Permalänk
Medlem

Dator fast i en konstant boot loop...

Hej!

Har haft denna rigg i 6 månader utan problem. Jag spelar, stänger sedan av dator och drar ur strömkontakter. Åker bort i två veckor och när jag ska starta dator så börjar den boot loopa med ca 10-15 sek mellanrum.
VGA led på moderkort lyser konstant rött innan den bootar om och inget pip från högtalare.

Jag kommer inte in i POST eller BIOS och skärmen säger “Ingen Signal”.

Felsökning:

1. Tagit ur alla RAM och testat 1 åt gången i alla slots. (Startar loop utan pip.)
2. Startat utan RAM. (Pip att hårdvara saknas)
3 .Clear CMOS.
4. Tagit ur GPU och startat med HDMI direkt från moderkort.
5. Bytt PSU.
6. Bytt fläkt till CPU fläkt plats på moderkort.
7. Tagit ur CPU och tittat efter brutna pins samt satt om CPU.

Jag skickar in Moderkort till återförsäljare som får igång detta utan problem. De testar en 8:e samt 9:e generationens CPU. De uppdaterar även BIOS till senaste.

Jag skickar in CPU till annan återförsäljare (Fanns inte på lager från samma tyvärr).
Två veckor senare får jag en helt ny CPU på posten. Inget mail eller samtal om vad de har gjort men jag antar att de testat och fastslagit att den är defekt.

Jag sätter om ny CPU och startar med endast Moderkort, CPU samt alla 4st RAM, INGET annat installerat eller inkopplat. Dator startar och ger en snabb loop för att sedan visa BIOS.
Yes! Det fungerar!

Jag sätter då i alla komponenter samt kablar.

Nu börjar dator återigen en konstant boot loop!!!

Den enda skillnaden från tidigare är nu att vissa gånger tar det 2 sek och andra gånger 10-15 sek. Fläktar går ibland ingång 100% och andra gånger som vanligt. LED på moderkort lyser nu inte heller konstant rött på VGA utan skiftar mestadels från CPU och DRAM, ibland blinkar VGA till.

Jag plockar bort alla komponenter och återställer dator till exakt tillstånd som för endast 10 minuter sedan fungerade. Problem kvarstår, en konstant boot loop.

Vad i HE***TE är det som händer!!!???

Finns det en chans att när jag kopplat in tex GPU så händer något i systemet som bränner CPU?

Jag har sett flera med liknande problem på diverse forum men inget rent svar. Mestadels att testa många av de saker jag redan testat.

Jag börjar snart gråta

Följande hårdvara:

Corsair Obsidian 750d
Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum
Gigabyte Z390 DESIGNARE
Intel Core i9-9900K
Corsair Hydro H110
Corsair Vengeance Black LPX 64GB (4x16GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 / CM
Geforce RTX 2080 WINDFORCE 8G
Samsung 970 EVO Plus series SSD 1TB M.2 (MZ-V7S1T0BW)
Samsung MZ-76E1T0B/EU SSD 860 EVO 1 TB
Samsung MZ-76E1T0B/EU SSD 860 EVO 1 TB
Samsung 860 PRO 256GB SSD
Samsung 860 PRO 256GB SSD

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla kablar från frontpanelen och se om det fungerar kan vara front I/O panelen som är paj och behöver bytas ut. Starta sedan datorn från strömbrytaren på moderkortet istället och se om det fungerar. Glöm inte även dra ur alla USB kablar från frontpanelen. Ifall ditt mobbo saknar separat strömbrytare så kan du kortsluta strömmen med en skruvmejsel för att starta datorn. Detta gör du i Gigabyte's fall genom att kortsluta de 2 piggar som är rödmarkerade i Front Panel socket (vanligtvis andra övre paret räknat från vänster).

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

defekt kylare? Så att Processorn överhettar direkt?

// LZ

Permalänk
Medlem

@yerbouti:

Håller med @Joakim Ågren, kan även tillägga:

Om möjligt, prova ett annat nätaggregat.

Även om det inte är optimalt, prova grafikkortet i Pci-e slot 2.

Prova med bara 1 ram-sticka.

Kontrollera att du inte har FLER distanser än du behöver! installerade eller någon möjligt till "överbryggning" (kortslutning) mellan komponenter.

Oh, en sista sak. Även om batteriet inte borde vara urladdat, så bör du kontrollera detta. Det kan även finnas skräp i vägen som orsakar dålig kontakt.

Permalänk
Medlem

@yerbouti: Mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, ALLA diskar, dvd, kablar till diskar/DVD, chassifläktar mm som inte behövs just nu och porten de kopplat till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm så ta bort dom.

Nollställ sen bios (CMOS) igen. Tex behövde en person ta bort trasig mus och sen nollställa innan datorn startade normalt igen. Vet man inte vad som orsakar felet får ta bort allt som inte behövs först. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Koppla skärmen till moderkortet och ta bort grafikkortet tills du hittat felet. Är felet kvar nollställer du bios igen.

Permalänk
Medlem

hade samma problem blev så förvånad och visste inte vad som hänt.

Visade sig att skärmen var i fel source..

Men tror inte att det är ditt fel.

Permalänk
Medlem

Av Joakim Ågren igår 22:29
"Koppla ur alla kablar från frontpanelen och se om det fungerar kan vara front I/O panelen som är paj och behöver bytas ut. Starta sedan datorn från strömbrytaren på moderkortet istället och se om det fungerar. Glöm inte även dra ur alla USB kablar från frontpanelen. Ifall ditt mobbo saknar separat strömbrytare så kan du kortsluta strömmen med en skruvmejsel för att starta datorn. Detta gör du i Gigabyte's fall genom att kortsluta de 2 piggar som är rödmarkerade i Front Panel socket (vanligtvis andra övre paret räknat från vänster)."

Jag har kopplat ur alla kablar och komponenter som inte behövs. Alltså endast MOBO, CPU, RAM, STRÖM. Hade inte testat att starta genom kortslutning men har testat detta nu, ingen skillnad.

Av Tea42BBS igår 22:45
"defekt kylare? Så att Processorn överhettar direkt?

// LZ"

Detta har slagit mig faktiskt. Men frågan är:
Blir CPU så varm så fort att den inte ens visar POST eller BIOS?
Varför hann jag se BIOS när jag första gången startade dator efter att ha fått en ny CPU, borde inte det varit samma loop från början isf?

Av Viita igår 22:56
"@yerbouti:

Håller med @Joakim Ågren, kan även tillägga:

Om möjligt, prova ett annat nätaggregat.

Även om det inte är optimalt, prova grafikkortet i Pci-e slot 2.

Prova med bara 1 ram-sticka.

Kontrollera att du inte har FLER distanser än du behöver! installerade eller någon möjligt till "överbryggning" (kortslutning) mellan komponenter.

Oh, en sista sak. Även om batteriet inte borde vara urladdat, så bör du kontrollera detta. Det kan även finnas skräp i vägen som orsakar dålig kontakt."

Jag har redan testat med en annan PSU som jag vet fungerar.

Jag har testat att byta PCI-E slot för GPU utan resultat. Men nu vill jag endast ha igång nyckel komponenter först innan jag lägger till extra.

Jag har provat alla 4 RAM som singel i alla slots samt som par i olika kombinationer.

Mitt chassi har inbyggda distanser som jag ej kan ta bort. Jag har testat att ta ur moderkort ur chassi för att starta utan konduktivt underlag.

Jag har bytt batteri samt tittat under.

Av panpo98 idag 07:04
"@yerbouti: Mus, tangentbord, USB prylar, USB kablar, kringutrustning, ALLA diskar, dvd, kablar till diskar/DVD, chassifläktar mm som inte behövs just nu och porten de kopplat till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm så ta bort dom.

Nollställ sen bios (CMOS) igen. Tex behövde en person ta bort trasig mus och sen nollställa innan datorn startade normalt igen. Vet man inte vad som orsakar felet får ta bort allt som inte behövs först. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Koppla skärmen till moderkortet och ta bort grafikkortet tills du hittat felet. Är felet kvar nollställer du bios igen."

Inget sitter i mer än det som behövs och monitor är kopplad till moderkort. Jag har nollställt BIOS väldigt många gånger nu genom att ta bort batteri.

Av downup idag 07:19
"hade samma problem blev så förvånad och visste inte vad som hänt.

Visade sig att skärmen var i fel source..

Men tror inte att det är ditt fel."

Haha jo då detta har jag kontrollerat

Permalänk
Medlem

PS. Har även mätt volt i strömkablar och de är korrekta

Permalänk
Medlem

Enda saker jag kan tänka mig är antingen dåliga ram stickor. Känns väldigt otroligt om du har 4 st. Men kan vara värt att testa några helt andra om du tillgång. Annars hade jag kollat efter böjda pins

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna:

Ja det torde vara extremt konstigt om alla 4 RAM är defekta men mer osannolika saker har väl hänt. Jag har tyvärr inga mer DD4 stickor liggandes att testa med

Redan kollat efter böjda pins samt skickat in MOBO till återförsäljare som fått igång kortet med två olika CPU, 8:e samt 9:e generationens.

Jag bad deras tekniska support att kolla med två olika CPU då en teori jag hade var att BIOS på något sätt återställts till stock eller att backup BIOS kickat in. Detta MOBO stödde inte 9:e generations CPU innan en uppdatering nämligen och då var min teori detta hänt och då fungerar inte min i9.

Det som är så konstigt är att riggen fungerat i 6 månader utan problem eller höga temperaturer, ingen överklockning på något. Sedan efter att endast ha stängt av dator och dragit ur ström i 2 veckor så uppstår detta helt plötsligt.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad mer jag kan testa och börjar bli desperat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

@Oppna:

Ja det torde vara extremt konstigt om alla 4 RAM är defekta men mer osannolika saker har väl hänt. Jag har tyvärr inga mer DD4 stickor liggandes att testa med

Redan kollat efter böjda pins samt skickat in MOBO till återförsäljare som fått igång kortet med två olika CPU, 8:e samt 9:e generationens.

Jag bad deras tekniska support att kolla med två olika CPU då en teori jag hade var att BIOS på något sätt återställts till stock eller att backup BIOS kickat in. Detta MOBO stödde inte 9:e generations CPU innan en uppdatering nämligen och då var min teori detta hänt och då fungerar inte min i9.

Det som är så konstigt är att riggen fungerat i 6 månader utan problem eller höga temperaturer, ingen överklockning på något. Sedan efter att endast ha stängt av dator och dragit ur ström i 2 veckor så uppstår detta helt plötsligt.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad mer jag kan testa och börjar bli desperat.

Håller med dig. Anledningen till att jag föreslog kolla pins (igen) var att det fungerade när du fick tillbaka grejerna och sen när du kopplat in alla saker så slutade fungera.

Vad har du för kylare? Min enda idé just nu är att om du har ett stort torn som sitter på något konstigtvis så kan de ju förstöra saker om man kommer åt den/flyttar osv. Var väl någon gammal Intel Socket som var väldigt känslig. Tror dock aldrig jag läst om att det har hänt för 1151.

Gjorde du något särskilt första gången det slutade fungera? Typ flyttade datorn, dammade eller vad som helst egentligen

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Har du bytt ut CMOS-batteriet? Ett svagt sådant kan ge alla möjliga skumma problem. Fast det borde ju inte ladda ur sig på två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Håller med dig. Anledningen till att jag föreslog kolla pins (igen) var att det fungerade när du fick tillbaka grejerna och sen när du kopplat in alla saker så slutade fungera.

Vad har du för kylare? Min enda idé just nu är att om du har ett stort torn som sitter på något konstigtvis så kan de ju förstöra saker om man kommer åt den/flyttar osv. Var väl någon gammal Intel Socket som var väldigt känslig. Tror dock aldrig jag läst om att det har hänt för 1151.

