Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ok. Kollade TV4 Nyheterna nyss och där nämnde de att Scania stänger ner verksamheten i 14 dagar. Det är ju en ganska stor arbetsgivare.. och då gick tankarna vidare till, om detta fortsätter eller som det är redan nu, dvs hela världen nu stänger ner och isolerar sig.

Vad ger det för effekter för världsekonomin, hur påverkar det oss i slutändan och kommer vi behålla våra jobb? Hur kommer detta påverka just dig tror du?

Gissa på!

En dipp och etablerad lågkonjuktur tror jag, vi är nog tillbaka till högkonjukturnivån 2018 någon gång 2025-2030, men innan dess kommer det stabiliseras, dippa igen, stabiliseras, dippa något mindre, stabiliseras på en stadig uppåtkurva. Ge det 5-10 år så är det som Corona aldrig hänt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

By/stad i Italien löste det på 2 veckor. Dom körde ganska hårda restriktioner, inget folk in och ut ur staden, transporter av varor som mat och sånt fick fortsätta, inga folksamlingar, restauranger etc var inte tillåtet i 2 veckor. Dom testade alla även utan symptom, dom som var smittade satts i karantän och sen testade man alla igen efter 10 dagar, dom gick från 3% smittade till 0.3 och sen nu ska det vara 0.
Det var någon fler artikel som pratade om exakt vad dom satt för restriktioner, men hittade den inte nu och dom kör någon paywall efter en viss tid så arkiv länk:
http://archive.ph/CdL8i

Dom har inte "löst" något, smittan kommer ju komma dit igen när de släpper på restriktionerna.
Covid-19 blir vi inte av med, men håller vi nere farten på spridningen så kan sjukvården ta hand om de allvarligt sjuka. Och kanske även få fram bättre medicinering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ok. Kollade TV4 Nyheterna nyss och där nämnde de att Scania stänger ner verksamheten i 14 dagar. Det är ju en ganska stor arbetsgivare.. och då gick tankarna vidare till, om detta fortsätter eller som det är redan nu, dvs hela världen nu stänger ner och isolerar sig.

Vad ger det för effekter för världsekonomin, hur påverkar det oss i slutändan och kommer vi behålla våra jobb? Hur kommer detta påverka just dig tror du?

Gissa på!

Skulle tro i scanias fall att det är välkommet. De har varit inne i lågkonjunktur ett tag och nu kommer staten och betalar. Så det är klart de passar på.

Kommer bli jättestor arbetslöshet om det inte lugnar ner sig snart.

Förhoppningsvis klarar jag mig bra. Tyvärr blöder min bransch just nu då de säljer med förlust. Så hoppas det inte blir långvarigt men det är mycket jobb att göra just nu och kommande år. Så länge de inte lägger ner helt så borde jag ha uppdrag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vi får väl se, med dessa åtgärder som sätts in i världen borde årliga dödsfallen av säsongsinfluensan bli rekordlåga. Kanske den enda indikatorn för att se om all karantän verkligen gjorde någon skillnad för utfallet av COVID-19.

Det perspektivet är intressant. Dock tänker jag att säsongsinfluensan ligger så på året att det nog blir svårt att jämföra. Den är ju på väg att klinga av nu och det är först nu vi börjar stanna hemma i större omfattning. Om vi däremot börjat karantäna i oktober hade det nog varit relevant att mäta mot säsongsinfluensan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av alfs:

Jag har fortfarande inte hittat ett svar på frågan: "varför kom corona"

Jag undrar dock varför, du frågar "'varför kom corona"'?

Btw. Kan dessa åtgärder samtidigt utrota FÖRKYLNINGEN? dvs så vi wipear ut 2 virus i en smäll?

Ps. https://www.dn.se/nyheter/grannlander-oppna-om-riskerna-svens...
Folkhälsovårdsmyndigheten MÖRKAR siffror om krisscenario!!!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det förutsätter ju så klart att det ens går att skapa ett vaccin mot SARS-CoV-2. Coronavirus har varit kända sedan 60-talet, men ändå har man ännu inte lyckats skapa ett vaccin eller antivirusmediciner mot den här typen av virus.

Att vänta ut det och hoppas på det inom ett år är att vara lite väl optimistisk.

Jag tror nog att det läggs ofantligt mycket mer resurser på att ta fram ett vaccin nu än på 60talet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av spikfavoriten:

Var snäll och sluta med ditt alarmistiska skit som om det vore en sensation och anledning att bränna ner Rosenbad. Ja, siffrorna är hemliga. Det säger ju Tegnell själv, och refererar till säkerhetsskäl.
Det kan finns hundra anledningar till att man inte går ut med siffrorna, den främsta troligen för att man vet att de oavsett modell inte kommer stämma helt i slutändan. Och med tanke på stämningen här och andra ställen, så vill man inte mata trollen.
Sverige har generellt en tradition av att spela saker nära bröstet och jag förstår inte hur det kan vara nån slags överraskning att man även gör det nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av spikfavoriten:

Ja, det är väl klokt? Vad har gemene man för nytta av ytterst teoretiska simuleringar av olika scenarion som kanske inte blir verklighet? Vad ska vi göra med den informationen?

Sen blir det ju lite som att posta på facebook ”hejdå, nu är jag inte hemma på två veckor men nyckeln ligger under dörrmattan som vanligt. Sa jag förresten att jag inte har villalarm och grannarna också är bortresta?” Rent säkerhetsmässigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Jag tycker ändå att man ska prata vuxenspråk med sin befolkning, och inte behandla dem som barn som behöver vaggas in i någon sorts trygghet med halvsanningar.

Säkerhetsmässigt? hur menar ni nu, typ skydda mot eventuell invasion när andra länder ser oss försvagade?

Dock så tycker jag att man senaste dagarna har gjort ganska klart för Svenska folket att det här kommer att gå illa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur det diskuteras i media om digitala möten så tror jag att många företag kommer att vilja satsa på det i framtiden. Nu bryts det ganska hårda motståndet mot att låta bli att resa både inom landet och ut i världen på möten och konferenser i arbetet som lika gärna kan hållas digitalt många gånger. Av rent nödtvång måste många införa detta för att kunna ha verksamheten igång. Det kommer nog att märkas på många håll att det blir mycket billigare och effektivare.Det har ju funkat i flera år, men ingen verkar ha velat haft digitala möten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Med tanke på hur det diskuteras i media om digitala möten så tror jag att många företag kommer att vilja satsa på det i framtiden. Nu bryts det ganska hårda motståndet mot att låta bli att resa både inom landet och ut i världen på möten och konferenser i arbetet som lika gärna kan hållas digitalt många gånger. Av rent nödtvång måste många införa detta för att kunna ha verksamheten igång. Det kommer nog att märkas på många håll att det blir mycket billigare och effektivare.Det har ju funkat i flera år, men ingen verkar ha velat haft digitala möten.

Många företag/arbetsgivare kanske får upp ögonen om att distansarbete är helt ok när de ser sina anställda kanske tom prestera bättre nu iom att de får ett bättre fokus när de jobbar ostört hemmifrån, mindre onödiga möten, mindre onödigt snack etc och mer fokus på arbetsuppgiften i sig.

Permalänk
Inaktiv

Börjar tycka att hysterin kring covid-19 är sjukt överdriven. För i princip alla under 80 så är det bara en förkylning med eventuellt lite feber. Visst den sprider sig fort då ingen har immunitet sen tidigare, men ändå. Hade varit bättre att samhället fortsatte som vanligt. Skiten hade varit över på någon månad.
Istället så får hela världen panik 🙄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Många företag/arbetsgivare kanske får upp ögonen om att distansarbete är helt ok när de ser sina anställda kanske tom prestera bättre nu iom att de får ett bättre fokus när de jobbar ostört hemmifrån, mindre onödiga möten, mindre onödigt snack etc och mer fokus på arbetsuppgiften i sig.

Har själv jobbat mestadels hemifrån i 3.5 år. Fungerar hur bra som helst. Dock kul att komma till kontoret då och då för att träffa kollegorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det kan finns hundra anledningar till att man inte går ut med siffrorna, den främsta troligen för att man vet att de oavsett modell inte kommer stämma helt i slutändan. Och med tanke på stämningen här och andra ställen, så vill man inte mata trollen.

En annan anledning tror jag är att om man gick ut med siffrorna så skulle ännu mer människor gå apeshit bananas! Vi har ju redan nu en myriad av folk som beter sig märkligt; hamstrar saker och slår mynt av folks rädsla. Folk behöver ta detta på allvar men för den skull behöver man inte skrämma skiten ur dom från myndighetshåll.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Gissa på!

”Scania plans to stop operations at most of its European production units on Wednesday next week (25 March) due to component shortages and the major disruptions that have occurred in the supplier and logistics chain as a result of the spread of COVID-19 in Europe.”
Scanias pressmeddelande

De stänger produktionen för att underleverantörerna, i främst Spanien och Frankrike, inte kan leverera delar. Även fast jag är Scania-anställd så berörs jag inte av detta då jag jobbar inom R&D och det endast är produktionen som stänger med. I Södertälje är det 6000 av 16000 som blir permitterade.

Jag är främst rädd för serviceyrken. Hotel och restaurang verkar lida mest just nu och det förstår jag när regeringens råd till alla är att undvika folk. Bor i en del av Stockholm som är väldigt tätt med restauranger och det är tomt på de flesta populära ställena. Pratade med en av dom som brukar vara fullbokade men som hade 6 bokade gäster till kvällen. Gör ont i magen och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Gissa på!

Att Scania stänger ner fattade jag som att det var pga. materialbrist. De får inga leveranser, så de kan inte fortsätta jobba..
Ska alla sitta och rulla tummarna där? Kanske sopa lite extra i hörnen på fabriksgolvet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Att Scania stänger ner fattade jag som att det var pga. materialbrist. De får inga leveranser, så de kan inte fortsätta jobba..
Ska alla sitta och rulla tummarna där? Kanske sopa lite extra i hörnen på fabriksgolvet..

Jo jag förstår, de har gjort liknande under tidigare finanskriser. Samtidigt så går ju t ex som ovan nämnt hotell/restaurang på knäna och varsel efter varsel kommer. Det om något är ju oroväckande samtidigt som många småföretagare t ex massagesalonger inte får bokningar alls och kommer de få ta del av stödpaketet? Troligtvis inte.

Det är rätt sjukt egentligen hur det här kunde påverka världsekonomin, det som "bara" var en flunsa 😶

Dessa stödpaket som regeringar runt om i världen tar fram, de måste väl ändå ta slut någon gång, vad händer då? Och speciellt om ett vaccin är 18 mån bort, är det Kina som nu börjar återhämta sig som blir banken som alla vänder sig till eller hur tusan funkar allt?

Märks det att en är lite orolig för att många blir arbetslösa med allt vad det innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Börjar tycka att hysterin kring covid-19 är sjukt överdriven. För i princip alla under 80 så är det bara en förkylning med eventuellt lite feber. Visst den sprider sig fort då ingen har immunitet sen tidigare, men ändå. Hade varit bättre att samhället fortsatte som vanligt. Skiten hade varit över på någon månad.
Istället så får hela världen panik 🙄

Visst om man inte kan räkna procent eller tycker tiotusentals döda är ett acceptabelt resultat.
Verkar som många inte förstår problemet och kan uppenbarligen inte se längre än vad näsan sträcker sig.
De intensivvårdsplatserna vi har idag är fulla, smittas 500k på kort tid är det 10% som behöver intensivvård så plötsligt har du 50,000 personer som förmodligen kommer att dö.
Vården kommer med största sannolikhet att låta tiotusentals människor att dö, som kunde ha räddats.
Så har du äldre släktingar så är det dags att plocka upp telefonen, för de är först på tur.
Blir det riktigt illa så kommer inte ens ambulansen och det är först när grannarna klagar på lukten som någon kommer för kropparna.

Historiens dom kommer att bli hård..

Permalänk
Medlem

Var och hämtade ut ett paket idag och de hade satt upp plexiglas framför kassan för att minska smittorisken. Lite overkill kanske, kändes väldigt dystopiskt...

Skrivet av Def_Dog:

Gissa på!

Well... Börsen har haft flera historiska nedgångar senaste veckorna så effekten har redan börjat. I Sverige har vi ett ganska utbrett skyddsnät för privatpersoner så de flesta kommer klara sig rent ekonomiskt även om det kommer bli knapert. Värre är det för t.ex. amerikanarna eller fattigare länder som är mycket beroende av turism. Mindre företag får det nog också jäkligt tufft beroende på vilket område de är verksamma inom.

Det kan bli en turbulent period men inom något halvår eller två tror/hoppas jag att ordningen är återställd och att jobben är tillbaka.

Skrivet av Dredd:

Jag tycker ändå att man ska prata vuxenspråk med sin befolkning, och inte behandla dem som barn som behöver vaggas in i någon sorts trygghet med halvsanningar.

Säkerhetsmässigt? hur menar ni nu, typ skydda mot eventuell invasion när andra länder ser oss försvagade?

Dock så tycker jag att man senaste dagarna har gjort ganska klart för Svenska folket att det här kommer att gå illa.

Jag håller med dig, men samtidigt får man komma ihåg att den genomsnittlige människan har svårt att handla rationellt i en kris, tänk då alla som är sämre än genomsnittet.

De flesta insåg nog, innerst inne, att det här inte skulle kunna stoppats med realistiska metoder men att omedelbart gått ut och sagt det hade nog skapat en hel del panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jo jag förstår, de har gjort liknande under tidigare finanskriser. Samtidigt så går ju t ex som ovan nämnt hotell/restaurang på knäna och varsel efter varsel kommer. Det om något är ju oroväckande samtidigt som många småföretagare t ex massagesalonger inte får bokningar alls och kommer de få ta del av stödpaketet? Troligtvis inte.

Det är rätt sjukt egentligen hur det här kunde påverka världsekonomin, det som "bara" var en flunsa 😶

Dessa stödpaket som regeringar runt om i världen tar fram, de måste väl ändå ta slut någon gång, vad händer då? Och speciellt om ett vaccin är 18 mån bort, är det Kina som nu börjar återhämta sig som blir banken som alla vänder sig till eller hur tusan funkar allt?

Märks det att en är lite orolig för att många blir arbetslösa med allt vad det innebär?

Har själv varit hemma i en vecka, då jag varit febrig. Är egenföretagare och har inte varit hemma och sjukskriven på över 10 år.
Nu gick jag på de råd som gavs, för att minimera smittspridning. Största anledningen var för att jag inte fick testa mig, även om jag ville.
Detta gör ju iofs att jag kommer mista i alla fall en halv månads inkomst, kanske mer, vem vet. Tänker inte ligga staten till last genom försäkringskassa osv... Men tror jag klarar mig ändå.

Hur som så går ekonomin både upp och ner med jämna mellanrum. Ena gången är det en pandemi, nästa gång något annat som påverkar. Så även om många kommer bli arbetslösa, så kommer det inte vara för evigt. Och i Sverige har vi ett bra skyddsnät för de drabbade.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tänk på att vara lite mer noggranna med vad ni postar. Just nu är det en hel del skräp som cirkulerar som ingen tjänar något på att ta råd ifrån.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka moderatorn som vårstädade bort ett inlägg som verkligen inte hör hemma på Sweclockers och som många nog hade funnit ytterst stötande. Höll på att svara på det men nu slipper jag.

Låt aldrig den typen av skräp få fotfäste på detta forumet.
Finns tyvärr tillräckligt många ställen på nätet redan där sådant tillåts.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Om du inte redan har hört eller sett den så gör det nu, sjukt skön PSA MV från Vietnam om just Covid-19:

Kollade även - den finns också att lära sig på piano via Synthesia!

Någon som vet om den till och med har spelats på svensk radio på sistone? Det är ju en riktig banger!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Visst om man inte kan räkna procent eller tycker tiotusentals döda är ett acceptabelt resultat.
Verkar som många inte förstår problemet och kan uppenbarligen inte se längre än vad näsan sträcker sig.
De intensivvårdsplatserna vi har idag är fulla, smittas 500k på kort tid är det 10% som behöver intensivvård så plötsligt har du 50,000 personer som förmodligen kommer att dö.
Vården kommer med största sannolikhet att låta tiotusentals människor att dö, som kunde ha räddats.
Så har du äldre släktingar så är det dags att plocka upp telefonen, för de är först på tur.
Blir det riktigt illa så kommer inte ens ambulansen och det är först när grannarna klagar på lukten som någon kommer för kropparna.

Resultatet av inkompetenta politiker, tjänstemän, och en hjärntvättad befolkning.

Fulla? Vad är din källa för det då det för närvarande rapporteras att endast 11 personer ligger inlagda på IVA i hela Sverige för behandling av coronavirus.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fulla? Vad är din källa för det då det för närvarande rapporteras att endast 11 personer ligger inlagda på IVA i hela Sverige för behandling av coronavirus.

Så du menar att ingen annan än Corona patienter använder IVA?
Det jag har läst att många sjukhus redan idag ligger på gränsen.
Men är i det stora hela ointressant då siffran för intensivvård ligger mellan 10-20% så de få sängarna som är lediga idag är en blöt fis i rymden..

Vi får se hur situationen är om en vecka.
Sätter hundra spänn på att Löven kommer att stå med mössan i handen och be om ursäkt att de var naiva innan det här är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vilka länder har klarat sig bättre?

Bättre utifrån vad? Om du undrar vad karantän kan ge för resultat är det närmaste just nu, i ett tidigt skede, denna illustration över kinesiska provinser. Tuffast har ju Hubei provinsen haft eftersom smittan hann sprida sig ordentligt innan man tog i rejäla åtgärder, men samtidigt när man väl tog tag i det över hela China så har dom andra provinserna/städerna fått bättre kontroll över läget och man börjar så småningom återgå till det normala.
https://i.imgur.com/UxV5gcJ.png

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så du menar att ingen annan än Corona patienter använder IVA?
Det jag har läst att många sjukhus redan idag ligger på gränsen.
Men är i det stora hela ointressant då siffran för intensivvård ligger mellan 10-20% så de få sängarna som är lediga idag är en fis i rymden.

Suck...10-20% av vadå? Har du lust att specificera exakt vad dessa 10-20% är del av?

Permalänk
Inaktiv

Lol, börjar klagas på förskolor som stänger.

Ni vet att de nya direktiven även gäller förskolelärare? Eller vill ni att de ska gå till jobbet trots att de är sjuka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Lol, börjar klagas på förskolor som stänger.

Ni vet att de nya direktiven även gäller förskolelärare? Eller vill ni att de ska gå till jobbet trots att de är sjuka?

Under gårdagens pressträff sade FHM att stängda förskolor är inte bra eftersom föräldrar som är hemma med barnen då inte kan arbeta på samhällskritiska platser som exempelvis vården just nu. Exempel om Blekinge togs där en förskola stängdes och 50% av vårdpersonalen försvann som följd.

(Ja, tanken är att barn i vissa åldrar till viss mån kan vara hemma ett antal timmar på egen hand.)

Från diverse YT-läkare jag sett så krävs det särskild utbildning att kunna använda och sköta andningsmaskiner åt patienter, såväl som att använda sig av godkända ansiktsmasker(!). Denna utbildningstid som då krävs för ny spontanintagen vårdpersonal blir då förlorad tid som kunde ha gått åt att (akut)vårda nuvarande patienter.

Det börjar närma sig det etiska dilemmat med att minska smittspridningen samtidigt som det med följd av vissa vidtagna åtgärder (stänga förskolor som tvingar föräldrar hemma) försämrar vårdkapaciteten. Och barnen kan ju inte vara hos riskgrupperna (far- och morföräldrar) av uppenbara skäl. Mycket tragisk situation som närmar sig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Suck...10-20% av vadå? Har du lust att specificera exakt vad dessa 10-20% är del av?

Nytimes

"Further, a greater proportion of people who are becoming ill now are seriously sick. According to some estimates, 10 percent to 20 percent of those who are infected may require hospitalization. In a metropolitan setting, if enough people become infected, the numbers who may need significant care will easily overwhelm our capacity to provide it."