Permalänk

Köpråd speldator

Hej!

Nu är det dags för en uppgradering och skulle uppskatta lite input från er. Vad tror ni om komponenter enligt nedan? Jag har chassi och nätagg, Fractal design define R4 och 650W.

Känns inte så prisoptimerat eller är det bara att köra? Är egentligen ute efter komponenter som ger mest för pengarna.

Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i och vilken typ av spel (om du har en typ)?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Lär funka, men kanske inte superprisoptimerat?
Borde tex gå att hitta ett mer prisvärt moderkort. (speciellt om du inte nyttjar PCI-E 4.0)
Borde kanske gå att hitta billigare RAM om inte RGB är prio?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Sandyclaws: hejsan!

Om du väljer X570 moderkort hade jag nog tittat på ett Asus X570 Tuf gaming istället, utmärkt vrm och billigare, annars kan man ju titta på B450 mobos, går att tjäna lite pengar där. Kanske titta på en M.2 disk istället för 2,5 tum? Idag är det många som kör på Ryzen 5 3600 för att pris/prestanda, själv kör jag en 3700x, 6 kärnor är nog sweetspoten idag men det börjar redan komma spel som utnyttjar fler kärnor/trådar på ett förtjänstfullt sätt. Du kommer säkert få fler och kanske bättre input.

glhf

edit: jag hatar att skriva på telefonen stavningskontroll yeah right xD

Permalänk

Spelar allt från wow till olika FPS spel. Har inte tänkt så mycket på upplösningen då datorn idag inte kan köra mer än "Low" på det mesta
Men helst så mycket som möjligt för rimlig peng.

Permalänk

Tack för alla svar.

Anledningen till RAM var att jag läste någonstans att man behövde 3600Mhz för att optimera processorn? Moderkortet valde jag enbart pga BIOS problematiken men det kanske inte är något att bry sig om.

/Peter

Permalänk
Medlem

@Sandyclaws: Inet kan hjälpa dig att uppgradera BIOS om du väljer ett moderkort som behöver det. De gör det gratis om du köper moderkortet hos dem, i samband med köpet. Skriv in som kommentar att du vill få BIOS uppdaterat om det skulle behövas.

Nu har jag inte superbra koll på läget, men känns som att du definitivt borde komma undan med ett B450 moderkort och spara 1500 kr.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen rekommendera att lägga mer på ram-minnen, och mindre på moderkortet (om du inte har specifika krav på mängden usb eller optiskt ljud eller dyl. Är det främst gaming, eller annat också? Om. Bara gaming så räcker ryzen 3600 långt, och att lägga det du sparar in där på ett 2070 super kommer nog göra mer för dig i spel.

Du har redan chassi och nätagg antar jag?

Edit: msi B450 tomahawk med MAX i namnet har korrekt bios för ryzen 3000-serien, så ingen oro där.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

@Sandyclaws: OK Men har du en 1080p eller 1440p skärm i dagsläget?

Som föregående inlägg nämner så skulle du kunna spara in på moderkortet, jag är inte så påläst där.

Du kan också få en m2 NVMe disk istället för en 2,5" sata för samma pris. Snabbare och mindre kablar i chassit.
Se: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB

Stämmer att du nog vill sikta på 3600mhz, du kan få Kingston HyperX FURY billigare.

Grafikkort är lättare att reka beroende på upplösning och budget

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandyclaws:

Hej!

Nu är det dags för en uppgradering och skulle uppskatta lite input från er. Vad tror ni om komponenter enligt nedan? Jag har chassi och nätagg, Fractal design define R4 och 650W.

https://komponentkoll.se/bild/PBlJI.png

Känns inte så prisoptimerat eller är det bara att köra? Är egentligen ute efter komponenter som ger mest för pengarna.

Mvh
Peter

Förutom SSDn tycker jag det ser bra ut, man kan alltid tweaka lite men jag känner att inget förutom SSDn kommer påverka builden nämnvärt. Personligen väljer jag alltid Samsung men det finns många alternativ.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s436964002&o=produ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Skulle verkligen rekommendera att lägga mer på ram-minnen, och mindre på moderkortet (om du inte har specifika krav på mängden usb eller optiskt ljud eller dyl. Är det främst gaming, eller annat också? Om. Bara gaming så räcker ryzen 3600 långt, och att lägga det du sparar in där på ett 2070 super kommer nog göra mer för dig i spel.

https://komponentkoll.se/bild/XFqRv.png

Du har redan chassi och nätagg antar jag?

Edit: msi B450 tomahawk med MAX i namnet har korrekt bios för ryzen 3000-serien, så ingen oro där.

Förutsatt att moderkortet kan hantera minnena är detta en betydligt bättre build prestandamässigt.

EDIT
Det jag inte håller med om är 3600, i år släpps två konsoller med åttakärniga Zen 2-proppar, många spel kommer utvecklas optimerat för detta, PC-versionerna kan därför få prestandanackdelar om CPUn har färre kärnor. Samtidigt kommer ju prestanda i dessa konsollers GPUer vara närmare 2070 Super så vill man kunna lira AAA-titlar utan att uppgradera de närmsta två åren är nog båda önskvärt för likvärdig prestanda som konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Förutsatt att moderkortet kan hantera minnena är detta en betydligt bättre build prestandamässigt.

EDIT
Det jag inte håller med om är 3600, i år släpps två konsoller med åttakärniga Zen 2-proppar, många spel kommer utvecklas optimerat för detta, PC-versionerna kan därför få prestandanackdelar om CPUn har färre kärnor. Samtidigt kommer ju prestanda i dessa konsollers GPUer vara närmare 2070 Super så vill man kunna lira AAA-titlar utan att uppgradera de närmsta två åren är nog båda önskvärt för likvärdig prestanda som konsoller.

Bra poäng. När jag kollade kompabilitet på MSI:s hemsida för ram-minnen är det lite knöligare. Dom har med samma kit med 4*8, men inte just 2*8. Någon som vet om F4-3600C16Q-32GTZNC skiljer sig från F4-3600C16D-16GTZNC i annat än antalet moduler i paketet?

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Tack för all input!
Kanske något sådant men kanske kör på 3700 processorn:

Fläkten vet jag inte om den behövs.

Skärmen jag har är:
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144-hz

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Bra poäng. När jag kollade kompabilitet på MSI:s hemsida för ram-minnen är det lite knöligare. Dom har med samma kit med 4*8, men inte just 2*8. Någon som vet om F4-3600C16Q-32GTZNC skiljer sig från F4-3600C16D-16GTZNC i annat än antalet moduler i paketet?

Det ska vara samma och är testat med 1,2 och 4 stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandyclaws:

Tack för all input!
Kanske något sådant men kanske kör på 3700 processorn:
https://komponentkoll.se/bild/udOVj.png

Hmm, om du inte vill ha RGB RAM så verkar väl de där Kingston HyperX Fury som @aToria länkade till vara rätt mycket mer prisvärda?
(För 400 spänn billigare så är det kanske värt att hoppa över RGB och gå från CL16 till CL17... Och då är det bara 600kr upp till en 3700x istället för 3600x )

*edit*
personligen skulle jag skippa Kingston-SSD:n dock. När det gäller SSD:er brukar Kingston alltid vara budgetalternativet med tveksam prestanda, även om jag inte har koll på deras Nvme diskar ska jag erkänna!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, om du inte vill ha RGB RAM så verkar väl de där Kingston HyperX Fury som @aToria länkade till vara rätt mycket mer prisvärda?
(För 400 spänn billigare så är det kanske värt att hoppa över RGB och gå från CL16 till CL17... Och då är det bara 600kr upp till en 3700x istället för 3600x )

*edit*
personligen skulle jag skippa Kingston-SSD:n dock. När det gäller SSD:er brukar Kingston alltid vara budgetalternativet med tveksam prestanda, även om jag inte har koll på deras Nvme diskar ska jag erkänna!

Har själv en Kingston A2000 och kan bekräfta att den är bättre än alla förhoppningar jag hade. Använder den som systemdisk med lite smått och gott på. Minneshastigheterna är teoretiska så de stämmer sällan precis men 3D NAND är bra för vad man får för pengarna. Räcker gott, sett till prestanda och livslängd om den används vardagligen i en speldator.

Ser egentligen inte någon anledning varför man ska lägga extra pengar på högre minneshastigheter. Köp lägre frekvens t.ex. 3200Mhz och dra ned timings om man är riktigt noga men det ger i princip ingenting i praktiken. Du kommer ändå inte vara CPU bottlenecked med en 3700x. Både Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8GB och MSI GeForce RTX 2070 SUPER GAMING X TRIO är bra kort. MSI-kortet har något bättre temperaturer och ljudnivåer men båda ligger på 240W TDP.

x570 eller moderkort överlag för över 2000kr är svårt att motivera om du inte behöver några funktioner som finns på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ser egentligen inte någon anledning varför man ska lägga extra pengar på högre minneshastigheter. Köp lägre frekvens t.ex. 3200Mhz och dra ned timings om man är riktigt noga men det ger i princip ingenting i praktiken.

Gamers Nexus test av RAM för Ryzen visar ju på rätt stora skillander dock. Måhända med ett 2080ti, men det är ju inte orimligt att anta att man uppgraderar grafikkort om några år och därmed kommer vara cpu-begränsad. Känns i min värld dumt att inte lägga dom relativt få hundralapparna för bättre minnen. Visst, du kan överklocka minnen, men jag chansar på att TS inte är supersugen på att leka runt med det

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Jag tycket inte att minnestestet motiverar köp av extrema minnen,
det man kan ta med sig är att varje steg i hastighet och latency är mätbart även om det bara är enstaka procent.

Rent praktiskt så noterar jag på prisjakt att 3200 CL14 är mycket dyrare än 3600 CL16 trots att det är i princip samma minnen, så hade jag köpt idag kanske det hade blivit 3600 CL16 ändå. Går man ner till 3200 CL16 kan man säkert spara ett par hundra, poängen är inte att det är kasst utan att dubbelkolla latency så man inte av misstag köper 3200 CL18 till samma pris.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sandyclaws:

Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8GB

Inte värt det. Speciellt inte eftersom att du har en 1080p skärm. Köp ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL EVO som du tänkte från början.

ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL EVO ligger bra i pris. Billigare än de flesta RTX 2060 Super & 5700 XT.
RTX 2070 Super är snabbare, men inte tillräckligt mycket snabbare för att motivera kostnaden.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13451557

ASUS GeForce RTX 2070 8GB DUAL EVO

Eller köp Gainward NVIDIA GeForce RTX 2070 Super - 8GB GDDR6 SDRAM.

Skrivet av zojjz:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

Skrivet av aToria:

Som föregående inlägg nämner så skulle du kunna spara in på moderkortet, jag är inte så påläst där.
MSI B450 TOMAHAWK MAX

Skrivet av Sandyclaws:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

MSI B450-A PRO MAX har samma VRM.

Annars ASRock B450M Pro4-F.

ASRock B450M Pro4-F är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

Kolla också på dessa med lite fler funktioner:

ASRock B450M Pro4-F
Skrivet av kaptengrek:

Ser egentligen inte någon anledning varför man ska lägga extra pengar på högre minneshastigheter. Köp lägre frekvens t.ex. 3200Mhz och dra ned timings om man är riktigt noga men det ger i princip ingenting i praktiken.

RAM Speed
Skrivet av aToria:

Du kan också få en m2 NVMe disk istället för en 2,5" sata för samma pris. Snabbare och mindre kablar i chassit.
Se: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB

Komplett skulle fått in den denna veckan. Men leveransen är framflyttad till 1:a April som fortfarande är osäkert datum.
Bra SSD, men lagerstatusen dödar den tyvärr.

Skrivet av Roger W:

personligen skulle jag skippa Kingston-SSD:n dock. När det gäller SSD:er brukar Kingston alltid vara budgetalternativet med tveksam prestanda, även om jag inte har koll på deras Nvme diskar ska jag erkänna!

Skrivet av Sandyclaws:

Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD

A2000 är jättebra. Var med i SweClockers vinterdator också. Ingen Samsung 970 EVO, men inte långt ifrån.
Dock är det rea på Kingston KC2000 nu som gör A2000 helt irrelevant.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Gamers Nexus test av RAM för Ryzen visar ju på rätt stora skillander dock. Måhända med ett 2080ti, men det är ju inte orimligt att anta att man uppgraderar grafikkort om några år och därmed kommer vara cpu-begränsad. Känns i min värld dumt att inte lägga dom relativt få hundralapparna för bättre minnen. Visst, du kan överklocka minnen, men jag chansar på att TS inte är supersugen på att leka runt med det

Det är först när du går under 3200Mhz CL 16 du märker skillnader för Zen 2. Håller helt med om att det är bra att köpa rätt minnen. Du kommer i praktiken, när du sitter framför datorn, inte se några skillnader på t.ex. 105 eller 108 fps i GTA V. Att sedan lägga extra pengar för att få det är inte direkt önskvärt när trådskaparen efterfrågat något prisoptimerat. I andra länder kan situationen vara en annan där man kan hitta DDR4 3600Mhz CAS Latency 16 för 10-14USD mer än vad 3200Mhz CL16 i tabellen kostar. Ja, då är jag beredd att delvis hålla med dig om man jagar fps. Men inte för 400-600kr extra, det är främst för entusiaster som vill nå högre benchmarks.

Mvh,

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kaptengrek:

Det är först när du går under 3200Mhz CL 16 du märker skillnader för Zen 2. Håller helt med om att det är bra att köpa rätt minnen. Du kommer i praktiken, när du sitter framför datorn, inte se några skillnader på t.ex. 105 eller 108 fps i GTA V. Att sedan lägga extra pengar för att få det är inte direkt önskvärt när trådskaparen efterfrågat något prisoptimerat. I andra länder kan situationen vara en annan där man kan hitta DDR4 3600Mhz CAS Latency 16 för 10-14USD mer än vad 3200Mhz CL16 i tabellen kostar. Ja, då är jag beredd att delvis hålla med dig om man jagar fps. Men inte för 400-600kr extra, det är främst för entusiaster som vill nå högre benchmarks.

400-600 kronor???
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13454932

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack för att du plockade fram dem åt mig. Ja, det skiljer hela 631kr (alltså hade jag fel på 31kr) mellan dem @zojjz rekommenderade längre upp i tråden och vad jag försökte hänvisa till. Jo, jag är medveten om att högre frekvens och lägre timings ger lägre latens. Men i det här fallet så anser jag inte att TS bör ha tryckt på köpknappen då det absolut inte är motiverat för vad du får för de pengarna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13455008

I den första filmen du skickade så använder han DDR4 3600Mhz CL16 Samsung B-die. I den andra, så ja:

Skrivet av Linus Tech Tips:

"You really shouldn't stress too much, find a find a low latency 3200Mhz memory kit and focus on overclocking your infinity fabric."

De 3600Mhz CL18 du har lagt i inköpslistan ser bra ut till ett bra pris! De kommer såvida du inte sätter lägre timings att ge exakt samma resultat som 3200Mhz CL16.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kaptengrek:

Tack för att du plockade fram dem åt mig. Ja, det skiljer hela 631kr (alltså hade jag fel på 31kr) mellan dem @zojjz rekommenderade längre upp i tråden och vad jag försökte hänvisa till.

Ja, men 3600MHz CL18 kostar 150 kronor mer.

Skrivet av kaptengrek:

De 3600Mhz CL18 du har lagt i inköpslistan ser bra ut till ett bra pris! De kommer såvida du inte sätter lägre timings att ge exakt samma resultat som 3200Mhz CL16.

Nej.

Men jag håller med om att 3200MHz är det mest prisvärda!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på @aToria's förslag, men gått på corsairs lpx 3600MHz Cl18 som @Eric Hjalmarsson: listade, då de är billigare och ojämna latenser funkar inte alltid med Ryzen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ja, men 3600MHz CL18 kostar 150 kronor mer.
Nej.
https://youtu.be/EnRVEgCZJ7c

Men jag håller med om att 3200MHz är det mest prisvärda!

Sådär, ja det där verkar ju betydligt bättre som alternativ för någon som eftersöker något prisoptimerat. Får 1-2 fps mer i vissa titlar, 3-6 fps i vissa och i några så gör det inte någon som helst skillnad och prisskillnaden är heller inte så stor. Jag hoppas du förstår varför jag påpekade det från första början.

Sammanfattningsvis så skulle jag vilja säga till @Sandyclaws att du har fått många bra förslag. Kom gärna med fler frågor och var inte rädd att utebli från diskussionen om det på sina ställen kan bli djupdykningar inom samtalsämnen.

Skulle vilja göra ett slag för ovanstående byggen som Eric Hjalmarsson och aToria har plockat samman. Det blir väldigt mycket dator för pengarna!

Permalänk

Nu har jag lagt en beställning. Sen blev de en KC2000 från dustin.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13455926

Tack för all hjälp och hoppas det blev bra

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kaptengrek:

Sådär, ja det där verkar ju betydligt bättre som alternativ för någon som eftersöker något prisoptimerat. Får 1-2 fps mer i vissa titlar, 3-6 fps i vissa och i några så gör det inte någon som helst skillnad och prisskillnaden är heller inte så stor. Jag hoppas du förstår varför jag påpekade det från första början.

Sade inte att det var prisvärt. Sade bara att det inte var

Skrivet av kaptengrek:

exakt samma resultat

I CS:GO är skillnaden tvåsiffrig dessutom

Skrivet av Sandyclaws:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

Som sagt.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Sade inte att det var prisvärt. Sade bara att det inte var
I CS:GO är skillnaden tvåsiffrig dessutom

Ser inte längre ditt syfte med citaten men ska försöka förklara mig en sista gång om det är så att jag har blivit missförstådd innan jag lägger locket på. Läs första inläggen och ta hänsyn till hela tråden samt trådskaparens efterfrågan. Kolla gärna också vilken bildskärm han har tänkt att använda. Jag är helt övertygad om att det inte går se någon skillnad på enstaka fps i spel. Du kommer således få exakt samma resultat oavsett vilka minnen du använder av de du jämfört i den sista filmen du skickade. I högre tal blir såklart också differensen större men oavsett så gäller samma princip t.ex. i CS:GO.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kaptengrek:

Jag är helt övertygad om att det inte går se någon skillnad på enstaka fps i spel. Du kommer således få exakt samma resultat oavsett vilka minnen du använder av de du jämfört i den sista filmen du skickade. I högre tal blir såklart också differensen större men oavsett så gäller samma princip t.ex. i CS:GO.

Man kommer inte att se någon skillnad nej. Absolut inte. Men det kommer hur vara samma resultat. Det kommer upplevas samma. Men det kommer inte att vara samma.

Därför 3200MHz är mer värt som jag sagt hela tiden.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandyclaws:

Nu har jag lagt en beställning. Sen blev de en KC2000 från dustin.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13455926https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13455926

Tack för all hjälp och hoppas det blev bra

Smidigt med ett MAX-kort. Uppdaterade BIOS från fabrik så då blir installation av processor bara plug & play. De andra komponenterna är också ett väldigt bra val.