Bethesda släpper DRM-fritt Doom Eternal – av misstag

Permalänk
Medlem

Denuvo påverkar inte prestanda vad jag vet, bara att det blir längre load times. Codex lyckades ju helt ta bort Denuvo från något spel för ett tag sedan så där kan man se skillnader utan att utvecklarna får chans att patcha grejer i samband med att de tar bort DRM.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Även Capcom lyckades göra samma sak med Devil May Cry 5. Det var inte så bekvämt att EXEn laddades ner direkt på burken, men den gick att gräva fram med Steams konsolkommandon. Fungerade finfint.

Nuförtiden är dock DMC5 helt Denuvofritt. Plockades bort förra månaden!

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig Sweclockers skulle länka direkt till Crackwatch lol.

Spelet med denna drm fria exe finns redan att ladda ner på typ alla torrentsidor.

Permalänk
Medlem

Det hade man inte förväntat sig Doom.Eternal-BETHESDA

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Starric:

Kanske ni på Sweclockers kan göra en samhällstjänst och leta reda på filen och köra ett enkelt prestandatest? Vore väldigt skoj att se siffror på hur mycket man egentligen förlorar på att de trilskas med Denuvo

Precis min tanke, men jag tänkte mest för egen del att jag vill köra den utan DRM. Jag ska köpa spelet först, har svårt att inte säga att det är värt det, men kul att kunna köra den utan DRM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

med tanke på crunchandet de har gjort (och som ändå inte hindrade dem från att skjuta upp), och att ekonomin drar åt helvete nu, gör faktiskt att de är någorlunda synd om dem. Många vill spela doom, många vill köpa, men tyvärr får många pirata, för många blir av med jobb, och pengar, och behöver underhållas.

Vill inte vara alldeles för grinig och stoppa massa ord i munnen på folk, men säger du indirekt att det är OK att pirata Doom Eternal pga Corona?
Isåfall håller jag helt enkelt inte med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vill inte vara alldeles för grinig och stoppa massa ord i munnen på folk, men säger du indirekt att det är OK att pirata Doom Eternal pga Corona?
Isåfall håller jag helt enkelt inte med

Fml vilka dåliga ordval jag gjorde. Inser nu att jag skrev "får pirata", när jag menade "kommer pirata".

Vilket Id verkligen inte förtjänar, för de är extremt duktiga och har jobbat arslet av sig.

Tack för att du poängterade ut, ändrar ordvalen nu.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Lyckades vinna Doom Eternal men satan vad det är svårt. Riktigt bestraffande med ammunitionen.
Kommer bli en utmaning att ta sig igenom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Fml vilka dåliga ordval jag gjorde. Inser nu att jag skrev "får pirata", när jag menade "kommer pirata".

Vilket Id verkligen inte förtjänar, för de är extremt duktiga och har jobbat arslet av sig.

Tack för att du poängterade ut, ändrar ordvalen nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lyckades vinna Doom Eternal men satan vad det är svårt. Riktigt bestraffande med ammunitionen.
Kommer bli en utmaning att ta sig igenom.

Äh så länge känner jag tvärt om, lättare än 2016 känns det som.. Lite väl enkelt än så länge. Men jag är lite osäker på art direction och muskänslan.

Men har bara kört knappt ett par timmar hittills.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Äh så länge känner jag tvärt om, lättare än 2016 känns det som.. Lite väl enkelt än så länge. Men jag är lite osäker på art direction och muskänslan.

Men har bara kört knappt ett par timmar hittills.

Håller delvis med, åtminstone till slayer gates, doom hunter och marauder dyker upp. Där dog man! och sedan allt plattformande har orsakat snabb, ond bråd död vet inte hur många gånger. Vad tänkte man där?!

Det här kommer spelarna gilla, vi skapar en perfekt retro-flört i Doom 2016 med snabb action. Nu gör vi en uppföljare där vi stannar upp hela spelet gång på gång med att hoppa ner i avgrunder och försöka hitta en knapp nånstans som nästan inte går att nå för att komma vidare. Not so much...

Sedan... Ja. ID Software måste anställa lite bättre kompetens på den avdelningen som gör texturer och level design. Vissa texturer och föremål i spelvärlden ju skrattretande amatörmässiga. Ser ut som Quake 3 arena 2020, det går inte att komma undan med att "det ska vara serietidning/söndag-morgon cartoon stil" hur länge som helst.

Laddade upp Far cry 5 som variation och där snackar vi kvallitet.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är men det känns inte riktigt som DOOM, något är lite off

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter som någon har haft en dålig dag på jobbet.

Eller fick obetald övertid..

Permalänk

DRM-fria exe-filen är ca 100-tals MB mindre än den vanliga.
Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Undrar om det är ett "PR-trick"? Är spelets multiplayer bra nog lär väl folk köpa det ändå? Jag är ju gammal quake veteran och är inte jätteroad av single player kampanjer. Funderar på att testa det här. Vad tyckte ni andra om multiplayer i Doom 2016?

Nu fungerar mp på den crackade ver hur bra som helst.

Visa signatur

ta dej i roven din gammla egypt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Tyckte denna "nfo" va lite kul.

https://i.imgur.com/W67jTRs.jpg

Klockren! Tack för det skrattet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Tycker kampanjen var lite kort? Men det kanske den inte är egentligen jämfört med föregående spel?

Permalänk

Av misstag, eller ”av misstag” av en utvecklare?

Permalänk
Medlem

spelet finns redan ute nu o ladda hem gick fort allt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av RollarN:

med tanke på crunchandet de har gjort (och som ändå inte hindrade dem från att skjuta upp), och att ekonomin drar åt helvete nu, gör faktiskt att de är någorlunda synd om dem. Många vill spela doom, många vill köpa, men tyvärr kommer** många pirata. Många blir av med jobb, och pengar, och behöver underhållas.

Tror ändå de går runt, men de förtjänar verkligen inte det här.

EDIT: Menar såklart att det är synd om Id.

Men alla stackare som blir av med jobben förtjänar det här tycker jag. Så länge de köper spelet när de är tillbaka på grön kvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det här är uppenbart varför man skall förhandsbeställa och ladda hem så fort som möjligt...

"Förbeställa och ladda hem"? Det var ett konstigt sätt att stava "köpa på skiva".

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Men alla stackare som blir av med jobben förtjänar det här tycker jag. Så länge de köper spelet när de är tillbaka på grön kvist

... och hur många gör det i verkligheten? Dvs spelar genom spelet nu, och köper det för fullpris senare när influensan gått över några månader senare? Knappt nån skulle jag säga.

...

Och på en grundläggande nivå håller jag helt enkelt inte med: att sumpa jobbet rättfärdigar inte att pirata ett spel. Man "förtjänar" inte att plocka åt sig något man inte betalat för. Antingen har man råd eller så kan man vänta till man har det. Finns massa andra billigare spel att spela under tiden.
(Jag är gammal nog att tycka 600 spänn är skitdyrt för ett spel, men i det stora hela är det ingen förmögenhet. Även om man är arbetslös så kan man nog klämma in det i budgeten om man verkligen känner att man måste)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L0ke:

Nu fungerar mp på den crackade ver hur bra som helst.

Ohfan! Menar du den .exe-filen som inte behöver crackas och som släpptes av misstag eller den faktiska crackade versionen?
Är det kul?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Skulle kunna ha hänt av många anledningar:
* PR-trick? Dubbel publicitet. Ingen kommer att ha något negativt att säga om att det finns en DRM-fri version.
* Troll? Ingen ammo på sista banan och sen blir man totalägd av bossen?
* Play first, pay later? Kanske får man upp "We understand that not all people can affoard/motivate spending $60. If you enjoyed the game, we encourage you to buy it in the future :)"
* Ett sätt att mäta piracy? Kanske så rapporterar den in hur många som piratar spelet även om den kanske inte samlar information om folk eller används för att skicka polisen på folk. Kanske kan statistik ge dem några värdefulla marknadsinsikter, typ 30% piratatde, av de som piratade spelade 60% inte igenom hela, och skulle antagligen aldrig ha betalat. Av de som piratade och spelade igenom hela så köpte 30% spelet på black friday. Det skulle kunna vara sjukt värdefullt för ett företag för att avgöra om DRM är värt dålig PR och licensavgift!

Permalänk
Medlem
Skrivet av likeabawz:

Skulle kunna ha hänt av många anledningar:
* PR-trick?
* Troll?
* Play first, pay later?
* Ett sätt att mäta piracy?

Eller så klantade de sig helt enkelt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Eller så klantade de sig helt enkelt.

Absolut, men om det inte var med meningen så var det en riktig dundertabbe! Känns som standard practice att göra en kod-sökning och binär-sträng-sökning på "fuck", "fixme", "bug", "todo", "if you find this string the binary is not encrypted!!!" som del av releaseprocessen

Permalänk
Medlem

Exe filen kommer inte funka efter att spelet har patchats.

Permalänk
Medlem

Nice! Så "Day-one Linux support" då?

Fel titel på artikeln: "Bethesda gör det enda rätta och går i bräschen för bojkott av DRM!"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.