Permalänk
Medlem

Moderkort, CPU och RAM

Hej!

Jag har en detta case och denna CPU-kylare liggandes hemma och tänkte ta och bygga en dator (hyfsat) framtidssäker spel-PC.

Jag har tyvärr varit borta från marknaden lite för länge så känner att jag behöver era råd.
Jag vill ha moderkort (med inbyggt wifi), CPU och RAM-tips (helst max 5000-6000kr). Vill att det ska fungera direkt.

Permalänk
Medlem

R3600, B450 Pro Carbon, Corsair 3200/3600MHz Ryzen optimerade. Standard svaret vid de här laget.

Blir dryga 4600 kr.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Har läst att ASUS ROG STRIX B450-E GAMING inte fungerar out of box till R3000-serien? Stämmer det?

Permalänk
Medlem

@fenrisulfven:
Gick in på webhallen som skrivet detta på detta moderkort.
Fråga: Hej! Jag undrar om webhallen erbjuder en potentiell CPU-BIOS uppdaterings process. Alltså vissa AMD kort behöver ju uppdatera BIOS innan de kan användas, och det behövs en kompatibel CPU för att uppdatera. Kan man få det av dem?
Svar:Det ska inte behövas då alla moderkort som lämnade Asus efter Augusti i fjol har varit uppdaterade, nu har vi omsatt väldigt mycket lager under den perioden så vi ska ej ha några gamla kort på lager.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fenrisulfven:

Har läst att ASUS ROG STRIX B450-E GAMING inte fungerar out of box till R3000-serien? Stämmer det?

Nej, det stämmer inte, det är AMD Ryzen 3000 Desktop Ready.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

@semperfidelis:
Gick in på webhallen som skrivet detta på detta moderkort.
Fråga: Hej! Jag undrar om webhallen erbjuder en potentiell CPU-BIOS uppdaterings process. Alltså vissa AMD kort behöver ju uppdatera BIOS innan de kan användas, och det behövs en kompatibel CPU för att uppdatera. Kan man få det av dem?
Svar:Det ska inte behövas då alla moderkort som lämnade Asus efter Augusti i fjol har varit uppdaterade, nu har vi omsatt väldigt mycket lager under den perioden så vi ska ej ha några gamla kort på lager.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej, det stämmer inte, det är AMD Ryzen 3000 Desktop Ready.
https://i.imgur.com/AUTBeRn.png

Kanon, tack!

Permalänk
Medlem

Här är ett tips från Dagens fynd-tråden annars: https://www.komplett.se/product/1134124/datorutrustning/dator... - Mycket prisvärt, skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Här är ett tips från Dagens fynd-tråden annars: https://www.komplett.se/product/1134124/datorutrustning/dator... - Mycket prisvärt, skulle jag säga.

Det där såg ju inte så dumt ut. Tips på nåt bra/billigt nätverkskort för wifi + bt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Det där såg ju inte så dumt ut. Tips på nåt bra/billigt nätverkskort för wifi + bt?

Wi-Fi-kort har jag tyvärr ingen koll på. Jag är en förespråkare av trådat nätverk. För bluetooth sägs den här vara vettig, med stöd för aptX: https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/bluetooth/bluetooth...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av p.lindblom:

Här är ett tips från Dagens fynd-tråden annars: https://www.komplett.se/product/1134124/datorutrustning/dator... - Mycket prisvärt, skulle jag säga.

Skrivet av fenrisulfven:

Det där såg ju inte så dumt ut.

Inte jättebra. Men väldigt prisvärt!

Skrivet av RevZile:

ASUS ROG Strix B450-F GAMING

ASUS har dålig VRM på sina billiga B450 moderkort.

Kolla på dessa moderkort:

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4

MSI B450-A PRO MAX är det bästa moderkortet för pengarna. Bäst VRM och utmärkt VRM kylning. Samma som MSI B450 TOMAHAWK MAX.

Moderkort
Skrivet av RevZile:

Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 2933MHz 16GB

Långsamt RAM. 3200MHz är att rekomendera.

RAM Speed
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Vilket av följande paket är bäst tro?

Eller:

"Uppgraderingspaketet" innehåller:

Så Webhallen-paketet:
Bättre RAM och GPU(?)

Komplett-paketet:
Bättre CPU?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fenrisulfven:

Vilket av följande paket är bäst tro?

Komplett.

Men byt ut grafikkortet och se till att ha ordentligt med ventilation över VRM!

Skrivet av fenrisulfven:

Så Webhallen-paketet:
Bättre RAM och GPU(?)

+Bättre moderkort med WiFi och bättre VRM.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|