Youtube sänker videokvaliteten i Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Resonligt antar jag, har ju ändå addon som ändrar till den kvalitet jag vill ha direkt ändå så spelar mindre roll.

På Netflix? Ifall det är undrar jag vad det är för addon för jag vill ha det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

På Netflix? Ifall det är undrar jag vad det är för addon för jag vill ha det med.

"Youtube sänker videokvaliteten i Europa "

Därför resonligt till skillnad mot netflix som tvingar på folk deras val.

Permalänk
Medlem

Verkar som 480p kom upp som automatiskt först men överkördes till 1080p 60 fps. Kanske för man kör Vanced?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

På Netflix? Ifall det är undrar jag vad det är för addon för jag vill ha det med.

kanske är det detta https://chrome.google.com/webstore/detail/super-netflix/iakpd...

Du kan ändra bitrate, upplösning och komma åt gömda menyer.

Permalänk

Oro för bredband? Konstigt.. sist jag var i matbutiken fanns det gott om hushållspapper. Det är smalbanden som är slut.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Äh mig gör det inget, kan inte se högre än 480 i vanliga fall ändå.

Kör på 2mbit som ingår i hyran, onödigt med extra kostnader när man är sjukskriven.
Något som däremot stör mig är att förr kunde jag se på 720 klipp utan problem. Men med youtubes nya 60fps 720p så klarar inte mitt nät av det och dippar ner till 480. Tar hellre 30 fps 720 än 60 fps 480 dock...

Har länge tänkt skaffa typ 100/100 men har egentligen ingen användning utav det, 2 mb fungerar fint för online spel osv.

Men så är jag heller ingen storkonsument av youtube eller netflix heller. Kollar någon let's play då och då eller dokumentär på youtube.

Aja, kan förstå att det är surt för er som sitter med fina linor och ska bli limiterade allrahelst när vi i sverige hittills klarar av belastningen.

h264ify
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/h264ify/
https://chrome.google.com/webstore/detail/h264ify/aleakchihdc...
under inställningar kan du blockera 720/1080p 60fps

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk

*bort*

*irriterad över sådan här onödigt trams*
vi har väl ingen kapacitets brist i Sverige? politiska dummheter...

tog bort lite onödigt som jag skrev i frustration...
Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

jävla idioter...
då väljer jag 4K på min 1080p skärm istället, och jag kommer starta minimum 10 videos, sätta på auto play och eller välja många riktigt långa klipp (10 timmar långa exempelvis) och lämnar det igång sen när jag sover.
barnsligt ja jag vet, men jag blir ju förbannad när dom gör sådan här omständig skit, först ska man hålla på att acceptera cookies till förbannelse och nu tvingas ändra för varje video hela tiden...

Vad sorglig du verkar...

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Håller med din frågeställning.
Jag skrev i en annan tråd. Jag skulle inte förbruka mer data nu. Jag skulle bara använda min egen uppkoppling istället för min arbetsgivares.

Ser också en skillnad mellan Youtube och netflix. Netflix betalar jag för och netflix är "gratis".
Men jag drar mitt strå till stacken och pausar Netflix och lägger den summan på att köpa lunch ute på restauranger som drabbas hårt av minskat antal kunder.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Vad sorglig du verkar...

nej, bara väldigt irriterad på sådan här onödig skit.
internet går inte ner bara för att man tittar på Youtube eller Netflix, men jag har lugnat ner mig nu så jag ska inte göra det jag skrev, andra delen i alla fall.
det stämmer att jag öppnade 4K istället för 1080p

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

@Implor:

Ja, dom gör väl ingenting. Det gör ju inte vuxna som är hemma heller iofs.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Äh mig gör det inget, kan inte se högre än 480 i vanliga fall ändå.

Kör på 2mbit som ingår i hyran, onödigt med extra kostnader när man är sjukskriven.
Något som däremot stör mig är att förr kunde jag se på 720 klipp utan problem. Men med youtubes nya 60fps 720p så klarar inte mitt nät av det och dippar ner till 480. Tar hellre 30 fps 720 än 60 fps 480 dock...

Har länge tänkt skaffa typ 100/100 men har egentligen ingen användning utav det, 2 mb fungerar fint för online spel osv.

Men så är jag heller ingen storkonsument av youtube eller netflix heller. Kollar någon let's play då och då eller dokumentär på youtube.

Aja, kan förstå att det är surt för er som sitter med fina linor och ska bli limiterade allrahelst när vi i sverige hittills klarar av belastningen.

Eller så lägger du in Youtube Download Full HD pluginen till din webbläsare och laddar ner upp till 1080p till hårddisken. Min funkar
Har även tillägget Youtube Converter Button. Jag kör med Firefox men kan även finnas till Chrome

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga begränsningar i Sverige, vad jag kan se. Tror de är vettiga nog att förstå att det inte behövs nån sänkning här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det enda youtube har gjort är att ändra preseten ju. Tveksamt hur mycket det påverkar, men lite kanske. Ger mer PR iaf

Skrivet av Felix:

Vet inte om jag har någon inställning på mitt konto... men jag har fortfarande 1080p eller 1440p som upplösning när jag startar videos på YouTube..

Verkar som att youtube kommer ihåg vad du har haft inställt sen tidigare (gissar på cookies, ej konto), vilket gör att man inte upplever någon lägre upplösning. Testar man tex "privat läge" så laddar det på 480p direkt.

Skrivet av cyklonen:

Fortfarande inga begränsningar i Sverige, vad jag kan se. Tror de är vettiga nog att förstå att det inte behövs nån sänkning här.

Jag har "begränsningen" iaf. Går ju dock att ställa upp upplösningen som beskrivet

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju fråga sig vad grejen är med dom har "Aftonbladet-rubrikerna" som börjat komma på sweclockers.

Att ställa om förinställningen av upplösning är inte samma sak som att sänka videokvaliteten.

Permalänk
Medlem

Ah, jag trodde de menade att de skulle sänka kvaliteten på innehållet och börja sända Paradise Hotel och Ex on the beach och sånt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag betalar inget för Youtube så det gör mej inget. Det är värre att det inte går att titta på Netflix fast man betalar för premium

Permalänk
Skrivet av Implor:

Finns ju ingen ekonomisk vinst i att sänka kvalitén. Allt kostar lika mycket att driva ändå.

det är såklart att dom betalar för bandbredden. det är x antal kronor per terrabite.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för tipset!
Den fungerade ju för att blocka 60fps men hjälpte inte så mycket ändå tror jag, är ofta fast på 480p i alla fall trots att 720p bör fungera, då det gör de på de flesta andra sidor. Bara youtube jag har haft detta problemet sedan 60fps tjosan kom ut.

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

Hej!
Tack för tipset!
Den fungerade ju för att blocka 60fps men hjälpte inte så mycket ändå tror jag, är ofta fast på 480p i alla fall trots att 720p bör fungera, då det gör de på de flesta andra sidor. Bara youtube jag har haft detta problemet sedan 60fps tjosan kom ut.

Du kan prova köra SG TCP Optimizer för att få ut 50-200kb mer från din anslutning.
https://www.speedguide.net/downloads.php
https://www.speedguide.net/forums/

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"