Permalänk

i7 9700K VS i9 9900KS

Köpte mig en i7 9700K för ett tag sedan och den fungerar bra, har klockat den till 4.9. 5GHz blir den lite väl varm tycker jag.
Har ett Corsair H150 AIO kylsystem.

Men funderar nu starkt på att inhandla en i9 9900KS.

Vad säger ni, tycker ni det är värt köpet?

Kan säga att jag är en sådan där som vill få ut så många FPS som möjligt. Samt jag kan lägga summan på en ny CPU utan att det skadar ekonomin på något sätt.

Jag vill inte höra om AMD i den här tråden tack. Har inget emot AMD men håller mig till Intel och så förblir det för nu.

En annan sak jag undrar är om det är officielt när intels nästa generations CPUer är beräknade att lanseras ?

Tack!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Nej, intels nya står runt hörnet. Att göra en sådan marginell och kostsam uppgradering är lönlöst. Dessutom slår 9700k 9900k i en del spel. Det är en bra cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Same shit different thread count.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

9900KS lär vara ännu varmare än 9700K p.g.a. HT om du har värmeproblem redan nu.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Är din 9700K varm med kylning som du har nu så kommer 9900KS att vara ännu varmare, 9900KS är en överklockad 9900K. Vill du ha fler FPS så skaffa ett bättre grafikkort, med 1080Ti är skillnaden försumbar låg.

10e generationen kommer någon gång nästa år men blir bara en refresh...igen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad är det för temperaturer vi pratar om?

Vcore?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Vad är det för temperaturer vi pratar om?

Vcore?

Har gått ner till 4800MHz från 4.9 då jag upplevde problem med ett visst spel (escape from tarkov) som crashar och frysningar regelbundet och det verkar ha näst intill försvunnit.
Tror dock jag kunnat göra bättre fin inställningar vid 4.9 eller 5.0 som jag provade för att få det stabilt men det var något som gjorde att jag gick ner minns inte exakt vad. Tror det var värmen vid 5.0..

Mina temperaturer vid 4.8GHz är Idle (med twitch/youtube video spelandes samt några flikar öppna är mellan 36-41 celcius beroende på core.

I ovan nämnda spel, det ända jag har installerat för tillfället ligger CPU tempen och hoppar mellan 60-72 celcius.
Vid 4.9 var det ungefär samma men tendens till att ligga åt det varmare hållet oftare. Hade dock snudd på samma vcore då som nu. Ett snäpp mindre nu vilket är enligt HWINFO64: VR VOUT 1.261v

Har funderat på om jag ska byta kylpasta på CPUn då jag använde det som satt på kylaren när jag köpte den, om det skulle göra det lite svalare?

Plus jag har aggregatet/kylflänsarna där vattnet kyls av fläktarna i AIO installationen minns inte vad det heter nu, den sitter i toppen på mitt chassi och jag undrar om det skulle bli något svalare om jag istället installerade den i fronten på chassit?

Kanske är det inga farligt höga temperaturer, jag vet inte men det känns som det kunde vara lägre.

Och tack för alla svar, ni har rätt det känns som en rejält onödigt uppgradering för någon % högre prestanda om äns det i alla lägen. Väntar till nästa generation åtminstone.

En fråga, skulle det vara värt att köpa ett 2080ti från ett 1080ti?
Om vi bortser från den ekonomiska biten, enbart ur ett prestanda perspektiv.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hjälpsam

@Unbalanced: Behåll din i7 9700K och invänta nästa generation som sagt, du vinner ingen spelprestanda genom att byta.

Ingen stor skillnad mellan i9 9900KS och i9 9900K förresten.
https://www.guru3d.com/articles-pages/intel-core-i9-9900ks-pr...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

@Unbalanced: kylpasta som hänger med är väl aldrig bra?

Att du har kylen i toppen kan såklart påverka.. Värmen går ju uppåt. Sätt radiatorn fram ist, och kör push/pull

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Jag hade i9 9900k @5ghz i min dator, nu har jag en i7 9700k också 5ghz. Spelar i 1440p och skillnaden i fps är totalt obefintlig (har ett 2080). Däremot är det stor skillnad på värmeutveckling. I stresstest maxar i7an på 77 grader med 240mm vattenkylning. Nästan 15c svalare än i9an.

Jag har även testat att klocka ner i7an till 4.7 inför fps tester och får exakt samma fps som med 5ghz. I 1440p är det till 99% grafikortet som sätter gränserna.

Har grejerna i ett Micro Atx chassi med kylaren i fronten.

Manual OC / Asus moderkort
V 1.320 @5ghz / LLC5 / Temp i spel: 50 - 55 c
V 1.220 @4.7ghz / LLC4 Temp i spel: 45 - 50 c

Permalänk
Avstängd

Fattar inte skillnaden

Är det verkligen så stor skillnad på fps i spel om man jämför i7 9700k med i9 9900k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvhar:

Är det verkligen så stor skillnad på fps i spel om man jämför i7 9700k med i9 9900k?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte i fps, men i användning av processorn i procent.

tex, Shadow of the tomb raider i 1440p ligger på ca 50% med i7 och 30% med i9. Iaf med mitt rtx 2080.

Permalänk

Jag har den som är än steget mindre, 9600KF och precis som nämndes så är toppmonterad kylare ingen höjdare. Jag har en frontmonterad H115 och två 140mm i taket.

Max temp vid 1440 gaming för mig är 57 grader på både cpu och gpu (2070S) med lite lätt OC.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett så presterar 9700 ibland bättre än 9900k. Har själv en 9900k och är super nöjd. Dock hade jag med väntat på något hetare

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Behåll pengarna eller lägg på en custom loop vattenkylning

Inger över 4ghz funkade med cpu i sign. Sänkte temp på cpu med ca 20 grader jämfört med aio.
(Gammal och ska snart uppgraderas)

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Köpte precis nytt, gick från en 4770K till i9-9900KS

Jag spelar mest och värdesatt det över allt annat samt dom spelen jag kör är mest single core (HoN tex.), skillnaden är ENORM och FPSen ligger mycket mer stabilt och högre (Se specc i min signatur)

EDIT: En bra kylare krävs, jag använder denna https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15 inga problem med temps även i tunga spel (Forza 4 etc.)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag kör 9900KS och det är inga konstigheter, visst den är numera slutsåld och går inte att köpa då det var en special edition. Har du en 9700K och tänkt tanken att uppgradera till en 9900KS är det nog bättre att vänta.

Att 9900KS är ett monster i sig är det dock ingen tvekan om och varma blir de flesta av dagens CPUer men den blir absolut inte överdrivet varm som flera vill påstå.

Kan endast säga att den är riktigt snabb och robust och har du en äldre CPU idag och vill uppgradera, då kan du rikta in dig på 9900KS om du lyckas hitta en begagnad annars gå för 9900K.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Köpte precis nytt, gick från en 4770K till i9-9900KS

Jag spelar mest och värdesatt det över allt annat samt dom spelen jag kör är mest single core (HoN tex.), skillnaden är ENORM och FPSen ligger mycket mer stabilt och högre (Se specc i min signatur)

EDIT: En bra kylare krävs, jag använder denna https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15 inga problem med temps även i tunga spel (Forza 4 etc.)

Jag går i tankarna på att byta mitt 4790k till 9900k, vad är skillnaden på k och ks?
Osäker om jag ska vänta på nya generationen eller köra på 9900, inte det bästa tålamodet ska tilläggas..

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Markus871:

Jag går i tankarna på att byta mitt 4790k till 9900k, vad är skillnaden på k och ks?
Osäker om jag ska vänta på nya generationen eller köra på 9900, inte det bästa tålamodet ska tilläggas..

5Ghz klock över alla kärnor på KS annars ingen skillnad vad jag vet, sen om det är värt det ja jag hade extra att lägga så var värt det för mig det är i princip en extra bra variant av prollen som är överklockad

KS kanske är svårare att få tag på nu, såg den hade utgått hos webbhallen där jag köpte den

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör min 9700k i 5.4GHz all core med en Noctua D15S och får runt 76 grader i stress på varmast kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Har gått ner till 4800MHz från 4.9 då jag upplevde problem med ett visst spel (escape from tarkov) som crashar och frysningar regelbundet och det verkar ha näst intill försvunnit.
Tror dock jag kunnat göra bättre fin inställningar vid 4.9 eller 5.0 som jag provade för att få det stabilt men det var något som gjorde att jag gick ner minns inte exakt vad. Tror det var värmen vid 5.0..

Mina temperaturer vid 4.8GHz är Idle (med twitch/youtube video spelandes samt några flikar öppna är mellan 36-41 celcius beroende på core.

I ovan nämnda spel, det ända jag har installerat för tillfället ligger CPU tempen och hoppar mellan 60-72 celcius.
Vid 4.9 var det ungefär samma men tendens till att ligga åt det varmare hållet oftare. Hade dock snudd på samma vcore då som nu. Ett snäpp mindre nu vilket är enligt HWINFO64: VR VOUT 1.261v

Har funderat på om jag ska byta kylpasta på CPUn då jag använde det som satt på kylaren när jag köpte den, om det skulle göra det lite svalare?

Plus jag har aggregatet/kylflänsarna där vattnet kyls av fläktarna i AIO installationen minns inte vad det heter nu, den sitter i toppen på mitt chassi och jag undrar om det skulle bli något svalare om jag istället installerade den i fronten på chassit?

Kanske är det inga farligt höga temperaturer, jag vet inte men det känns som det kunde vara lägre.

Och tack för alla svar, ni har rätt det känns som en rejält onödigt uppgradering för någon % högre prestanda om äns det i alla lägen. Väntar till nästa generation åtminstone.

En fråga, skulle det vara värt att köpa ett 2080ti från ett 1080ti?
Om vi bortser från den ekonomiska biten, enbart ur ett prestanda perspektiv.

Om du vill få ut så mycket FPS som möjligt är det ju helt klart grafikkortet man bör titta på att byta ut och inte processorn. 2080Ti är ju förstås mycket bättre än ett 1080Ti, men frågan är om du tycker det är värt alla dem pengarna. RTX 2080 Super finns ju också och är snäppet vassare än ditt 1080Ti. Om du säljer ditt 1080Ti blir det inte så stor kostnad för uppgraderingen. Ser flera 1080Ti som säljs för kring 4500-5000kr.

Angående temperaturerna kan du ju alltid testa att delidda din processor.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.