Gjorde du något särskilt första gången det slutade fungera? Typ flyttade datorn, dammade eller vad som helst egentligen

Det fungerade även första gången hemma när jag startade datorn efter jag fått tillbaka moderkort och satt i en ny CPU utan något mer inkopplat. Efter jag kopplade in GPU, M2, SSD och USB så återkom boot loop. När jag sedan tar bort allt det jag kopplade in för att starta dator i exakt samma tillstånd som precis fungerade (inget inkopplat mer än nödvändigt för att starta) så kvarstår boot loop.

Precis som att något blev brickat när jag kopplade in mer saker i systemet.

Första gången det slutade fungera så kopplade jag in strömsladd och slog på knappen, inget mer.

Skrivet av Niolator:

Har du bytt ut CMOS-batteriet? Ett svagt sådant kan ge alla möjliga skumma problem. Fast det borde ju inte ladda ur sig på två veckor.

Jag har bytt batteriet 2 gånger samt att supporten hos återförsäljare fick igång allt utan att byta batteri.

Permalänk
Medlem

Om vi leker med tanken att kylaren (Corsair Hydro H110) är trasig men ändå sitter påkopplad kan då en CPU "Intel Core i9-9900K" bränna på endast några sekunder? Och har inte så här pass nya komponenter skydd som gör att det stänger ner systemet om det blir överhettat?

Är detta isf för att värmeledningen inte sitter direkt påkopplat över CPU?

Hade man istället använt en luftkylare där värmeledning sitter direkt anslutet mot CPU hade det då fungerat bättre? Isf är det ju extremt farligt att använda AIO då en ny CPU kostar 5K.

Kan det vara så att när andra saker kopplades in, såsom GPU, så krävs det mer av processor och då bränner den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Om vi leker med tanken att kylaren (Corsair Hydro H110) är trasig men ändå sitter påkopplad kan då en CPU "Intel Core i9-9900K" bränna på endast några sekunder? Och har inte så här pass nya komponenter skydd som gör att det stänger ner systemet om det blir överhettat?

Är detta isf för att värmeledningen inte sitter direkt påkopplat över CPU?

Hade man istället använt en luftkylare där värmeledning sitter direkt anslutet mot CPU hade det då fungerat bättre? Isf är det ju extremt farligt att använda AIO då en ny CPU kostar 5K.

Kan det vara så att när andra saker kopplades in, såsom GPU, så krävs det mer av processor och då bränner den?

Dagens moderna CPU'er bränner inte av utan är temperaturreglerade i frekvens. Man kan starta en dator och boota i Windows helt utan nån kylare eller värmepasta monterad det enda som händer är att CPU'n kommer klocka ned i flera steg ända ned mot 700 Mhz om nödvändigt och då blir CPU'n inte mer varm än om kylaren varit monterad.

Fråga: När du testat olika nätagg använder du då samma apparatkabel till båda? I så fall kan det vara den som blivit defekt (kanske utsliten) så prova med annan kabel. Jag antar att när du testade hos återförsäljaren kanske denne använde annan kabel och då fungerade det?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kollade just, det där blocket på pumpen har inte mycket massa, kan inte säga hur lång tid det tar att väma upp, men längre än några sekunder, det ska ju dessutom finnas endel vätska vid impellern. (Jag har svårt att se att CPU:n skulle gå så pass extremt varm på endast några sekunder, annat gäller vid "full belastning".)

Generell strömfråga:
Moderkortet har 24pin-kontakt, det har 8pin-EPS kontakt + 4pin-12V-kontakt. Det har även en PEG , rekommenderad extra strömmanslutning vid användande av 2grafikkort eller mer.

Jag förutsätter att du kopplat in 24pin-kontakten samt (2x4pin (8pin-EPS)-kontakten). Har du möjliget att ansluta en extra 12V-4pin? Om ja, prova att göra det. Denna extra 4-pin brukar inte vara nödvändig, men kan i ditt fall vara det.
-----

Efter att ha skrivit texten nedan och förhandsgranskat, så är rekommendationen att börja med att koppla bort AIO-kylaren från moderkortet och se om du får en POST-skärm. Det bör du få inom 5-10s. Om du får POST-skärm så bör du undersöka AIO-kylaren.

