Permalänk

köpråd mobiltelefon

Strax dags att uppgradera mobilen. Har idag en Sony xz2 compact.
Jag kommer med all säkerhet lämna Sony efter många år, pga dom två sista telefonerna varit undermåliga.
Vad ska man välja idag?
Önskemål:
Android
Dual Sim
Minst 128 gb lagring
bra fungerande Blåtand
Bra batteri
Godkänd kamera.
Gärna mindre format, men kan tänka mig lite större än xz2 compact, Ska kunna sitta ner med mobilen i framfickan.
Ska finnas plånboksfodral till den. Gärna med magnetfäste så man kan ta ut själva telefonen från resten av "plånboken"
Trådlös laddning

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker du får mycket för pengarna med en Samsung Galaxy S10e och storleken på den tycker jag är bra, jag körde också Sony innan men Z5c som sista.
Rekommenderade den till syrran som också haft Sonys compact modeller länge och hon är väldigt nöjd med bytet.
Vi kör den även på jobbet och blåtand funkar bra vad vi märkt, batteritiden är ganska bra, jag kör Teamsmöten med den timmar om dagen utan att batteriet tar slut. Men dom som använder kameran mycket säger att det drar mycket.
Kameran tycker jag är bra, inte bäst på något sätt.
Finns gott om fodral från olika tillverkare.
Nackdelen är väl all bloat och så.

Bixby, som är inbyggd, har en del bra funktioner om man vill leka med den, den är ju ändå där och du kan inte direkt stänga av den.
Samsung Pay funkar också väldigt bra.
Överlag annars helt okej mobil för pengen, hade nog köpt den själv om inte jobbet försett mig med den.

Ett tips om du väljer Samsung är att ladda ner något annat tangentbord, t.ex gboard. Du kommer bli galen på alla helt tokiga korrigeringar den gör annars (om du kör med autocorrect)

Stavfel
Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Sasser:

500/mån inkl abb med minst 8 gb surf

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Jag tycker du får mycket för pengarna med en Samsung Galaxy S10e och storleken på den tycker jag är bra, jag körde också Sony innan men Z5c som sista.
Rekommenderade den till syrran som också haft Sonys compact modeller länge och hon är väldigt nöjd med bytet.
Vi kör den även på jobbet och blåtand funkar bra vad vi märkt, batteritiden är ganska bra, jag kör Teamsmöten med den timmar om dagen utan att batteriet tar slut. Men dom som använder kameran mycket säger att det drar mycket.
Kameran tycker jag är bra, inte bäst på något sätt.
Finns gott om fodral från olika tillverkare.
Nackdelen är väl all bloat och så.

Bixby, som är inbyggd, har en del bra funktioner om man vill leka med den, den är ju ändå där och du kan inte direkt stänga av den.
Samsung Pay funkar också väldigt bra.
Överlag annars helt okej mobil för pengen, hade nog köpt den själv om inte jobbet försett mig med den.

Ett tips om du väljer Samsung är att ladda ner något annat tangentbord, t.ex gboard. Du kommer bli galen på alla helt tokiga korrigeringar den gör annars (om du kör med autocorrect)

Jag är faktiskt lite inne på samsung. Har en s7 som jobblur och där funkar blåtanden toppen.
Men vad tappar man på e-modellen jämfört med den vanliga?
Hur står den jämfört med Huawei p30?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag är faktiskt lite inne på samsung. Har en s7 som jobblur och där funkar blåtanden toppen.
Men vad tappar man på e-modellen jämfört med den vanliga?
Hur står den jämfört med Huawei p30?

Jag har en S10 också och skillnaden är storleken, displayens runda kanter, kameran och fingeravläsarens placering. Samt lite Specs som i alla fall jag inte märker av.

S10 kamera är ju bättre
Runda kanter på skärmen gillar inte jag, kommer åt dom hela tiden, det slipper du på S10e
Att ha fingeravtrycksläsaren på av/på-knappen som S10e har gillar jag det hade ju Sony också.
Storleken är inte så stor skillnad, S10 är längre och lite bredare. S10e ligger bättre i min hand men skärmen är ju större på S10.

P30 har jag inte haft själv men hört gott om av dom som har den.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Är i samma sits, kör xperia xz1 compact och tycker det är dags för en uppgradering, vill ha lite high end med BRA kamera utan att skärmen är stor som en TV.

Just nu är det samsung s10e eller s20 det lutar åt men är synd att det inte finns några bra kompakta telefoner längre

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Är i samma sits, kör xperia xz1 compact och tycker det är dags för en uppgradering, vill ha lite high end med BRA kamera utan att skärmen är stor som en TV.

Just nu är det samsung s10e eller s20 det lutar åt men är synd att det inte finns några bra kompakta telefoner längre

Håller med, S10e är nog närmsta en bra och kompakt mobil man kan komma just nu.
Men en BRA kamera det har den inte, inte med stora bokstäver då får du gå på S10 eller S20.
Jag provade S20+ i helgen och den kameran är helt fantastisk (nu skall tilläggas att jag är av typen hellre än bra när det kommer till foto).
det som imponerade mest var ju 30x zoom och hur bra det blev, alltså det går ju att se vad det är på andra sidan älven

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Är i samma sits, kör xperia xz1 compact och tycker det är dags för en uppgradering, vill ha lite high end med BRA kamera utan att skärmen är stor som en TV.

Just nu är det samsung s10e eller s20 det lutar åt men är synd att det inte finns några bra kompakta telefoner längre

Uppgradera en knappt ett år gammal modell? Är du på skoj eller?

Permalänk
Medlem

@Dinkefing:
xz1 compact släpptes 2017?

Permalänk
Skrivet av nakphud:

@Klappa:
xz1 compact släpptes 2017?

Okej my fault!

Permalänk
Medlem

Jag var riktigt hardcore Android innan och hade en Nexus 5 och där efter en One plus 3t. Dock har jag övertagit min fars gamla iPhone 7. Jag är väldigt förvånad över hur bra allt fungerar. Själv behöver jag ingen värstings telefon. Så även en iPhone 7 fungerar bra för mig. Med ett batteri byte kommer jag nog kunna ha denna mobil i 2 år till. Verkar som Apple är de ända som gör en bra kompakt telefoner nu mer. Så om du inte hatar Apple kanske det kan vara värt att tänka över. 2 SIM-kort ska nog vara möjligt nu mera med e-sim Enda utmanaren är s10e. Dock har den bara 2 år support kvar.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Håller med, S10e är nog närmsta en bra och kompakt mobil man kan komma just nu.
Men en BRA kamera det har den inte, inte med stora bokstäver då får du gå på S10 eller S20.
Jag provade S20+ i helgen och den kameran är helt fantastisk (nu skall tilläggas att jag är av typen hellre än bra när det kommer till foto).
det som imponerade mest var ju 30x zoom och hur bra det blev, alltså det går ju att se vad det är på andra sidan älven

Ah typiskt också, ja då lutar det mer åt S20 hoppas den har lika bra kamera som S20+ bryr mig inte om zoomen direkt vill mest bara ha bra bilder i point and shoot i de flesta förhållanden :).

Skrivet av Dinkefing:

Uppgradera en knappt ett år gammal modell? Är du på skoj eller?

haha, nja som du redan fått svar på så är den 2.5 till 3 år nu :). Dock vore det inte för att jag ledsnat på kameran så är det fortfarande den bästa mobilen för mig just nu, inte mkt som slår den

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB