Permalänk
Medlem

Man får ett "Appeciation package" om ni loggar in. En del keycards, body armor och annat smått och gott

Permalänk
Medlem

Återupptog EoT igen , behöver lite tips ...

Sitter med 3700x , 2080ti , 32gb 3600mhz RAM och kör 1440 ultrawide , så hårdvaran är ganska ok .

Låste ingame fps på 97 (har 100 hz g-sync skärm) , har duttat och testat runt i grafiken men fps pendlar nått jävulskt mellan 40-97 typ , microstutter samt med riktig oflax fryslaggar till när nån annan är i närheten (har jag tur så är fryslagget strax innan hen ser mig , då brukar jag lyckas döda dom , annars e jag död när spelet vaknar till liv igen )
Vet att det är en "BETA" ... men vaffan lixom , finns nån riktigt vettig guide ? eller något magiskt knep ?

Har kört väldigt mycket PUBG innan och där finns ju "https://pubg.report/" som är jäkligt kul att kolla in om man dödat nån streamer , finns nått likanande för EoT ?

Samt en sista ..... hittade inget vettigt på internettet ..... Försöker levla upp till åtminstone lvl 10 , tips och tricks på det (är lvl 7 nu) , döda gubbar och lyckas Extracta är ju det bästa men inte alltid jättelätt , håller på och nöta quest (är på Prapovs andra den med guldfiguren i lastbilen) , inte helt lätt det heller

OBS , kör Solo , har ingen micc , inga direkta planer på att skaffa då burken står i vardaxrummet och resten av familjen skulle bli knäpp

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Sitter med 3700x , 2080ti , 32gb 3600mhz RAM och kör 1440 ultrawide , så hårdvaran är ganska ok .

Låste ingame fps på 97 (har 100 hz g-sync skärm) , har duttat och testat runt i grafiken men fps pendlar nått jävulskt mellan 40-97 typ , microstutter samt med riktig oflax fryslaggar till när nån annan är i närheten (har jag tur så är fryslagget strax innan hen ser mig , då brukar jag lyckas döda dom , annars e jag död när spelet vaknar till liv igen )
Vet att det är en "BETA" ... men vaffan lixom , finns nån riktigt vettig guide ? eller något magiskt knep ?

Tänkte precis skapa en tråd om vilka inställningar som hjälpte mig med stuttering problemen jag hade. Har dock lite annan hårdvara men borde gå för dig med.

Ändrade en hel del inställningar på samma gång, så vet inte riktigt vilken av dom som gjorde att spelet började flyta på bättre

1. EscapeFromTarkov.exe Proterties -> compatibility
- Bockade i Disable fullscreen omptimizations
- Bockade i Run this program as an administrator
-> Change high DPI settings
- Bockade i Override high DPI scaling behavior och satt den på Application

2. BSG Launcher -> Change server
- Bockade i servrarna Helsinki, Moscow, Netherlands för att de har de bästa pingen för mig just nu.

3. Nvidia Control Panel -> Manage 3D Settings -> Program Settings -> escapefromtarkov.exe
(listar bara de jag ändrade)
- Anistropic filtering till application-controlled
- Antialiasing - FXAA till Off
- Antialiasing - Gamma correction till On
- Antialiasing - Mode till application-controlled
- Power Management mode till Prefer maximum performance
- Preferred refresh rate till highest available
- Texture filtering - Anistropic.. till On
- Texture filtering - Negative.. till Allow
- Texture filtering - Quality till High Performance
- Texture filtering - Trilinear opt.. till On
- Vertical sync till Use the 3D application setting

4. Escapefromtarkov settings
GAME
- Bockade av auto ram cleaner (fick mer lagg med den på)
- Bockade i Use only the physical cores

GRAPHICS
- 2560x1440
- Fullscreen
- Texture quality: high
- Shadows quality: low
- Object LOD quality: 2
- Overall visibility: 1000
- Shadow visibility: 40
- Antialiasing: TAA High
- Resampling: 1x off
- HBAO: off
- SSR: off
- Anisotropic Filtering: off
- Sharpness: 0
- Lobby FPS limit: 60
- Game FPS limit: 120
- Z-blur, chrom.aberrations, Noise, Grass Shadows: alla fyra avbockat

Det jag märker var när jag kikade på gpuload och cpuload ingame så var det när CPU maxar så börjar det lagga. Ökade jag belastningen på GPU blev lagget/stuttering mindre. Ändrade då till 2560x1440 från 1920x1080 och antialiasin till TAA high
Hoppas det hjälper för dig med och andra som har problem med stuttering

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

om man stänger av auto RAM cleaner , behöver du då manuellt rensa RAM eller har du inte märkt nån skillnad ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Jag har spelat lite sedan wipen men fy fan. Kan inte lira favvo mappen Labs alls för alla fuskare där.
Reserv börjar bli ny favorit, men för ett par veckor sen verkar speedhackers och andra fladdermusätare dyka upp där för att få pengar till sin RLT.

Tragiskt att ännu ett spel ska stryka med pga av fuskare.
APB all over again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

om man stänger av auto RAM cleaner , behöver du då manuellt rensa RAM eller har du inte märkt nån skillnad ?

Rensar inget manuellt, tror det är till för de som har mindre ram.
Skillnaden jag har märkt är att det lirar jämnare med den avbockat

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

@cads: Följde tipsen på inställningarna .... flyter på lite bättre nu iaf , sen att jag fortfarande suger på spelet e ju en annan fråga

Tur att det är hyffsat långsam gameplay , känns inte speciellt "smooth" alls om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

@cads: Följde tipsen på inställningarna .... flyter på lite bättre nu iaf , sen att jag fortfarande suger på spelet e ju en annan fråga

Tur att det är hyffsat långsam gameplay , känns inte speciellt "smooth" alls om jag ska vara ärlig

Finns en del att förbättra i spelet men tycker det känns lite bättre med de senare patchen som har kommit.
Tog mig några veckor av nötande för att vara hyfsat bra i spelet

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Wipe idag!!!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Servers Burning!!

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Fyfan .... var beredd på att lägga ner Tarkov igår .... brutalt frustrerande

..... men så igår så lyckas man Extracta från Customs med mp-133 , Salewa (3 st) för questar , 7 kills (2 PMC varav jag fick bara med mig en dogtag) , massa EXP , massa nyttigt till questar och närapå 2 lvls exp samt endel nyttig loot å ett par kittade vapen

Nu e det kul igen

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bbihah:

Jag har spelat lite sedan wipen men fy fan. Kan inte lira favvo mappen Labs alls för alla fuskare där.
Reserv börjar bli ny favorit, men för ett par veckor sen verkar speedhackers och andra fladdermusätare dyka upp där för att få pengar till sin RLT.

Tragiskt att ännu ett spel ska stryka med pga av fuskare.
APB all over again.

Hur stort är singelstoryn i detta spel. Ser riktigt trevligt ut av det jag kollat men inte så imponerad av online då som du själv säger, det kryllar av fuskare i alla spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur stort är singelstoryn i detta spel. Ser riktigt trevligt ut av det jag kollat men inte så imponerad av online då som du själv säger, det kryllar av fuskare i alla spel.

Är ingen singelstory alls.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maLakai:

Är ingen singelstory alls.

Synd, fick för mig att det var en del i början men har väl trott fel. Där dök spelet en hel del för mig som inte är någon onlinegamerfan direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det dumma e man VET ju inte riktigt om man dött av en fuskare , uppenbara när man ser nån tomte flyga runt i 120km/h e klart ... men när det är "PANG" ---> DÖD , man har inte en susning om det verkar legit eller ej

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Det dumma e man VET ju inte riktigt om man dött av en fuskare , uppenbara när man ser nån tomte flyga runt i 120km/h e klart ... men när det är "PANG" ---> DÖD , man har inte en susning om det verkar legit eller ej

Nä precis, sen är det problemet med "radar" som även många mindre twitchstreamers använder.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Fyfan .... var beredd på att lägga ner Tarkov igår .... brutalt frustrerande

..... men så igår så lyckas man Extracta från Customs med mp-133 , Salewa (3 st) för questar , 7 kills (2 PMC varav jag fick bara med mig en dogtag) , massa EXP , massa nyttigt till questar och närapå 2 lvls exp samt endel nyttig loot å ett par kittade vapen

Nu e det kul igen

Haha så skrämmande lik min upplevelse igår.. 4-5 riktigt dåliga rundor utan extract, avsluta med 9 kills på customs varav bossens 4 guards, 3 vapen 1 grym rigg 3 krukor med visir 9.2k exp. Helt plötsligt vart spelet kul igen och idag vart man lvl 13 och kunde köpa scavbox 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Nä precis, sen är det problemet med "radar" som även många mindre twitchstreamers använder.

