Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vad bra att du tog olika löptider. För banken då.
När det är dags att binda om 1 åringen kan de skambjuda för du har ju ändå kvar 3åringen och 5åringen.
Samma sak med 3åringen.

Hur gör dom det? Inget hindrar en från att flytta det lån som löpt ut till annan bank om man är missnöjd med nuvarande banks erbjudande...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

Förstod att det skulle komma upp, har editerat mitt inlägg enligt:
"De som pratar om att banken skulle blåsa sina kunder när något lån löper ut och ska omförhandla har nog fel bank i början och bankman. Har omförhandlat hos min ett par gånger och har aldrig vara något problem och alltid behållit min punktrabatt jag haft sedan tidigare."

15 år?

Med ditt upplägg så kommer det kosta dig pengar om du någon gång i framtiden vill byta bank om det nu inte infaller rätt dag var 15:de år. Du har omförhandling på 1 år, 3 år och 5 år och enda gången dessa infaller samtidigt är var 15:de år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Hur gör dom det? Inget hindrar en från att flytta det lån som löpt ut till annan bank om man är missnöjd med nuvarande banks erbjudande...

Du kan flytta dina lån när som helst men de kommer kräva dig på en straffränta för att lösa de lånen som är bundna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kan flytta dina lån när som helst men de kommer kräva dig på en straffränta för att lösa de lånen som är bundna.

Varför skulle du flytta lånen som är bundna? Du flyttar bara den del som löper ut om du får ett bättre erbjudande hos någon annan bank. Du _är_ medveten om att du inte _måste_ ha alla bolåne-delar hos en och samma bank?

Det är bl.a. därför vi har ett system med pantbrev, ett centralt register så alla banker kan se att du inte dubbelbelånar ditt boende.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Med ditt upplägg så kommer det kosta dig pengar om du någon gång i framtiden vill byta bank om det nu inte infaller rätt dag var 15:de år. Du har omförhandling på 1 år, 3 år och 5 år och enda gången dessa infaller samtidigt är var 15:de år.

Kostar inget att byta bank på ett obundet lån? Jag har som sagt omförhandlat när tidigare lån löpt ut, alltid fått behålla min rabatt och fått en bra ränta. Om nu min bank i framtiden försöker blåsa mig genom att tokhöja ett lån som löper ut. Då byter jag bank för det lånet.

Väldigt tveksamt att det skulle hända då jag har bra kontakt med min bankman och tvivlar på att dom skulle försöka blåsa mig så.

Förstår fortfarande inte vad du menar med 15 år. Löper ett lån ut, så kan jag ju välja att ha det rörligt. För att vänta in de övriga lånen tex. Alternativt flytta det till annan bank.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Kostar inget att byta bank på ett obundet lån? Jag har som sagt omförhandlat när tidigare lån löpt ut, alltid fått behålla min rabatt och fått en bra ränta. Om nu min bank i framtiden försöker blåsa mig genom att tokhöja ett lån som löper ut. Då byter jag bank för det lånet.

Förstår fortfarande inte vad du menar med 15 år. Löper ett lån ut, så kan jag ju välja att ha det rörligt. För att vänta in de övriga lånen tex.

Väldigt tveksamt att det skulle hända då jag har bra kontakt med min bankman och tvivlar på att dom skulle försöka blåsa mig så.

Menar du att du ska ha banklån hos flera olika banker och ha en och samma fastighet som säkerhet?

Vilka banker accepterar det upplägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Menar du att du ska ha banklån hos flera olika banker och ha en och samma fastighet som säkerhet?

Vilka banker accepterar det upplägget?

Vilken bank accepterar _inte_ det upplägget? Klart de föredrar att man samlar allt hos dom, men det är ju för att tjäna mer pengar på en som kund inget annat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vilken bank accepterar _inte_ det upplägget? Klart de föredrar att man samlar allt hos dom, men det är ju för att tjäna mer pengar på en som kund inget annat.

Ok. Verkar tydligen gå i teorin.

Men finns det någon bank som ändå går med på det och är det bra idé ekonomiskt? Har du källor?

De länkarna jag hittade först på google verkar vara negativa till konceptet
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/kan-man-ha-ett-bosta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Varför skulle du flytta lånen som är bundna? Du flyttar bara den del som löper ut om du får ett bättre erbjudande hos någon annan bank. Du _är_ medveten om att du inte _måste_ ha alla bolåne-delar hos en och samma bank?

Sant, men bankerna brukar inte vara lika givmilda om man bara flyttar en del av husets lån.
Se på många banker nu för tiden så ger de mer rabatt om du flyttar dit pension, försäkringar, lån, sparande och allt annat som du kan tänkas ha. Ju mer man binder upp sig ju mer kan banken ge i rabatt.
Jag som jobbar med försäljning gör ibland på samma sätt, vill kunden köpa alla produkter från mig så kan jag i värsta fall ta en minusaffär inom något segment bara för att få resten om det ger mig plus på sista raden. Banken tänker på samma sätt.

När man ska byta bank så behövs ett amorteringsunderlag. Jag beställde ett sånt hos min nuvarande bank och planerade att flytta mina lån och vips så fick jag bättre ränta då de blev lite rädda.

Här kan man läsa om för och nackdelar.
https://www.xn--lnen-qoa.se/guide-flytta-ditt-bolan-och-byt-bank

Själv har jag bara sparande och lån hos en bank medans försäkringar och pension ligger på andra ställen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Menar du att du ska ha banklån hos flera olika banker och ha en och samma fastighet som säkerhet?

Vilka banker accepterar det upplägget?

Säger inte att jag ska ha det. Har haft samma bank i 15 oår och räknar med att fortsätta att ha det. Superbra kontakt med min bankman och litar på honom.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ok. Verkar tydligen gå i teorin.

Men finns det någon bank som ändå går med på det och är det bra idé ekonomiskt? Har du källor?

De länkarna jag hittade först på google verkar vara negativa till konceptet
https://www.compricer.se/nyheter/artikel/kan-man-ha-ett-bosta...

Alltid en förhandling, både mot befintlig bank ("hota" med att man är villig att byta bank när det är dags att binda om för bästa möjliga erbjudande där) och om man tänker byta så är det förhandling där också, bara att säga "jag flyttar detta belopp som är obundet just nu och t.ex. lönekonto o.s.v. tills man får erbjudande man är nöjd med. Och poängterar att man har bundna lån som man "tänker" flytta varefter de löper ut. Och gamla banken har man ju bunden ränta i, så de kan inget göra...).

Wash-rinse-and-repeat! Lojalitet har du inget för när det gäller banker!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Hej.

Har två frågor.

1. Vad händer med ett bolån/boende om någon får sparken och inte kan betala räntan & amorteringen?

2. Vad händer med ett bolån/boende om personen som har lånet/boendet dör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

1. Vad händer med ett bolån/boende om någon får sparken och inte kan betala räntan & amorteringen?

2. Vad händer med ett bolån/boende om personen som har lånet/boendet dör?

1. Indrivning via Kronofogden i slutändan, som alla skulder man inte kan betala. Så ta kontakt med banken så tidigt som möjligt för att diskutera och försöka undvika den situationen.

2. Bouppteckning där skulder/tillgångar gås igenom, täcker inte tillgångarna skulderna så avskrivs kvarvarande skulder. (självklart är då boendet en tillgång som ska säljas för att täcka skulderna) Hur de tillgångar som finns ska fördelas till skulderna finns regler för. (man kan inte ärva skulder i sverige om det var vad du undrade över)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur gör dom det? Inget hindrar en från att flytta det lån som löpt ut till annan bank om man är missnöjd med nuvarande banks erbjudande...

Nej, nuvarande bank kan inte hindra dig från att lösa lånet när ev bindningstid löper ut men det är inte säkert att en annan bank vill ge dig speciellt bra villkor, framförallt för att de inte får första tjing på panten. Ett pantbrev kan användas för flera lån men bara ha en primär fordringsägare och då kan/vill den nya banken inte ta över panten om ett pantbrev är knutet till både den bundna och den rörliga delen av lånet och man bara flyttar den ena delen av lånet.

Lite krångligt att förklara men den här artikeln är ganska bra: https://www.svd.se/bolanekunder-stoppas-fran-bankbyte

Sen handlar ju allt om affärsvolym, ju mer affärer du har hos en bank desto bättre villkor kan du få. Som någon skrev ovan, bara det står plus på sista raden kan man ibland ta en liten förlust på någon del av affären.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Säger inte att jag ska ha det. Har haft samma bank i 15 oår och räknar med att fortsätta att ha det. Superbra kontakt med min bankman och litar på honom.

Det hade jag med, tills han gick i pension. Efterträdaren var också bra men hon blev mammaledig och var borta i flera år. Mao, inget varar för evigt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Menar du att du ska ha banklån hos flera olika banker och ha en och samma fastighet som säkerhet?

Vilka banker accepterar det upplägget?

För en fastighet är det nog en mer fråga om vilja i och med att du har pantbrev motsvarande lånebeloppet, om vi antar att belåningen inte är skyhög. En bostadsrätt blir nog betydligt struligare eftersom det inte finns några pantbrev att komma "viftande" med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, nuvarande bank kan inte hindra dig från att lösa lånet när ev bindningstid löper ut men det är inte säkert att en annan bank vill ge dig speciellt bra villkor, framförallt för att de inte får första tjing på panten. Ett pantbrev kan användas för flera lån men bara ha en primär fordringsägare och då kan/vill den nya banken inte ta över panten om ett pantbrev är knutet till både den bundna och den rörliga delen av lånet och man bara flyttar den ena delen av lånet.

Lite krångligt att förklara men den här artikeln är ganska bra: https://www.svd.se/bolanekunder-stoppas-fran-bankbyte

Sen handlar ju allt om affärsvolym, ju mer affärer du har hos en bank desto bättre villkor kan du få. Som någon skrev ovan, bara det står plus på sista raden kan man ibland ta en liten förlust på någon del av affären.

Ja, vill man dela upp lånet är det nog smart att ha flera pantbrev istället för ett enda stort.

Permalänk
Medlem

Jag var ungefär i samma sits. Liknande inkomst som dig och sambon är student. Gick fint att få ett lånelöfte på en bra bit över 2milj. Dock blir sambon klar med studierna till sommaren med ordnat jobb från och med juni som kanske hade betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Just nu har fonderna rasat något fruktansvärt pga Corona, antar att så är fallet även för din sambos fonder. Att sälja nu till skillnad från att vänta på att det återgår innebär att ni förlorar 2-300 000kr. Eftersom det nu är din pappa ni ska köpa av, finns det möjlighet att hyra det under 1-2 års tid för att fonderna ska hinna återhämta sig och sedan köpa det?

Samtidigt kanske pappan vill ha pengar nu för att själv köpa fonder och få ta del av din utlovade värdeökning?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem

@RobinJacobsson Flyttade din fråga till "Frågor om bolån? Hit me!"-tråden (samlingstråd)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

En lite udda fråga kanske, men jag kör i alla fall.
Spelar storleken på missköta krediter någon roll, eller är det kört oavsett?

Jag hade tidigare (2015 eller så) in inneboende som var utan min kunskap en missbrukare.
Jag bodde i en fem-rummare, och tog in en inneboende. Denna typen hade jag lånat ut mitt bankkort till vid något enstaka tillfälle då han behövde låna någon hundring eller så.
Det jag inte tänkte på var att jag hade samma kod till min bankdosa, vilket var väldigt dumt och jag har lärt mig i efterhand.

Hur som, jag flyttade till en annan ort och efter ett år eller så, så fick jag ett krav på att jag inte hade betalat mitt kreditkort (2016).
Betalade detta och blev informerad om att jag fick en "misskött kredit" på min UC direkt efter jag betalat.
Jag trodde att det var något jag missat i flytten, men det visade sig vara mer än så då jag fick ett krav från ett SMS-lån företag (10 000:-) då jag aldrig ens rört ett sådant bolag. Då förstod jag att något var galet.

Jag sa till detta bolag att jag inte tänker betala en spänn och att dom kan gå efter den personen som gjorde det, då jag befann mig på en annan ort när denna "skulden" kom till (Personen i fråga erkände att han tog pengar från mitt konto till sig själv 'via facebook chatten', när jag var bortrest för att köpa knark. (Dock var det bara tal om 200:- som jag såg på mitt konto som försvann, visste inget om "lånet" vid detta läget).
Gav informationen till representanten i fråga och sade att jag tänker inte betala en spänn då det inte var jag som lånat pengarna.

De ringde igen och jag sade återigen att jag har inte dragit på mig denna skulden och jag tänker inte betala ett dugg.
Detta var i början på 2017.

Jag tog en smäll i och med att jag hade betalat min "misskötta" kredit (Det var min inneboende som "lånat" mitt kort) När det i själva verkat var någon annan som handlat på mitt kreditkort, och jag betalade det.

SMS-bolaget hör av sig runt 18 mån sedan, jag vägrar betala och hänvisar till boven då jag inte vet om lånet/tagit detta.

Riskerar jag att få ännu någon anmärkning/miss i min historia för att jag inte vill betala dessa?
Har inte hört något från bolaget sedan dess.

Har för övrigt inga betalningsanmärkningar, låga lånbelopp och mellan "Mykcet bra - Utmärkt" nivå hos UC, då jag försökt hålla koll på detta iom denna historien.

Riskerar jag att få en till "Misskött kredit" när det är någon annan som orsakat detta? (Personen ifråga är dömd för ~34 fall av bedrägeri, efter att jag tog in honom som inneboende)
Och, om jag eventuellt blir det. Hur kan jag överklaga det inom någon bankinstans/UC?

Alt2: Bör jag bara betala dessa 10k + ränta, för att sedan kräva honom på dessa pengar för att slippa eventuella problem?

TLDR: Efter ett långt inlägg.
Inneboende snor kreditkort > Jag pröjsar, ville inte hamna i dålig dager
Inneboende snor min bankdosa/bankid > SMSlån = Jag vägrar betala
Är jag i en sämre psoition för att jag ovetandes betalade av tjuvens kreditkortsksulder (i mitt namn), eller är det saksamma?
Kan jag hamna i mer skit framöver pga detta?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Mjae det är ingen direkt fara. Däremot måste du polisanmäla din före detta inneboende för bedrägeri. Sedan kan du bestrida kravet från SMS- företaget och hänvisa till polisanmälan i en eventuell tvist i Tingsrätten. Det är enda vägen om du inte vill betala, annars står ord mot ord och då kommer de kräva in skulden via inkasso och kronofogde.

Alternativet är att betala in det och ställa ett krav via Kronofogden till personen det berör. Om han nu är dömd tidigare för bedrägerier och antagligen är skuldsatt som det är, är chansen dock liten att du får igen pengarna. Skulden är dock din oavsett om någon tog den i ditt namn eller ej.

Permalänk

Hej!

Jag och min sambo är lite oroliga över vårt kommande bolån och har lite frågor, hoppas du kan svara!

Bakgrund: I november 2019 köpte vi ett hus och skrev på köpekontrakt. I samband med detta fick vi ett lånelöfte som är giltigt 6 månader och vi betalade handpenning på 10 %. Inflyttning i huset är november 2020, vilket alltså innebär att vi behöver förnya lånelöftet någon gång 6 månader innan tillträde (november 2020). Vår uppfattning är att vi har en del luft i lånelöftet - alltså inte maxat lånelöfte relativt mot vår inkomst.

Vi äger idag en bostadsrätt där tanken är att vi ska sälja den i höst.

Frågeställningar:
- Med förmodad kommande finanskris. Kan det bli så att det blir svårare att få bolån? Alltså att banken istället nekar oss lånelöftet trots att vi har samma inkomst och lånesumman är den samma.

- Om någon av mig eller min partner skulle bli permitterad - förändras förutsättningar för lånelöftet / kommande bolån? Man är ju fortfarande formellt tillsvidareanställd.

- Samma fråga som ovan fast om man blir varslad istället för permitterad. Om svaret är Ja, vet du om man har rätt att få tillbaka delar av sin handpenning?

- Om det blir en bostadsbubbla som spricker så känns det sådär att behöva sälja sin lägenhet. Vi har lån på 1,3 MSEK på lägenheten som är värderad till 1,9 MSEK idag. Huset kostade 4,2 miljoner och vi har alltså lånelöfte på 85 % av denna (3 570 000 SEK) som går ut under våren.
Om bostadspriserna skulle sjunka drastiskt, tror du det finns någon möjlighet att behålla både lägenheten och huset (totalt lån på 1,3+3,57 MSEK) på två fastigheter. Vår inkomst är 45 000 + 28 000 kr/mån. Detta för att eventuellt hyra ut lägenheten istället för att sälja i dålig marknad. Vi är inte beroende av intäkter från lägenheter för att kunna betala de återstående 5 % av kontantinsatsen.

Många frågor och kanske svårt att svara på - men provar iaf, tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Hej!

Jag och min sambo är lite oroliga över vårt kommande bolån och har lite frågor, hoppas du kan svara!

Bakgrund: I november 2019 köpte vi ett hus och skrev på köpekontrakt. I samband med detta fick vi ett lånelöfte som är giltigt 6 månader och vi betalade handpenning på 10 %. Inflyttning i huset är november 2020, vilket alltså innebär att vi behöver förnya lånelöftet någon gång 6 månader innan tillträde (november 2020). Vår uppfattning är att vi har en del luft i lånelöftet - alltså inte maxat lånelöfte relativt mot vår inkomst.

Vi äger idag en bostadsrätt där tanken är att vi ska sälja den i höst.

Frågeställningar:
- Med förmodad kommande finanskris. Kan det bli så att det blir svårare att få bolån? Alltså att banken istället nekar oss lånelöftet trots att vi har samma inkomst och lånesumman är den samma.

- Om någon av mig eller min partner skulle bli permitterad - förändras förutsättningar för lånelöftet / kommande bolån? Man är ju fortfarande formellt tillsvidareanställd.

- Samma fråga som ovan fast om man blir varslad istället för permitterad. Om svaret är Ja, vet du om man har rätt att få tillbaka delar av sin handpenning?

- Om det blir en bostadsbubbla som spricker så känns det sådär att behöva sälja sin lägenhet. Vi har lån på 1,3 MSEK på lägenheten som är värderad till 1,9 MSEK idag. Huset kostade 4,2 miljoner och vi har alltså lånelöfte på 85 % av denna (3 570 000 SEK) som går ut under våren.
Om bostadspriserna skulle sjunka drastiskt, tror du det finns någon möjlighet att behålla både lägenheten och huset (totalt lån på 1,3+3,57 MSEK) på två fastigheter. Vår inkomst är 45 000 + 28 000 kr/mån. Detta för att eventuellt hyra ut lägenheten istället för att sälja i dålig marknad. Vi är inte beroende av intäkter från lägenheter för att kunna betala de återstående 5 % av kontantinsatsen.

Många frågor och kanske svårt att svara på - men provar iaf, tack på förhand!

Ta kontakt med banken och diskutera med dom, de är människor de också. Här blir det våra mer eller mindre kvalificerade kill/tjej-gissningar. Riksbanken har ju gett bankerna tillgång till att låna 500 miljarder till 0% ränta för att de ska kunna ta lite större risker och fortsätta låna ut till både företag och privatpersoner (för att förhindra att hjulen stannar helt).

Permittering lär inte vara något problem, det är enbart en temporär åtgärd där du dessutom blir ersatt till stor del av staten. Varsel som slutar i uppsägning är förstås en annan sak och de förändrar ju absolut förutsättningarna att ta lån. Frågan om handpenning är reglerad i avtalet ni skrev på, så läs på där eller prata med mäklaren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

Har två frågor.

1. Vad händer med ett bolån/boende om någon får sparken och inte kan betala räntan & amorteringen?

2. Vad händer med ett bolån/boende om personen som har lånet/boendet dör?

Uppenbarligen ingenting, för att hålla luftslottet vid liv så slipper ni amortera tydligen fastän man enligt all logik borde driva in skulder mer i sådana tider det är nu. Kör på! finns inga risker alls med att låna pengar, bara fördelar tydligen njut av idiotin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Uppenbarligen ingenting, för att hålla luftslottet vid liv så slipper ni amortera tydligen fastän man enligt all logik borde driva in skulder mer i sådana tider det är nu. Kör på! finns inga risker alls med att låna pengar, bara fördelar tydligen njut av idiotin.

Hur får du ihop att det är logik att driva in skulder nu?
Mer logiskt är väl att driva in dem när folk har gott om pengar, dvs under högkonjunktur.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av X-Lone:

Uppenbarligen ingenting, för att hålla luftslottet vid liv så slipper ni amortera tydligen fastän man enligt all logik borde driva in skulder mer i sådana tider det är nu. Kör på! finns inga risker alls med att låna pengar, bara fördelar tydligen njut av idiotin.

Skrivet av Json_81:

Hur får du ihop att det är logik att driva in skulder nu?
Mer logiskt är väl att driva in dem när folk har gott om pengar, dvs under högkonjunktur.

Det finns ingen logik med att driva in skulder, något som både staten, banker och företag har förstått. Nu släpper vi detta ämne och håller oss till trådens ämne, bolån, istället för att prata om de ekonomiska man ska göra till följd av Covid-19. Det finns andra trådar för detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Jag planerar att bygga ut ett hus men behöver då låna mer pengar för detta. Jag undrar ifall byggnadskreditivet måste in i samma bostadslån och att kontantinsatsen räknas på de sammanlagda lånen eller om det räcker med 15% av det nya lånet. Frågar utifall bostadspriserna sjunker betydligt vilket skulle ställa till med en del bekymmer för våra planer, då vi ev. först skulle behöva rekapitalisera existerande lån. Kan ju fördröja våra planer ett antal år.

Edit: FFFS 2016:33 tolkar jag som att om banken tänker följa det allmänna rådet så är det rekapitalisering som gäller, eller vänta ut ev. återhämtning i pris. Frågan är ju dock om när värderingen måste vara gjord m.m. kanske är det enligt bankens egna rutiner. Om värderingen görs idag, byggnation påbörjas i höst och står klar hösten 2021. Behövs en ny värdering då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Vad är ett realistiskt mål att ha som ränta efter man går in på möte med banken nästa vecka?

Bakgrund: Vi har köpt ett hus från 70 talet, skalet är i bra skick med endast småsaker att göra. Invändigt finns där mer att göra dock. Vi fick sålt vår lägenhet till ett lite bättre pris än väntat. Detta har gjort att vi kommer ha ca 300 000 kr över efter att kontantinsatsen är betalad på huset och vinstskatten är betald. Har redan pratat lite lätt med vår kontakt på banken som tycker vi ska fixa huset istället för att sänka lånet. Kommer alltså ligga på 85% belåningsgrad.
Vad ska man sikta in sig på, har 1,5% ränta på mitt lån idag men där har jag endast 50% belåningsgrad ungefär.

En liten uppdatering angående mina lån. Bankkontakten (Sparbanken) hade fått för sig att vi redan innan kommit överens om 1,5% ränta på det nya lånet men det höll inte jag med om utan det var ju mitt befintliga lån som jag har på bostadsrätten som skulle ner till 1,5. Så jag gick därifrån med 3 lån uppdelade i lika stora delar (förberett för att binda delar av lånet). Fick 1,4 procent rätt igenom. Först ville hon binda med en gång. 1 rörligt på 1,4%, i bundet på 3 år 1,5% och ett bundet på 5 år 1,6%. Men nu har jag 1,4% på alla tills vidare.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

En liten uppdatering angående mina lån. Bankkontakten (Sparbanken) hade fått för sig att vi redan innan kommit överens om 1,5% ränta på det nya lånet men det höll inte jag med om utan det var ju mitt befintliga lån som jag har på bostadsrätten som skulle ner till 1,5. Så jag gick därifrån med 3 lån uppdelade i lika stora delar (förberett för att binda delar av lånet). Fick 1,4 procent rätt igenom. Först ville hon binda med en gång. 1 rörligt på 1,4%, i bundet på 3 år 1,5% och ett bundet på 5 år 1,6%. Men nu har jag 1,4% på alla tills vidare.

Det absolut sämsta man kan göra är att dela upp sina lån i olika löptider i tron att man risksprider. Banken kommer utnyttja det å det grövsta o kräma ur varenda extra % dom kan och du kan inte flytta dina lån förrän alla lån ligger på obundet