Har du problem med svarta skärmar/krascher med Radeon RX 5000-serien?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Sebbe_a:

Skulle behöva lite hjälp från er i tråden, funderar på att köpa detta kort men kastas fram och tillbaka. Vissa är supernöjda och andra är extremt missnöjda.

När man läser kommentarerna här tex så blir jag tveksam: https://www.newegg.com/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-gv-r57xtgam...

Vad säger ni som har 5700 xt?

Väldigt tacksam för hjälp/rådgivning.

Edit: Skulle jag få mycket drivrutinproblem så antar jag att man bara kan returnera till komplett?

Recensioner från hösten har ganska litet värde idag. Givet att de här trådarna i princip tvärdog efter 20.2.2 tror jag vi kan utgå ifrån att de allra flesta har fungerande kort idag. Möjligtvis fick många "hjälp" av att problembarnet enhanced sync numera är avstängt som standard i "gaming"-profilen.

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av ghoti:

Recensioner från hösten har ganska litet värde idag. Givet att de här trådarna i princip tvärdog efter 20.2.2 tror jag vi kan utgå ifrån att de allra flesta har fungerande kort idag. Möjligtvis fick många "hjälp" av att problembarnet enhanced sync numera är avstängt som standard i "gaming"-profilen.

Tack för svar

Jag trodde också det var gamla reviews men rätt många var från i feb/mars i år.

Men ni har övertygat mig, jag slår till

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@Sebbe_a: hej, jag funderar fortfarande själv. Tror jag slår till med, ska tänka på det ikväll och bestämma mig!!!

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av ghoti:

Hade allmänt problem med drivrutinen och hade bara freesync igång och resten avstängt men nu funkar allt 100% med nya drivrutiner både moderkort och grafikkort har flashats med ny bios.

https://www.3dmark.com/3dm/44741520?

körde en sån här med nya drivrutinen och verkar ligga över snittet nu. (ignorera användarnamnet)

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: Asus RX 5700 XT Strix OC SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Sebbe_a:

Skulle behöva lite hjälp från er i tråden, funderar på att köpa detta kort men kastas fram och tillbaka. Vissa är supernöjda och andra är extremt missnöjda.

När man läser kommentarerna här tex så blir jag tveksam: https://www.newegg.com/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-gv-r57xtgam...

Vad säger ni som har 5700 xt?

Väldigt tacksam för hjälp/rådgivning.

Edit: Skulle jag få mycket drivrutinproblem så antar jag att man bara kan returnera till komplett?

Det verkar vara mycket säkrare köp nu med senaste drivrutinen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

Har ännu inte fått felet med att skärmen svartnar med 20.2.2, däremot tvärhänger sig datorn ibland med bild istället. Suck…

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av star-affinity:

Har ännu inte fått felet med att skärmen svartnar med 20.2.2, däremot tvärhänger sig datorn ibland med bild istället. Suck…

Testa undervolta, kört mitt undervoltat sen jag fick det och det presterar bättre?! Än stock i 3dmark och inga problem... Kör med autoläget i drivrutinen

Slog också på silent bios och då försvann coilwhinet. Ja Amd skapar märkliga produkter men funkar fint 👍 tempsen håller sig på samma nivå som innan.

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: Asus RX 5700 XT Strix OC SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

Jag har Radeon RX 580, och har problem med svarta skärmar. Detta brukar ske vid de mest oväntade tillfällena. Ofta när jag precis loggat in, någon gång när jag öppnade kontrollpanelen. Det har aldrig skett när jag spelar (inte vad jag kan minnas iaf). Man får stänga av datorn genom att hålla inne knappen för att sätta på den. När man sen satt på den igen så får man alltid meddelandet: "Default Radeon WattMan settings have been restored due to an unexpected system failure."

Detta sker flera gånger i månaden. Vad kan jag göra för att bli av med det? Väldigt irriterade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Hasharii:

Jag har Radeon RX 580, och har problem med svarta skärmar. Detta brukar ske vid de mest oväntade tillfällena. Ofta när jag precis loggat in, någon gång när jag öppnade kontrollpanelen. Det har aldrig skett när jag spelar (inte vad jag kan minnas iaf). Man får stänga av datorn genom att hålla inne knappen för att sätta på den. När man sen satt på den igen så får man alltid meddelandet: "Default Radeon WattMan settings have been restored due to an unexpected system failure."

Detta sker flera gånger i månaden. Vad kan jag göra för att bli av med det? Väldigt irriterade.

Har du inga inställningar i Wattman som du verkligen behöver så avinstallera allt och installera enbart drivrutinerna sen.
Fläktkurva kan du sätta i tex MSI Afterburner.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Oliver91:

Testa undervolta, kört mitt undervoltat sen jag fick det och det presterar bättre?! Än stock i 3dmark och inga problem... Kör med autoläget i drivrutinen

Slog också på silent bios och då försvann coilwhinet. Ja Amd skapar märkliga produkter men funkar fint 👍 tempsen håller sig på samma nivå som innan.

Tack, ska se om jag kan testa göra det. Detta verkar väl vara ett bra verktyg för ändamålet:

https://www.igorslab.de/en/morepowertool-amd-radeon-rx-5700-x...

Samtidigt borde det så klart inte behövas för att det ska fungera stabilt.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av SCORPIUS:

Har du inga inställningar i Wattman som du verkligen behöver så avinstallera allt och installera enbart drivrutinerna sen.
Fläktkurva kan du sätta i tex MSI Afterburner.

Hur gör jag detta?

Kan tillägga att jag inte gjort några inställningar själv. Datorn är en av Inets Taurus-datorer, så det kom förinställt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Hasharii:

Hur gör jag detta?

Kan tillägga att jag inte gjort några inställningar själv. Datorn är en av Inets Taurus-datorer, så det kom förinställt.

Kör DDU först.
Sen packar du upp din drivrutin till en mapp.
I den mappen finns en mapp som heter drivers.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av star-affinity:

Tack, ska se om jag kan testa göra det. Detta verkar väl vara ett bra verktyg för ändamålet:

https://www.igorslab.de/en/morepowertool-amd-radeon-rx-5700-x...

Samtidigt borde det så klart inte behövas för att det ska fungera stabilt.

Låter fint 👍 gjorde samma på mitt gtx 680 när jag flashade 770 bios för att få det stabilt med gpu boost med nån liknandd mjukvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av medbor:

Det verkar vara mycket säkrare köp nu med senaste drivrutinen

Slog till på Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC HDMI 3xDP 8GB.

Supernöjd verkligen, inte haft några problem alls än så länge.

Följde denna guiden och fick bättre score i "3DMark fire strike".
https://www.youtube.com/watch?v=fN3n63laxEA&t=2s

Vet dock inte om det blir bättre eller sämre i spel.

Om någon har fler tips när det gäller det så säg till.