en smocka som konkurs är väl inget som behövs i ett läge då det bland många redan verkar råda panik (Tänk Lehman konkursen som en liknande start på en än större kris).

Tåg är trevligt och tar det gärna när jag själv åker, men när man skall ned i Europa så funkar det inte tidsmässigt. Flyger dessutom hellre med Luftwaffe då man får något att äta även om man flyger i boskapsklass.

Samtidigt är inte SAS ensamma, alla flygbolag har ställts in upp mot 90% av flygningarna. Flygplatserna är "tomma" nere i Europa och hotell osv likaså så hjälp behövs även internationellt och flera liknande initiativ tillkännagavs redan i helgen. Därav det stödpaket som regeringen gick ut med i morse. Gäller att hålla företag vid livet medan värsta stormen blåser över och en återgång till vardagen (sakta) börjar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Intressant tråd det här, men tråkigt att den är överfylld av rena faktafel. Låt SAS gå under vi har räddat dem tillräckligt länge. Bolaget går dåligt och har gått dåligt länge. SAS är som vilket annat bolag som helst. Bla bla bla bla. Man får gärna tycka att SAS ska kursa men då får man i alla fall göra det på något sålunda sunda värderingar och inte bara på sin egen uppdiktade magkänsla.

För det första. SAS går med vinst. Och har så gjort ett tag. Man gick igenom ett stålbad (egentligen två) för ett par år sedan och har sedan dess stadigt levererat vinst. SAS Årsredovisning
För det andra. Nej SAS är inte heller som vilket annat bolag, eller privat flygbolag för den delen. SAS har som uppdrag att vara en samhällsbärande funktion. D.v.s. de MÅSTE flyga till orter och trafikera linjer som de som privat aktör inte hade gjort. De måste t.ex. ha X flygningar till Norrland för att de är en del i den svenska och skandinaviska infrastrukturen.
Det skulle slå hårdare mot hela regioner och dess företag än vad folk verkar tro. Visst någon annan kommer och tar över efter hand men just nu finns det inte något flygbolag som mår bra. Alla är i kris.

Personligen skulle jag absolut sakna SAS. Alltid tråkigt om stora svenska bolag går under tycker jag. I synnerhet som de faktiskt, helt i motsats vad en del tycks tro, går med vinst.

Jag tror att SAS, Lufthansa, Air France-KLM och andra helt eller delvis statligt ägda flygbolag kommer ta sig igenom det här, men privata aktörer som Norwegian kommer får det jobbigt och många kommer kursa. Om sagda Norwegian överlever blir jag nästan förvånad.

Tack och lov för att det finns vettiga människor här också.

Man tröttnar på att läsa inlägg från folk som har noll koll och är noll insatta men ska ändå sitta och spruta ur sig idéer och tyckanden.

Jag tror SAS är viktigare än vad väldigt många vill hålla med om. Har absolut inget emot att mina skattepengar går till att rädda dem.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kanske inte ett utländskt, men det finns ett antal svenska flygbolag som flyger inrikes sträckor idag. BRA (Braathens Regional Airlines) till exempel har en omfattande inrikestrafik i Sverige.

Flera flygbolag i Sverige finns på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_flygbolag_i_Sve...

Så vi har:

SAS - som hela tråden handlar om

Norwegian - som är närmare konken än SAS

Air Leap - resterna av Nextjet som konkade, flyger fyra gamla SAAB 340 (ett flygplan som inte tillverkats sen 1998)

BRA - flyger som namnet antyder till Bromma och ett antal svenska flygplatser. Blir ett komplicerat alternativ om man skall byta, eftersom det inte flyger till någon flygplats som fungerar som hub, och de har ändå ingen code sharing. Jag antar att det går att flyga till Landvetter och byta där, med lite marginal, eller till Bromma och åka till Arlanda för vidare transport, men det är inte så bekvämt.

Direktflyg - ett bolag som är resultatet av en sammanslagning av flera mindre bolag. Aldrig flugit med dem själv, men vad jag kan se flyger de mellan Arlanda och ett antal mindre flygplatser, mestadels i Norrland. Antar att man kan byta på Arlanda, men återigen, ingen code sharing. Undrar också hur det går rent ekonomiskt när det ser ut som om de stryker flyglinjer hela tiden.

Jonair - flyger tre linjer upphandlade av Trafikverket. Fria marknadskrafter var det ja.

Så om vi tar bort Norwegian och SAS, vad är kvar? Inte mycket. Bästa hoppet är väl att BRA flyttar till Arlanda och fixar en codeshare med exempelvis Lufthansa. Det är ett stort steg, och går emot allt vad de egentligen jobbar efter just nu.

En fråga, förresten - hur mycket flygs det av internationella flygbolag till städer förutom Stockholm och Göteborg? Jag vet inte det själv eftersom jag inte bor i någon av de städerna, men jag har antagit att det är ganska minimalt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inrikes flyg är ju en del av infrastrukturen idag, dock så finns det väl privata aktörer på i princip alla flygrutter inrikes. Sas täcker ju bara några. Antingen minskar man verksamheten och fokuserar på kärnrutterna, via nystartat bolag. Eller så låter man företaget kånka och skippar statlig inblandning i flygbolagen. Man kan ju gynna flygbranschen och mindre lönsamma rutter på andra sätt.

Skrivet av JackA:

Bolaget ska inte räddas, däremot kan det eventuellt behövas statliga insatser för att personalen ska klara sig efter konkursen, lönegaranti osv.

Fast det är väl om något värre? Kommer ju kosta en hel del att försörja ett gäng överbetalda piloter och flygvärdinnor. Halva problemet för sas är ju att lönerna är sjukt höga. Om man dunkar in pengar i företaget så kan man ju istället behålla intäkterna och människorna sina jobb, vilket på pappret fungerar bättre ur en ekonomisk synvinkel (för staten). Nackdelen är väl att sas blir ännu mer av ett luftslott, samt att man kan diskutera om verkligen en majoritet i riksdagen är för ett ökat ägande i sas.

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt anser jag att inget företag ska räddas med skattemedel. Har de tabbar sig så dra skiten i kk. Personalen ska man dock ta hand om med ev skattemedel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Som vanligt anser jag att inget företag ska räddas med skattemedel. Har de tabbar sig så dra skiten i kk. Personalen ska man dock ta hand om med ev skattemedel.

Nu är ju detta inte direkt en ordinär situation. Ett globalt virusutbrott är en utmaning för hela samhället, och kan jämföras med en krigssituation. Det är inte ett företag som saboterat sig själva, eller vägrat svara på långisktiga trender. Detta är en akut situation som inte gick att förutse.

Om vi ska ha en stat så är det just i sådana här tillfällen som det allmänna ska öppna sina plånböcker för att se till att samhället fortsätter fungerar som det ska. Företag är en del av samhället, och det är alltid bättre att företag fortsätter producera och tillför värde till samhället än att betala anställda för att kompensera för arbetslöshet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så vi har:
BRA - flyger som namnet antyder till Bromma och ett antal svenska flygplatser. Blir ett komplicerat alternativ om man skall byta, eftersom det inte flyger till någon flygplats som fungerar som hub, och de har ändå ingen code sharing. Jag antar att det går att flyga till Landvetter och byta där, med lite marginal, eller till Bromma och åka till Arlanda för vidare transport, men det är inte så bekvämt.

BRA står för Braathens Regional Airlines, och inte bromma. Däremot som namnet antyder så gäller det ju endast regionala resor, dvs inte något anslutningsflyg för arlanda. Dom gånger jag har bytt med BRA så har det iaf fungerat felfritt att byta på bromma, tex om man reser från norra sverige till södra sverige. Vilket i princip gör att det fungerar som infrastruktur inom landet.

Skrivet av pv2b:

Nu är ju detta inte direkt en ordinär situation. Ett globalt virusutbrott är en utmaning för hela samhället, och kan jämföras med en krigssituation. Det är inte ett företag som saboterat sig själva, eller vägrat svara på långisktiga trender. Detta är en akut situation som inte gick att förutse.

Om vi ska ha en stat så är det just i sådana här tillfällen som det allmänna ska öppna sina plånböcker för att se till att samhället fortsätter fungerar som det ska. Företag är en del av samhället, och det är alltid bättre att företag fortsätter producera och tillför värde till samhället än att betala anställda för att kompensera för arbetslöshet.

Dock, vad gör sas så ordinärt att staten måste rädda det? Om man bortser från ägarandelarna. Eller ska man börja rädda en fristående ica-handlare som inte går runt? Någonstans drar man ju gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

I mitt nyhetsflöde är det (som vanligt kanske) mycket rubriker om SAS. Jag vill föra lite diskussion kring SAS och vad ni tycker om situationen

Flygindustrin som helhet påverkas såklart av världsläget idag och SAS är ett flygbolag i mängden. Samtidigt kommer SAS VD till tals i media, och passar på att kritisera regeringen för att staten inte finansierar deras lönekostnader (korttidsarbete). Då resandet minskar och länder stänger sina gränser har SAS nu permitterat 90 % av sina anställda (ca 10 000 personer). Parallellt med detta diskuteras också stödpaket till SAS, möjligen i form av lån utan ränta eller dylikt.

Ägarstrukturen i SAS är att danska och svenska staten äger ungefär 15 % var och resten är mer eller mindre privata intressen. Lönsamheten för bolaget var redan innan coronaviruset tveksam, först med pilotstrejken förra året men även när det är verksamhet som vanligt verkar det inte gå jättebra:

2020-02-26
Flygbolaget SAS resultat redovisar en förlust före skatt på 1.087 miljoner kronor under perioden november till januari, första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med förlusten på 576 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Nu till min sketna åsikt:

Jag tycker det är problematiskt med den här formen av statligt ägande. Notera att jag ser mig själv som positiv till statlig ägande av företag som tillgodoser viktigt samhällsfunktioner. Samtidigt anser jag att om staten äger bolag ska de äga och kontrollera bolag fullt ut. Om regeringen tycker att t.ex. ett fungerande flygbolag är strategiskt viktigt, ja, då kan man välja att plöja in lite pengar i verksamheten och det kanske inte är en katastrof om ett företag går lite back för att man har uppdrag som inte måste vara direkt lönsamma på grund av positiva effekter för samhället i stort.

Men i fallet SAS där det ändå ska drivas hands-off, och regeringen knappt kommenterar en pilot-strejk (som är de anställda med bra villkor) som kostar miljontals kronor per timme, och man samtidigt bara är minoritetsägare vad är då poängen?

Om man nu tycker att flygbolag är privata bolag har inte bolagen själva ett ansvar att se till att de håller sig flygande. SAS säger att de har bra likviditet - men det tycks bara stämma så länge de får statligt stöd eller fördelaktiga lån. I media är det dessutom alltid bara snack om SAS men det finns andra bolag som också har inrikesflyg.

Varför inte låta SAS klara sig bäst de kan? Är SAS särskilt viktigt för Sverige eller kan bolaget ersättas av vilket flygbolag som helst? Är flyget en hållbar industri (ekonomiskt då)?

Staten pumpade in massor av pengar i vår varvsindustri på 80-talet.
Pengarna försvann och varven lades ändå ner.
Staten fattade sans när Saab var på väg bort, och trots att många skrek att dom skulle spendera skattepengar på ett privat företag så hände det inte.
Och nu är SAS i trubbel (för 100'e gången?) så gapas det igen efter skattepengar.

Statens uppgift är inte att direkt sponsra företag utan att skapa en miljö som gör att dom klarar sig utan hjälp.

Permalänk
Medlem

SAS har egentligen haft problem ända sedan flygmarknaden avreglerades på 80-talet. Tyckte man inte att det var värt att rädda de ca 10k arbetstillfällena runt SAAB Automobil bör man fråga sig om man ska ge 10k jobb på SAS konstgjord andning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

SAS har egentligen gått dåligt ända sedan flygmarknaden avreglerades på 80-talet. Tyckte man inte att det var värt att rädda de ca 10k arbetstillfällena runt SAAB Automobil bör man fråga sig om man ska ge 10k jobb på SAS konstgjord andning.

En skillnad är väl att det här problemet bör vara ett tillfälligt problem (corona viruset). Saab var ju misskött över en längre tid. Man kan ju också argumentera att sas står för infrastruktur, medans saab kränger bilar. Sen kan man ju också notera att saab verkade på en marknad med relativt många aktörer medans flyg(framför allt inrikes) har relativt få aktörer. Sen så ägdes väl saab aldrig av staten om jag minns rätt?
Till slut blir det som att jämföra äpplen och päron, även om dom båda är ruttna så är det fortfarande relativt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Samtidigt är inte SAS ensamma, alla flygbolag har ställts in upp mot 90% av flygningarna. Flygplatserna är "tomma" nere i Europa och hotell osv likaså så hjälp behövs även internationellt och flera liknande initiativ tillkännagavs redan i helgen. Därav det stödpaket som regeringen gick ut med i morse. Gäller att hålla företag vid livet medan värsta stormen blåser över och en återgång till vardagen (sakta) börjar.

De företag som har muskler att "övervintra" kommer att kunna ta marknadsandelar när det väljer uppåt igen. Gäller många branscher såklart. Medan förlorade marknadsandelar blir hårda att ta igen senare. Tror därför många regeringar kommer att strössla rejält med stöd över många företag. Personligen är jag ok med det, socialist som jag är till trots, men jag skulle bli mycket uppretad om mina skattepengar hamnade i fickorna hos privata aktieägare innan det visst råkade bli konkurs ändå. Det gäller att hålla koll på stödet. Kanske titta på historiken hos företaget, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte att man räddar dem. Jävla skitföretag som fått tillräckligt med chanser. Bättre att resurserna går till åtgärder som ger nya jobb till de anställda istället för att hamna i styrelsens fickor.

Som någon annan skrev, rusta upp järnvägen och skapa nya jobb där. Det behövs verkligen och ger oss samtidigt en behövlig skjuts mot klimatmålen, om det kan ersätta den inhemska flygtrafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

BRA står för Braathens Regional Airlines, och inte bromma. Däremot som namnet antyder så gäller det ju endast regionala resor, dvs inte något anslutningsflyg för arlanda. Dom gånger jag har bytt med BRA så har det iaf fungerat felfritt att byta på bromma, tex om man reser från norra sverige till södra sverige. Vilket i princip gör att det fungerar som infrastruktur inom landet.

Jag vet vad det står för, men jag tror inte att det är en slump att namnet för tankarna till Bromma, med tanke på gamla Malmö Aviation och deras evinnerliga reklamslogans. I vilket fall som helst, det kommer inte att fungera som en direkt ersättare till SAS på grund av det sätt det är upplagt. Problemet är inte infrastruktur inom landet, för det går att lösa på andra sätt - exempelvis tåg. Problemet är att resa från en mindre ort i Sverige och vidare internationellt, eller omvänt.

Visa signatur

5900X | 6700XT