Horizon: Zero Dawn för PC får stöd för ultrabreda skärmar

Permalänk
Melding Plague

Horizon: Zero Dawn för PC får stöd för ultrabreda skärmar

I en ny bild från PC-versionen av hyllade Horizon: Zero Dawn bekräftas stöd för ultrabreda skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni med breda skärmar, är det vanligt att det inte stöds? Jag har aldrig riktigt tänkt på det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ni med breda skärmar, är det vanligt att det inte stöds? Jag har aldrig riktigt tänkt på det.

Mjaa, har en 32:9 och det är väl lite så med det. AAA spel verkar fungera ok med det, men vissa indie spel har inte fungerat bra då de scale:ar UI helt skevt. Men inte värre än att jag får dra ner till 1920x1080 å lira med halva skärmens storlek.

Men så klart, det hade varit trevligt att nyttja 32:9, eller i varje fall inte behöva ändra om till 1920x1080.

Permalänk
Medlem

@johanandersson: Beror på vilken utgivare/utvecklare det är. Blizzard är sämst på det till exempel. Bland äldre titlar är det sparsmakat med stöd. Vissa nya spel som använder äldre 3D-motorer kan ha dåligt stöd. Nu är det dock ett tag sen jag spelade ett nytt spel som kom utan stöd (är dock ingen storkonsument heller), men man vet ju aldrig när det är en portning från konsol, så idet här fallet är det ju skönt med bekräftande info

Som @JBerger: skriver är det främst UI som blir helt skevt, typ att det smetas ut eller helt hamnar utanför skärmen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

har en 21:9 alla nya spel har stöd, förutom ja blizzard... WoW och Hots har ju stöd men inte SC2 och inte Overwatch, där blir det stretch fest...

som tur är spelar jag bara Hots ifrån Blizz så inga problem för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Ni med breda skärmar, är det vanligt att det inte stöds? Jag har aldrig riktigt tänkt på det.

Det händer att man stöter på titlar som inte funkar. Jag köpte nå portat dark souls-spel som inte funkade på steam för ett tag sedan. Lämnade tillbaka det direkt när jag märkte det ;).
Håller på att spela igenom Metal Gear Solid 5 nu. Inte heller nå stöd där.
Men det är ganska ovanligt att det inte funkar med ultrawide faktiskt. Det är väl främst en del konsolportar som inte fått till anpassningen skulle jag säga. I några titlar har jag behövt pilla in upplösningen i nån config-fil men det är ganska lätt fixat ändå.
Även äldre spel så som unreal tournament och worms armageddon från 90talet funkar med ultrawide ;).

Och så har vi företaget Blizzard...
De är som spelutvecklare ensamma om att aktivt motarbeta extra breda upplösningar. De har för flertalet titlar uttryckt att de inte vill ha den tekniska utvecklingen för sina spel och de tar aktiva beslut för att förhindra det här.
Jag tycker de är ett gäng rötägg på den här fronten. Helt ute och cyklar.
Men räkna inte med att blizzardspel funkar som de ska med ultrawide helt enkelt. Diablo 3 funkar i borderless windowed. Och de har lagt till stöd för det i nya Warcraft 3 tydligen. But dont count on it.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har lagt ned sjukt många timmar på detta med min ps4'a, blir ju grymt sugen på att köra det på PC med flådigare grafik och ultrabred skärm <3

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli riktigt tjusigt på PC! Har spelat igenom det på min PS4 för något år sedan. Spelet är kanonbra, rappt och rolig gameplay. Bra underliggande story som hjälper till med inlevelsen.
Dock upplevde jag dialogen och mellansekvenserna stundtals tafatt och lite ostig, men det kan också bero på att jag hade kört igenom både GoW och RDR2 precis innan, som ju är fantastiska spel när det gäller dialog och mellansekvenser. Mus och tangentbord kommer väl göra spelet väldigt mycket lättare också misstänker jag

Permalänk
Medlem

Niiice!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Har en Acer X34P 3440x1440 21:9. Alla spel bör ha stöd för detta.
Till och med nya Black Mesa 1.0 har stöd för det, sjukt nice att lira på

Permalänk
Medlem

overwatch kommer nog aldrig stödja, om jag minns rätt så var anledning till att de inte stödjer är pga ultra bredda skärmar kommer ge "competativ advantage" annars.

