Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Allt är relativt. När många av tittarna säger "meeh, men hur ser lådan ut då??!!" (vilket tydligen är viktigt) så får man nog säga att det här var ganska avgrundsdjupt ändå...

Slutar det med att dom säger att lådan ligger på molnet så kommer folk att avlida, jag inkluderat😰

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

En stor förbättring till vad PC gör idag, men jag vet inte om jag hört dom säga att det är en revolution. Det är iallafall ett steg i rätt riktning för laddningstider på PC suger oavsett vad du har för utrustning idag.

Time will tell

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Teoretisk prestanda hjälper föga, är bara att kolla på pc sidan med ssd över sata eller NVME i spel märks ingen skillnad i stort sett har själv bara ssd er i mina datorer utom i servern det viktiga är nog hur hög latens. Att ladda in spel snabbt så räcker det fint med en sata ssd men om de kan trolla som alla verkar tro här så blir jag glatt överaskad

Skillnaden är att PC spel oftast måste utvecklas på ett sätt som fungerar både med mekanisk disk och SSD för de inte vet vilken hårdvara användarna kommer ha. På ps5/xboxx så vet de att ALLA kommer ha en exakt lika snabb disk vilket gör att de kan utveckla spelet med det i åtanke, bra konkret exempel han använde var att spiderman spelet hade massa kopior av samma brevlåda på disken för att undvika extra seek times.. Andra exempel han använde är saker som hissar eller långa korridorer som gömmer asset loading i bakgrunden..

Om utvecklaren vet att SSD'n är snabb nog att ladda in saker i minnet så behöver de inte fylla ram med massa saker som KANSKE kommer användas snart vilket gör att RAM används mer effektivt med, så ja det finns många potentiella bra saker med så snabb SSD, du kan inte använda nuvarande PC spel som exempel för de är inte specifikt utvecklade att utnyttja hastigheten maximalt.

Sen finns risken att utvecklarna är skitkassa på att använda de så klart, då kan det bli helt irrelevant och bara kosta extra..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Teoretisk prestanda hjälper föga, är bara att kolla på pc sidan med ssd över sata eller NVME i spel märks ingen skillnad i stort sett har själv bara ssd er i mina datorer utom i servern det viktiga är nog hur hög latens. Att ladda in spel snabbt så räcker det fint med en sata ssd men om de kan trolla som alla verkar tro här så blir jag glatt överaskad

Hade du faktiskt kollat på (och förstått) presentationen så hade du insett att "på pc ger sata samma prestanda som nvme" är ett helt värdelöst argument.

Permalänk
Medlem

Det finns förövrigt en video på en tidig demo av PS5:s SSD, om nån missat det.
https://youtu.be/DqV7BNoQEr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Blir PS5an "grym" så blir det både xboxet och playstation denna gången med.

Visst är det pcie 4.0 i Ps5? Har det i min pc med ssd och snabbt är det. Ska man tolka detta så att ps5 egentligen är en spel anpasdad pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Visst är det pcie 4.0 i Ps5? Har det i min pc med ssd och snabbt är det. Ska man tolka detta så att ps5 egentligen är en spel anpasdad pc.

Inte riktigt, den innehåller flera custom chip som inte finns i en PC. Och CPU + GPU är också custom även om dom är baserade på Zen 2 / RDNA2 så är det inte exakt samma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hahaha...

I ett decenium har man spått konsollens död ...MS och Sony verkar inte direkt följa spåmännens linje

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Hahaha...

I ett decenium har man spått konsollens död ...MS och Sony verkar inte direkt följa spåmännens linje

Tvärt om nu istället, konsolerna får vänta på att lagring med hög hastighet blir mer utbrett innan det kommer kunna användas fullt ut vid multiplattform. Likadant med prestandan överlag eftersom att konsolerna motsvarar en ganska dyr spel PC.

Fortnite och Minecraft kunde ju spridas och bli stora eftersom att dom fungerade på väldigt slö hårdvara, så denna gång så blir det väl datorernas fel att nästa spel som försöker göra samma sak får simpel mekanik och grafik.

Tror att det kommer gå tillbaka till det normala om 2-3 år(dyr PC får överlägsen prestanda och snabb lagring blir standard), hoppas att GTA6 kommer optimeras för möjligheterna som den nya hårdvaran ger.

Permalänk
Medlem

Måste säga att båda (MS och Sony) tycks ha gjort ett helt fantastiskt jobb. Mycket beroende på att AMD tycks ha gjort större kliv från RDNA 1 än vad man har vågat hoppas.

Liiite besviken på att Sony inte lyckades uppa bandbredden lite (t.ex. 15.5 Gbps ala 2080S hade suttit fint - men 2 GB moduler som klarar den hastigheten tycks inte ens existera...). Det är inte kattskit men baserat på 5700XT så hade lite mer bandbredd nog inte skadat (speciellt eftersom man delar bandbredden med CPU)

Ang. vad spelutvecklare säger om PS5 SSD:
https://www.resetera.com/threads/devs-react-to-ps5-specs-twit...
spoiler: de älskar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tror de kommer försöka göra en repeat av förra generationen där man bara fokuserade på vad som kunde upplevas som dåligt med Xbox. Trots att säkert fler än jag uppskattade den nya licensmodellen Xbox hade planerat lyckades Playstation vrida upp en viral storm av hat mot en mer modern digital licensform. Skulle vara extra kul om man gjorde tvärtom, hade en enhet utan spel på optiska media (optisk läsare bara för backcompat och bluray-filmer) och kom ut på scenen med något som enkelt visade hur enkelt det var att logga in på sin kompis PS5 och sätta igång att spela direkt (Streamat initialt).

Ha, ha - klockren analys!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

mjo håller med, lär mig lite mer om ps3/4an med vilket är kul.
Visste inte exakt vad som sittter i ps4an förutom AMD AMD AMD
Ps3an har jag ingen aning om alls AMD?

PowerPC i PS3 precis som hos XB360 (fast Sony hade även deras egna extra svåra och asymetriska kärnor).

Grafik Nvidia från Nvidia. XB360 körde däremot med AMD-grafik (Nvidia i första gen XB).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Från tabellen:

Playstation 5
...
Kretsyta - Den finns
...
Prestandamål - Säkert

Intressanta specifikationer!

Humor!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Då den verkar vara marginellt sämre än Xbox series x, så borde väl även priset vara marginellt lägre? Om så är fallet så blir det kanske en konsol för min del den här generationen

Skrivet av hajvan:

2 olika approach från MS och Sony gällande gpu och klockfrekvener, men snarlik prestanda.

Jag gissar på att Sony kommer kunna hålla ett betydligt lägre pris än MS, 399$ för PS5 respektive 599$ för xbox.

Vilket borde innebära att sony kommer gå vinnande ur denna generation också.

Är inte säker att priset är så avgörande. Denna generationen så har ju XB1S och XB1X nästan hela tiden legat bättre till i pris än PS4 respektive PS4 Pro. Tror att det är annat som avgör.

Personligen tror jag att det är ekosystem och tjänsterna som avgör mest när de ställs mot varandra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi får nog vänta och se. Men det lär ju bli svårt att utnyttja ordentligt i multiplatform-spel när spelen måste anpassas efter den i Xbox ändå. Kanske det kan bli mer skillnad i dom exklusiva spelen.

SSD är så stor förbättring jämfört med de långsamma mekaniska diskarna, att jag tror skillnaden mellan olika SSD är mer finlir än stora avgörande skillnader. Så har det varit på PC och Mac, och blir troligen samma sak på nästa generations konsoler. Sedan kommer nog även SSD så sakta förbättras mellan de olika konsolversioner och förbättringar som kommer (typ PS5 Pro, etc.)

Det viktiga är att de alla nu äntligen kör med SSD (hade hoppats på det redan i nuvarande generation) - riktigt bra!

Skrivet av jOnÄTÄn:

På PC gör det knappt skillnad mellan en bra sata SSD och en nvme i spel. Jag skulle tro en SSD med 2,4GB/s läs räcker fint denna generationen ut.
Men vi får se, gissar att xbox fans kommer hävda att grafik är viktigast medan PS fans tycker snabb lagring är viktigast.
Men bra oavsett att båda får snabb lagring och helt okej prestanda.

Exakt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hoppas vi får välja mellan en "vanlig" SSD eller den ultra-snabba ssd'n. Tar hellre en dubbelt så stor SSD mot en ultra-snabb för ca samma pris.

Är nog beredd att hålla med dig. SSD är generellt så stor förbättring över mekaniska diskar oavsett. Värre om lagring tar slut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag hoppas att PlayStation gör likt Xbox och släpper sina spel till PC också.

Är övertygad om att Sony så sakta kommer att gå åt det hållet (vinstmarginalerna på spel och tjänster är mycket högre än på hårdvara).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det var verkligen något nytt i och för sig har jag ingen koll på hur det ser ut på nuvarande generation. Men Xbox har väl aldrig varit känt för någon kvalité. Även om Sony har sina problem redan från begynnelsen, men sina läsare. Så vart väl PS3 ändring på det men då kom annat istället.

Både PS3 och XB360 hade stora kvalitetsproblem (PS3 med nätdel, SB360 med värme/kylfläns).

Denna generation av både PS4/Pro och XB1/S/X har generellt fungerat mycket stabilt och bra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

På grund av vadå? PS5 tror jag kommer vara den bättre. Snabbare laddning av texturer och laddning i övrigt skulle jag tror gör mer skillnad än den extra prestandan i dom allra flesta fall.

Vad är viktigast i din PC för spelupplevelsen? Vilken SSD du har, eller vilket grafikkort du har?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hoppas den blir bakåtkompatibel med PS3 senare.

Kanske möjligt, men de extra Cellkärnorna i PS3 är nog en utmaning att emulera effektivt för många spel som använder de tungt (dock långt ifrån alla då de var rätt svåra att utveckla för, och krävde mycket tid, kunskap och utvecklarresurser som bara de allra största bolagen och titlarna hade).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ingen har nån aning om Sony SSDn verkligen är snabbare, det enda vi egentligen har är teoretiska siffror vid perfekta förhållanden(sekvensiell läsning av stor mängd data). Tittar man på PC-marknaden så säger dom siffrorna väldigt lite om den verkliga prestandan.

Håller med.

Tror att det dessutom kommer vara marginella skillnader i praktiken. Dock glad att både äntligen (var på tiden) gått för SSD - mycket bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enligt Sony killen så är det bättre att köra en gpu med "sämre"hårdvara i hög frekvens än en med mer hårdvara i lägre.
Om det stämmer eller är en bortförklaring får vi se. Sen var den frekvensen en boostnivå vi vet inget om det kommer ligga där eller inte under längre tid mer än att han påstod det.
Såg inte xbox videon men var deras frekvenser för cpu och gpu boost eller fasta nivåer?

Bra info om kommande XB SX och dess frekvenser här (från Yoshman):

#18335385

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är viktigast i din PC för spelupplevelsen? Vilken SSD du har, eller vilket grafikkort du har?

Hur långt är ett snöre? Det där är ju inget man svara på om man inte vet vad vi jämför. Givetvis så spelar det ju jättestor roll om du har det sämsta grafikkortet jämfört med det bästa. I ett sådant scenario så spelar givetvis grafikkortet mest roll, men så ser ju förutsättningarna inte ut om du jämför dom båda konsollerna. Det ser inte heller ut så om jag jämför med min dator idag som nu har ett GTX1080. Jag blir grymt frustrerad av långa laddningstider. Jag slutade spela ett spel på grund av just det nyss. Med det sagt, här pratar vi en SSD som kan strömma in texturer så att man slipper se texture-popin på det sättet vi är vana vid, på både konsol och dator. Det kommer göra en stor skillnad om det fungerar som jag "tror" det kommer göra. Då spelar jag hellre i något sämre upplösning om det nu kommer till det. Jag har kört PC väldigt länge, men eftersom jag nu vet att PC är långt... långt ifrån att få den tekniken vi pratar om här, dvs. inte bara en PCI-express 4 eller 5.0 utan en I/O anpassad för "spel" som kan fungerar upp till 100x snabbare.

Du kan ju använda PCI-E 4.0 enheter idag på PC, men inte sjutton laddar dina spel snabbare för det (jämfört med ex en sata SSD). Som jag skrev, PC kommer suga länge i jämförelse. Visst PC kan köra 4K med högre frame rate, men för mig som spelar på storbilds TV så är jag inte intresserad av fps över 60 ändå i nuläget. Näh det blir nog konsol ett tag framöver nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kanske möjligt, men de extra Cellkärnorna i PS3 är nog en utmaning att emulera effektivt för många spel som använder de tungt (dock långt ifrån alla då de var rätt svåra att utveckla för, och krävde mycket tid, kunskap och utvecklarresurser som bara de allra största bolagen och titlarna hade).

Finns ju redan en del portningar från PS3 till PS4. Men det är ju en annan sak att emulera.

Har jag förstått det rätt så var en av styrkorna flyttal hos Cell. Det gör Ryzen rätt bra också.

Men ska erkänna att jag inte är nån expert på Cell och dess fördelar/egenskaper.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies