Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag kommer verkligen inte att göra det frivilligt. Troligen kommer jag att drabbas som av en vanlig förkylning om jag får Covid och isolerar mig då hemma för säkerhets skull. Men jag återsåg ganska nyligen kalla fakta om ungdomar som fick sina framtida yrkesliv och försörjningsmöjligheter förstörda av narkolepsi efter den förra stora vaccinationskampanjen mot en för de flesta harmlös sjukdom. Och de får inte i närheten av en rimlig kompensation för ett förlorat yrkesliv, de flesta av de svårt drabbade får leva kring existensminimum hela livet.

Man ska ha i åtanke att i andra vågskålen ligger att man uppskattar att ett antal hundra liv räddades genom vaccinationerna. Det är lätt att glömma bort när man talar om katastrofen med förra vaccinationen. Jag har själv ingen lust att värdera vad som är värt mest, men det blir lätt lite ensidigt när man bara ser på de negativa effekterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

7st har väl ändå strukit med?

Och för stunden 12st som fått intensivvårdats.

Källa: https://omni.se/tolv-personer-i-sverige-har-intensivvardats-m...

Misstänker att några (alla?) av de som gått bort räknas in bland de som intensivvårdats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

doktor = PhD
läkare = MD (medical doctor)
"Doctor" används både för att benämna de som har en doktorsexamen och de som har en läkarlegitimation.

Japp, och i Sverige betyder MD medicine doktor (disputerad) medan en leg läk behöver inte vara disputerad doktor, men tilltalas doktor ändå.

Skrivet av ehsnils:

Undantagna är nog "Dr Hook" och "Dr Alban".

Dr Alban var i alla fall tandläkare, vilka brukar få tilltalstiteln Dr

(ok lite offtopic)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Inte när de sagt att det är bra om många får sjukdomen ect. Då vill man inte skydda.
Läs länken ovan i min förra post, om du inte förstår så förklarar den helt.

Men har man verkligen sagt att det är bra om många får sjukdomen? Källa på det, annars så blir det en halmgubbe av det hela. Och då menar jag verkligen att man verkligen sagt det och inte bara nämnt det när man resonerat kring konceptet, alternativt svarat på en fråga om olika scenarion eller liknande. Det är en påtaglig skillnad mellan dessa, något som gärna ignoreras när man vill kasta skit och inte bryr sig om att vara saklig.

Men även om man sagt det så har man samtidigt sagt att man ska skydda de i riskgrupperna. Om man siktar på flockimmunitet och lyckas skydda riskgrupperna så kommer du i slutändan fortfarande ha räddat liv. Personligen undrar jag hur länge länder kan hålla en påtaglig karantän som många har nu, när folk inte längre orkar oroa sig och corona blivit vardag så har jag svårt att tro att demokratier kommer att kunna hålla inskränkningarna på denna nivå. Men vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Av en Professor på Stanford Universitet, väldigt läsvärt.

https://www.statnews.com/2020/03/17/a-fiasco-in-the-making-as...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Kina borde få betala detta. De har tagit en del av våra jobb. Nu är det dags att betala tillbaka ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Misstänker att några (alla?) av de som gått bort räknas in bland de som intensivvårdats.

Misstänker nog mer åt andra hållet, multisjuka äldre klarar sällan respirator bra eller resten av den intensiva vården på IVA.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

Inte när de sagt att det är bra om många får sjukdomen ect. Då vill man inte skydda.
Läs länken ovan i min förra post, om du inte förstår så förklarar den helt.

Det kan ju också vara så att du tolkat något fel på vägen också.

Det låter väl en hel del troligare än att FHM och våra politiker skulle vilja oss illa.

Ta dig en funderare på om du inte hängt upp dig på något som inte riktigt stämmer här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det kan ju också vara så att du tolkat något fel på vägen också.

Det låter väl en hel del troligare än att FHM och våra politiker skulle vilja oss illa.

Ta dig en funderare på om du inte hängt upp dig på något som inte riktigt stämmer här.

Passande signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Inte en chans. Inte i Sverige iaf. Möjligtvis i uländer som kina, ryssland osv...

Man har väl redan bildat immunitet när den kommer?

Permalänk
Medlem

Fler rapporter om återinsjuknande patienter. Kritik riktas övervägande mot påstådda brister i samband med test, felaktig friskförklaring mao.

Fyra patienter, till vardags vårdpersonal, blev smittade och satta i karantän. En strikt (?) metod användes i samband med test vid friskförklarande efter full återhämtning.

I samband med återgång i arbete blev samtliga smittade på nytt vid kontakt med smittade patienter.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762452

Ta det med en nypa salt. Viruset muterar, det vet vi. Måtte det inte vara ett fall där den enda lösningen visar sig vara tvångsvaccinering. Tar starkt avstånd från att vara försökskanin för ett nytt läkemedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra tips... tänkte bara tillägga att det finns en barnläkare i tråden som säkert kan flika in något @DrDuke

Hej, tack för ping. Det stämmer att vi generellt räknar 38 grader och över som feber och att vi använder allmäntillståndet som måttstock för hur man ska hanlägga barn (speciellt små) med enklare infektioner.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Litet intressant är att man har för USA listat just nu (John Hopkins) 5702 fall med 94 avlidna (nuvarande dödlighet relaterat till insjuknade 1,6%) och 17 tillfrisknade.

I Sverige är det 1190 insjuknade, 7 avlidna (nuvarande dödlighet relaterat till insjuknade 0,6%) och 1 tillfrisknad.
Har svenskar det svårare att bli friska?

Nej jag tror inte det. Jag har för mig att jag läste att en förklaring är att bedömningen av "tillfrisknad" är lite olika mellan länder. Det var nåt om att i Sverige skulle man krävdes att man inte kunde se spår av virus under en viss tid. Hittar tyvärr inte var jag läste det, så jag kan inte kolla upp det eller ge en källa. Förhoppningsvis finns det kanske någon annan som kan förtydliga (eller rätta mig om jag har fel) och bidra med en länk.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Personligen undrar jag hur länge länder kan hålla en påtaglig karantän som många har nu, när folk inte längre orkar oroa sig och corona blivit vardag så har jag svårt att tro att demokratier kommer att kunna hålla inskränkningarna på denna nivå.

Lite där jag står också, jag har mycket svårt att tro att folk kommer acceptera vad som skulle krävas för att nå Kinas nivå av bekämpning på lång sikt. Vi skulle i princip få lägga hela konceptet med demokrati och frihet på hyllan tills det finns ett vaccin, för att utan "polisstatsfasoner" finns det inte en möjlighet att vi kan hålla en vettig form av karantän/kontroll i t.ex 12-18 månader.

Tom nu så här tidigt så har vi folk som beter sig som "idioter" och inte bryr sig om riskerna med att sprida viruset, ge det 6 månader med "husarrest" så kommer halva befolkningen att förvandlas till denna typ av människor.

Permalänk
Medlem

Är det någon som hittat mer information om det här inreseförbudet in till EU? Kommer icke-EU medborgare som bor och jobbar i ett EU land (givetvis med uppehållstillstånd och arbetstillstånd) inte längre att kunna komma in i EU? Jag har såna vänner som varit på semester och nu försöker komma hem igen och jag är lite orolig för dom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Finns det något bevis för FHM påstående att du inte smittar under inkubationstiden?
Riktlinjerna vi har på jobbet är att man ska gå till jobbet även om man har smittade personer i familjen?
Känns som historikernas dom kommer att vara hård.

  • vi visste om viruset till skillnad från Kina

  • vi visste hur det smittades

  • vi visste ganska exakt var viruset fanns

  • vi hade tid

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Finns det något bevis för FHM påstående att du inte smittar under inkubationstiden?
Riktlinjerna vi har på jobbet är att man ska gå till jobbet även om man har smittade personer i familjen?
Känns som historikernas dom kommer att vara hård.

  • vi visste om viruset till skillnad från Kina

  • vi visste hur det smittades

  • vi visste ganska exakt var viruset fanns

  • vi hade tid

Spot on. Dessutom skriver tidningarna idag att 50% är helt symptomfria. Och att de som är symptomfria smittar, men 50% mindre.

Ps. Asymptomatisk smitta fanns det belägg för redan i januari men skrattats bort av fhvm.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@Hurtigbullen:

i artikeln står det att personer med uppehållstillstånd tillåts att resa in, så det borde inte vara några problem för dina vänner

https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-foljer-eu-inrese...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Pajkastningen har börjat!

"Socialminister Lena Hallengren (S) ser framför sig en tuff debatt om regionernas ansvar när krisen är över.

– Man kan inte ha materiel som räcker en vecka eller två. Det är inte krisberedskap, säger hon."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hallengren-kritisk-till-reg...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

Pajkastningen har börjat!

"Socialminister Lena Hallengren (S) ser framför sig en tuff debatt om regionernas ansvar när krisen är över.

– Man kan inte ha materiel som räcker en vecka eller två. Det är inte krisberedskap, säger hon."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hallengren-kritisk-till-reg...

Självklart, precis väntat när allt skall privatiseras och tjänas pengar på. Varför ha massa dyra intensivvårdsplatser när dessa är dyra att ha?

"År 1993 hade Sverige 4300 intensivvårdsplatser med respirator. I dag, när vi genomlever den värsta pandemin på hundra år, har vi under 600. Detta är resultatet av 30 års nyliberala reformer som kan komma att kosta oss många människoliv när intensivvårdskapaciteten inte räcker till, skriver Victor Pressfeldt, doktorand i historia."
https://www.gp.se/debatt/sveriges-skriande-brist-p%C3%A5-inte...

Samma med skolan, besluten tas inte längre på regeringsnivå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Spot on. Dessutom skriver tidningarna idag att 50% är helt symptomfria. Och att de som är symptomfria smittar, men 50% mindre.

Ps. Asymptomatisk smitta fanns det belägg för redan i januari men skrattats bort av fhvm.

Vem är denna skrattande fhvm?

Permalänk
Medlem

Läst i lokala tidningen:
”Det var natten mot söndag som vakterna på en krog i centrala Södertälje slängde ut en person som enligt uppgift ska ha hostat rejält hela kvällen. Polis larmades till platsen eftersom flera berusade personer skrek att de ville bli coronasmittade och försökte få kontakt med mannen. Polisen ringde i sin tur in en ambulans.”
Skrivs att mannen kom hem från Italien 11 dagar tidigare.

Känns som militärisk tvångsisolering av alla invånare är nödvändigt när man har folk som detta bland allmänheten.
Tvivlar på att de följer regeringens råd om distansering och tvätta händerna...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Självklart, precis väntat när allt skall privatiseras och tjänas pengar på. Varför ha massa dyra intensivvårdsplatser när dessa är dyra att ha?

En del regioner har privatiserat sina sjukhus (t ex Stockholm) samt outsourcat IT. Mer behöver nog inte sägas.

Helt efterblivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Självklart, precis väntat när allt skall privatiseras och tjänas pengar på. Varför ha massa dyra intensivvårdsplatser när dessa är dyra att ha?

"År 1993 hade Sverige 4300 intensivvårdsplatser med respirator. I dag, när vi genomlever den värsta pandemin på hundra år, har vi under 600. Detta är resultatet av 30 års nyliberala reformer som kan komma att kosta oss många människoliv när intensivvårdskapaciteten inte räcker till, skriver Victor Pressfeldt, doktorand i historia."
https://www.gp.se/debatt/sveriges-skriande-brist-p%C3%A5-inte...

Samma med skolan, besluten tas inte längre på regeringsnivå.

Ja men är det verkligen värt att ha det så då, med tanke på hur dyra upphandlingar verkligen är i slutändan så kan det väl inte vara försvarbart att ha utrustning som bara står och förfaller.

Lägg pengarna på att få Kina att skärpa till sig istället så detta inte händer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Läst i lokala tidningen:
”Det var natten mot söndag som vakterna på en krog i centrala Södertälje slängde ut en person som enligt uppgift ska ha hostat rejält hela kvällen. Polis larmades till platsen eftersom flera berusade personer skrek att de ville bli coronasmittade och försökte få kontakt med mannen. Polisen ringde i sin tur in en ambulans.”
Skrivs att mannen kom hem från Italien 11 dagar tidigare.

Känns som militärisk tvångsisolering av alla invånare är nödvändigt när man har folk som detta bland allmänheten.
Tvivlar på att de följer regeringens råd om distansering och tvätta händerna...

Källa källa källa....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag undrar när moderatorerna ska börja slå ner på den här typen av inlägg, det börjar bli för mycket nu. Snacka om att ha fått slut på argument för sin egen sak.

Kan du komma upp med ett kostnadsförslag för samhället om vi går på din linje?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Här är det egentligen en fråga om minimalt med underhåll på materiel och säkerställd krisberedskap eller fullkomlig oförmåga att hjälpa befolkning i kristid. Mycket av den sjukvårdutrustning och fältsjukhus som monterades ner var fullt dugliga och krävde minimalt med underhåll och var inköpt under kalla kriget, avbetalt flera gånger om. Det är inte så att en skalpell eller respirator från 1980 helt automatiskt blir odugliga efter 25 år.

Med det sagt får man väl säga att vi antagligen kommer lindrigt undan (säger jag som ligger i riskgruppen hehe) denna krisen med tanke på hur mycket värre det antagligen gått om det varit krigstid istället för kristid.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Utsmetning av smittokurvan, vilket jag antar har varit syftet med hela strategin från början. Man har inte gått ut med alla framtida åtgärder man planerat för att inte orsaka panik, massförflyttning av folk i onödan och bunkring (vilket folk löste ändå...).
Jag tror man var ganska klar över att arbetsplatser och skolor skulle stängas förr eller senare, men att man väntat på "rätt tillfälle" för att få den effekt man vill ha på smittokurvan. Om man gör det för tidigt kommer effekten gå över innan man nått toppen och vi kommer då ändå överbelasta vården, med fler dödsfall (både i Covid-19 och av andra orsaker pga saknade intensivvårdsplatser) som resultat.

Även om gemene man inte känner till planen, så tror jag man har haft en. Men man håller tyst om den, för man vet att den inte skulle vara populär, och dessutom finns det mycket som kan gå fel på vägen, och beslut som måste omvärderas. Går man ut med "om tre veckor händer X", och sen ändras förutsättningarna så man måste justera datumet fram eller bak, så skulle man fått skit för det också. Bättre då att inte säga nånting och bara gå ut med det när det verkligen kommer att hända.

Det låter som jag håller regeringen om ryggen, och det är inte nödvändigtvis fallet, men jag tror bara inte att de är så inkompetenta som vissa verkar tro.

Och återigen, vad som varit rätt strategi kommer vi inte veta förrän allt detta är över.

Jag förstår inte hur det skulle tappa effekt att sätta tidigare åtgärder. I grannländer och över i Europa har man varit tidigt ute, men inte i Sverige. Ju tidigare man börjar desto mindre smittspridningsrisk. Nu när viruset får verka fritt i vårat samhälle kommer åtgärderna framöver behöva vara tuffare och under en längre tid än i dom länder där man gjorde stora åtgärder tidigt för att stoppa smittspridningen.

Iaf här är förklaring till varför man inte ska lita på kurvan.
Flattening The Curve Is A Deadly Delusion

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

The number of people with coronavirus infections in Finland may be 20-30 times higher than has so far been confirmed, according to the Director-General of the National Institute for Health and Welfare (THL) Markku Tervahauta. He was interviewed on Yle Radio 1’s current affairs programme Ykkösaamu on Monday morning.

"As of Monday morning, 241 cases of the Covid-19 disease caused by the new coronavirus had been confirmed in Finland. However not all suspected cases are being tested any longer, so the actual number of infections is likely to be much higher.

The only people being tested in Finland now are the seriously ill and those in risk groups, as well as social and healthcare workers."

Ifall det görs på det här sättet i andra länder också (vilket jag antar) så säger ju inte dödssiffran ett skit ifall vi bara testar de allra sjukaste så givetvis ser statistiken värre ut än vad den är. Jag är själv finländare och sitter i skrivande stund hemma från jobbet pga. flunssa. Antagligen ingen corona men vem vet?