Intel "Rocket Lake" avslöjas – ny arkitektur, Xe-grafik och PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@sweisdapro: minneskanaler låg latens thunderbolt stöd vilket är ett måste för mig behöver åtminstånde 3 pci-e hellst 4a. U.2 stöd (har bara sata diskar på servern) AMD korten känns som Intels låg eller mellanklass det enda positiva med AMD korten är pci-e 4 & ja threadripper så har du allt förutom stöd för Thunderbolt & optane diskar.
Väntar fortfarande på trxw 80 eller vad den skulle heta då kanske AMD skulle bli nåt men e bara tyst om det efter introduktionen av threadripper
Fler processorkärnor ger inte så mycket för mig har hamnat i Universal Audio träsket med sharc dsp på pci-e kort(2st) + på ljudkortet men iförsig när jag kör cubase eller ik multimedia eller andra än UA så ger ju kärnor mer effektmöjligheter men har inte haft någon begränsning med nuvarande processor. Det viktigaste är mycket Internminne & snabba hårdiskar & så lite latens som möjligt.

Vad menar du med "känns som intels låg eller mellanklass", du får gärna också förklara varför, utöver U.2, TB och latens (som kommer från CPUn).
Angående Optane så fungerar de minst lika bra på AMD som de gör på intel t.om bättre i med storeMI än med intel cache enligt reviews

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Ase:

@sweisdapro: minneskanaler låg latens thunderbolt stöd vilket är ett måste för mig behöver åtminstånde 3 pci-e hellst 4a. U.2 stöd (har bara sata diskar på servern) AMD korten känns som Intels låg eller mellanklass det enda positiva med AMD korten är pci-e 4 & ja threadripper så har du allt förutom stöd för Thunderbolt & optane diskar.
Väntar fortfarande på trxw 80 eller vad den skulle heta då kanske AMD skulle bli nåt men e bara tyst om det efter introduktionen av threadripper
Fler processorkärnor ger inte så mycket för mig har hamnat i Universal Audio träsket med sharc dsp på pci-e kort(2st) + på ljudkortet men iförsig när jag kör cubase eller ik multimedia eller andra än UA så ger ju kärnor mer effektmöjligheter men har inte haft någon begränsning med nuvarande processor. Det viktigaste är mycket Internminne & snabba hårdiskar & så lite latens som möjligt.

Universal Audio vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu hänger ju det väldigt mycket på vilka frekvenser man får upp Rocket Lake i. Men du ser inte någon poäng i en 9900K med 25-30 % högre IPC. Sunny Cove har 18 % högre IPC över Skylake, tester visar att det är konservativt specificerat. Intel lovat "double digit" ökning i prestanda mellan Ice Lake (Sunny Cove) och Tiger Lake (Willow Cove), men det är nog från både frekvensökning och IPC-ökning.

Även om Rocket Lake stannar vid 8C, gissningarna ligger på allt från 8C till 12C men planen från 2018 antyder 10C, lär ju en CPU med frekvensen hos 9900K och med 25-30 % högre IPC med marginal kunna stoltsera med "bästa spel-CPU pengar kan köpa".
https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/Intel-Client-Desktop-CPU-Roadmap-2020-10nm-14nm-Ice-Lake-Comet-Lake-Tiger-Lake-Rocket-Lake.jpg
Rocket Lake inte kunna hota AMDs 16C/32T konsumentmodeller i fall som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor, så Intel har en hel del att jobba på även efter detta.

Kommande Comet Lake har däremot egentligen bara ett kort att spel: man måste sätta ett riktigt konkurrenskraftigt pris för det är ju åter igen samma Skylake med lite högre frekvens och två kärnor till.

Sett till tidigare krympningar hos Intel så verkar första och andra generationens CPU:er ta en kraftig törn när det kommer till klockfrekvenser. Exempel.

6700K kom med en klockfrekvens på 4.0 GHz medan generationen innan så hade Haswell en klockfrekvens 4,0 GHz likaså men en högre boostklock. För kom ihåg att Intel kommer inte att kunna luta sig tillbaka till en övermogen nod längre utan är ute på helt nya vatten. Med andra ord så kan IPCn bli högre men det behöver inte betyda att processorn presterar bättre än Skylake om denne inte kommer upp i närheten av samma klockfrekvens. Om vi förutsätter att din 18% stämmer.. Alltså skulle en Sunny Cove processor prestera som en Skylake vid ungefär 4,1 GHz... säg att scenariot är spel och inte någon obskyr "Real life scenarios" (Officepaketet) som Intel, för någon anledning, valt att marknadsföra på senare tid så är det helt okej. Däremot ingen kioskvältare utan Intel måste få till sina klockfrekvenser hyfsat mycket och dessutom bryta den egna trenden när det kommer till nya noder. För annars kommer AMD segla förbi innan deras 10 nm ens lanserats. För någon 9900K nivå på klockfrekvenserna vore inte på sin plats att vänta sig.

Skrivet av Ase:

@sweisdapro: minneskanaler låg latens thunderbolt stöd vilket är ett måste för mig behöver åtminstånde 3 pci-e hellst 4a. U.2 stöd (har bara sata diskar på servern) AMD korten känns som Intels låg eller mellanklass det enda positiva med AMD korten är pci-e 4 & ja threadripper så har du allt förutom stöd för Thunderbolt & optane diskar.

Har du någonsin provat AMDs moderkort? Thunderbolt är proprietär Intelteknologi och finns därför inte att finna på AMDs moderkort av solklara orsaker. Samma gäller Optane.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Sett till tidigare krympningar hos Intel så verkar första och andra generationens CPU:er ta en kraftig törn när det kommer till klockfrekvenser. Exempel.

6700K kom med en klockfrekvens på 4.0 GHz medan generationen innan så hade Haswell en klockfrekvens 4,0 GHz likaså men en högre boostklock. För kom ihåg att Intel kommer inte att kunna luta sig tillbaka till en övermogen nod längre utan är ute på helt nya vatten. Med andra ord så kan IPCn bli högre men det behöver inte betyda att processorn presterar bättre än Skylake om denne inte kommer upp i närheten av samma klockfrekvens.

Det vet vi redan, Ice Lake använder sig ju av Sunny Cove på 10 nm och där äts IPC-förbättringen rätt mycket upp av den lägre frekvensen.

Men grejen med Rocket Lake är att man bakporterat Willow Cove till 14 nm för desktop. Bärbara kommer få Tiger Lake, där kör man Willow Cove på 10 nm för optimal energieffektivitet. Rocket Lake får Willow Cove på 14 nm, enda poängen folk man komma på är för att kunna köra riktigt höga frekvenser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Xinpei: ja & därför går AMD bort när man har ett ljudkort som kostar lika mycket som en dator så e det lite viktigt med thunderbolt vilket de som använder mac inte har några bekymmer med men på pc sidan /Amd så e det väl bara Asrock som har ett moderkort som e certifierat med thunderbolt men sorgligt för mig så e det ett mini itx kort
Sen så har AMD inga andra nyheter på deras moderkort förutom pci-e 4 som gör att det finns anledning att välja AMD heller i detta fallet,
i andra fall så e det helt ok att använda AMD som plattform spel eller redigering osv
AMD har inte varit aktuellt förrän nu med ryzen 2 /threadripper 2 sen x64, hade en dual core opteron men passade mig även då för amd s styrkretsar via & Nvidia gjorde mycke bättre presterande kretsar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Ett företag som gör ljudkort & samplade instrument & även gamla fysiska ljudenheter(effekter tex mic preamps, compressorer osv)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Förutom pci-e 4 stöd så är det inte så mycket nyheter på amd fronten när det gäller styrkretsar/moderkort ca som Intels mellanklass fler pci-e linor på threadripper iförsig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@sweisdapro: Förutom pci-e 4 stöd så är det inte så mycket nyheter på amd fronten när det gäller styrkretsar/moderkort ca som Intels mellanklass fler pci-e linor på threadripper iförsig

Och förutom TB och U.2 (som i princip mest är legacy som jag förstår det) så har inte intel mycket nyheter, typ som AMDs mellanklass (vad är ens mellanklass?)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: mellanklass (konsumentplattform) = ryzen & intel 9900k tex med 2 kanaler Internminne få pci-e linor
Hedt=threadripper, & x299 (även om det blev den nedbantade varianten (Lägre hedt) den riktiga borde varit LGA3647)
Sen beror ju det helt & hållet vad man ska använda datorn till finns ingen anledning att gå upp till threadripper /x299 för att spela spel tex
TB är öppen standard vilket det varit ett bra tag nu (även om intel tar licens för att få skriva det på burken) , usb hittade intel på en gång i tiden det finns på AMD kort U.2 gissar jag finns på amd s server kort men har inte kollat, standarder brukar de oftast bygga ihop tillsammans flera företag tex pci-e osv.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Namnscheman förivrar mig, Skylake var så ny inskrivet namn efter Sandy Bridge, Ivy och Haswell.

Och sen har alltingh etat "Lake" en "Sjö" Hänger inte med för fem ören vad det gäller namn och vad som är vad.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Superbra nyhet. Ser egentligen mest fram emot den förbättrade säkerheten ...och ja, avx512.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Den riktigt stora frågan är ju om Willow Cove har löst alla säkerhetsproblem som Skylake dras med. Om den inte har gjort det är den DOA oavsett pris och prestanda.

Utöver det känns det som att detta är vad Intel borde ha gjort istället för 9th Gen.

Själv siktar jag in mig på Oktober, då Zen 3 ska dyka upp enligt rykten. Det känns oerhört mycket mer spännande, tycker jag.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du någonsin provat AMDs moderkort? Thunderbolt är proprietär Intelteknologi och finns därför inte att finna på AMDs moderkort av solklara orsaker. Samma gäller Optane.

Det stämmer inte.

Utöver ett par modeller som har det inbyggt finns ett instickskort som lägger till TB till en rad X570-moderkort från ASRock. Med tanke på att TB-efterfrågan verkar vara något begränsad (även på Intel-plattformar är ju utbudet inte direkt imponerande, hittills) får vi väl se om det dyker upp på fler modeller framöver.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vangen:

Namnscheman förivrar mig, Skylake var så ny inskrivet namn efter Sandy Bridge, Ivy och Haswell.

Och sen har alltingh etat "Lake" en "Sjö" Hänger inte med för fem ören vad det gäller namn och vad som är vad.

Att det är förvirrande beror väldigt mycket på att Intels "riktiga" namn på deras CPUer är så tråkiga att i princip alla på forum likt SweC väljer att köra med vad som egentligen är interna projektnamn.

Distinktionen mellan namn på "plattform" och "mikroarkitektur" verkar vara lite svävande. Första gången jag såg en klar distinktion mellan dessa var för Haswell där plattformen för bärbara kallas Shark Bay medan mikroarkutekturen för CPU är Haswell. På desktop användes bara "Haswell-S" som namn.

För Skylake blir det riktigt förvirrande då samma mikroarkitektur (undantaget några små detaljer i t.ex. Speed Shift och säkerhetspatchar) används för tre generationer.

Skylake används i plattformarna Skylake-S/H/U/Y. På serversidan/HEDT heter mikroarkitekturen Skylake SP, men där har plattformarna namn som Purley, Basins Fall etc.

Kaby Lake är sett till mikroarkitektur identisk med Skylake, men på transistornivå är den inte helt lika p.g.a. 14 nm+ vs 14 nm. Plattformen är Kaby Lake-S/H/U/Y

Coffee Lake är när det riktigt börjar spåra ur... Plattformen för desktop stannar vid det logiska, Coffe Lake S, men för bärbara ser vi nu namn på plattformen som Whiskey Lake, Amber Lake (som alla använder Coffe Lake som CPU). Coffee Lake kör 14 nm++, den skiljer sig primärt från tidigare 14 nm genom att ha lägre transistordensitet. Primära orsaken till lägre transistordensitet verkar vara att kunna skruva upp frekvensen mer innan man slår i lokala "hot-spots".

Nu verkar man man gått till en mer logisk (intern) namngivning där CPU-arkitektur har en helt separat namngivning från plattform.

Ice Lake är en mobilplattform som använder mikroarkitekturen Sunny Cove på 10 nm
Tiger Lake är en mobilplattform som använder mikroarkitekturen Willow Cove på 10 nm
Comet Lake är en desktop-plattform som använder mikroarkitekturen Coffe Lake på 14 nm (om nu man inte skapat en 14 nm+++)
Rocket Lake är en desktop-plattform som använder mikroarkitekturen Willow Cove på 14 nm

Just att samma mikroarkitektur framöver kommer finnas på flera processnoder verkar vara en av huvudlärdomarna Intel dragit från haveriet med 10 nm. Kommande Golden Cove verkar designas både för 10 nm och 7 nm från start, vilken som går var är det nog bara Intels om vet i det här läget. Finns ju också rykten om att deras GPU-design både kommer finnas för TSMC och deras egna noder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu verkar man man gått till en mer logisk (intern) namngivning där CPU-arkitektur har en helt separat namngivning från plattform.

Ice Lake är en mobilplattform som använder mikroarkitekturen Sunny Cove på 10 nm
Tiger Lake är en mobilplattform som använder mikroarkitekturen Willow Cove på 10 nm
Comet Lake är en desktop-plattform som använder mikroarkitekturen Coffe Lake på 14 nm (om nu man inte skapat en 14 nm+++)
Rocket Lake är en desktop-plattform som använder mikroarkitekturen Willow Cove på 14 nm

"Logisk" är att vara väldigt generös. Ser inte riktigt hur det nya namnschemat är särskilt mycket mer logiskt än tidigare.
Man blandar "Lake" mellan plattform och arkitektur - man blandar samma och/eller liknande namn med olika processtekniker (Willow Cove på 14 och 10nm) beroende på om det är desktop eller mobil, etc.

Nej, oaktat hur det tekniska ser ut behöver de jobba med sina namnscheman för att det ska bli mer lättbegripligt.

Visa signatur
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta är fanimej första gången någonsin som ja inte känner intresse av Intels nya stationära processorer.....då e det illa.....

Skrivet av hg:

Tänkte just skriva det samma. Jag hänger inte med överhuvudtaget längre vad gäller Intel:s namnsättning.

Form the top of my head....

Cannon Lake, Ice Lake, Tiger Lake, Rocket Lake, Cascade Lake, Comet Lake, Cooper Lake, Sandy Cove, Willow Cove.

Har säkert glömt bort några till.

Har ingen aning om vad som är vad, vilken tillverkningsteknik som hör till vilken, vilken serie som faktiskt kommer att släppas och vilka som de hoppas över etc...

Hopplöst komplicerat.

Eller hur! Tänkte samma sak när jag läste nyheten!

Förr när 2500K var ny så fanns det ju arkitekturen bakom den samt en till bärbara (som ja inte bryr mig om).
Sen var det 3570K o man visste vad arkitekturen bakom den hette.

Nu..? Snackas ju om säkert 5 olika ”lake” så jag e helt vilse nu....

Att dagen skulle komma när AMD är det självklara valet för mig och Intel blev det krångliga man inte har koll på längre....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

"Logisk" är att vara väldigt generös. Ser inte riktigt hur det nya namnschemat är särskilt mycket mer logiskt än tidigare.
Man blandar "Lake" mellan plattform och arkitektur - man blandar samma och/eller liknande namn med olika processtekniker (Willow Cove på 14 och 10nm) beroende på om det är desktop eller mobil, etc.

Nej, oaktat hur det tekniska ser ut behöver de jobba med sina namnscheman för att det ska bli mer lättbegripligt.

Det "logiska" är att man är konsekvent med separat namn för plattform och mikroarkitektur. Nu verkar ju också "Cove" vara namnet på i alla fall tre mikroarkitekturer i rad, Sunny Cove, Willow Cove och Golden Cove.

Inte helt logiskt att börja använda "Lakes" för plattform, då det också användes för mikroarkitektur innan. Men åter igen, detta är faktiskt interna namn. De är "roligare" än i7-10710K.

Man ser detta på Intels ARK sida: t.ex. i9-9900K

"Code Name Products formerly Coffee Lake"

"Formerly" refererar här till att dessa namn är egentligen något man använder internt fram till skarp release. Men då kodnamnen alltid läcker har det blivit namnen som används på form likt detta. >90 % av alla som köper en datorn gör möjligen skillnad på i3/i5/i7, men även det är nog sällsynt och saker som färg på datorn, om den är "snabb" och har "bra batteritid" känns långt mer relevant för de flesta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det "logiska" är att man är konsekvent med separat namn för plattform och mikroarkitektur. Nu verkar ju också "Cove" vara namnet på i alla fall tre mikroarkitekturer i rad, Sunny Cove, Willow Cove och Golden Cove.

Inte helt logiskt att börja använda "Lakes" för plattform, då det också användes för mikroarkitektur innan. Men åter igen, detta är faktiskt interna namn. De är "roligare" än i7-10710K.

Man ser detta på Intels ARK sida: t.ex. i9-9900K

"Code Name Products formerly Coffee Lake"

"Formerly" refererar här till att dessa namn är egentligen något man använder internt fram till skarp release. Men då kodnamnen alltid läcker har det blivit namnen som används på form likt detta. >90 % av alla som köper en datorn gör möjligen skillnad på i3/i5/i7, men även det är nog sällsynt och saker som färg på datorn, om den är "snabb" och har "bra batteritid" känns långt mer relevant för de flesta.

Förvisso en poäng, men då kodnamnet ändå används i bl.a. tester och recensioner så känns det fortfarande relevant att inte göra det så ologiskt som systemet för närvarande ser ut.

Samtidigt ifrågasätter jag inte grundpoängen - prestandan, priset och strömförbrukning är något som sannolikt kommer vara det viktigaste för en bred kundbas.

Jag har dock historiskt varit trött på Intel för att de varken är konsekventa eller utförliga med sina produktnamn - detta gäller så väl produkt- som kodnamn. Hur många "Intel HD Graphics" finns det egentligen, som trots identiskt namn skiljer sig rejält åt? "Gen x" och/eller ett par produktsiffror är ett tillägg som förvisso ger lite mer information, men även med identiska siffror (HD 620 eller vad det nu må vara) kan klockfrekvenser och strömbudget, alltså prestanda, variera. Och "Intel HD Graphics" används som enda information på många produktsidor ute på interwebs.

Kritiken sträcker sig tillbaka till Pentium 4, när de olika arkitekturerna kunde innebära rejäla skillnader, men det marknadsfördes inte alltid så tydligt vilken arkitektur en produkt tillhörde direkt och vilka skillnader det kunde innebära. Jag anser inte att de har lärt sig läxan än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2500K-->6700K--> undrar när det är dags att bygga nytt.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3