Var tvungen att googla å kolla ... fan nått Devsen bör upmärksamma rätt snart ...... , kollar man deras "reklamvideosnutt" så hajjar man varför man alltid känner sig iaktagen och dör ibland fast man tror man e rätt safe
https://www.damncheaters.com/eft_radar.html

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruiser:

Var tvungen att googla å kolla ... fan nått Devsen bör upmärksamma rätt snart ...... , kollar man deras "reklamvideosnutt" så hajjar man varför man alltid känner sig iaktagen och dör ibland fast man tror man e rätt safe
https://www.damncheaters.com/eft_radar.html

De införde någon slags encryption på packages nyss så Radar fungerar för tillfälligt inte om man läser lite kommentarer på fusksidor. Så steg i rätt riktning

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

@Cruiser: Sjukt oförlåtande spel detta.. Men jag har aldrig fastnat så för ett spel, som jag gjort med detta!

//C

Gillar verkligen spelet men kan inte fastna alls.
Så jäkla svårt att överleva en strid men jag älskar hur gameplayen är sen att det ser bra ut är ju bara ett +.
Men just att loota, och döda sen lämna in det går inte ihop hos mig hur mycket jag försöker.
Borde lägga till bots endast för oss noobs men färre rewards och XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Gillar verkligen spelet men kan inte fastna alls.
Så jäkla svårt att överleva en strid men jag älskar hur gameplayen är sen att det ser bra ut är ju bara ett +.
Men just att loota, och döda sen lämna in det går inte ihop hos mig hur mycket jag försöker.
Borde lägga till bots endast för oss noobs men färre rewards och XP

Du kan ju köra offline mode med Scavs .. men då får man ingen progress :/

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Du kan ju köra offline mode med Scavs .. men då får man ingen progress :/

Nej tyvärr och man är mindre motiverad att lära sig där.
Men för väl helt enkelt fortsätta tills den dagen jag tröttnar och avinstallerar det 😂

Permalänk
Medlem

Som halvfattig lvl 26 så har just upptäckt hur lönsamt Extract camping kan vara , inte jättekul gameplay men kan bli riktigt lukrativt

Gäller att vara lite lurig bara , många är ju dumma och kollar faktiskt runt när dom närmar sig tex Tunnel på Shoreline (typ berget är klassisk så där kan man inte slå upp sitt tält) fan så mycket bättre att sätta sig på den lille gräskullen i en buske å vänta

Haters gonna hate

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Hur går spelet för dig? Har du fastnat? Om du behöver nån att spelar med säga till. Jag spelar med en US clan då vi prata engelska om de funkar. Happy raiding!

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Någon här som märkt en FPS minskning efter dom senaste "hot fixen" ?

Har inte ändrat några inställningar eller uppdaterat drivare (är fortfarande senaste) , men tidigare låg jag bergstadigt på 97 fps (har 100 hx så låst till 97 .. ) .... nu är det hyffsat upp å ner med drops ibland neråt 50-60 fps , och relativt sällan stadiga 97

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Har är en Discord grupp som måga i olikar nivår spelar.
Själv spelar jag om jag kan värje dag lite och heter TwistofLemon i gruppen och ingame.

https://discord.gg/9QDgFM

Permalänk
Medlem

Bara jag som fått FPS-drops sen senaste patchen kom ut?

Dator enligt signatur.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Bara jag som fått FPS-drops sen senaste patchen kom ut?

Dator enligt signatur.

//C

Jag har inte märkt något, inte haft stutters eller liknande på väldigt länge.

Ett tips jag fick via en streamer jag brukar kika på är https://www.youtube.com/watch?v=nowRW4riy-Y
Jag har följt denna och det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Som halvfattig lvl 26 så har just upptäckt hur lönsamt Extract camping kan vara , inte jättekul gameplay men kan bli riktigt lukrativt

Gäller att vara lite lurig bara , många är ju dumma och kollar faktiskt runt när dom närmar sig tex Tunnel på Shoreline (typ berget är klassisk så där kan man inte slå upp sitt tält) fan så mycket bättre att sätta sig på den lille gräskullen i en buske å vänta

Haters gonna hate

Förstår inte riktig, finns ju scav runs? Du kommer ju knappast vidare i spelet av att buskrunka : P och som sagt skitrökigt.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Jag önskar verkligen att spelutvecklaren börjar arbeta på mer QOL förändringar. Måste jag verkligen ha eagleeyes för att hitta lite loot ute i det fria? Eller läsa 10404 guider för quests? Eller googla i 14 minuter för att få på ett jäkla scope på en ak? Som det förövrigt finns 1400 varianter av?

När jag ändå klagar på dethär jäkla spelet. Är det verkligen rimligt att jag ska få 22 hits på en spelarjävel? Visserligen spelets sämsta smg med troligen den sämsta ammon. Så absolut, ett par smällar mer än vad de bättre vapnen kräver hade jag kunnat köpa. Men jag fick 22 hits på en herre jag mötte point blank och började skjuta i ryggen på han. Tro fan att herrn fick ihjäl mig istället. Alltså det är ju inte ens kul att spela.