Magician Software - Limit Exceeded på Samsungs hemsida

Permalänk
Medlem

Magician Software - Limit Exceeded på Samsungs hemsida

Skulle ladda ner nyaste Magician Software som är version 6.1 och tänkte uppdatera den gamla jag har. då kommer detta meddelande upp:

Skojar dom med mig? Har jag missat något? Kan någon lista ut vad syftet är med denna begränsning? Och varför skulle jag vilja/få ladda ner version 6.0 men inte nyaste. Inte akut eller så, men blev rätt förvånad!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Får samma här, men om du laddar hem 6.0.0 och installerar, går det inte köra programmet och kan sen uppdatera genom programmet?
(jag behöver inte programmet)
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/notice-mag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Får samma här, men om du laddar hem 6.0.0 och installerar, går det inte köra programmet och kan sen uppdatera genom programmet?
(jag behöver inte programmet)
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/notice-mag...

Ska prova det imorgon, men blev så förvånad av begränsningen helt klart. Borde ju inte spela roll för deras del, bättre att alla använder den nyaste versionen kan man tycka. Man behöver inte köra programmet egentligen men nu när jag har version 5.3 installerad så vill man ju ha det uppdaterat.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Råkade också ut för det en gång i tiden, men så hittade jag en tråd på reddit som faktiskt verkade vettig

Citat:

They aren't worried about the bandwidth but a mass of bricked drives. Magician generally includes firmware updates, and so if one starts causing an issue they want to know when the first people are affected so they can pull it faster. Not saying they're doing the right thing but that's their logic.

https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/3j4rsy/samsung_now...

Vet inte om det är samt, men tyckte det lät logiskt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner 6.1 från t.ex. Major Geeks om du vill:

https://www.majorgeeks.com/files/details/samsung_ssd_magician...

Permalänk
Medlem

Mjae, tycker man ska hålla sig till källan, inte mer virusskit eller bat-shit-cookies på denna planeten tack, be safe *just sayng*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naki:

Råkade också ut för det en gång i tiden, men så hittade jag en tråd på reddit som faktiskt verkade vettig

https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/3j4rsy/samsung_now...

Vet inte om det är samt, men tyckte det lät logiskt i alla fall.

Intressant!
Haft problemet ganska ofta med och har stärkt intrycket av att Samsung är amatörer. Hade dock inte skadat om de skrev varför de begränsar, känns lite 90-tal och "under construction".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Råkade också ut för det en gång i tiden, men så hittade jag en tråd på reddit som faktiskt verkade vettig

https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/3j4rsy/samsung_now...

Vet inte om det är samt, men tyckte det lät logiskt i alla fall.

Jo, det måste väl handla om något sånt resonemang från Samsungs sida. Särskilt då med tanke på att de föreslår att man ska ta förra versionen istället.

Känns dock tveksamt om det funkar. Driver nog snarare nedladdningar från andra siter, misstänker jag iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Råkade också ut för det en gång i tiden, men så hittade jag en tråd på reddit som faktiskt verkade vettig

https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/3j4rsy/samsung_now...

Vet inte om det är samt, men tyckte det lät logiskt i alla fall.

Skrivet av anon5930:

Intressant!
Haft problemet ganska ofta med och har stärkt intrycket av att Samsung är amatörer. Hade dock inte skadat om de skrev varför de begränsar, känns lite 90-tal och "under construction".

Skrivet av evil penguin:

Jo, det måste väl handla om något sånt resonemang från Samsungs sida. Särskilt då med tanke på att de föreslår att man ska ta förra versionen istället.

Känns dock tveksamt om det funkar. Driver nog snarare nedladdningar från andra siter, misstänker jag iaf.

Det är nog därför, men känns ju lite skumt om de jobbar på sådant sätt. Att de inte skriver varför man inte får ladda ner nyaste är ju också skumt.
Ungefär såhär kan man tolka det om detta stämmer från reddit : "vi skickar ut beta 6.1 till slumpmässiga personer innan vi släpper nästa beta, då alla andra får ladda ner den gamla releasen"

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är nog därför, men känns ju lite skumt om de jobbar på sådant sätt. Att de inte skriver varför man inte får ladda ner nyaste är ju också skumt.
Ungefär såhär kan man tolka det om detta stämmer från reddit : "vi skickar ut beta 6.1 till slumpmässiga personer innan vi släpper nästa beta, då alla andra får ladda ner den gamla releasen"

Just den där principen är väl dock rätt vanlig bland de större aktörerna. Google verkar ju köra en hel del på det spåret, t.ex.

Dock handlar det ju oftast om att försiktigt rulla ut automatiska uppdateringar snarare än en länk på en nedladdningssida. Skillnaden är ju dock marginell egentligen om man jämför denna länk med att det står att man redan har senaste versionen trots att alla vet att det släppts nytt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just den där principen är väl dock rätt vanlig bland de större aktörerna. Google verkar ju köra en hel del på det spåret, t.ex.

Dock handlar det ju oftast om att försiktigt rulla ut automatiska uppdateringar snarare än en länk på en nedladdningssida. Skillnaden är ju dock marginell egentligen om man jämför denna länk med att det står att man redan har senaste versionen trots att alla vet att det släppts nytt.

I vissa fall kan det kanske vara bra att ta näst senaste, och det kanske är ett smart drag egentligen av samsung. Man kan ju se det på olika sätt Laddar ner 6.0 6.1 nu idag så är jag ju lite nyare än 5.3

Edit: Fick hem 6.1 idag och uppdaterade en drive med nytt firmware.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv

Intressant, fick en popup nu ikväll när jag startade min primära dator om att Magician 6.0 ville uppdatera till 6.1. Får se om något händer.

Permalänk
Medlem

Jag har 6.1.0 nu. Verkar funka okey. Nytt interface. Som vanligt gillar jag det inte innan jag vant mig vid det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.