Nationella proven inställt pågrund av Covid-19

Permalänk
Medlem

Nationella proven inställt pågrund av Covid-19

Enligt SVT har det kommit uppgifter från TT att vårens nationella prov ska ställas in på grund av Corona viruset.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-nationella-proven-stalls-in

Jag går just nu i nian och jag har lite blandade åsikter. Jag själv kan tycka det är bra då många nämner att NP är lättare än dem vanliga proven, men eftersom jag redan har dem betyg jag är ute efter så tycker jag personligen att det är skönt att slippa ännu ett "stressmoment". Jag ser dock självklart fortfarande nackdelarna med ett inställt NP som ex sämre betygsättning m.m.

Vad är era tankar och tycker ni att dem har gjort rätt?

(OBS! kanske fel forumdel)

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att NP ändå stod för en ganska hög % av slutbetyget. Det påverkade en del för oss som inte riktigt brydde sig om skolan och fick G (E) för det mesta då vi kunde höja eller säkra betyget.

Men det mesta i NP är ju ändå relativt orelevant beroende på vad man ska läsa på Gymnasiet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Det där med prov är bara trams. En duktig lärare ska kunna sätta ett rättvist betyg på dig ändå

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur betygssättningen brukar fungera i vanliga fall då NP skrivs. Men om det är som du säger att du kommer få det betyg du haft på resterande prov trots att du inte skriver NP så finns det väl egentligen två läger.

1) De som är din sits, dvs har betygen de är ute efter. Då blir det positivt då du inte har en möjlighet att sänka dig.

2) De som siktar högre än betyget som de fått på tidigare prov och nu missar en möjlighet att visa vad dom går för. Detta är självklart negativt för dem.

Själv så tycker jag varken bu eller bä då betygen i högstadiet bara används för att söka in till gymnasiet. När du väl börjat gymnasiet är betygen obetydliga (kunskapen du har lärt dig är dock betydande).

Men i denna situation är det nog rätt beslut att ställa in NP.

Permalänk
Medlem

Då många vuxenutbildningar förlitar sig på Nationella proven för betygsättning, kommer detta slå rätt hårt..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem

Proven är viktiga då de gör att man kan "kalibrera" olika skolor mot varandra, hur ska man annars säkerställa att olika lärare/skolor bedömer på likvärdigt sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jooffee:

Enligt SVT har det kommit uppgifter från TT att vårens nationella prov ska ställas in på grund av Corona viruset.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-nationella-proven-stalls-in

Jag går just nu i nian och jag har lite blandade åsikter. Jag själv kan tycka det är bra då många nämner att NP är lättare än dem vanliga proven, men eftersom jag redan har dem betyg jag är ute efter så tycker jag personligen att det är skönt att slippa ännu ett "stressmoment". Jag ser dock självklart fortfarande nackdelarna med ett inställt NP som ex sämre betygsättning m.m.

Vad är era tankar och tycker ni att dem har gjort rätt?

(OBS! kanske fel forumdel)

Ja dom har gjort rätt, synd för dom som förlorar chansen att höja sina betyg.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det där med prov är bara trams. En duktig lärare ska kunna sätta ett rättvist betyg på dig ändå

Okej? Säg att Julia har haft sjukdomsproblem hela året, deprimerad eller annat. Ska hon då inte få en till chans att visa vad hon går för? Prov är inte trams, det är ett hum för att visa att du faktiskt kan det du ska ha lärt dig. Nationella proven är till för att du ska kunna höja dina betyg och vi ska kunna få ett hum om hur bra våra elever är.

Skrivet av Pamudas:

Då många vuxenutbildningar förlitar sig på Nationella proven för betygsättning, kommer detta slå rätt hårt..

Ja detta är synd men vuxenutbildningarna kan eventuellt fixa detta på distans eller ett senare prov.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det där med prov är bara trams. En duktig lärare ska kunna sätta ett rättvist betyg på dig ändå

Det är just den här typen av inställning som gör att sveriges betyg ligger i botten - ungar har ingen respekt för betyg och skyller sedan på läraren. Är du en elev som presterar dåligt förtjänar du ett dåligt betyg tills du skärper dig. Du ska givetvis få hjälp på vägen i t.ex specialklass eller extralektioner men då ska du inte gnälla bort hjälpen, ta den och var glad att den finns. Den här ståndpunkten fungerar fruktansvärt bra i t.ex Finland. Själv hade jag problem med matte och tog extra lektioner och snack med skolkuratorn för att få min hjärna att fatta. Nu är jag högskoleutbildad med arbete samt påbörjade universitetskurser.

Att nationella proven ställs in i samband med viruset ställer till det för alla studenter som behöver betyg till högre utbildning eller studier utomlands. Jag hoppas att det inte varar för länge och att alla får ny chans, för att inte nämna studiebidrag under väntetiden... Jag råder ingen att skippa ett provtillfälle, betyg betyder mycket om du inte har år av arbetslivserfarenhet eller en proffsig portfolio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ja dom har gjort rätt, synd för dom som förlorar chansen att höja sina betyg.

Okej? Säg att Julia har haft sjukdomsproblem hela året, deprimerad eller annat. Ska hon då inte få en till chans att visa vad hon går för? Prov är inte trams, det är ett hum för att visa att du faktiskt kan det du ska ha lärt dig. Nationella proven är till för att du ska kunna höja dina betyg och vi ska kunna få ett hum om hur bra våra elever är.

Ja detta är synd men vuxenutbildningarna kan eventuellt fixa detta på distans eller ett senare prov.

Distans lär bli enda alternativet då CSN annars lägger sig i och klagar, eftersom poängen inte uppfyllts inom avtalad tid.

Här i Avesta försökte vuxenutbildningarna köra NP i omgångar á 8 personer (i varje rum) för att på så sätt begränsa risken. Men tveksamt om det skulle göra något..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB