Permalänk
Avstängd
Skrivet av KlyfftPotatis:

vill gärna veta hur många av dom som är överviktiga med hjärtproblem

Jag SPEKULERAR att det är så. Enligt tillgängliga siffror från Worldometer så är största comorbidity-risken (=vilka bakomliggande sjukdomar som ökar risken att du dör av en annan sjukdom, dvs., detta virus) för Covid-19 hjärt- och kärlproblem (~11-13% om jag minns rätt) vilket många av dessa "unga" jänkare lär lida av.

Tänk bara deras kost: mycket mera salt, socker och fett än bland annat oss. Överviktiga eller inte, de lär ha mycket sämre hjärt- och kärl än många andra människor i andra länder. Kombinera detta med deras mycket mer stillasittande livsstil också.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har läst (någonstans) att den låga mortaliteten i Sydkorea berodde på att dom testat så otroligt mycket att dom fångade upp en stor andel milda fall.

Alldeles oavsett så är det inte lätt att uppskatta mortalitet och inte heller förklara siffrorna i kring Covid-19 för oss lekmän. T.ex. så var min moster och hennes man var ute och handlade häromdan för dom var ju inte 70 än (hon fyller 70 i April)...

Det finns intressant diskussion mellan Sydkorea vs Italien just hur Sydkorea kan ha så många färre döda än Italien trots liknande hektisk testande. Jag har hört spekulationer om att i Sydkorea får många drabbade antivirala mediciner och att de i viss "små-experimenterar" med vissa behandlingar.

Nu vet jag inte om det stämmer: men Sydkorea är väl också rätt folktätt som Italien? Dock vet att jag den fysiska kulturen där är mycket mindre nära, särskilt offentligt, än i Italien där fysisk kontakt vid social kontakt är mycket högre vilket säkerligen har påskyndat spridningen.

Tänk dig att du har nära långvarig fysisk kontakt med 10+ personer dagligen i Italien medan du kanske bara har det med 1-2+ personer i Sydkorea.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: I videon nedan kommer Medcram in på en Fransk studie som visat positiva resultat (positiva såtillvida att vidare studier verkar vara på gång) av att använda en antibiotika, Azithromycon, med antivirala egenskaper. Tydligen vet man också att Sydkorea använt den antibiotikan på patienter, men i vilken omfattning framgår inte.

https://www.youtube.com/watch?v=AToF8O5T86s

Medcram verkar ha en hel del vettig information om Covid-19, så jag håller som bäst på att gå igenom hans videor.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Molotov:

Allt jag läst pekar på att detta är lindrigare än k fluensa.
Ja världens ledare har överträffat det är bara för att visa "handlingskraft" tyvärr är det medborgarna som får sota som vanligt

China gjorde inget på 1 månad 3200+ döda, Italien var omedveten om dom hade smittan 1 månad 3400 döda och snittat på 400 varje dag nu dom senaste 5 dagarna och det ökar fortfarande. Dom har hittills dubblat antalet döda var 3-4 dag, men även om vi räknar med att det inte ökar så är det ändå 12000 till den kommande månaden.

2 studier visade på 41(29%) och 99(17%) personer visade att 29 av dom totalt 140 personerna alltså 20% av dom som lagts in på intensivvårdsavdelningen har bestående lungproblem.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-survivors-lung-da...

Nederländerna har 96 personer på intensivvårdsavdelning och och en majoriteten av denna grupp är UNDER 50år.
https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/half-dutc...

Så lite handlingskraft kanske det är värt ändå även om det är besvärligt? Visst friska dör, friska får också bestående men av vanliga influensan men inte i samma grad som med det här. Men har du något som pekar på att detta ändå är lindrigare än influensan så vill jag gärna se det också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rykten och fakta

Rökare blir sjukare av det nya coronaviruset - Sannolikt
Barn som är smittade av det nya coronaviruset kan inte föra smittan vidare - Falskt
De som har astma ska hålla sig hemma så att de inte får coronaviruset - Falskt
Att undvika handskakning minskar smittorisken - Sant
Ipren är farligt att ta om man har covid-19 - Falskt
Coronaviruset kan smitta från hundar till människor - Falskt
Gravida som får coronaviruset smittar automatiskt sina bebisar - Falskt
Äldre människor borde hålla sig hemma - Sant
Pollenallergiker kan få coronaviruset enklare än andra - Falskt
Har man haft Coronavirus kan man ej få det igen - Sannolikt
Maten kommer att ta slut - Falskt
Du kan ha varit smittad utan att veta om det, och utan något som helst symtom - Sannolikt
Ju mer miljöproblemen ökar, desto fler virusutbrott kommer att komma - Tveksamt
Pandemin kan kasta in världen och Sverige i en ekonomisk kris - Sant
Andra influensavaccin kan ge ett visst skydd även mot Coronapandemin - Falskt
Handsprit hjälper inte mot virus - Falskt

https://www.ttela.se/nyheter/sverige/rykte-eller-fakta-om-det...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Rykten och fakta

Vi är redan där nu men om det är Corona eller politikernas samt experternas helt extrema åtgärder som orsakat den totala kollapsen av världsekonomin går att diskutera.

Vi får verkligen hoppas att de vet vad de håller på med för väldigt många människor riskerar få ett h-vete, den saken är helt klar. Själv tror jag tyvärr nu att skiten (nedstängningarna) är nödvändiga för att bromsa allting så mycket som möjligt. Men har samtidigt väldigt svårt att tro att världen kan klara av en nedstängning för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Så lite handlingskraft kanske det är värt ändå även om det är besvärligt? Visst friska dör, friska får också bestående men av vanliga influensan men inte i samma grad som med det här. Men har du något som pekar på att detta ändå är lindrigare än influensan så vill jag gärna se det också.

Det vet ju ingen ännu, det kan "peka" på än den ena riktningen, än den andra, men vi vet först om något år. Studier revideras löpande. Jag hävdar fortfarande att mortaliteten av covid-19 kommer landa på 0,3-0,7 eller liknande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

China gjorde inget på 1 månad 3200+ döda, Italien var omedveten om dom hade smittan 1 månad 3400 döda och snittat på 400 varje dag nu dom senaste 5 dagarna och det ökar fortfarande. Dom har hittills dubblat antalet döda var 3-4 dag, men även om vi räknar med att det inte ökar så är det ändå 12000 till den kommande månaden.

2 studier visade på 41(29%) och 99(17%) personer visade att 29 av dom totalt 140 personerna alltså 20% av dom som lagts in på intensivvårdsavdelningen har bestående lungproblem.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-survivors-lung-da...

Nederländerna har 96 personer på intensivvårdsavdelning och och en majoriteten av denna grupp är UNDER 50år.
https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/half-dutc...

Influensan tar fler

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dockland:

Det vet ju ingen ännu, det kan "peka" på än den ena riktningen, än den andra, men vi vet först om något år. Studier revideras löpande. Jag hävdar fortfarande att mortaliteten av covid-19 kommer landa på 0,3-0,7 eller liknande.

Det bästa någonsin som jag har sett iallafall är Sydkorea på 0,7% dödlighet och det är med extremt mycket testande så mörkertalet bör vara minimalt, men eftersom vi vill vara positiva så är det väl inte otänkbart att avrunda det till 0,5%
EDIT: worldometers siffror för Sydkorea pekar nu på 1% även där.

USA räknade med 35.520.883 influensasymptom, 490,561(1.4%) behövde läkarvård och 34157 döda vilket blir mindre än 0,1%.
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/2018-2019.html

Så det pekar på att Covid19 är i dom bästa fall som vi har sett att det är 5 gånger dödligare förutsatt att sjukvården klarar av mängden patienter. Förhoppningsvis så har ansvariga för sjukvården förberett sig och lyssnat på varningarna från Italien, samtidigt som samhället tar det mer allvarligt nu och ansvariga för smittskydd i länderna tar till restriktioner för att minska spridningen, förhoppningsvis så räcker det.

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Molotov:

Influensan tar fler

Ja det stämmer under helt förra året så dog flera av influensa.
Hur stor andel smittade behöver sjukvård, hur stor andel av dom behövde akut sjukvård och hur stor andel dog?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Människor alltså..

På flera norska orter har företaget Skistar stängt sina skidanläggningar, men i Åre är det fortfarande öppet. Nu oroar sig den lokala vården för vilka effekter ett större virusutbrott på orten skulle kunna få, skriver Aftonbladet.

– Det finns oro för att folk som hamnat i karantän i stället kommer hit för att åka skidor, säger Anna Granevärn, primärvårdschef i region Jämtland Härjedalen.

Hon säger att den stora oron är att man får en liknande situation som den i norra Italien.

Samtal förs nu mellan Länsstyrelsen och Folkhälsomyndigheten om en eventuell rekommendation att stänga svenska skidanläggningar, rapporterar P4 Jämtland.

Källa: https://omni.se/oron-i-are-folk-som-borde-isolera-sig-aker-sk...

Är väl ren tur också att de stängt gränsen mot Sverige annars hade de vallfärdat för gränshandeln med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Influensan tar fler

Omöjligt att säga i detta stadiet, så gör det inte.
Med säsongsinfluensan är det lätt att kolla dödlighet under ett år, för det har funnits så länge.

Coronaviruset är nytt och fick global fart för mindre än 2 månader sedan, dvs. det är ~10 månader innan vi kan se hur många som strykt med under det första året. Om vi låser nuvarande takt kommer Coronan "bara" dödat ca. 100.000 på 12 månader (jag säger "bara" för att jämfört med vanlig säsongsinfluensa är det väldigt lite), men inget pekar på att kurvan kommer börja plana ut redan, tvärt om. Smittospridningen är fortfarande exponentiell, och om vi ser en fördubbling av antalet fall per månad kommer Coronan ha dödat över 8 miljoner om 10 månader.

Och sen ska vi inte snacka om dödlighet på sikt pga. sabbad ekonomi...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att man börjar skifta fokus och prata om de ekonomiska påfrestningarna som detta ger på sikt.

Har den här personen rätt så ser det dystert ut: https://omni.se/en-hel-generation-haller-pa-att-forlora-sin-f...

Då ställer jag mig fortfarande frågandes, varför skiftar man inte strategi och tvingar riskgrupperna att isolera sig. Utegångsförbud helt enkelt. Vägrar de lyssna, gör som i Frankrike och ge folk böter. Det är ju för riskgrupperna som vi låter världsekonomin gå i botten med alla de konsekvenser som följer.

Har helt förståelse för att äldre behöver social stimulans och att vissa kanske inte har långt kvar i livet, men resten av världen och kommande generationer då, hur vill vi att de skall leva?

Sorry om det låter dystert och domedagsaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Lite mer nyanserat svar är väl att det för närvarande inte är klarlagt om det är farligt och NSAID preparat skulle potentiellt kunna ha positiva effekter också. Diskussion om just detta finns här: https://www.youtube.com/watch?v=dT6mHi_8V5E

Skrivet av Dockland:

Mer nyanserat svar (som går att läsa sig till i artikeln) är att handsprit hjälper mot coronavirus, men inte mot alla virustyper (är verkningslöst mot calicivirus).

Skrivet av Dockland:

Här är jag personligen lite fundersam på om detta faktiskt är korrekt. Anledningen är att vanlig förkylning bl.a orsakas av två andra Coronavirus (HCoV-229E och HCoV-OC43) och förkylda blir vi ju om och om igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Tycker det är bra att man börjar skifta fokus och prata om de ekonomiska påfrestningarna som detta ger på sikt.

Har den här personen rätt så ser det dystert ut: https://omni.se/en-hel-generation-haller-pa-att-forlora-sin-f...

Då ställer jag mig fortfarande frågandes, varför skiftar man inte strategi och tvingar riskgrupperna att isolera sig. Utegångsförbud helt enkelt. Vägrar de lyssna, gör som i Frankrike och ge folk böter. Det är ju för riskgrupperna som vi låter världsekonomin gå i botten med alla de konsekvenser som följer.

Har helt förståelse för att äldre behöver social stimulans och att vissa kanske inte har långt kvar i livet, men resten av världen och kommande generationer då, hur vill vi att de skall leva?

Ja jag känner av det också.
Aktuellt lyfte frågan om vad vi håller på med igårkväll:
https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-ma...

Och ja, även om det egentligen inte är nytt så blev jag ovanligt djupt påverkad av det här problemet när jag såg inslaget.
Jag är mer orolig över vad det här kan ställa till i massarbetslöshet.

En deadline för när åtgärderna slutar är ett måste för att sätta en gräns på skadeverkningarna det här orsakar i samhället.
Som de nämnde i Aktuellt - de jobben som försvinner kommer inte stå och vänta när det här är över. Stannar vi ekonomin så kommer all efterfrågan på alla plan vara så nedsatta att många av jobben inte längre behövs.

Varför vi gör som vi gör är väl antagligen att smittskyddsåtgärder inte främst är baserade på nationalekonomi. Nu gissar jag såklart, men kanske är de åtgäder du föreslår inte så effektiva för att stoppa gamlingarna att få smittan?

I dont know.
Oron för det ekonomiska läget är väl oavsett det jag känner av mest just nu.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hurtigbullen:

Här är jag personligen lite fundersam på om detta faktiskt är korrekt. Anledningen är att vanlig förkylning bl.a orsakas av två andra Coronavirus (HCoV-229E och HCoV-OC43) och förkylda blir vi ju om och om igen.

Kan vi ha sånt jävla flyt att jobbet med att fixa ett vaccin mot SARS-CoV-2 även lyckas mörda förkylningen? Eller är det snarare så att just erfarenheten av hur stökigt förkylningsviruset är gör det osannolikt att vi faktiskt får ett långtidsverkande vaccin för SARS-CoV-2 trots allt..?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är vi ganska skyddade här uppe i norra delarna av Europa? En del antal fall, men dödstalet är lågt.

Italien har t ex ett dödstal på 8%
Kina 4%
Iran 6,6%

Jag tror att dödstalet håller sig lågt tills det blir så många fall att sjukvården överbelastas. När det inte finns intensivvårdsplatser till alla så kommer en mycket högre procentandel dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Omöjligt att säga i detta stadiet, så gör det inte.
Med säsongsinfluensan är det lätt att kolla dödlighet under ett år, för det har funnits så länge.

Coronaviruset är nytt och fick global fart för mindre än 2 månader sedan, dvs. det är ~10 månader innan vi kan se hur många som strykt med under det första året. Om vi låser nuvarande takt kommer Coronan "bara" dödat ca. 100.000 på 12 månader (jag säger "bara" för att jämfört med vanlig säsongsinfluensa är det väldigt lite), men inget pekar på att kurvan kommer börja plana ut redan, tvärt om. Smittospridningen är fortfarande exponentiell, och om vi ser en fördubbling av antalet fall per månad kommer Coronan ha dödat över 8 miljoner om 10 månader.

Och sen ska vi inte snacka om dödlighet på sikt pga. sabbad ekonomi...

Ja visst men bedstängningen är ändå helt fel.
Riskgrupper + många fler kommer lida pga detta
Det är såna här tider dom onda skor sig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kan vi ha sånt jävla flyt att jobbet med att fixa ett vaccin mot SARS-CoV-2 även lyckas mörda förkylningen? Eller är det snarare så att just erfarenheten av hur stökigt förkylningsviruset är gör det osannolikt att vi faktiskt får ett långtidsverkande vaccin för SARS-CoV-2 trots allt..?

Såvitt jag förstår så kan man bli "förkyld" av ett helt gäng olika virus, varav två är Coronavirus, så jag skulle gissa att även om man skulle kunna skapa vaccin mot de två Coronavirus som orsakar förkylning så skulle vi inte bli av med förkylningen. Vad det har för innebörd för utveckling av vaccin vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag känner av det också.
Aktuellt lyfte frågan om vad vi håller på med igårkväll:
https://www.svtplay.se/video/24741358/aktuellt/aktuellt-19-ma...

Och ja, även om det egentligen inte är nytt så blev jag ovanligt djupt påverkad av det här problemet när jag såg inslaget.
Jag är mer orolig över vad det här kan ställa till i massarbetslöshet.

En deadline för när åtgärderna slutar är ett måste för att sätta en gräns på skadeverkningarna det här orsakar i samhället.
Som de nämnde i Aktuellt - de jobben som försvinner kommer inte stå och vänta när det här är över. Stannar vi ekonomin så kommer all efterfrågan på alla plan vara så nedsatta att många av jobben inte längre behövs.

Varför vi gör som vi gör är väl antagligen att smittskyddsåtgärder inte främst är baserade på nationalekonomi. Nu gissar jag såklart, men kanske är de åtgäder du föreslår inte så effektiva för att stoppa gamlingarna att få smittan?

I dont know.
Oron för det ekonomiska läget är väl oavsett det jag känner av mest just nu.

I bästa fall görs det av smittskyddsåtgärder, men det är inte hela sanning. Det som är så tråkigt med det här att en rad åtgärder verkställs på helt politiska grunder. Danmark är solklart bevis på det då de själva säger att det är så.

Hade fler länder agerat som Sverige och UK så hade vi haft en betydligt stabilare världsekonomi då produktionen hade varit fortfarande igång. Istället för en totalt unik börskrasch så hade vi istället haft en sättning. Folk förstår inte än vad världen har ställt till med, vi har bekämpat en katastrof för att skapa en ännu värre.

Det finns inga som helst belägg på att dessa s.k karantäner fungerar i praktiken. Bara se Italien, de gick en vecka innan folk i allmänhet börjar bryta på karantänerna. Det är möjligt att karantäner fungerar någorlunda i totalitära diktaturer där man kan skjuta folk på flyende fot från karantänzon.

20 minuter in i aktuellt inslaget för de som inte har sett så görs det ganska kristallklar analys av det ekonomiska läget. Det är mycket allvarligt. Kommande vecka kommer vara helt avgörande hur världen kommer se ut kommande decenniet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lite mer nyanserat svar är väl att det för närvarande inte är klarlagt om det är farligt och NSAID preparat skulle potentiellt kunna ha positiva effekter också. Diskussion om just detta finns här: https://www.youtube.com/watch?v=dT6mHi_8V5E

Mer nyanserat svar (som går att läsa sig till i artikeln) är att handsprit hjälper mot coronavirus, men inte mot alla virustyper (är verkningslöst mot calicivirus).

Ja, det är mer nyanserat i artikeln jag länkade till

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tack, bra inlägg, jag trodde jag var ensam, huvudet på spiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Folk förstår inte än vad världen har ställt till med, vi har bekämpat en katastrof för att skapa en ännu värre.

Exakt, risken finns men det beror också på hur lång denna period blir. Åtgärderna är exceptionellt extrema varje fall, det är en sak som är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja, det är mycket konstigt agerande. Kan man lova bort hundratals miljarder över en helg och isolera hela nationer så kan man om man riktade resurserna kunna isolera riskgrupper enbart och se till att de sprids på olika avdelningar och lokaler på ett effektivt sätt och ger de service och uppehälle. Övriga världen som inte ingår i en riskgrupp ska uppmuntras med att fortsätta med sitt jobb och konsumtion och isolera sig vid minsta lilla symptom hemmavid och kurera sig. Det är så Sverige och UK gör och vi har inget sämre läge än något annat land som gör extremare åtgärder.

Varför Italien är hårdare drabbat än omvärlden finns det redan ganska solida teorier om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Rykten och fakta

Rökare blir sjukare av det nya coronaviruset - Sannolikt
Barn som är smittade av det nya coronaviruset kan inte föra smittan vidare - Falskt
De som har astma ska hålla sig hemma så att de inte får coronaviruset - Falskt
Att undvika handskakning minskar smittorisken - Sant
Coronaviruset kan smitta från hundar till människor - Falskt
Gravida som får coronaviruset smittar automatiskt sina bebisar - Falskt
Äldre människor borde hålla sig hemma - Sant
Pollenallergiker kan få coronaviruset enklare än andra - Falskt
Maten kommer att ta slut - Falskt
Du kan ha varit smittad utan att veta om det, och utan något som helst symtom - Sannolikt
Ju mer miljöproblemen ökar, desto fler virusutbrott kommer att komma - Tveksamt
Andra influensavaccin kan ge ett visst skydd även mot Coronapandemin - Falskt

https://www.ttela.se/nyheter/sverige/rykte-eller-fakta-om-det...

I en intervju i Rapport den 10 mars svarade Folkhälsomyndighetens biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten så här på frågan om personer med astma och allergi är en utsatt grupp:

”Det är inte en utsatt grupp som framkommit tydligt i stora studier i Kina, men däremot är det så att alla med sjukdomar som påverkar lungorna kanske är mer sårbara. Det är fortfarande tidigt i den här virusepidemin och vi kan inte helt utesluta riskgrupper. Därför tycker jag att det ska finnas viss ödmjukhet inför att det skulle kunna vara en riskgrupp också.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, det är mycket konstigt agerande. Kan man lova bort hundratals miljarder över en helg och isolera hela nationer så kan man om man riktade resurserna kunna isolera riskgrupper enbart och se till att de sprids på olika avdelningar och lokaler på ett effektivt sätt och ger de service och uppehälle. Övriga världen som inte ingår i en riskgrupp ska uppmuntras med att fortsätta med sitt jobb och konsumtion och isolera sig vid minsta lilla symptom hemmavid och kurera sig. Det är så Sverige och UK gör och vi har inget sämre läge än något annat land som gör extremare åtgärder.

Varför Italien är hårdare drabbat än omvärlden finns det redan ganska solida teorier om.

Det är kindpussarnas fel att italienarna är så jefla sjuka 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Är inte dessa siffror rätt "osäkra" så tillvida att dom baseras på fallen i Kina och den vård som Kina kunde ge? Vad jag menar är att om man t.ex. har en obefintlig sjukvård så får man en rätt hög mortalitet. Om man istället har en sjukvård som klarar av att ge den vård som behövs till samtliga patienter som behöver den så får man en mycket lägre mortalitet. Vad jag är ute efter är att vi inte rakt av kan jämföra mortaliteten mellan länder då vi inte vet hur pass bra sjukvården fungerat och den kan ju dessutom ha varierat en del med tiden.

Man kan dessutom tänka sig att patienterna skiljer mellan olika länder. Rent fördomsfullt gubbgissar jag att Italien har en äldre befolkning än Kina (det är ju sant), att de är mer överviktiga även när de är över 85 år, och att fler skröpliga når 85 år i ett I-land som Italien där det säkerligen har medicinerats och vårdats för att få många att bli just gamla. Jag gissar att en 85-årig kines är friskare än en 85-årig italienare, faktiskt, i snitt, då jag fördomsfullt tror att man måste ha rätt seg fysik för att nå 85 i Kina, medan väldigt många hankar sig fram till 85 i Italien. I USA gissar jag att andelen unga som är överviktiga, har diabetes klass 2, och har högt blodtryck, vida överstiger hur det ser ut i Kina eller Sydkorea. Säkert liknande i många västeuropeiska länder, om än inte lika mycket som i USA.

Om det här skulle pågå tills nästa år, och det är ju inte osannolikt, kan vi anta att vi inför hösten har väldigt mycket mer kunskap om hur det ser ut i olika länder, åldersgrupper, och varför.
Man kanske kan specialisolera eller behandla de mest riskutsatta och öppna upp samhället mer för resten, alla till gagn.

Oavsett så tror jag att det kommer att krävas mer fördelningspolitik under åren som kommer. Många har blivit av med jobbet, blivit barskrapade, medan andra rent ekonomiskt kommer undan helt ok, eller rentav bättre (samma som vi såg 2008-2009), det man överlag kan säga med säkerhet är att de redan utsatta kommer att pressas mer än de mer välbeställda, generellt sett, det finns ingenting som tyder på annat. Därför tror jag absolut på värnskatter, ROT-avveckling, osv. För egen del är jag glad att jag inte köpt ett hus nyligen, å andra sidan räknar jag med att de sparade pengarna jag har (inga enorma summor men ändå) betyder att vissa typer av hjälp, exempelvis bostadsbidrag om jag blir arbetslös, kommer att frysa in. (Jag räknar med att bli arbetslös)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: COVID-19 har mer gemensamt med SARS än de virus som orsakar förkylning ur coronafamiljen. Där hade man iaf immunitet 1-2 år efter infektionen när tester gjordes efter utbrottet (vet inte om det gjordes någon ytterligare uppföljning)

Permalänk
Medlem

Usch det blir bara värre och värre https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-.... Om man vore religiös skulle man skulle kunna hävda att Covid-19 är ett rättmätigt straff för dessa brutala "Wet markets". Hoppas nån ringer till Kina och berättar att noshörningshorn och fladdermusvinge inte ger höjd potens eller framgång i affärslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är kindpussarnas fel att italienarna är så jefla sjuka 😂

Det kan absolut ligga något i det. Generationsboenden i hög omfattning, stora familjemiddagar flera gånger i veckan, stora social kontaktnät där man umgås mycket lokalt. Hög medianålder.

Klart att det finns förklaringar varför Tyskland har 0,2% och Italien drygt 7% eller vad det nu är.

Sverige som är ett av världens mest socialt distanserade länder tror jag har bättre förutsättningar än Italien när det gäller smittspridningen.