Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det tvivlar jag på om inte de komprimerar något djävulskt.

Snabb Googling visar de 8 största PC-spelen idag:
1 Quantum Break – 178GB
2 Call of Duty: Modern Warfare – 175GB
3 Destiny 2: Shadowkeep – 165GB
4 Red Dead Redemption 2 – 150GB
5 Final Fantasy XV – 148GB
6 Call of Duty: Black Ops III – 113GB
7 Gears of War 4 – 112.3GB
8 Call of Duty: Infinite Warfare – 101GB

Final Fantasy VII Remake som släpps snart till PS4 tar upp 100 GB, och det är endast första avsnittet av spelet om jag förstått allt rätt.

I och med de större världarna och texturerna som kommer med nästa generation så tror jag inte det dröjer länge innan vi ser spel nosa 200-300 GB

Nu kanske jag är på djupt vatten, men min spana tanke var att i princip alla spel kommer på en 50GB blu-ray (undantag t ex rdr2), och får plats iom komprimering (sen tillkommer såklart dlc å patch osv). Jag kanske missuppfattar hur denna hw-decompression fungerar, men jag tänker att det tillåter spelet att vara komprimerat även installerat för att sedan packas upp i realtid vid inläsning?

Men ja 10 spel i den kalibern är väl lite att ta i.

Permalänk
Medlem

Fårse om det här blir en intressant konsoll. Hatar fps drops och därför har konsoller gått bort rätt hårt för mig på senare tid. Men dessa verkar ha potential. Hoppas dom inte slänger på massa saker som ger lite men drar ned prestandan i betongen tex ray tracing. 60 fps borde man kunna få konstant åtminstone.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Irriterande att de inte kan göra den ordentlig från början. Känns som att Microsoft är bättre på hårdvara och Sony bättre på mjukvara..... borde ju vara tvärtom.

Det var verkligen något nytt i och för sig har jag ingen koll på hur det ser ut på nuvarande generation. Men Xbox har väl aldrig varit känt för någon kvalité. Även om Sony har sina problem redan från begynnelsen, men sina läsare. Så vart väl PS3 ändring på det men då kom annat istället.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det blir alltså som vanligt endast de exklusiva spelen som avgör vilken man ska välja. Om man nu inte väljer de båda som brukligt är.

PS3:an har mest stått och samlat damm förstås, och 4:an brydde jag mig inte om eftersom det aldrig dök upp några intressanta exklusiva titlar.

Permalänk
Sjusovarn

Nämnde de något pris? Känns lite som att PS satsat på en lite sämre GPU för att kunna sätta priset lite lägre. Om de däremot prioriterat en snabbare SSD framför en starkare GPU och sätta samma pris som Xbox så tror jag de skjuter sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

Är gladast av att man äntligen försöker satsa lite i nyheter i ljudväg också, kommer säkert smitta av sig till PC litegrann också. Speciellt 3D ljudteknologi inom PC spel scenen stagnerat ganska kraftigt på senare år då försäljning av 3:e parters "gaming ljudkort" har minskat såpass kraftigt dessutom.

Binaural audio vore trevligt att få som någon slags standard för spel, det är den mest naturliga sättet att simulera hur människan hör i verkligheten (effekten är någorlunda överdriven beroende på setup'en man kör med men oftast väldigt tydlig dock utan att ljudet förvrängs destomer).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Märkligt det kändes. Känns som man aldrig fick något vettig information förutom lagringsenheten. Hoppas inte Sony skjuter sig själva i foten.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Märkligt det kändes. Känns som man aldrig fick något vettig information förutom lagringsenheten. Hoppas inte Sony skjuter sig själva i foten.

Lagringsenheten, specsen, egenutvecklad I/O samt ljudrelaterad information och bakåtkompatibilitet. Skulle säga ganska mycket levererades även om det inte kanske var det mest intressanta informationen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Njae, snarare att man kan använda utrymmet effektivare, men dom kan ju lika gärna fylla det dom sparar med annat.

Oavsett så är det ju en balansgång, 800GB borde väl räcka till iaf 10 installerade AAA spel. Tror nog majoriteten kommer klara sig på det, och dom har nog data som bekräftar det också.

Själv har jag bara 150GB SSD dedikerat till spel på min PC...

Ja, dom kan fylla utrymmet med annat också. Only time will tell.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Får hoppas vi får mer specs snart. Hur blir det med HDMI 2.1 t.ex?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Lite besviken på lagringsutrymmet. Får se om de gör något vettigt med hastigheten annars hade jag hellre sett 2TB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Får hoppas vi får mer specs snart. Hur blir det med HDMI 2.1 t.ex?

Den får HDMI 2.1 https://blog.eu.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-deta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Där kom svaret. PCI-E 4.0
Är inte 5.0 på ingång? "mass production is planned to start in 2020"

16GB ram känns oxå lite svagt. Finns ju redan spel som har 32GB som rekomenderat.

För en vanlig PC kanske 32 GB är rekommenderat, men konsoler har alltid varit väldigt väloptimerade. Se bara hur långt PS3 och Xbox 360 kom med 512 MB.

Sedan är minneskraven ofta väldigt överdrivna, finns gott om tester på nätet där de visar hur även de tyngsta spelen går att köra på 4 GB utan alltför stor prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu kanske jag är på djupt vatten, men min spana tanke var att i princip alla spel kommer på en 50GB blu-ray (undantag t ex rdr2), och får plats iom komprimering (sen tillkommer såklart dlc å patch osv). Jag kanske missuppfattar hur denna hw-decompression fungerar, men jag tänker att det tillåter spelet att vara komprimerat även installerat för att sedan packas upp i realtid vid inläsning?

Tyvärr går inte det man helst vill komprimera (texturer och videoklipp) att komprimera mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Lite besviken på lagringsutrymmet. Får se om de gör något vettigt med hastigheten annars hade jag hellre sett 2TB+

Och fått betala ett prispremium på säg 1500:- extra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu kanske jag är på djupt vatten, men min spana tanke var att i princip alla spel kommer på en 50GB blu-ray (undantag t ex rdr2), och får plats iom komprimering (sen tillkommer såklart dlc å patch osv). Jag kanske missuppfattar hur denna hw-decompression fungerar, men jag tänker att det tillåter spelet att vara komprimerat även installerat för att sedan packas upp i realtid vid inläsning?

Men ja 10 spel i den kalibern är väl lite att ta i.

Tyvärr har ju redan konsoller dessa funktioner så spelen kommer inte ta mindre plats. visst kanske 10% bättre komprimering men samtidigt kommer fler assets vara i högre upplösning. Däremot så verkar man ju helt avlasta CPUn så det lär ju leda till bättre flyt vid förflyttningar i spelet som kräver att nytt data hämtas.

Permalänk
Medlem

jävligt ballt med deduplication det kommer ju spara endel utrymme

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Ajajaj Xbox kommer dominera

På grund av vadå? PS5 tror jag kommer vara den bättre. Snabbare laddning av texturer och laddning i övrigt skulle jag tror gör mer skillnad än den extra prestandan i dom allra flesta fall.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

För det första, i ett nördforum, borde det inte vara en bannable offense att klaga på Mark Cerny?

Det man slås av är ju hur mycket som är gemensamt utöver bara CPU/GPU, att stream från SSD utan att gå via RAM exempelvis är väl sannolikt AMD utvecklat för chipsettet.

För mig är det intressanta att ingen har löst lagringsproblemet, hade helt klart väntat mig en lösning där om man började spela ett spel från HDD så flyttades hela spelet automatiskt till SSD och äldsta spelet evakuerades tillbaka till HDD. Min Xbox One X har full intern 1TB och full extern 4TB. Med tanke på hur långsamt nedladdningar går vill man ju inte radera spel från HDD trots att man har en elektronisk licens.

Det andra är att det är en ganska stor prestandaskillnad ca 20% mer GPU-kraft i Xboxen. SSDn i PS5 är ju helt klart intressant och kan ju göra skillnad men jag är tveksam. Båda har ju snålt med RAM som då troligen mitigeras bättre av Sonys SSD-lösning än Microsofts.

För utvecklare som även utvecklar till PC kommer det vara avsevärt enklare att utveckla till Xbox men det kan också leda till dålig optimering vilket är ett snabbt sätt att snabbt tappa mer än 20% GPU-prestanda.

Sony har ju helt klart valt en mer konsumentvänlig approach med standard M.2 SSD (även om det finns specifikationskrav) på tillbehörssidan vet vi ju inte riktig vad Sony gör men Microsoft är oerhört konsumentvänliga med sin totala bakåtkompatibilitet även för hårdvara och betydligt bredare mjukvarustöd.

Hoppas verkligen Sony överraskar positivt med handkontrollen, låg inputlag, bredare mellan analoga sticks, ordentlig batteritid och något revolutionerande (haptic feedback som slår alla förväntningar med råge).

För mig blir det som vanligt båda, spelar inte jättemycket längre det är mer ett intresse och kuriosa.

Gällande vad folk säger om x har bättre exklusiva titlar etc. Sådant är ju högst personligt, det kommer bli oerhört jämt denna generation men majoriteten av spelen kommer ju inte vara exklusiva.

Permalänk
Medlem

En sådan får det bli!

Hoppas den blir bakåtkompatibel med PS3 senare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

På grund av vadå? PS5 tror jag kommer vara den bättre. Snabbare laddning av texturer och laddning i övrigt skulle jag tror gör mer skillnad än den extra prestandan i dom allra flesta fall.

Ingen har nån aning om Sony SSDn verkligen är snabbare, det enda vi egentligen har är teoretiska siffror vid perfekta förhållanden(sekvensiell läsning av stor mängd data). Tittar man på PC-marknaden så säger dom siffrorna väldigt lite om den verkliga prestandan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tyvärr har ju redan konsoller dessa funktioner så spelen kommer inte ta mindre plats. visst kanske 10% bättre komprimering men samtidigt kommer fler assets vara i högre upplösning. Däremot så verkar man ju helt avlasta CPUn så det lär ju leda till bättre flyt vid förflyttningar i spelet som kräver att nytt data hämtas.

Ja, det nämndes också i videon. Men den som citerade mig skrev storlekar för PC-installationer, som väl inte använder samma teknik? Dock är det väl inte direkt så att det ligger texturer osv okomprimerat, så kanske inte är så stor skillnad på installationsstorlek?

Dock ser jag nu mitt feltänk... Även om de flesta spel kommer på en 50GB disk, så verkar det ju inte som att den innehåller allt nu för tiden, utan "4k patchar" osv drar upp storleken rätt rejält i efterhand (vissa spel verkar ju kunna i princip dubblas från retail). Sen är det ju så att dessa 100+ titlar i princip går att räkna på en hand. Men som ni säger, dom lär ju knappast bli färre.

Permalänk
Medlem

Verkar då som om xboxen blir lite bättre, men det var ändå inte mycket. Helt ärligt så upplevs de nästan som samma maskin.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Konsolgrävare

Gjorde en ny tråd för Playstation 5 diskussioner:

Tråden om Playstation 5

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur många spel har du installerad på datorn som du aldrig spelar...... eller nästan aldrig? Sen kan du välja själv om du vill uppgradera med en större precis som med en PC. Sen tar det inte jättelång tid att ladda ner ett spel igen, jag har i alla fall precis uppgraderat mitt 56k modem.

Jag personligen har lätt 1 TB mjukvara som spelas med ojämna mellanrum. =P.
I mitt fall så är detta irrelevant.
Nä som sagt har folk inga problem med att avinstallera/installera mjukvara så är det inga bekymmer.
Men när spel börjar närma sig 150-200 GiB...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ingen har nån aning om Sony SSDn verkligen är snabbare, det enda vi egentligen har är teoretiska siffror vid perfekta förhållanden(sekvensiell läsning av stor mängd data). Tittar man på PC-marknaden så säger dom siffrorna väldigt lite om den verkliga prestandan.

Är väl samma sak för Xbox i så fall, dvs teoretiska siffror. Dock har Sony, vad det verkar, byggt hela sin konsol kring denna egenskapade SSD, som är dubbelt eller mer snabbare än Xbox variant. Verkar inte heller vara en standard Ssd (som xbox kör med), utan en mer avancerad variant (enligt Digital Foundry). Utifrån detta bör man kunna anta att de kommer tillhandahålla redskap som ska utnyttja disken på bästa sätt, förhoppningsvis sätt som ingen tidigare tänkt på (dvs revolutionera spelutvecklingen istället för att bara lägga på 1-2 Tflop mer).

Från Digital Foundry:
"so yes, NVMe PC drives will work in PlayStation 5. The only problem is that PC technology is significantly behind PS5. It'll take some time for the newer, PCIe 4.0-based drives with the bandwidth required to match Sony's spec to hit the market. Today's fastest NVMe drives don't have the bandwidth required to work for PlayStation 5. However, future tech - possibly drives like the Samsung 980 Pro - could conceivably work"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Lagringsenheten, specsen, egenutvecklad I/O samt ljudrelaterad information och bakåtkompatibilitet. Skulle säga ganska mycket levererades även om det inte kanske var det mest intressanta informationen.

Jag kanske hade alldeles för höga förhoppningar. Men men, det kommer ju mera.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Sjusovarn

Jag hade önskat, framför allt nu efter att Microsoft och Sony samarbetat med cloud-tjänster för spelstreaming, att de samarbetat och skapat en gemensam plattform. En plattform där man kanske hade kunnat ha separata prenumerationstjänster för Xbox Live och PS Online för olika erbjudand - Men där de samlat sin kompetens under ett tak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matt76:

Är väl samma sak för Xbox i så fall, dvs teoretiska siffror. Dock har Sony, vad det verkar, byggt hela sin konsol kring denna egenskapade SSD, som är dubbelt eller mer snabbare än Xbox variant. Verkar inte heller vara en standard Ssd (som xbox kör med), utan en mer avancerad variant (enligt Digital Foundry). Utifrån detta bör man kunna anta att de kommer tillhandahålla redskap som ska utnyttja disken på bästa sätt, förhoppningsvis sätt som ingen tidigare tänkt på (dvs revolutionera spelutvecklingen istället för att bara lägga på 1-2 Tflop mer).

Från Digital Foundry:
"so yes, NVMe PC drives will work in PlayStation 5. The only problem is that PC technology is significantly behind PS5. It'll take some time for the newer, PCIe 4.0-based drives with the bandwidth required to match Sony's spec to hit the market. Today's fastest NVMe drives don't have the bandwidth required to work for PlayStation 5. However, future tech - possibly drives like the Samsung 980 Pro - could conceivably work"

En snabb disk är en snabb disk, tror knappast att det lär leda till något revolutionerande i spelutvecklingen, däremot mer prestanda kan man väl arbeta bättre och utveckla bättre spel med? Sitter hellre med bättre grafikprestanda i spel och stabil fps än en (snabbare) disk, personligen. XSX har ingen dålig disk den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Är väl samma sak för Xbox i så fall, dvs teoretiska siffror. Dock har Sony, vad det verkar, byggt hela sin konsol kring denna egenskapade SSD, som är dubbelt eller mer snabbare än Xbox variant. Verkar inte heller vara en standard Ssd (som xbox kör med), utan en mer avancerad variant (enligt Digital Foundry). Utifrån detta bör man kunna anta att de kommer tillhandahålla redskap som ska utnyttja disken på bästa sätt, förhoppningsvis sätt som ingen tidigare tänkt på (dvs revolutionera spelutvecklingen istället för att bara lägga på 1-2 Tflop mer).

Från Digital Foundry:
"so yes, NVMe PC drives will work in PlayStation 5. The only problem is that PC technology is significantly behind PS5. It'll take some time for the newer, PCIe 4.0-based drives with the bandwidth required to match Sony's spec to hit the market. Today's fastest NVMe drives don't have the bandwidth required to work for PlayStation 5. However, future tech - possibly drives like the Samsung 980 Pro - could conceivably work"

Precis, båda är teoretiska siffror. Hoppet från PCIe gen 3 till 4 gör ju rätt marginella skillnader i annat än syntetiska benchmarks idag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED