Permalänk
Medlem

@korvOlle: Jag har för mig att studierna faktiskt inte gick emot varandra om jag minns rätt från nån diskussion jag såg på reddit. Om jag minns rätt så var rökare underrepresenterade i Kina (baserat på andelen som röker i befolkningen) när man tittade på antal fall (folk kanske undviker dom, mindre nära kontakter och mindre smittorisk). Medans rökare som blivit smittade som väntat hade sämre prognos än icke rökare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@dmutm: Jag har för mig att studierna faktiskt inte gick emot varandra om jag minns rätt från nån diskussion jag såg på reddit. Om jag minns rätt så var rökare underrepresenterade i Kina (baserat på andelen som röker i befolkningen) när man tittade på antal fall (folk kanske undviker dom, mindre nära kontakter och mindre smittorisk). Medans rökare som blivit smittade som väntat hade sämre prognos än icke rökare.

Jag minns gammal studie om att rökare och fd rökare smittas mindre jämfört med friska människor. Stämmer detta fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Läste också det och undrade hur lång tid det skulle ta tills någon (du) la upp det här. Tog faktiskt längre tid än vad jag trodde.

Jag tycker det är rent utsagt förjävligt att detta publiceras. De ska ha en enad front och internt kan de bråka bäst fan de vill. Tycker SVT har ett ansvar här och att de borde sluta med skvaller.
Finns inget värde i detta för det här är ren populism och att folk polariseras.

Och vad f-n är fhvm? Kan du snälla skriva rätt iaf. Annars börjar jag tro att du är en bot.

Det är sånt här som inte ska publiceras, enda anledningen jag kan se är att journalisten i sig tycker som Fredrik Elgh eller känner honom.

Permalänk
Medlem

@Mateush: Vet faktiskt inte, har inte sett något ytterligare på just den fronten på ett bra tag. Men det kan som sagt ha med den sociala biten som jag sa och att rökningen i så fall reducerar nära kontakter en smula, något som borde sänka risken att bli smittad något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mighty Mic:

Jag "killgissar" att vi i Sverige har en liknande demografi som Storbritannien....

Storbritannien har MYCKET högre befolkningstäthet än Sverige.

Skrivet av spikfavoriten:

Just in. Tunga delar av forskarkollegiatet totalsågar tegnel. Däremot i media hyllas han som hjälte. (Ensidigt ochsa).

Man tystar deluxe.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders...

Där visas även hur man från fhvm haft fel på punkt efter punkt efter punkt. (Som jag nämnt i 1000 tidigare inlägg). Men nu är det offeciellt.
Läs...

Man tystar, och då länkar du en artikel om det? Smartskalle.

Och det finns inget som heter fhvm, ditt troll.

Permalänk
Inaktiv

Om det blir panik av detta, jag undrar hur det då blir när klimatförändringarna kickar in ordentligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon190792:

Om det blir panik av detta, jag undrar hur det då blir när klimatförändringarna kickar in ordentligt.

Kommer ta för lång tid för dom flesta som lever nu för att det ska bli panik av det (gissning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det är en bra bit kvar dock. Kanske vi kan göra något för att reducera det, kanske inte. Ja får se sen.

Vad jag tror personligen? Detta är bara en av dessa saker som nämns i Bibeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

@JackA: I presentationen jag länkade till tas även andra studier upp, exempelvis en av Michael Lee, Flinders University (Australia, 2020), där han beräknat mortaliteten (CFR) i olika länder, med hänsyn till deras demografi.

Jag "killgissar" att vi i Sverige har en liknande demografi som Storbritannien och skulle därför kunna antas ha en CFR på ca 2 %. Vid en infektionsspridning på 40-70 % (https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/the-latest...) skulle det innebära att även vi i Sverige landar på en mortalitet på ca 0,8-1,4 %, dvs ca 100 000 st, och många fler som kommer att behöva intensivvård. Enl Svenska intensivvårdsregistret (https://www.icuregswe.org/) fanns det förra året 526 disponibla intensivvårdsplatser i Sverige.

/M

Tack. Håller med. Det går inte att låsa in nästan hela befolkningen i flera månader, då kollapsar ekonomin. Och vårdplatserna räcker inte till. Om det inte dyker upp en behanding som verkligen biter på detta virus framstår en extrem isolering av riskgrupperna som den enda rimliga lösningen, hur svår den än är att genomföra på ett säkert sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Kommer ta för lång tid för dom flesta som lever nu för att det ska bli panik av det (gissning)

Jag hoppas att det går i långsam takt så folk hinner vänja/anpassa sig.

Permalänk
Avstängd

Blir skrämd av kommentarerna under detta inlägg

Är det såhär Sverige ser på situationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Lite intressant information om de som dött i Italien.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12533580
35 sekunder in börjar det. 55 sekunder kommer de fram med en intressant teori. Det är att om man t.ex. har högt blodtryck och diabetes så gör de medicinerna som man äter att det blir lättare för viruset att komma in i cellerna. Svaret som de då hade på vad man borde göra är att de som äter sådan medicin skulle vara extra vaksamma.

Min tolkning/fundering är om man kanske borde dra ner på/sluta med den typen av mediciner för att inte ge viruset så pass mycket bättre chans att komma in i cellerna? De som har stora problem med blodtrycket kanske inte har något annat val än att äta medicinerna men kanske den som är yngre och äter den typen av mediciner skulle trappa ut dessa för tillfället och istället har lite högre blodtryck? Det skulle jag tycka vore intressant att ställa till någon som kan mediciner och behandlingar. Tänk om det är så illa att det är p.g.a. av medicinerna som de som nu har dött har gjort att det blivit sjukare och har dött och att det inte är det höga blodtrycket i sig som är problemet. Vilken ironi om så vore fallet.

Detta rör sig om en ny infektion och vi vet inte så mycket än. Vad de tar upp i klippet är endast spekulationer som måste studeras vidare innan något ens skulle övervägas att ändras inom vården.

Logiken är förenklat följande:

1. Sars-cov-2 binder till värdcellerna via ACE2.

2. Diabetiker har ökat antal av dessa enzym och hypertonipatienter (högt blodtryck) behandlade med läkemedel ur klassen ACE-hämmare likaså (pga homeostatisk uppreglering av dessa).

3. Med ökad ezymkoncentration så skulle man kunna infekteras lättare.

Problemet med detta resonemang är att det endast är ett teoretiskt dito som i många steg måste testas. Idag är det bara en hypotes. Dessutom är ACE-hämmare endast en av de klasser som används för blodtrycksreglering i Sverige (och utomlands).

Tro inte att man inte funderar på detta (och en massa annat som skulle kunna påverka risk för smitta). Det togs t ex upp i läkarnas svenska facktidning för några dagar sedan. Där drar man just slutsatsen att inga behandlingar skall justeras och det finns inget experimentellt som styrker hypotesen. Man skall heller inte glömma att även om det skulle visa sig att hypotesen stämmer så måste man göra nytta-risk-bedömningar då det inte är ofarligt att gå med oreglerat blodtryck.

Det viktiga i sammanhanget är att man skall låta läkare göra dessa bedömningar och inte justera sina mediciner på egen hand. Det krävs expertis då livet står som insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag hoppas att det går i långsam takt så folk hinner vänja/anpassa sig.

Vi vanliga människor ja. Inte för dom giriga som vill ha pengar. Så får se hur det utvecklar sig sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Vi vanliga människor ja. Inte för dom giriga som vill ha pengar. Så får se hur det utvecklar sig sen.

Jag tror eliten drar till mars och så får bönderna klara sig bäst dom vill ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag tror eliten drar till mars och så får bönderna klara sig bäst dom vill ^^

Det är bara att stifta nya lagar om vad man får eller inte utnyttja. Men det kommer aldrig hända, kanske mycket senare när det blir problem på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att stirra sig blind på dödsfall och totalt skita i ekonomin i ett försök att rädda så många det går låter som det moraliskt rätta att göra, men det kan på sikt leda till avsevärt mycket mer lidande, och det kommer inte att vara enbart för de äldre.

Precis, vi kan inte eliminera alla risker här i världen och det finns inte oändligt med resurser. Någon stans måste en linje dras där man säger "det här är inte försvarbart", vem här skulle t.ex tycka att ett förslag om att sänka hastigheten på motorväg till 30 var lösningen för att få bukt med dödsfallen i trafiken? Rätt många dör i influensa varje år, varför gör vi inte dessa åtgärder vi gör nu jämt? svaret är att samhällskostnaden är för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Blir skrämd av kommentarerna under detta inlägg

Är det såhär Sverige ser på situationen?

Var själv ute och åt idag, vill stötta mitt stammisställe så mycket det går.

Ironiskt nog är det antagligen mindre risk att jag skulle bli smittad där, då det är betydligt färre personer per kvadratmeter där än det är på t.ex. ICA och Willys, för att inte nämna kollektivtrafiken.

För normala, friska människor under 70-75 finns det ingen egentlig oro över att gå ut och äta i dom flesta städerna i Sverige just nu. Stöd era lokala favoritställen innan det är för sent.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

För normala, friska människor under 70-75 finns det ingen egentlig oro över att gå ut och äta i dom flesta städerna i Sverige just nu. Stöd era lokala favoritställen innan det är för sent.

Förmodligen ja. Men jag har en tung erfarenhet av RNG i en massa spel. Även det mest osannolika kan hända dig.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett Aktuellt ikväll så är jag snarare mer oroad över de ekonomiska konsekvenserna. Tror man kommer tvingas att satsa på mer isolering av riskgrupperna och försöka få igång näringslivet. Om detta blir en långdragen historia är ekonomin körd i botten en väldigt lång tid framöver, som på sikt kommer kosta ännu fler människoliv än själva viruset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Har hittat mer och mer av dyngan jag kommer länka nedan.
OBS! Fake news nedan, länkar den enbart som diskussionsunderlag!

https://www.youtube.com/watch?v=P_aN1CfiIl8&t=1s

Om man bara kollar videon så inser man ganska snabbt att detta inte alls har med Corona att göra då det inte nämns en enda gång, utan kvinnan på videon har rökt sönder sina lungor och blir nu behandlat för något som rökningen orsakat.

Men det hindrar inte uppladdaren från att försöka vinkla det i videotitel och förklaring som att det handlar om en ung Coronapatient.

Min fråga är; Varför gör man så här? Vad hoppas man få ut av det?
Är det rädsla och osäkerhet som ligger bakom uppladdarens beslut att vinkla detta som ett Coronafall, eller är vederbörande bara en jävla skitstövel som vill sprida skräck och desinformation för shit & giggles?

I detta fallet så verkar ju majoriteten av folk som kommenterar se igenom lögnen, dock inte alla. Vad värre än värre är dock är att jag sett andra videos från denna kanalen bli upplagda, bl.a. här på Sweclockers med en helt annan infallsvinkel där personen/personerna lagt upp videon och sagt typ "titta va bra/tänkvärt", utan ett uns av källkritik.

Som tur är så har våra moderatorer varit heta på gröten och tagit bort dessa ganska fort, men likväl så kan det vara värt att tänka att vi har folk som argumenterar i denna tråden här på Sweclockers som mycket väl kan ha samma agenda, eller iallafall tänker likadant som personen som la upp denna "coronavideon".

Källkritik.
Lika viktigt i historieforskning som vid vanlig faktaspridning, och nu antagligen viktigare än på länge.

Mycket bra! Vad som gör det uppenbart att det ej är Coronavirus-relaterat är faktumet att hon inte bär någon mask och får hosta helt fritt i rummet. Aldrig i livet att det skulle tillåtas. Alla bilder från välutrustade sjukhus visar Coronavirus-patienter med masker på, av uppenbara skäl såklart.

Vissa uppladdare tror säkert att de gör samhället en tjänst, andra vill trolla, och vissa är betalda utländska troll på heltid. En annan sak är att använda logiskt tänkande och extrapolera från data. Under senaste pressträffen med FHM frågade en journalist om studie som spekulerar om asymptomatisk smittspridning och att "kan det inte vara så illa att det är så det smittas främst?".

Tegnell avfärdade det delvis eftersom det borde då ha setts i epidemiologin i form av fler rapporterade fall, fler läkarbesök, fler ICU-besök, och så vidare. De epidemiologiska data just nu speglar inte att smittspridningen är så himla "osynlig", än så länge. Han anmärkte även om Italiens mer folktätare invånare vars äldre personer oftast också lever kvar hemma hos sina "barn".

Så brukar jag oxå tänka ibland, "Om det verkligen är så illa som vissa vill påstå så bör ditten och datten redan har hänt."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Precis, vi kan inte eliminera alla risker här i världen och det finns inte oändligt med resurser. Någon stans måste en linje dras där man säger "det här är inte försvarbart", vem här skulle t.ex tycka att ett förslag om att sänka hastigheten på motorväg till 30 var lösningen för att få bukt med dödsfallen i trafiken? Rätt många dör i influensa varje år, varför gör vi inte dessa åtgärder vi gör nu jämt? svaret är att samhällskostnaden är för hög.

Så är det. Dock inte kul för folket som skall dö, har en väldigt nära vän med underliggande sjukdomar som förmodligen kommer att dö av detta virus, han är totalt isolerad och hoppas inte på något annat än att det skall gå över snart, vi pratar dagligen och jag hör hans rädsla, han är 27 år gammal och skulle levt normalt annars. Jag hoppas bara på vaccin och att folk kan försöka minska spridningen i den mån det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Efter att ha sett Aktuellt ikväll så är jag snarare mer oroad över de ekonomiska konsekvenserna. Tror man kommer tvingas att satsa på mer isolering av riskgrupperna och försöka få igång näringslivet. Om detta blir en långdragen historia är ekonomin körd i botten en väldigt lång tid framöver, som på sikt kommer kosta ännu fler människoliv än själva viruset.

Ja det skulle man gjort från början.
Isolera riskgrupper, inte hela samhället.
Det här kommer kosta mer än det smakar.
Vansinne masshysteri

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Så är det. Dock inte kul för folket som skall dö, har en väldigt nära vän med underliggande sjukdomar som förmodligen kommer att dö av detta virus, han är totalt isolerad och hoppas inte på något annat än att det skall gå över snart, vi pratar dagligen och jag hör hans rädsla, han är 27 år gammal och skulle levt normalt annars. Jag hoppas bara på vaccin och att folk kan försöka minska spridningen i den mån det går.

Ursäkta att jag frågar, men vad är det för underliggande sjukdom? Tillhör den kategorin "nedsänkt immunförsvar" eller "känt hjärtfel"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vansinne masshysteri

Det är ju de "försöker" med nu. Men många gamlingar bryr sig inte. Alla dör ju nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Och vad f-n är fhvm? Kan du snälla skriva rätt iaf. Annars börjar jag tro att du är en bot.

Skrivet av anon42512:

Och det finns inget som heter fhvm, ditt troll.

Det var mycket fokus på @spikfavoriten's speciella val av förkortning... han menar förstås folkhälsovårdsmyndigheten, som han skriver ut ibland. Men i själva verket heter det ju förstås folkhälsomyndigheten, utan "vård". Jo, det vore hjälpsamt om han också höll sig till FHM, men @spikfavoriten föredrar nog att hålla sig utanför konsensus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Förmodligen ja. Men jag har en tung erfarenhet av RNG i en massa spel. Även det mest osannolika kan hända dig.

Bara att leva är en risk. Vem som helst kan bli påkörd av en bil eller få en istapp eller takpanna i skallen. Det går inte att göra världen "säker".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Bara att leva är en risk. Vem som helst kan bli påkörd av en bil eller få en istapp eller takpanna i skallen. Det går inte att göra världen "säker".

Olyckor är lättare att undvika om man verkligen vill jämfört med virus dock. Sen det beror även på hur bra kontakter man har som kan sköta allt åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Så är det. Dock inte kul för folket som skall dö, har en väldigt nära vän med underliggande sjukdomar som förmodligen kommer att dö av detta virus, han är totalt isolerad och hoppas inte på något annat än att det skall gå över snart, vi pratar dagligen och jag hör hans rädsla, han är 27 år gammal och skulle levt normalt annars.

Nej, nej. nej. Även om han blir smittad och han skulle tillhöra en av de värst utsatta riskgrupperna, så är det fortfarande 85% chans att han överlever. Och om han är försiktig finns det ingen anledning till att han ska bli smittad, även om upp till 60% av Sveriges mindre försiktiga befolkning blir det. Det kommer bli några tuffa månader, kanske året ut, men sen kan han (och vi andra) nog leva som vanligt igen. Kanske lite fattigare, men ändå. Leva.

Man ska nog försöka att varken under- eller överskatta virusets effekt på folkhälsan och samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vansinne masshysteri

Hur isolerar du riskgrupper? Speciellt om det finns över en miljon..

Sen kan jag till viss mån hålla med men kan vara min inkompetens kring detta.