Permalänk
Medlem

Fan spin men inget bios

Tjena!

Skulle idag byta ut en av mina satakablar, sagt och gjort, stängde av pc och drog ur strömkabeln sen bytte jag satakabeln i fråga.
När jag sedan skulle starta datorn igen så snurrar alla fläktar men då jag kollar på skärmen står det att jag måste ansluta pci-e strömmen för grafikkortet. Jag stänger datorn och trycker på strömkabeln i min gpu, startar om och samma problem. Stänger datorn och trycker den här gången på kablarna i min psu och startar datorn igen, fläktarna snurrar men jag får ingen bild på skärmarna, usb enheter lyser inte upp osv.

Jag har nu testat att koppla ut allt förutom moderkortet, ram och cpu, jag har testat en ramsticka åt gången. Testat med gpu och utan gpu, allt ger samma fel.
VAD GÖR JAG?!

Permalänk
Medlem

Du får inga signaler från moderkortet i form av någon lampa som lyser, alternativt en PC-speaker som piper?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

@Bacon: har 4 lampor på moderkortet och i manualen står det att lampan ska fortsätta lysa tills problemet är löst. Direkt då datorn startar så tänds alla i serie för att sedan övergår till att cpu lyser i några sekunder innan även den släcks.
Ryzen 5 3600
MSI b450 GAMING PLUS MAX
Coraair rm750 psu

Permalänk
Medlem

Hoppas det löste sig utan extra kostnad.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

För att i framtiden hjälpa andra som vänder sig till forumet med problem är det ju bra om trådstarten finns kvar samt att du skriver vad som till slut var lösningen 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

För att i framtiden hjälpa andra som vänder sig till forumet med problem är det ju bra om trådstarten finns kvar samt att du skriver vad som till slut var lösningen 🙂

Håller med, går ju inte söka på trådar där TS redigerar och tar bort all information, vilket resulterar i samma fråga från andra om och om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

För att i framtiden hjälpa andra som vänder sig till forumet med problem är det ju bra om trådstarten finns kvar samt att du skriver vad som till slut var lösningen 🙂

Skrivet av GuuFi:

Håller med, går ju inte söka på trådar där TS redigerar och tar bort all information, vilket resulterar i samma fråga från andra om och om igen.

Absolut! Skulle naturligtvis haft kvar det. Lite ny i själva trådskapandet, ska tänka på det till nästa gång.

Det löste sig genom att nätaggregatet fick stå och vila i två timmar sen funkade allt som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigJ:

Absolut! Skulle naturligtvis haft kvar det. Lite ny i själva trådskapandet, ska tänka på det till nästa gång.

Det löste sig genom att nätaggregatet fick stå och vila i två timmar sen funkade allt som vanligt.

Det är inget bra tecken, om det är ett gammalt nätagg så är det ett tecken på att den antagligen håller på att ge upp helt.

Är det nytt så kan det vara defekt från fabrik, felen kan uppstå slumpmässigt men kan sluta med andra trasiga komponenter pga nätagget i värsta fall.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Haft det sen 2014, Corsair RM750, så jag blir inte förvånad om det är dags att byta. Men jag får hoppas på att det var en engångsgrej

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@BigJ: Det är inte okej att förstöra trådar genom att förstöra första inlägget.
Skriv istället vad lösningen var på problemet så andra användare kan få nytta av ditt problem.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin