Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte

Hej,

Jag har nu under det senaste dygnet försökt få igång min nybyggda dator. Det verkar som att den inte för någon ström så jag antog att det var fel på nätaggregatet och gick därför och bytte detta mot ett nytt, men problemet kvarstår.

Jag har dubbelkollat så att allt är rättkopplat och att det inte är något glapp någonstans. I övrigt så sitter moderkortet på pins och inte direkt i chassit.

Alla tips uppskattas!

Specs:
Cpu: amd Ryzen 3600
Gpu: MSI geforce GTX 1660 super ventus xs oc 6gb
Moderkort: gigabyte b450I auros pro wifi
Chassi: fractal design define nano s
Ram: corsair vengeance LPX black (2x8gb) 3200hz
Ssd: wd blue sn550
Psu: corsair RM750x v2 750w
Cpukylare: be quite pure rock

Permalänk
Viking

Moderkortet kanske behöver en BIOS-uppdatering för att stödja Ryzen 3000?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Moderkortet kanske behöver en BIOS-uppdatering för att stödja Ryzen 3000?

Moderkortet är uppdaterat med stöd för 3000-serien. Dubbelkollade detta innan jag köpte det.

Permalänk
Medlem

Gå igenom kablarna för sw reset och pwr m.m, sitter säkert på fel pins? Kolla i handboken för moderkort.

ska gå att hålla en skruvmejsel på 2 med ifall nu knappen på chassit skulle vara trasig.

Permalänk
Medlem

@Jonschan:
Något som lyser på moderkortet alls?
Switchen på agget?
I en annan tråd hade de kopplat 8pin CPU till GPU:n och vice versa. Se över det.
Ta ur och i ram och kör med 1 st. Även i och ur med grafikortet.
Pröva ett helt annat el-uttag i huset/lgh.

Kopplat pins rätt till frontpanelens startknapp?
Pröva starta med skruvmejl på moderkortet?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Gå igenom kablarna för sw reset och pwr m.m, sitter säkert på fel pins? Kolla i handboken för moderkort.

ska gå att hålla en skruvmejsel på 2 med ifall nu knappen på chassit skulle vara trasig.

Testade detta tidigare idag utan framgång, alltså knepet med skruvmejsel. Har även försökt att möblera om, fastän jag följt handboken.

Permalänk
Medlem

Kan du ta lite bilder på riggen och lägga upp?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

@Jonschan:
Något som lyser på moderkortet alls?
Switchen på agget?
I en annan tråd hade de kopplat 8pin CPU till GPU:n och vice versa. Se över det.
Ta ur och i ram och kör med 1 st. Även i och ur med grafikortet.
Pröva ett helt annat el-uttag i huset/lgh.

Kopplat pins rätt till frontpanelens startknapp?
Pröva starta med skruvmejl på moderkortet?

Jag har försökt med allt detta, har som sagt kollat så att jag kopplat rätt flertalet gånger. Provade att köra med 1 ram utan framgång tidigare idag. Har provat att byta eluttag men ingen skillnad. Jag har kört fp-pins efter manualen, och tidigare idag försökte jag starta via en skruvmejsel för att se ifall det var fp/chassit som strulade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

@Jonschan:
Något som lyser på moderkortet alls?
Switchen på agget?
I en annan tråd hade de kopplat 8pin CPU till GPU:n och vice versa. Se över det.
Ta ur och i ram och kör med 1 st. Även i och ur med grafikortet.
Pröva ett helt annat el-uttag i huset/lgh.

Kopplat pins rätt till frontpanelens startknapp?
Pröva starta med skruvmejl på moderkortet?

Glömde lägga till att jag inte ser 1 tecken på ström från moderkortet. Alltså inga lampor eller liknande...

Permalänk
Medlem

@Jonschan:

Kolla att du har båda strömsladdarna från PWR-modulen är anslutna, alltså även den till CPU:n (4-polig)
Får du någon rörelse på fläktarna när du trycker på startknappen?
Har du någon lysdiod som indikerar något (lyser) på moderkortet?
Är power-strömbrytaren ansluten till PWR-och-GND i rätt stift i den långa kontakten 2x10 ?
Utan den går maskinen inte igång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan du ta lite bilder på riggen och lägga upp?

https://m.imgur.com/a/8sT3TVV

Nu har jag inte kopplat in GPU, som du ser. Får kanske ta lite bättre bilder om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

@Jonschan:

Kolla att du har båda strömsladdarna från PWR-modulen är anslutna, alltså även den till CPU:n (4-polig)
Får du någon rörelse på fläktarna när du trycker på startknappen?
Har du någon lysdiod som indikerar något (lyser) på moderkortet?
Är power-strömbrytaren ansluten till PWR-och-GND i rätt stift i den långa kontakten 2x10 ?
Utan den går maskinen inte igång!

Ingen lampa igång på moderkortet, bifogade några halvtaskiga bilder i inlägget som du kan kika på. Inte heller något liv ifrån någon av fläktarna eller liknande när jag försöka starta.

Permalänk
Medlem

Jag har nästan exakt samma setup. Jag fick heller inte igång datorn, jag fick uppdatera bios via usbport, mk har något som heter Quick bios eller liknande. Du kan uppdatera bios utan att starta dator. Testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzzidde:

Jag har nästan exakt samma setup. Jag fick heller inte igång datorn, jag fick uppdatera bios via usbport, mk har något som heter Quick bios eller liknande. Du kan uppdatera bios utan att starta dator. Testa det.

Ganska främmande för detta, hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonschan:

Moderkortet är uppdaterat med stöd för 3000-serien. Dubbelkollade detta innan jag köpte det.

Är ditt exemplar uppdaterat med senare BIOS kompatibelt med 3000-serien? Om det inte typ sitter en dekal på lådan som explicit anger detta så vet man aldrig hur länge det kan ha legat på lagret och vilket BIOS som faktiskt är förinstallerat.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst! Har nästan slitit av mig håret. Det visade sig att en CPU-pin var böjd... lyckades böja tillbaka den och datorn kör nu som vanligt.

Tack för all hjälp i alla fall!