Permalänk
Medlem

Vänjer en sig någonsin vid ANSI? Berätta!

Kära Sweclockare.

Jag har börjat knarka tangentbord. Det kommer bli så jävla dyrt. Och urvalet är begränsat om man kör ISO men den där entertangenten blir feltryckt varje gång jag chattar på ett ANSI så jag skickar meddelanden oavsiktlig precis hela tiden innan jag är färdig.

Upplever ni samma bekymmer eller är det jag som tekniskt är dålig på att skriva?
Om ni hade samma bekymmer, lyckades ni vänja er eller gav ni upp?

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Jag kör ANSI sedan snart ett år tillbaka.

Enda saken jag saknar är |, vilket jag har ett makro till. Råkar ibland trycka på ' istället för Enter (Enter-knappen på ISO är mycket större), men annars är det ingen fara. Ser mycket snyggare ut också tycker jag

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Kära Sweclockare.

Jag har börjat knarka tangentbord. Det kommer bli så jävla dyrt. Och urvalet är begränsat om man kör ISO men den där entertangenten blir feltryckt varje gång jag chattar på ett ANSI så jag skickar meddelanden oavsiktlig precis hela tiden innan jag är färdig.

Upplever ni samma bekymmer eller är det jag som tekniskt är dålig på att skriva?
Om ni hade samma bekymmer, lyckades ni vänja er eller gav ni upp?

Jag skulle snarare förmoda att du är åtminstone tekniskt okej på att skriva eftersom du trycker där du lärt dig att knapparna sitter.

Om du tänker köra ANSI så får du lära om lite, vilket väl lär vara jobbigt ett tag men knappast omöjligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

ANSI är det US layout eller? Jag har 3 US layout tangentbord och kört på de sedan typ 2009 för att utbytet är större och roligare med US layout.. har inga problem med enter tangenten..kanske tryckte jag redan på nedre enter innan. Det är rätt skönt att ha stor vänster skift faktiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har blivit allt sämre att skriva i takt med att jag använt olika tangentbord, inte nödvändigtvis ansi utan jag tor det mest beror på variationen i storlek och layout när man växlar till laptopar, de fann ju inte alls när jag började använda dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

ANSI är det US layout eller? Jag har 3 US layout tangentbord och kört på de sedan typ 2009 för att utbytet är större och roligare med US layout.. har inga problem med enter tangenten..kanske tryckte jag redan på nedre enter innan. Det är rätt skönt att ha stor vänster skift faktiskt.

Ja, ANSI är den fysiska layouten som används på amerikanska tangentbord. (ISO är den fysiska layout som i iaf europeiska länder använder, där det då handlar om mappning till olika tecken utan fysiska skillnader.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Jag kör ANSI sedan snart ett år tillbaka.

Enda saken jag saknar är |, vilket jag har ett makro till. Råkar ibland trycka på ' istället för Enter (Enter-knappen på ISO är mycket större), men annars är det ingen fara. Ser mycket snyggare ut också tycker jag

Jag har ju haft raka motsatsen där, jag trycker liksom på den vänstra delen av ANSI-Enter när jag skriver "ä" och skickar iväg chattmeddelanden i tid och otid. Har ingen åsikt om utseendet men tillgången på varianter är ju nästan oändligt mycket större.

Skrivet av evil penguin:

Jag skulle snarare förmoda att du är åtminstone tekniskt okej på att skriva eftersom du trycker där du lärt dig att knapparna sitter.

Om du tänker köra ANSI så får du lära om lite, vilket väl lär vara jobbigt ett tag men knappast omöjligt.

Min brist i teknik ju är att jag verkar trycka något höger om "Ä" ibland och trycker Enter istället men det kanske är något med att den relativa positionen kanske också är flyttad åt vänster på entertangenten?

Men ja, jag hör vad ni säger. Det borde väl inte vara omöjligt att lära om. Jag får ge det en längre tid så får vi se om jag bättrar mig. Ställa om chattprogrammen till att bara skicka vid ctrl-enter eller nåt kanske.

Tackar!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Mitt stora problem med ANSI är att <>| knappen som är till vänster om Z på ISO inte är där. Min lösning på mitt Anne Pro tangentbord är att binda om Windows knappen till den, men då har jag ingen Windows knapp.
Sen måste jag tänka till någon millisekund extra att ' är ovanför Enter, men förutom det så har jag inte så mycket emot ANSI, men om någon räcker fram till mig ett ISO och ett ANSI kommer jag välja ISOt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Min brist i teknik ju är att jag verkar trycka något höger om "Ä" ibland och trycker Enter istället men det kanske är något med att den relativa positionen kanske också är flyttad åt vänster på entertangenten?

Brukar du på motsvarande sätt råka skriva ' med ISO-layout (förutsatt svensk keymap då)?
Om inte så är ju nästan frågan om just det problemet verkligen handlar om ANSI/ISO eller kanske snarare någon liten skillnad i utformning mellan specifika tangentbord (olika stora tangenter? olika avstånd?)...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@lambdan:

Jag kör Magic FN + Z (+alt/shift) för <, > och |. Funkar fint och jag har inga problem med programmera/scripta med Anne Pro 2.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Brukar du på motsvarande sätt råka skriva ' med ISO-layout (förutsatt svensk keymap då)?
Om inte så är ju nästan frågan om just det problemet verkligen handlar om ANSI/ISO eller kanske snarare någon liten skillnad i utformning mellan specifika tangentbord (olika stora tangenter? olika avstånd?)...

Du har helt rätt, det gör jag ju aldrig. Jävlar vad trög jag är. Det borde jag kopplat ihop och med detta logiska resonemang har du precis mildrat min rädsla för mina ANSI-bekymmer. Det handlar alltså med all sannolikhet om små skillnader i layouten på specifika tangentbord.

Tack!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Avstängd

Japp, tippar på, att det är en vanesak, personligen är jag inte så förtjust i dem heller, men det har kanske att göra med att man är van äldre utrustning.

Har aldrig gillat QWERTY tangentbord någonsin heller, by the way, oavsett standard.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Är man konsekvent så vänjer man sig vid det nya och blir sämre på det gamla. Gäller ju ANSI vs ISO eller för den delen QWERTY vs DVORAK vs COLEMAK vs ....

Är man inte konsekvent så blir det ju aningen svårare.