Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av mpat:

Så vi har:

Så om vi tar bort Norwegian och SAS, vad är kvar? Inte mycket. Bästa hoppet är väl att BRA flyttar till Arlanda och fixar en codeshare med exempelvis Lufthansa. Det är ett stort steg, och går emot allt vad de egentligen jobbar efter just nu.

...och BRA hade redan finansiella utmaningar..., så kan nog försvinna också i samma veva.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|64GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Ibymafayhas:

Flyger dessutom hellre med Luftwaffe då man får något att äta även om man flyger i boskapsklass.

Det var ju ett intressant val, ja det var väl iofs inte de som körde folk i boskapsvagnar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av pv2b:

Nu är ju detta inte direkt en ordinär situation. Ett globalt virusutbrott är en utmaning för hela samhället, och kan jämföras med en krigssituation. Det är inte ett företag som saboterat sig själva, eller vägrat svara på långisktiga trender. Detta är en akut situation som inte gick att förutse.

Om vi ska ha en stat så är det just i sådana här tillfällen som det allmänna ska öppna sina plånböcker för att se till att samhället fortsätter fungerar som det ska. Företag är en del av samhället, och det är alltid bättre att företag fortsätter producera och tillför värde till samhället än att betala anställda för att kompensera för arbetslöshet.

SAS har varit på väg i konken ett par gånger då de är riktigt dåliga med affärer. Eller rättare sagt har de hotat med det om de inte fått sänka lönerna på personalen.
Det kommer alltid ett mer seriöst företag och tar över affärerna från strulpellarna som konkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mordekai:

Staten ska ge fan i att konkurrera med det privata näringslivet. Donera innehavet i SAS till UNHCR.

Ryzen 3600, 32GB 3200Mhz, Asus PRIME B450-PLUS, 512+750GB SSD (m.2+SATA3) + 16TB 5400rpm, MSI 5700, Sound BlasterX AE-5, Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Fractal Design Define 7 (WIP), Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av mpat:

Jag vet vad det står för, men jag tror inte att det är en slump att namnet för tankarna till Bromma, med tanke på gamla Malmö Aviation och deras evinnerliga reklamslogans. I vilket fall som helst, det kommer inte att fungera som en direkt ersättare till SAS på grund av det sätt det är upplagt. Problemet är inte infrastruktur inom landet, för det går att lösa på andra sätt - exempelvis tåg. Problemet är att resa från en mindre ort i Sverige och vidare internationellt, eller omvänt.

Tåg kan knappast lösa längre resor inom landet. Det är inte direkt ersättningsbart när det tar ca 18h med tåg från tex Luleå till malmö, när tex flyget tar ca 3h inklusive byte. Det problem du menar, att det är svårt att byta från inrikes till utrikes, beror ju bara pga att man valde att lägga en flygplats hubb långt ute i skogen och inte i närheten av stockholm. Det är ju varken BRA eller SAS fel. Om man vill flyga tex till stockholm så är det väldigt opraktiskt att flyga till arlanda, vilket gör att man vill i första hand väljer att lägga inrikesresor till bromma. Sen att alla utrikesflyg från stockholmstrakten går i flera kommuner bort är ju fantastiskt korkat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Mindfighter:

Alla negativa har nog inte förstått hur isolerade vi blir i Sverige utan flyget, så utifrån den aspekten hoppas jag verkligen att danska/svenska staten säkerställer bolagets överlevnad. (om vi då förutsätter att även Norwegian konkar, vilka riskerar att bli ett av de första som inte klarar denna situation, de har förlorat otroliga summor på Boeing 737MAX debaclet redan) Sverige är "enormt" stort/avlångt och ska folk verkligen sitta från alla delar av landet och åka tåg ner till t.ex. Frankfurt för att därifrån ta ett flyg ut i världen..., Sverige kommer på nolltid bli ett U-land utan vettiga affärsförbindelser ut i världen.

Jag håller med rent generellt även om Norwegians dåliga ekonomi till stor del på beror på överextension i
allt för rask takt (dock en annan diskussion). Jag tror inte att tåg är ett reellt alternativ till flyget på sträckor
mellan norra och södra Sverige. Tåg fungerar utmärkt mellan Stockholm-Göteborg/Malmö men redan i det
senare fallet börjar avstånden bli för stora.

Skrivet av muffen:

Det blir väl snarare så att utländska flygbolag tar över alla flygningar? Vi står ju inte och faller med hela flyget
bara för att ett flygbolag i mängden kursar.

PÅ utrikestrafiken skulle vi kanske klara oss utan SAS men hur intresserade skulle utländska flygbolag vara av att
ta över mindre lönsamma inrikeslinjer, t.ex. Stockholm-Luleå? Troligen inte alls och det är väl just där SAS är en
viktig aktör. Eventuella skatteintäkter från löner och företagsvinster hamnar då också utomlands istället för i Sverige
vilket vi förlorar ännu mer på.

--------
Många ondgör sig över att staten är delägare i flygbolag. Det är samma symptom med att många ondgör sig över
att staten/regioner bedriver tågtrafik och/eller båttrafik men samtidigt inte har något emot t-.ex
Transdev (ägs av Franska staten). Blir lite dubbelmoral.

-------------

Till dig som frågade om man kan skola om personal till sjukvårdare? Undersköterskeutbildningen är på 82 veckor
och sjuksköterskeutbildningen är på 4-4,5 år. Möjligen kan man till viss del ta in lite biträden/transportörer för
sådant som det inte behövs en sjukvårdare till, t.ex. bädda sängar och liknande. Det behovet är dock inte så stort.
På lång sikt kanske man kan skola om arbetslösa till USK/SSK men inte på några veckor.

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 7 64bit Ult | CPU: Intel i7 4790K 4,00Ghz | GPU: ASUS Geforce GTX 1060 6 GB| MB: Asus Z97A-pro gamer |
| RAM: Corsair Vengeance 4x8GB | PSU: Corsair AX750 | Chassi: NZXT H2 |
SSD: Intel 240 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-12* |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

Staten bör inte rädda SAS när man heller inte räddade biltillverkaren SAAB i mitt tycke. Bästa biltillverkaren vårt land haft, fäller alltid en nostalgisk icke-existerande tår när jag ser en SAAB.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Om "mina" skattepengar ska gå till att rädda/hålla verksamheter vid liv så ser jag ju betydligt hellre att de går till SAS, som åtminstone fyller någon form av funktion, än saker som Operan.

Operan som konsekvent har mer än 80% av sina "intäkter" i form av statliga bidrag och skulle gå omkull omedelbart om de tvingades leva på biljettintäkter från den lilla skaran som är intresserade av dem medans SAS ju åtminstone går med vinst ibland

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utlandet
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Skrotnisse92:

Fast det är väl om något värre? Kommer ju kosta en hel del att försörja ett gäng överbetalda piloter och flygvärdinnor. Halva problemet för sas är ju att lönerna är sjukt höga. Om man dunkar in pengar i företaget så kan man ju istället behålla intäkterna och människorna sina jobb, vilket på pappret fungerar bättre ur en ekonomisk synvinkel (för staten). Nackdelen är väl att sas blir ännu mer av ett luftslott, samt att man kan diskutera om verkligen en majoritet i riksdagen är för ett ökat ägande i sas.

Värre på kort sikt, bättre på lång sikt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Skrotnisse92:

Tåg kan knappast lösa längre resor inom landet. Det är inte direkt ersättningsbart när det tar ca 18h med tåg från tex Luleå till malmö, när tex flyget tar ca 3h inklusive byte. Det problem du menar, att det är svårt att byta från inrikes till utrikes, beror ju bara pga att man valde att lägga en flygplats hubb långt ute i skogen och inte i närheten av stockholm. Det är ju varken BRA eller SAS fel. Om man vill flyga tex till stockholm så är det väldigt opraktiskt att flyga till arlanda, vilket gör att man vill i första hand väljer att lägga inrikesresor till bromma. Sen att alla utrikesflyg från stockholmstrakten går i flera kommuner bort är ju fantastiskt korkat.

Nu ska man inte dra på för höga växlar på att Arlanda ligger längre bort än Bromma från centrala Stockholm.

Flygbuss från Stockholm-Bromma till Cityterminalen tar 20 minuter, ungefär lika lång tid som Arlanda Express tar från Stockholm-Arlanda till Stockholm Central. (Nu är ju Arlanda Express ohemult dyrt, men det är ju egentligen en helt annan fråga...) Tar man flygbussen från Arlanda istället så tar det 45 minuter. Det är en tidsskillnad på 25 minuter för den som tycker att Arlanda Express spräcker reskassan. För många som bor i norra delen av Stockholm och i Uppsala så är dessutom Arlanda närmare än Bromma.

Med bil är skillnaden i restid för mig som bor lite söder om centrala Stockholm 17 minuter till Bromma mot 34 minuter till Arlanda. Det är alltså en skillnad på 17 minuter i restid med bil/taxi.

Det som tar längre tid på Arlanda är incheckning och att gå runt på själva flygplatsen för att det är en större flygplats. (Och det är för all del inte alls lika mycket av ett problem på en av Arlandas mindre terminaler.) Det kan man inte bygga bort genom att ha en närmare flygplats. Hade Bromma flygplats på något magiskt sätt varit lika kapacitetsstark som Arlanda hade den också haft samma egenskaper på den fronten.

Det bästa är ju egentligen att lägga ner Bromma flygplats och flytta allt inrikesflyg till Arlanda också, och samordna allt till en flygplats. Det skulle förbättra för alla som vill flyga internationellt från mindre order i Sverige. Men det kräver att kapacitet finns på Arlanda, och så är tydligen inte fallet idag, därför måste Bromma vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av anders190:

Staten bör inte rädda SAS när man heller inte räddade biltillverkaren SAAB i mitt tycke. Bästa biltillverkaren vårt land haft, fäller alltid en nostalgisk icke-existerande tår när jag ser en SAAB.

Skillnaden är att Sas tillhandahåller samhällskritisk infrastruktur, det gjorde inte Saab och Saab var inte heller livskraftigt. Sas tjänade som tidigare i tråden påpekats pengar. Det handlar alltså inte om att rädda ”ett företag” utan om så mycket mer.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|64GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Inga statliga åtgärder bör vara riktade mot enskilda företag.

Statens åtagande i den här högst tråkiga situationen torde vara att försöka se till att bolagsägarna tar den, med bred marginal, absolut största smällen. Går företaget i konkurs kommer det att återuppstå likt fågel Fenix i den mån det finns efterfrågan på flygande resenärer.

Ja, det skapar ringar på vattnet när strukturer faller, men en sak som är säker är att de nuvarande ägarna är de som skulle gynnas mest av statlig hjälp. Det är mera kostnadseffektivt och rimligt att låta de som har resurser bära den här ekonomiska bördan, istället för att kollektivet ska avlasta de få (stor)ägarna.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Skrotnisse92:

Tåg kan knappast lösa längre resor inom landet. Det är inte direkt ersättningsbart när det tar ca 18h med tåg från tex Luleå till malmö, när tex flyget tar ca 3h inklusive byte. Det problem du menar, att det är svårt att byta från inrikes till utrikes, beror ju bara pga att man valde att lägga en flygplats hubb långt ute i skogen och inte i närheten av stockholm. Det är ju varken BRA eller SAS fel. Om man vill flyga tex till stockholm så är det väldigt opraktiskt att flyga till arlanda, vilket gör att man vill i första hand väljer att lägga inrikesresor till bromma. Sen att alla utrikesflyg från stockholmstrakten går i flera kommuner bort är ju fantastiskt korkat.

Dagens kommersiella snabbtåg kör redan kring 300 km/h och då är det ju centrum till centrum så redan där kan nog restiden vara lika om det hade funnits snabbtågslinje.
Hastighetsrekordet för TGV tågen är däremot 575 km/h men den farten är inte ekonomisk i dagsläget men tekniskt har snabbtågen inga större problem att klå inrikesflyg och vore inte flyget så subventionerat som det är så hade nog snabbtåg varit både billigare och snabbare.
TGV är i trafik idag och de använder inte nån maglev teknik eller annat "modernt" utan det är i princip bara att låta bli att sluta gasa när man passerat 300.
https://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Den där var ju kul men att jämföra vatten med flygtrafik är ju minst sagt komiskt det också. Om man bosätter sig åt hvete kan man inte kräva att någon annan ska se till att man har all tillgång till resor vart man vill, hur man vill till subventionerade priser. Ungefär som folk som köper sommarstugor som inte har kommunalt vatten tar det som en del av valet att köpa en billig sommarstuga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2008

@Herr Kantarell:
Blir ju inte så mycket bättre..från icke skattefinansierade jobb till skattefinansierade jobb(ta hand om Coronafall som du skrev).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju ett intressant val, ja det var väl iofs inte de som körde folk i boskapsvagnar.

Ifall någon blandade ihop det med gammal historia.

Luftwaffe = Lufthansa
Boskapsklass = Ekonomiklass

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Hoppas inte staten räddar bolaget. Låt skiten konka.

Corsair Obsidian 1000D* Asus x570 Crosshair VIII Formula* Ryzen 3900X* 16GB Galax HoF OcLab 4600Mhz* Asus Gtx 1080TI Poseidon* Corsair MP600 1TB* Samsung 970Evo 500GB* Rads: 2x480, 1x280, 1x140* 11Corsair ML RGB Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av DavidtheDoom:

SAS som bolag kanske inte är så lönsamt men fyller en viktig samhällsfunktion. Det kan vara värt kostnaden för staten om det innebär att Sverige blir attraktivt att göra affärer i. Se "Ease of Doing Business index".

Ska man dra det långt så finns det många samhällsfunktioner som separat kostar både landet och individer pengar men i det långa skapar bättre förutsättningar för samhället och individer, föräldraledighet, försäkringskassan mm.

Vilka som är värda att behålla eller avskaffa är en diskussion långt mycket komplicerad än ett gäng användare på ett forum kan lösa varför jag avser att avstå diskutera detta. Av erfarenhet blir det rätt snabbt och ofta inflamerat.

Om något är en nödvändig samhällsfunktion så ska staten driva den, inte vara "delägare" eller att det ska hanteras av privata intressen.

Staten kunde skapa ett helstatligt flygbolag som hanterar pendelförbindelser inom landet och viktiga saker som postflyg m.m, det vore kanske läge för det just nu när man har en hel del personal att snipa från giriga bolag som SAS. Detsamma gäller lokaltrafik som bussar och tåg. Det värsta som hände var när allt sånt såldes ut så att giriga privata intressen tog över och allt ska hanteras med en enda sak i tanken, så mycket vinst per kvartal som möjligt och bry er mindre om både kunder och anställda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av anon246659:

Som vanligt anser jag att inget företag ska räddas med skattemedel. Har de tabbar sig så dra skiten i kk. Personalen ska man dock ta hand om med ev skattemedel.

Klassisk tabbe att inte förutse en pandemi. Jävla noobs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Hade det varit en vanlig SAS kris Hade jag sagt nej, men med tanke på hur sinnessjukt folk beter sig nu så är det faktiskt inte SAS fel, eller något de kunde ha förutsagt. Ge dem lån möjligtvis kan vara ok!

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Rent principiellt tycker jag att om staten går in med pengar till något företag så ska det vara ett lån som ska betalas tillbaka inom rimlig tid.
Sen kan experter inom nationalekonomi som har koll på siffrorna räkna på vad för samhällsnytta/samhällsfara det skulle innebära att hjälpa/stjälpa företaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Nej man bör inte rädda SAS låt dem gå åt skogen finns andra flygbolag. Så tänkte man ju när det gällde SAAB bland annat.

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 2TB Western Digital , 250GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RX 580 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av ThunderboltDrgn:

PÅ utrikestrafiken skulle vi kanske klara oss utan SAS men hur intresserade skulle utländska flygbolag vara av att
ta över mindre lönsamma inrikeslinjer, t.ex. Stockholm-Luleå? Troligen inte alls och det är väl just där SAS är en
viktig aktör. Eventuella skatteintäkter från löner och företagsvinster hamnar då också utomlands istället för i Sverige
vilket vi förlorar ännu mer på.

Tycker staten att flygtrafiken mellan Stockholm och Luleå är viktigt så kan staten upphandla den trafiken från det flygbolag som lägger det lägsta budet. Man kan även styra detta med skatter och avgifter. Ex. flygplan som flyger mellan Göteborg och Stockholm betalar en slant extra för varje landning då tåget kan anses vara ett fullgott alternativ, medans flyg som kommer från Luleå istället får en slant av staten. På så vis så slipper staten leka flygbolag med skattebetalarnas pengar som insats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Antagligen kommer alla andra stater rädda sina bolag, så varför ska vi låta vårt konka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av mrqaffe:

Dagens kommersiella snabbtåg kör redan kring 300 km/h och då är det ju centrum till centrum så redan där kan nog restiden vara lika om det hade funnits snabbtågslinje.
Hastighetsrekordet för TGV tågen är däremot 575 km/h men den farten är inte ekonomisk i dagsläget men tekniskt har snabbtågen inga större problem att klå inrikesflyg och vore inte flyget så subventionerat som det är så hade nog snabbtåg varit både billigare och snabbare.
TGV är i trafik idag och de använder inte nån maglev teknik eller annat "modernt" utan det är i princip bara att låta bli att sluta gasa när man passerat 300.
https://www.youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg

Nu är jag inte helt hundra, men inget kommersiellt tåg i sverige går väl över 250km/h idag? Eller var det kanske 200? Vilket gör att resor över landet tar för lång tid idag med tåg. Flyget är ett utmärkt komplement för längre sträckor idag, som behövs. Subventionerna för flygresor är löjligt rejäla tyvärr.

Skrivet av Cad_edis:

Tycker staten att flygtrafiken mellan Stockholm och Luleå är viktigt så kan staten upphandla den trafiken från det flygbolag som lägger det lägsta budet. Man kan även styra detta med skatter och avgifter. Ex. flygplan som flyger mellan Göteborg och Stockholm betalar en slant extra för varje landning då tåget kan anses vara ett fullgott alternativ, medans flyg som kommer från Luleå istället får en slant av staten. På så vis så slipper staten leka flygbolag med skattebetalarnas pengar som insats.

Jag vill minnas att det är den metoden man använder i bland annat usa för mindre linjer. Det som kan bli problematiskt med detta är dock att det finns risk för att det blir en eller få aktörer, vilket inte är bra för konsumenten. Sen om det är bättre eller sämre än idag låter jag vara osagt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av henkiii:

Antagligen kommer alla andra stater rädda sina bolag, så varför ska vi låta vårt konka?

För att skitbolag BÖR gå i konkurs inte räddas som man gjorde med företagen i USA som inte kan göra bilar samt bankerna.

Att fabriksjobb försvinner har man inte brytt sig om så varför skulle man bry sig om ett misslyckat flygbolag denna gången..

Är det ingen som tagit lärdom av hur fel vi skött ekonomin de senaste åren? Bara slösa inte spara !???

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Skrotnisse92:

Nu är jag inte helt hundra, men inget kommersiellt tåg i sverige går väl över 250km/h idag? Eller var det kanske 200? Vilket gör att resor över landet tar för lång tid idag med tåg. Flyget är ett utmärkt komplement för längre sträckor idag, som behövs. Subventionerna för flygresor är löjligt rejäla tyvärr.

Jag vill minnas att det är den metoden man använder i bland annat usa för mindre linjer. Det som kan bli problematiskt med detta är dock att det finns risk för att det blir en eller få aktörer, vilket inte är bra för konsumenten. Sen om det är bättre eller sämre än idag låter jag vara osagt.

Nä vi har inga snabbtågsspår i Sverige men det är ju en fråga som politikerna trätar om men det stora problemet är väl privatiseringen av järnvägen som gjort att det är så svårt att köpa biljetter och allt strul som uppstod med underhåll närman delade trafik och spår.
Det är ju också hopplöst svårt att köpa internationella biljetter numera jämfört med hur det var förr, vi skulle behöva ett "EU-bolag" som styrde upp järnvägstrafiken inom hela EU i stället för alla privata biolag som gör att så lite fungerar bra numera.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sydney
Registrerad
Aug 2003

Finnair får gärna glida in och ta över för Skandinaviens behov. Jag har aldrig varit missnöjd med deras flyg.. Synd dock om vi inte har något eget bolag. Det finns nog ingen utanför staten själv som ens har möjligheten att starta något nytt. Sverige har inte direkt något överskott på Richard Bransons och Elon Musks som kan glida in och fylla behov på det sättet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Det är otroligt mycket staten bör rädda nu. Det är inte bara hotell, restauranger utan minskad köpsug av det mesta ej förbrukningsvaror. Vilket också påverkar dem som säljer tjänster till dessa företag.
Så staten borde satsa säg 25% av nuvarande BNP för att rädda alla företag. Det är bara ett pyttelitet problem, varifrån ska pengarna komma?

Angående SAS så är det bara ett företag i mängden, ska det räddas så ska alla andra företag göra detsamma. Flygbranschen har dessutom varit konstig, det har varit för mycket konkurrens innan och att någon går i konkurs kan vara bra, så att flygpriserna stiger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Ta hand om de anställda hos SAS och deras underleverantörer. Vi måste ändå skära ner på flygandet på grund av klimatförändringen. Ekonomin måste förändras. Förespråkare för kapitalism säger ju att en av dessa fördelar är att den är dynamisk och kan anpassa sig till nya förutsättningar.

Vi har nya förutsättningar som vetenskapen säger att vi måste anpassa oss till. Staten bör använda den här krisen för att anpassa samhället till dessa nya förutsättningar.

Att försöka bibehålla vårt gamla och ohållbara samhälle trots att vi vet vad det leder till är orimligt och oförsvarbart.