Permalänk
Medlem

Egenpressad nätverkskabel

Gokväll ute i landet.

Sitter i sommarstugan. Drog en tp kabel från stugan med fiber till garaget. Pressade egna kontakter. Jag var väldigt noga när jag prsseade. Jag mätte även med summer och det tjuter så fint så över alla paren. Men när jag kopplar in den i datoen beter den sig konstigt. Är det någon kan svara på varför ?

http://imgur.com/a/ZtS2LQd
En liten snutt på hur det ser ut i windows.

Tacksam för svar snarast då ölen börjar ta slut och frugan vill "umgås" ????

Ta hand om er i dessa tider !

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Kabeln bör inte överstiga 100 meter. Men det har nog blivit fel med kontakteringen någonstans ändå, kan vara allt från glapp till helt ofullständig förbindelse. Du råkar inte ha vänt alla trådparen spegelvänt på ena kontakten?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

30-35m är kabeln. Har nog kollat kabeln både 3 och 4 gånger. Den är inte spegelvänd. Blir inte klok. Har nog pressat 150-200 kablat i jobbet och alla fungerar som dom skall. Det är ingen budget kabel heller. schneider cat5e. Jeffligt knepigt det här...

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte fått någon "brygga" mellan ett par av ledarna någonstans.

Permalänk
Medlem

Kolla dem igen imorgon med lite mindre Öl i kroppen... = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Du kan ha dragit för hårt i kabeln och sträckt ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kolla dem igen imorgon med lite mindre Öl i kroppen... = )

Då känns ju allt så himla allvarligt

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ha dragit för hårt i kabeln och sträckt ut den.

Var förvånasvärt försiktig.
Saken är den att jag inte har mer kabel just nu. Annars hade jag bara dragit om den.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kolla så att du inte fått någon "brygga" mellan ett par av ledarna någonstans.

Tror också på kortslutning mellan nån av ledarna

Permalänk
Medlem

Kontrollera längd på uppskalet, paren ska bibehålla tvinningen paren emellan så långt det bara går.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lite_:

Gokväll ute i landet.

Sitter i sommarstugan. Drog en tp kabel från stugan med fiber till garaget. Pressade egna kontakter. Jag var väldigt noga när jag prsseade. Jag mätte även med summer och det tjuter så fint så över alla paren. Men när jag kopplar in den i datoen beter den sig konstigt. Är det någon kan svara på varför ?

http://imgur.com/a/ZtS2LQd
En liten snutt på hur det ser ut i windows.

Tacksam för svar snarast då ölen börjar ta slut och frugan vill "umgås" ????

Ta hand om er i dessa tider !

Du har alltså mätt att du hart kontakt, men har du mätt att du inte har kontakt till övriga ledare och har du hållit ihop paren på korrekt sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det... kabeln behövde bara sova på saken Håller det så håller det...

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Köp en billig tp kabeltestare så slipper du gissa. Jag köpte en och det sparade mycket huvudbry för min egen del. Det finns för 150-200 kr med frakt från t ex fyndiq och liknande ställen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Vanligt fel folk gör att dom köper installationskalbel och sätter RJ45 kontakter på.

Installationskabel är gjord för permanent installation och ledarna är då solida (dvs 8 solida trådar).

Patchkabel, som RJ45 är designad för, är fler-trådig (kardeler som det också heter) och är då mjukare.

Sätter man RJ45 på en installationskabel så kommer stiften i RJ45 kontakten inte få ordentligt grepp på ledaren, då dom är designade att gå mellan kardelerna i ledaren.

Om du råkat dra installationskabel så kan du sätta keystone eller dosor i ändarna. Det är dessutom rekommenderat, för då kan du dra en fabrikstillverkad patchkabel i valfri längd från dosorna.