Om du har tillgång till multimeter, kan du prova mäta resistansen mellan de olika kontakterna(stiften) på AIO-kylaren.

-----
Vad händer om du startar moderkortet utan något anslutet mer än ström? (Anslut en fläkt till något fläktuttag (ej cpu-header) på moderkortet så du har en indikator.)
Bootloopar den? eller stannar den bara i stilla läge?.

Det är svårt att säga vad som är normalt förfarande på systemet när man endast ansluter ström till moderkortet, men mitt minne säger mig, att den borde stanna med fläktar som snurrar och ingen boot-loop.

Om den stannar i stilla läge, stäng av, montera cpu, en ram-sticka och cpu-kylare men jag skulle undvika att koppla in AIO-kylaren på cpu-headern, starta igen.
Om möjligt, anslut AIO-kylaren direkt till PSU:n istället för moderkortet. Bios kommer gnälla om detta, om att CPU-fläkt saknas.

Att starta systemet utan ansluten ström till AIO-kylaren för att stänga av så snart som du ser POST, bör inte vara någon fara temperaturmässigt. Du borde få POST-skärm inom 5-10s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Dagens moderna CPU'er bränner inte av utan är temperaturreglerade i frekvens. Man kan starta en dator och boota i Windows helt utan nån kylare eller värmepasta monterad det enda som händer är att CPU'n kommer klocka ned i flera steg ända ned mot 700 Mhz om nödvändigt och då blir CPU'n inte mer varm än om kylaren varit monterad.

Fråga: När du testat olika nätagg använder du då samma apparatkabel till båda? I så fall kan det vara den som blivit defekt (kanske utsliten) så prova med annan kabel. Jag antar att när du testade hos återförsäljaren kanske denne använde annan kabel och då fungerade det?

Okej bra att veta att jag inte har bränt CPU för att kylaren är trasig.

Jag har testat med olika apparatkablar så det är inte det som felet.

Skrivet av Viita:

Kollade just, det där blocket på pumpen har inte mycket massa, kan inte säga hur lång tid det tar att väma upp, men längre än några sekunder, det ska ju dessutom finnas endel vätska vid impellern. (Jag har svårt att se att CPU:n skulle gå så pass extremt varm på endast några sekunder, annat gäller vid "full belastning".)

Generell strömfråga:
Moderkortet har 24pin-kontakt, det har 8pin-EPS kontakt + 4pin-12V-kontakt. Det har även en PEG , rekommenderad extra strömmanslutning vid användande av 2grafikkort eller mer.

Jag förutsätter att du kopplat in 24pin-kontakten samt (2x4pin (8pin-EPS)-kontakten). Har du möjliget att ansluta en extra 12V-4pin? Om ja, prova att göra det. Denna extra 4-pin brukar inte vara nödvändig, men kan i ditt fall vara det.
-----

Efter att ha skrivit texten nedan och förhandsgranskat, så är rekommendationen att börja med att koppla bort AIO-kylaren från moderkortet och se om du får en POST-skärm. Det bör du få inom 5-10s. Om du får POST-skärm så bör du undersöka AIO-kylaren.

Om du har tillgång till multimeter, kan du prova mäta resistansen mellan de olika kontakterna(stiften) på AIO-kylaren.

-----
Vad händer om du startar moderkortet utan något anslutet mer än ström? (Anslut en fläkt till något fläktuttag (ej cpu-header) på moderkortet så du har en indikator.)
Bootloopar den? eller stannar den bara i stilla läge?.

Det är svårt att säga vad som är normalt förfarande på systemet när man endast ansluter ström till moderkortet, men mitt minne säger mig, att den borde stanna med fläktar som snurrar och ingen boot-loop.

Om den stannar i stilla läge, stäng av, montera cpu, en ram-sticka och cpu-kylare men jag skulle undvika att koppla in AIO-kylaren på cpu-headern, starta igen.
Om möjligt, anslut AIO-kylaren direkt till PSU:n istället för moderkortet. Bios kommer gnälla om detta, om att CPU-fläkt saknas.

Att starta systemet utan ansluten ström till AIO-kylaren för att stänga av så snart som du ser POST, bör inte vara någon fara temperaturmässigt. Du borde få POST-skärm inom 5-10s.

24 pin och 8 pin sitter i. Jag har tyvärr inte 4 pins kontakt att försöka med just nu. Men som du säger så ska ju inte den behövas och den har inte behövts i 6 månader. Men ska fixa en sådan ändå för just nu tar jag allt jag kan få.

Jag har kollat kylaren nu och den fungerar som den ska. Om jag inte har i någon kabel i CPU-FAN header så lyser det bara rött på CPU och datorn startar inte.

När jag startar utan CPU eller något annat så går den i 10 sek för att sedan boot loopa en gång, går i 10 sek till och börjar sedan totalt flippa ur. CPU led blinkar varje halvsekund och det knastrar, det låter riktigt rysligt
Testade detta 2 gånger och fick precis samma resultat.

Det jag har lyckats få fram nu angående boot loop är att vissa gånger så lyser varnings led för CPU rött och då går kylar fläktarna på 100% samt att XMP LED lyser. Tror inte det är en varnings LED då den är vit men den lyser iaf.

Andra gånger så lyser varnings led för DRAM och då går fläktarna på runt 50% och XMP LED lyser inte.

Allt i min kropp skriker att det är fel på CPU...igen...men kan inte testa detta nu i brist på en extra liggandes här hemma. Även om jag råkade ha en extra liggandes så hade jag varit livrädd att testa den för om detta är felet så är jag väldigt rädd att något i mitt system orsakar skadan eftersom det fungerade första gången tills jag kopplade in alla andra komponenter.

Jag vet inte riktigt hur många gånger man kan skicka tillbaka en CPU till återförsäljare när man bygger själv och kräva en ny.

Jag antar att mitt enda alternativt är att krypa till korset och lämna in hela paketet till en service verkstad

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Okej bra att veta att jag inte har bränt CPU för att kylaren är trasig.

Jag har testat med olika apparatkablar så det är inte det som felet.

24 pin och 8 pin sitter i. Jag har tyvärr inte 4 pins kontakt att försöka med just nu. Men som du säger så ska ju inte den behövas och den har inte behövts i 6 månader. Men ska fixa en sådan ändå för just nu tar jag allt jag kan få.

Jag har kollat kylaren nu och den fungerar som den ska. Om jag inte har i någon kabel i CPU-FAN header så lyser det bara rött på CPU och datorn startar inte.

När jag startar utan CPU eller något annat så går den i 10 sek för att sedan boot loopa en gång, går i 10 sek till och börjar sedan totalt flippa ur. CPU led blinkar varje halvsekund och det knastrar, det låter riktigt rysligt
Testade detta 2 gånger och fick precis samma resultat.

Det jag har lyckats få fram nu angående boot loop är att vissa gånger så lyser varnings led för CPU rött och då går kylar fläktarna på 100% samt att XMP LED lyser. Tror inte det är en varnings LED då den är vit men den lyser iaf.

Andra gånger så lyser varnings led för DRAM och då går fläktarna på runt 50% och XMP LED lyser inte.

Allt i min kropp skriker att det är fel på CPU...igen...men kan inte testa detta nu i brist på en extra liggandes här hemma. Även om jag råkade ha en extra liggandes så hade jag varit livrädd att testa den för om detta är felet så är jag väldigt rädd att något i mitt system orsakar skadan eftersom det fungerade första gången tills jag kopplade in alla andra komponenter.

Jag vet inte riktigt hur många gånger man kan skicka tillbaka en CPU till återförsäljare när man bygger själv och kräva en ny.

Jag antar att mitt enda alternativt är att krypa till korset och lämna in hela paketet till en service verkstad

Har du en annan fläkt du kan koppla in i CPU-headern istället för AIO-kylaren? Har du provat detta redan?
3-pin eller 4-pin, båda borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du en annan fläkt du kan koppla in i CPU-headern istället för AIO-kylaren? Har du provat detta redan?
3-pin eller 4-pin, båda borde fungera.

Redan testat.

Permalänk
Medlem

Klampar in i tråden här. Låter ju generellt som att antingen CPU eller Minne är felinställda.
Tippar kanske på minnet.

Hur clearar du CMOS? Tar ut batteriet 30 sekunder?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Klampar in i tråden här. Låter ju generellt som att antingen CPU eller Minne är felinställda.
Tippar kanske på minnet.

Hur clearar du CMOS? Tar ut batteriet 30 sekunder?

Jag har tagit ur batteriet i 5 min.

Hur menar du att CPU är felinställd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Jag har tagit ur batteriet i 5 min.

Hur menar du att CPU är felinställd?

Överklockad. Vissa moderkort hade ju nån lömsk överklockning på by default också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Överklockad. Vissa moderkort hade ju nån lömsk överklockning på by default också.

Okej det hade jag inte en aning om. Men hur kan detta hända efter datorn har stått avstängd utan ström i 2 veckor, den har ju fungerat i 6 månader innan?

Eller att den faktiskt startade till BIOS första gången efter CPU byte?

Den kanske viktigaste frågan, hur får jag då bort detta när jag inte kan komma in i BIOS och clear CMOS inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Okej det hade jag inte en aning om. Men hur kan detta hända efter datorn har stått avstängd utan ström i 2 veckor, den har ju fungerat i 6 månader innan?

Eller att den faktiskt startade till BIOS första gången efter CPU byte?

Den kanske viktigaste frågan, hur får jag då bort detta när jag inte kan komma in i BIOS och clear CMOS inte fungerar?

Bor du månne i Örebro trakten? Vi hade i denna konstiga vinter faktiskt ett mindre åskväder i slutet av februari så det finns ju möjlighet att din dator blivit åskskadad då?

Rent spontant skulle jag vilja ge rådet att köpa nytt mobbo och välj faktura så slipper du ligga ute med pengar. Skulle det fortfarande inte fungera med din CPU i nya mobbot så vet du att CPU'n är paj då kan du sedan lämna tillbaks mobbot och sen får du göra ett garantiärende på din CPU. Fungerar CPU'n i nya mobbot så är det ditt moderkort som ska ut på garantiärende. Eventuellt skulle du förutom mobbot även kunna köpa ny CPU och nya minnen på faktura så får du sedan maximal möjlighet att felsöka allting.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Okej det hade jag inte en aning om. Men hur kan detta hända efter datorn har stått avstängd utan ström i 2 veckor, den har ju fungerat i 6 månader innan?

Eller att den faktiskt startade till BIOS första gången efter CPU byte?

Den kanske viktigaste frågan, hur får jag då bort detta när jag inte kan komma in i BIOS och clear CMOS inte fungerar?

Här är något mer lömskt. Ditt moderkort har 2 bios chip. M_BIOS och B_BIOS. Om jag förstår det rätt, så skriver B_BIOS över M_BIOS om B_BIOS anser att M_BIOS är korrupt.
B_BIOS kan enligt gigabyte inte flashas av användaren.

Frågan är vad som krävs för att B_BIOS ska skriva över M_BIOS.
Kan det vara detta du råkat ut för? Att den backat M_BIOS till en version som inte stödjer din CPU.

Något som jag har lite svårt för är att du hör ett knastrar. Att detta skulle komma från CPUn anser jag inte särskillt troligt, möjligtvis från AIO-kylaren, men inte från CPUn såvida det inte är dåligt kontakt mellan CPU och pinnar i sockeln. (Detta borde uppdagats när du skickade moderkortet på service)

Jag tycker också det verkar lurt att moderkortet beter sig olika efter att den bootloopar utan cpu, min åsikt är att den konsekvent borde göra antingen det ena eller det andra. (En korrupt BIOS kan i och för sig vara en orsak.)

Att du fick en ersättnings-CPU behöver egentligen inte betyda att den första var defekt, då du inte fick någon information om detta.

När du stoppar i RAM-minnena, stoppar du i dem i moderkortet när moderkortet är monterat i lådan, eller när moderkortet är på bordet? Kan det vara så att något minne inte sitter i ordentligt?
När du trycker ner minnena på plats i datorlådan så har moderkortet en möjlighet att bågna lite.
Någon har tidiare in en annan tråd kommenterat om just detta.

Permalänk
Medlem

@yerbouti:

Sökte runt lite för intresse skull, sprang på följande tråd:

https://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=22908.0

Det verkar som någonannan råkat ut för att B_BIOS skriver över M_BIOS.
Även denne hade sin dator avstängd i 2 veckor!

Jag lutar mer mot att ditt problem ligger i moderkortet än CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Bor du månne i Örebro trakten? Vi hade i denna konstiga vinter faktiskt ett mindre åskväder i slutet av februari så det finns ju möjlighet att din dator blivit åskskadad då?

Rent spontant skulle jag vilja ge rådet att köpa nytt mobbo och välj faktura så slipper du ligga ute med pengar. Skulle det fortfarande inte fungera med din CPU i nya mobbot så vet du att CPU'n är paj då kan du sedan lämna tillbaks mobbot och sen får du göra ett garantiärende på din CPU. Fungerar CPU'n i nya mobbot så är det ditt moderkort som ska ut på garantiärende. Eventuellt skulle du förutom mobbot även kunna köpa ny CPU och nya minnen på faktura så får du sedan maximal möjlighet att felsöka allting.

Nej jag bor inte nära och jag var utomlands den perioden med strömsladdar utdragna.

Jo jag skulle ju kunna testa något sådant men tror nästan jag hellre lämnar in den till någon och ber om att få vara med om det är möjligt för jag är så jävla nyfiken på vad detta är.

Skrivet av Viita:

Här är något mer lömskt. Ditt moderkort har 2 bios chip. M_BIOS och B_BIOS. Om jag förstår det rätt, så skriver B_BIOS över M_BIOS om B_BIOS anser att M_BIOS är korrupt.
B_BIOS kan enligt gigabyte inte flashas av användaren.

Frågan är vad som krävs för att B_BIOS ska skriva över M_BIOS.
Kan det vara detta du råkat ut för? Att den backat M_BIOS till en version som inte stödjer din CPU.

Något som jag har lite svårt för är att du hör ett knastrar. Att detta skulle komma från CPUn anser jag inte särskillt troligt, möjligtvis från AIO-kylaren, men inte från CPUn såvida det inte är dåligt kontakt mellan CPU och pinnar i sockeln. (Detta borde uppdagats när du skickade moderkortet på service)

Jag tycker också det verkar lurt att moderkortet beter sig olika efter att den bootloopar utan cpu, min åsikt är att den konsekvent borde göra antingen det ena eller det andra. (En korrupt BIOS kan i och för sig vara en orsak.)

Att du fick en ersättnings-CPU behöver egentligen inte betyda att den första var defekt, då du inte fick någon information om detta.

När du stoppar i RAM-minnena, stoppar du i dem i moderkortet när moderkortet är monterat i lådan, eller när moderkortet är på bordet? Kan det vara så att något minne inte sitter i ordentligt?
När du trycker ner minnena på plats i datorlådan så har moderkortet en möjlighet att bågna lite.
Någon har tidiare in en annan tråd kommenterat om just detta.

Knastret kom endast när jag inte hade i CPU och startade så man kan ju säga att det var rätt dålig kontakt till pinnarna

Den beter sig precis som innan jag testade utan CPU, endast nya saker jag noterade nu när jag satt och kollade på denna ändlösa loop.

Eftersom det dröjde 2 veckor innan de skickade en ny CPU så antog jag att de kollat den men det kan absolut vara som du säger att de skickat en ny utan att kolla.

Jag har satt i RAM i lådan men jag är helt säker på att de sitter korrekt. Om inte så alla gånger jag rykt ur och i för att testa i olika kombinationer så borde jag fått i ett korrekt utav ren chans isf

Dual BIOS teorin är som sagt något jag haft i tidigt skede. När de testade 2 olika CPU:er på supporten så vet jag faktiskt inte vilken de testade först och om de uppdaterade BIOS med en gång ifall de nu testade 8:e generationens först.