Bästa molnlösningen för 50TB lagring och 10 användare?

Permalänk
Medlem

Bästa molnlösningen för 50TB lagring och 10 användare?

Hej!

Har idag en Mac Mini server kopplad till en Pegasus R8 raid med 35TB.

Skulle vilja flytta allt det här till en molnlösning.

Vilken är den bästa /prisvärdaste molnlösningen för detta? Ungefär 10 användare ska kunna ha access till den här datan.

Vad använder ni för cloud lösningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

@Tanso: Jag skulle vilja säga att G Suite Business är ditt bästa val för så mycket data. Kostar $12/användare och obegränsat med utrymme. Enda kravet är att du har en egen domän som du kan ange vid registrering.

Bra prestanda också, jag brukar hamna på runt 70-80 MB/s både upp och ner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Tanso: Jag skulle vilja säga att G Suite Business är ditt bästa val för så mycket data. Kostar $12/användare och obegränsat med utrymme. Enda kravet är att du har en egen domän som du kan ange vid registrering.

Bra prestanda också, jag brukar hamna på runt 70-80 MB/s både upp och ner.

Oj det är obegränsat med utrymme alltså? Så om vi då alla köper. G Suite Business så kan vi direkt tanka upp våra 35TB?

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Oj det är obegränsat med utrymme alltså? Så om vi då alla köper. G Suite Business så kan vi direkt tanka upp våra 35TB?

Ja det stämmer.

Finns dock en liten störande begränsning som gör att du bara kan tanka upp 750 GB/dygn, så det tar ett tag att tanka upp allt till molnet. Men när väl det är gjort så är det lugnt sen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ja det stämmer.

Finns dock en liten störande begränsning som gör att du bara kan tanka upp 750 GB/dygn, så det tar ett tag att tanka upp allt till molnet. Men när väl det är gjort så är det lugnt sen

Aha okej! Alltid en hake, men sköter den det automatiskt eller måste man själv välja 750GB i filer och ladda upp på nytt varje dag?

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Avstängd

OneDrive har liknande planer som är ganska prisvärda. Speciellt om man köper Office i samma paket. https://products.office.com/en-us/onedrive/compare-onedrive-p...

Permalänk
Medlem

@Tanso: Det sköts automatiskt på så vis att när gränsen är nådd så blir du blockad för uppladdning.

Det går att kringgå lite grann genom att ladda upp fler filer samtidigt, för den avbryter inte pågående uppladdningar, däremot kan du inte påbörja nya uppladdningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Bra prestanda också, jag brukar hamna på runt 70-80 MB/s både upp och ner.

MB/s eller Mb/s?!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

MB/s eller Mb/s?!

MB/s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

OneDrive har liknande planer som är ganska prisvärda. Speciellt om man köper Office i samma paket. https://products.office.com/en-us/onedrive/compare-onedrive-p...

OneDrive har dock en begränsning på max filstorlek 15 GB, annars hade det varit ett alternativ också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ja det stämmer.

Finns dock en liten störande begränsning som gör att du bara kan tanka upp 750 GB/dygn, så det tar ett tag att tanka upp allt till molnet. Men när väl det är gjort så är det lugnt sen

Skrivet av Tanso:

Aha okej! Alltid en hake, men sköter den det automatiskt eller måste man själv välja 750GB i filer och ladda upp på nytt varje dag?

Det är dock 750GB per betalande användare.
Så ni kan trycka upp 7.5 TB per dag med obegränsad lagring. (Osäker om man måste logga in på varje konto separat, eller om det blir en samlad pott)
Det finns en synk-klient så den sköter det automatiskt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Tanso: Det sköts automatiskt på så vis att när gränsen är nådd så blir du blockad för uppladdning.

Det går att kringgå lite grann genom att ladda upp fler filer samtidigt, för den avbryter inte pågående uppladdningar, däremot kan du inte påbörja nya uppladdningar.

Okej grymt! Tack så mycket! Låter onekligen som att G Suite Business är bästa och prisvärdaste lösningen nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är dock 750GB per betalande användare.
Så ni kan trycka upp 7.5 TB per dag med obegränsad lagring. (Osäker om man måste logga in på varje konto separat, eller om det blir en samlad pott)
Det finns en synk-klient så den sköter det automatiskt.

Men grymt! Tack för svar! Kommer köpa G Suite Business nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är dock 750GB per betalande användare.
Så ni kan trycka upp 7.5 TB per dag med obegränsad lagring. (Osäker om man måste logga in på varje konto separat, eller om det blir en samlad pott)
Det finns en synk-klient så den sköter det automatiskt.

Det har du rätt i, tänkte inte på det då jag kör med endast en användare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Men grymt! Tack för svar! Kommer köpa G Suite Business nu!

Sen när ni installerat klienten så dyker hela alltet upp som en "hårddisk" på er dator. Väldigt smidigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sen när ni installerat klienten så dyker hela alltet upp som en "hårddisk" på er dator. Väldigt smidigt.

Exakt som vi vill ha det! För så fungerar vår fysiska server nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Då är jag imponerad! Fantastisk kapacitet ju!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så ingår även Googles e-posthantering i G Suite, d.v.s. att man kan koppla sin domän dit och på få motsvarande Gmail men för företagets adresser. Dessa kan sedan givetvis användas i valfri klient, t.ex. Outlook. Kan ju vara ett sätt att spara in lite av månadskostnaden om ni redan har extern tjänsteleverantör för e-post. Google har bättre dataskyddsregler för betalande företag jämfört med Gmail för privatpersoner (ganska mycket striktare, i varje fall på pappret).

Permalänk
Medlem

Men är detta värt ifall man är själv?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men är detta värt ifall man är själv?

Som det är nu så verkar inte Google kräva 5 användare för att få obegränsat utrymme även om dom skriver det, så för mig är det värt det med ca 25 TB i molnet. Jag har använt det i ca 2 år nu.

Skulle dom däremot börja kräva 5 användare skulle jag nog överväga att avsluta mitt konto och starta upp min filserver igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Som det är nu så verkar inte Google kräva 5 användare för att få obegränsat utrymme även om dom skriver det, så för mig är det värt det med ca 25 TB i molnet. Jag har använt det i ca 2 år nu.

Skulle dom däremot börja kräva 5 användare skulle jag nog överväga att avsluta mitt konto och starta upp min filserver igen.

Har kollat lite vad den stora skillnaden är om man kör G suit till skillnad mot "privat" och det verkar som att det bara är unlimited data på google drive? Jag har ett domän via godaddy och därifrån har jag även köpt så att man får email-möjligheten. Är det smartare att köra allt via Gsuite eller har jag fått det helt fel om bakfoten?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Har kollat lite vad den stora skillnaden är om man kör G suit till skillnad mot "privat" och det verkar som att det bara är unlimited data på google drive? Jag har ett domän via godaddy och därifrån har jag även köpt så att man får email-möjligheten. Är det smartare att köra allt via Gsuite eller har jag fått det helt fel om bakfoten?

Det låter jag någon annan svara på då jag enbart använder lagringen, ingen email el liknande

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Har kollat lite vad den stora skillnaden är om man kör G suit till skillnad mot "privat" och det verkar som att det bara är unlimited data på google drive? Jag har ett domän via godaddy och därifrån har jag även köpt så att man får email-möjligheten. Är det smartare att köra allt via Gsuite eller har jag fått det helt fel om bakfoten?

Det beror på vad GoDaddy erbjuder och vad det kostar. Jag har inte kollat så mycket på Googles lösning men kollade runt en del efter köp av min domän, och det blev ganska mycket dyrare med både Google och MS än att köpa epost via domänleverantören. För en adress var det billigt, men man fick ju betala för varje användare, och hos min domänleverantör fick jag tusen inboxar för mindre än vad en användare i GApps eller Office 365+ (eller vad det nu var för tjänst) kostade.

Permalänk
Inaktiv

@Tanso: 50TB då hade jag satt upp en egen nextcloud server hemma utan att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@Tanso: 50TB då hade jag satt upp en egen nextcloud server hemma utan att tveka.

Tvekar du inte ens när du ser priset av vad det skulle kosta?
Bara hårddiskarna skulle hamna på runt 13k om man köper det billigaste man kan hitta. Sen tillkommer chassi, moderkort osv + att diskarna ska bytas ut efter några år. Ställ allt det mot att få det i molnet direkt utan krångel för dryga hundringen/månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Att sätta alla äggen i en korg hos Google skulle jag inte göra om det är en företagsverksamhet, till detta har man GDPR att tänka på - utan man ser det som en komplement/backupstrategi till en redan fysisk server/NAS och då har man ju redan tagit kostnaden för servern/lagringen.

Och din lokala fysiska backup kommer du ändå inte undan då att ha all sin data på en avtalskund och det inte går så bra på något håll (tex att betalningar inte sköts av någon orsak, eller kontot stängs för att någon har anmält och en utredning tar då tid innan man har access igen - fråga MS lagringsanvändare hur lätt det är att återfå data om kontot stängts av grumlig anledning/ursäkt ) så kan man hamna i en ogynnsam situation med sin data tagen som gisslan - det är då skönt i sådan situation att ha den fysiska kopian under egen kontroll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

OneDrive har dock en begränsning på max filstorlek 15 GB, annars hade det varit ett alternativ också.

Nej det stämmer inte.

Inte privat iaf, jag har inte testat Onedrive för företag, men jag har laddat upp en fil på 60 GB utan problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nej det stämmer inte.

Inte privat iaf, jag har inte testat Onedrive för företag, men jag har laddat upp en fil på 60 GB utan problem.

/hulle.

Ok, jag har inte testat själv men det är vad som står på https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/onedrive/compar... om jag inte misstolkar informationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ok, jag har inte testat själv men det är vad som står på https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/onedrive/compar... om jag inte misstolkar informationen.
https://i.imgur.com/n4AEc9X.png

Som sagt, jag har inte OneDrive för företag, men för hemanvändare (har Microsoft 365 Personal) finns ingen sådan gräns.

Det vet jag iom att jag har laddat upp flera större filer, varav en på 60 GB. Dock använder jag inte Windowsklienten utan kör webbgränssnittet i Chrome. Kanske därför?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Backblaze kanske kan vara något? Bra priser, bra att ha att göra med. Antingen deras business backup eller B2 tjänst kan vara värt att kika på.

https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage-pricing.html

https://www.backblaze.com/business-pricing.html

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian