Samsung TV år 2020: 8K, 120 Hz och FALD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige / Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Laxpudding:

Samsung specar inte sådant. Generellt kan man räkna med att ifall en spec kan avslöja något konkret och objektivt runt prestanda, då undviker man att speca. Till exempel antal FALD-zoner

Inte bara Samsung då, utan alla tillverkare. Det mest tydliga exemplet från datorsidan är bildskärmars specade responstid. Bara en påhittad siffra, som idag nästan uteslutande är "1 ms" på alla nya skärmar.

Videon tar annars upp just detta med flimmer. Går inte att undvika när man riktar en kamera mot panelen.

Har man Auto Motion Plus eller motsvarande interpolering aktiverad flimrar lysdioderna med 120 Hz. Kör man med det avstängt är PWM-flimret på en högre frekvens. Enligt rtings tester är det 600–960 Hz.

Tack för tipsen!
Fasiken, hade inte hunnit se videon ännu. Kan säga att jag känner av mina 240hz PWM. Backlighten är kännbart tråkig, jämfört med flera kompisars TV apparater. Ska testa att stänga av Motion Plus, men minns redan innan köpet att jag hittade en tabell för samsungs 2018 lineup och just Q6 led av 240hz jämfört med storesyskona som sas ligga på 480hz.

Ang övriga konversationer i tråden kan jag väl säga att det endast är i mobil/bärbar formfaktor jag starkt undviker 4k. Detta för att undvika onödigt hög energiåtgång, högre temps och sämre prestanda. En bekant köpte någon Asus Zenbook Pro för ett par år sedan och den led av ruggiga 30hz, samt klart mycket sämre batteritid än sitt syskon på 1080p. Bara att dra muspekaren över skärmen var på gränsen till en stillbildsshow. 1080p är min sweetspot på mobiler och laptops, främst för att hålla sig till en standard det mesta är anpassat efter, och självklart native res för fullhd video.

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!