Radera default W10 lockscreen från jordens yta

Permalänk
Medlem

Radera default W10 lockscreen från jordens yta

Hejsan!

Jag har problem med att Windows (10) visar fel (default) lockscreen ibland. Detta är inte ett problem vid normal drift, då rätt bild som jag själv valt alltid visas. När nånting har gått snett med datorn, så kommer dock ursprungsbilderna alltid tillbaka (vid första omstarten).

Exempel på scenarion är en misslyckad överklockning, eller en forcerad utloggning för att skyrim djupfryst sig för sjuttioelfte gången.

Lånat exempel på felaktig bild

För att råda bot på detta har jag försökt ta bort bilderna från maskinen helt. De ligger i ett skyddat folder (C:windows/web/screen (hittat efter en sökning på nätet)), men jag fick åtkomst till det med hjälp av den här guiden. Jag raderade alla deras förinstallerad bilder och satte fyr på papperskorgen. Jag la även in en annan bild i mappen, så att OS:et skulle ha nåt bättre att trolla fram mot min vilja nästa gång.

Tyvärr har detta inte löst nånting, och microsofts bilder fortsätter dyka upp på låsskärmen varje gång jag gör en forcerad utloggning.

Min egentliga fråga är helt enkelt; Vad ska jag göra för att bli av med deras bilder permanent?

Allt gott

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

@Birkus:
Har du provat att via "Settings -> Personalization -> Lock screen" att byta ut alla bilderna till något annat än Windows standard bilder?

Bilderna man väljer (5 st.) kan finnas var som helst på datorn, så de behöver inte vara i standard mappen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Birkus:
Har du provat att via "Settings -> Personalization -> Lock screen" att byta ut alla bilderna till något annat än Windows standard bilder?

Bilderna man väljer (5 st.) kan finnas var som helst på datorn, så de behöver inte vara i standard mappen.

Hmm, har gjort det nu, får avvakta lite och se om det fungerat!

De bilder som dykt upp på skärmen sista tiden låg inte bland de fem i inställningarna så blir lite tveksam, men vem vet. Tack för tipset

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Uppdatering

@Belzader:

Det verkar ha fungerat! Helt fantastiskt...

Visa signatur

5900X | 3080