Permalänk
Skrivet av chong4oo:

overwatch kommer nog aldrig stödja, om jag minns rätt så var anledning till att de inte stödjer är pga ultra bredda skärmar kommer ge "competativ advantage" annars.

Det stämmer. Paladins gjorde de samma sak. Tycker det är löjligt om man ska vara ärlig. Fler och fler människor köper ultrawide skärmar nu. Det är anledningen till att jag slutade spela Paladins och kommer inte heller köpa OW.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur entitled folk är, när inte ens 16:10 har haft nå stöd i åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det stämmer. Paladins gjorde de samma sak. Tycker det är löjligt om man ska vara ärlig. Fler och fler människor köper ultrawide skärmar nu. Det är anledningen till att jag slutade spela Paladins och kommer inte heller köpa OW.

Håller med, slutade spela spelet just pga detta... Blir ingen direkt fördel med ultrabreda skärmar. Tycker snarare jag får mer yta att titta på att jag missar flera viktiga saker i spel istället

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ni med breda skärmar, är det vanligt att det inte stöds? Jag har aldrig riktigt tänkt på det.

Tycker det är en hel del spel som inte stödjer detta tyvärr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu blir jag sugen på att uppgradera spelskärmen här hemma. Har dragit mig för att göra det eftersom jag inte spelar jättemycket längre, men det här planerar jag ändå att spendera ganska många timmar med... så nu kanske det går att motivera köp.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chong4oo:

overwatch kommer nog aldrig stödja, om jag minns rätt så var anledning till att de inte stödjer är pga ultra bredda skärmar kommer ge "competativ advantage" annars.

de körde samma skitsnack när widescreen kom

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av johanandersson:

Ni med breda skärmar, är det vanligt att det inte stöds? Jag har aldrig riktigt tänkt på det.

Gamla spel kan vara ett problem men generellt är det ett icke problem för mig, de allra flesta moderna spel stödjer ultrawide. Vilket är rätt fantastiskt med tanke på hur ovanligt det är med det formatet.

I värsta fall ställer jag in 2560x1440p och lever med svarta kanter t.ex. (3440x1440p är standardupplösningen)

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

21:9 stöd ökar definitivt chansen för köp.
Hoppas bara porten blir bra också, kan bli ett sjukt fint och välfungerande spel på PC!

Permalänk

Kommer bli konstigt att köra detta spel i 60fps istället för 30. Men det är helt klart värt ett köp.

Permalänk
Medlem

Känner mig träffad Ska bli riktigt kul att lira!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

"Playstation fansen rasar mot PC"

Permalänk
Medlem

@Snaptalker: Va? Nu hänger jag inte med. Varför skulle någon bli arg för det här?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

@Snaptalker: Va? Nu hänger jag inte med. Varför skulle någon bli arg för det här?

Finns en hel del ledsna Sony fanbois som inte gillar den strida ström med tidigare Sony exklusiva titlar som dyker upp på andra plattformar.

Användaren i fråga är nyreggad och tycks vilja få in ett visst antal inlägg så snabbt som möjligt så jag är inte helt säker på om personen verkligen är här för att diskutera.

Jo, jag är lätt arbetsskadad som gammal moderator.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Aha, nån viss person som ville upp i 10 inlägg och lägga upp en annons... Du har ett tränat öga du

Men fortfarande, om det är som du säger att så är fallet, det känns väldigt främmande för mig att någon skulle bli butthurt för att ett snart 3 år gammalt spel inte längre är konsolexklusivt, och att man nu lägger till en feature som ändå inte skulle kunna utnyttjas på konsol (om man inte är en av 17 världen över som kör Playstation på en ultrawide monitor). Vad förlorar man på det, det är väl bara win? Eller missar jag något?

Jag har till exempel önskat länge nu att få mitt älskade Last of Us till PC, men jag får väl fortsätta drömma, och koppla in min gamla PS3 igen så småningom...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag har hållit mig från spelet ända sen lanseringen och att höra PC, Steam nyhet gjorde mig lika taggad som jag är för The Last of Us: Part II.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

@anders190: Aha, nån viss person som ville upp i 10 inlägg och lägga upp en annons... Du har ett tränat öga du

Men fortfarande, om det är som du säger att så är fallet, det känns väldigt främmande för mig att någon skulle bli butthurt för att ett snart 3 år gammalt spel inte längre är konsolexklusivt, och att man nu lägger till en feature som ändå inte skulle kunna utnyttjas på konsol (om man inte är en av 17 världen över som kör Playstation på en ultrawide monitor). Vad förlorar man på det, det är väl bara win? Eller missar jag något?

Jag har till exempel önskat länge nu att få mitt älskade Last of Us till PC, men jag får väl fortsätta drömma, och koppla in min gamla PS3 igen så småningom...

Hehe, "nytt namn? måste snoka".
Låter inte helt orimligt förstås.

Jo, inte enbart Sony fans som är så, förekommer förstås även bland Microsoft, Nintendo och även generellt PC-användarna med. Och personligen tycker jag oftast PC folket är värst, och då hör jag till denna grupp själv egentligen. Fler möjligheter att spela är aldrig fel i mitt tycke. Jag tycker en acceptabel kompromiss är att exempelvis Sony släpper spel på andra plattformar men till ett högre pris för att motsvara den kostnad de anser sig förlora om spelet inte säljs på deras plattform.

Lite osäker på hur det ser ut med The Last of Us i RPCS3 i dagsläget, många spel fungerar riktigt bra idag men inte denna och Uncharted-spelen. Men händer ganska mycket så kan vara värt att börja hålla mer koll på hur det går.

Senaste klippet de släppt visar på förbättringar för Red Dead Redemption. Nu har jag inte hunnit kolla på denna själv ännu men förbättringar är alltid tacksamt.

Permalänk
Skrivet av Starric:

@Snaptalker: Va? Nu hänger jag inte med. Varför skulle någon bli arg för det här?

Sett flera på fz.se som är negativt inställda till detta, men det är ofta användare som brukar ”trolla”.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@anders190: Aha, nån viss person som ville upp i 10 inlägg och lägga upp en annons... Du har ett tränat öga du

Men fortfarande, om det är som du säger att så är fallet, det känns väldigt främmande för mig att någon skulle bli butthurt för att ett snart 3 år gammalt spel inte längre är konsolexklusivt, och att man nu lägger till en feature som ändå inte skulle kunna utnyttjas på konsol (om man inte är en av 17 världen över som kör Playstation på en ultrawide monitor). Vad förlorar man på det, det är väl bara win? Eller missar jag något?

Jag har till exempel önskat länge nu att få mitt älskade Last of Us till PC, men jag får väl fortsätta drömma, och koppla in min gamla PS3 igen så småningom...

Coolt, jag är tydligen 1 av 17

Lite sur men snarare åt andra hållet. Min PS4 Pro klarar 1080p och 2160p men tydligen inte 1440p. Hur svårt hade det varit att interpolera mellan 1080p och 2160p? Det handlar inte ens om bildformat längre, man blir bara så irriterad när lösningen är så trivial att [långt gnällande bortklippt].

Vi får se om PS5 har stöd för 1440p, annars får vi hoppas att Gran Turismo kommer till PC också. Så länge det inte blir exklusivt för Epics hemska speltjosan. Förstår inte hur Detroit kunde släppas som exklusivt, spelar ju allt från Quantic Dream men just nu är det nästan som om spelet inte är släppt än och kundbasen är indelad i PS4, Steam, och de som [mer långt gnällande bortklippt].

Ska bli kul att äntligen lira spelet i skärmens upplösning!

typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar 16:10 skärmar?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm