Hur undervolta min GP73 leopard 8re msi (I7 8750H)?

Permalänk
Avstängd

Hur undervolta min GP73 leopard 8re msi (I7 8750H)?

kan någon snälla förklara hur jag skall göra för att undervolta min i78750h

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbenj:

kan någon snälla förklara hur jag skall göra för att undervolta min i78750h

Vet du något om din dator i övrigt?

Är den byggd av dig eller en vän eller är den inköpt som färdigbyggd, t.ex hos Elgiganten?

Det är stor skillnad i bios/uefi och många köpdatorer har nedlåsta bios/uefi där du bara kan ändra det absolut nödvändigaste.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Om man ser till vad @sebbenj: anger som CPU, så skulle i alla fall jag gissa på att det är en bärbar dator.

Men då är frågan istället, varför?
Är det på grund av hög temperatur, så är det ju mer värt att se till om man kan göra rent fläkt och kylflänsar istället.

Kolla om du ens kan komma i in BIOS, kan ju stå i din manual om hur man skall göra. Annars behövs mer information om vilken dator det rör sig om för att ens kunna hjälpa dig i detta fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@Lifooz: Om man ser till vad @sebbenj: anger som CPU, så skulle i alla fall jag gissa på att det är en bärbar dator.

Men då är frågan istället, varför?
Är det på grund av hög temperatur, så är det ju mer värt att se till om man kan göra rent fläkt och kylflänsar istället.

Kolla om du ens kan komma i in BIOS, kan ju stå i din manual om hur man skall göra. Annars behövs mer information om vilken dator det rör sig om för att ens kunna hjälpa dig i detta fall.

gp73 leopard 8re msi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@Lifooz: Om man ser till vad @sebbenj: anger som CPU, så skulle i alla fall jag gissa på att det är en bärbar dator.

Men då är frågan istället, varför?
Är det på grund av hög temperatur, så är det ju mer värt att se till om man kan göra rent fläkt och kylflänsar istället.

Kolla om du ens kan komma i in BIOS, kan ju stå i din manual om hur man skall göra. Annars behövs mer information om vilken dator det rör sig om för att ens kunna hjälpa dig i detta fall.

msi gp73 leopard

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Lifooz: Om man ser till vad @sebbenj: anger som CPU, så skulle i alla fall jag gissa på att det är en bärbar dator.

Men då är frågan istället, varför?
Är det på grund av hög temperatur, så är det ju mer värt att se till om man kan göra rent fläkt och kylflänsar istället.

Kolla om du ens kan komma i in BIOS, kan ju stå i din manual om hur man skall göra. Annars behövs mer information om vilken dator det rör sig om för att ens kunna hjälpa dig i detta fall.

Där hade du ögonen med dig till skillnad från mig.

Jo, då är frågan verkligen om det finns några sådana inställningar såvida det inte är en påkostad spel-laptop.

Sedan som du säger så är det nog värt en titt på kylfläns och fläkt.

Likaså lite ny kylpasta kan sitta fint om den som sitter nu är gammal.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Lägg in throttlestop.
Tryck på knappen det står ”FIVR” på.
Där finns CPU Core och CPU Cache, sänk båda (använd samma värde).
Min 9750H klarar -0,157mV, tror inte 8750H klarar lika lågt, börja med att testa -0,100mV och sänk stegvis om det är stabilt.
Tryck på turn on och testa stabilitet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Lägg in throttlestop.
Tryck på knappen det står ”FIVR” på.
Där finns CPU Core och CPU Cache, sänk båda (använd samma värde).
Min 9750H klarar -0,157mV, tror inte 8750H klarar lika lågt, börja med att testa -0,100mV och sänk stegvis om det är stabilt.
Tryck på turn on och testa stabilitet.

hur får man den å spara configen m.m?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Lifooz:

Där hade du ögonen med dig till skillnad från mig.

Jo, då är frågan verkligen om det finns några sådana inställningar såvida det inte är en påkostad spel-laptop.

Sedan som du säger så är det nog värt en titt på kylfläns och fläkt.

Likaså lite ny kylpasta kan sitta fint om den som sitter nu är gammal.

/Lifooz

Har du hört talas om vår frälsare och herre, intel XTU? Undervoltat min surface pro 4 till 0,9V och sänkte strömförbrukningen med några watt^^

Skrivet av Json_81:

Lägg in throttlestop.
Tryck på knappen det står ”FIVR” på.
Där finns CPU Core och CPU Cache, sänk båda (använd samma värde).
Min 9750H klarar -0,157mV, tror inte 8750H klarar lika lågt, börja med att testa -0,100mV och sänk stegvis om det är stabilt.
Tryck på turn on och testa stabilitet.

Hur mycket man kan sänka VCORE beror på exemplar, sen säger inte ΔVCORE vad din VCORE slutade eller började med. Samt V, inte mV 0,157 mV = 0,000157V.

@sebbenj: https://www.notebookcheck.net/Intel-Extreme-Tuning-Utility-XT... Här har du en guide. Sänk VCORE försiktigt, Windows har en tendens att bli skräm till den hårdkrasch om man bara hoppar snabbt till en lägre VCORE från min erfarenhet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Har du hört talas om vår frälsare och herre, intel XTU? Undervoltat min surface pro 4 till 0,9V och sänkte strömförbrukningen med några watt^^

Hur mycket man kan sänka VCORE beror på exemplar, sen säger inte ΔVCORE vad din VCORE slutade eller började med. Samt V, inte mV 0,157 mV = 0,000157V.

@sebbenj: https://www.notebookcheck.net/Intel-Extreme-Tuning-Utility-XT... Här har du en guide. Sänk VCORE försiktigt, Windows har en tendens att bli skräm till den hårdkrasch om man bara hoppar snabbt till en lägre VCORE från min erfarenhet.

Fattar ingenting av det där =P

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av sebbenj:

Fattar ingenting av det där =P

Denna bör nog hjälpa dig.
https://www.youtube.com/watch?v=R7OdTmylZNQ
Rättning: Han visar VID spänningen, det är inte spänningen som faktiskt mats till processorn. VID är spänningen som processorn frågar efter och den faktiska spänningen som processorn får är VCORE. Bara så att du vet om det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har du hört talas om vår frälsare och herre, intel XTU? Undervoltat min surface pro 4 till 0,9V och sänkte strömförbrukningen med några watt^^

Hur mycket man kan sänka VCORE beror på exemplar, sen säger inte ΔVCORE vad din VCORE slutade eller började med. Samt V, inte mV 0,157 mV = 0,000157V.

@sebbenj: https://www.notebookcheck.net/Intel-Extreme-Tuning-Utility-XT... Här har du en guide. Sänk VCORE försiktigt, Windows har en tendens att bli skräm till den hårdkrasch om man bara hoppar snabbt till en lägre VCORE från min erfarenhet.

Du har rätt, blev fel med enheterna där.
Deltavärdet är dock det intressanta, inte vad vcore slutar eller börjar med. Vad 8750H och 9750H klarar finns gott om resultat på nätet.
Intel XTU är betydligt stökigare än throttlestop.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbenj:

hur får man den å spara configen m.m?

Tryck på ”Save”

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Json_81:

Deltavärdet är dock det intressanta, inte vad vcore slutar eller börjar med. Vad 8750H och 9750H klarar finns gott om resultat på nätet.

Före och efter säger om man har bra exemplar. Börjar man vid 1,3V och sänker till 1,1V på ena och på andra 1,2V till 1,1V (samma frekvens) så säger det bara att ena fick högre spänning än vad den behövde men bägge är lika bra exemplar.

Jag kan flasha in ett BIOS på mitt moderkort så VCORE för min 8600K (4,1 GHz alla kärnor) ligger på 1,25V volt, sänka till 1,03V eller stanna kvar på det som jag har nu, sänka från 1,35V till 1,03V. dV SER bättre ut men i slutändan så ligger min VCORE på 1,03V oavsett om dV = 0,32V eller 0,22V.

Bara för att en 9750H/8750H undervoltar till en viss nivå betyder inte att alla gör det, det kallas kisellotteri.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

[quote postid="18349949" userid="142940" name="Json_81"]
Tryck på ”Save”

vet du hur man ställer in i xtu?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av sebbenj:

[quote postid="18349949" userid="142940" name="Json_81"]
Tryck på ”Save”

vet du hur man ställer in i xtu?

i XTU så sänker du helt enkelt din "Core voltage offset", kom ihåg bara att spara en profil och stresstesta

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Före och efter säger om man har bra exemplar. Börjar man vid 1,3V och sänker till 1,1V på ena och på andra 1,2V till 1,1V (samma frekvens) så säger det bara att ena fick högre spänning än vad den behövde men bägge är lika bra exemplar.

Jag kan flasha in ett BIOS på mitt moderkort så VCORE för min 8600K (4,1 GHz alla kärnor) ligger på 1,25V volt, sänka till 1,03V eller stanna kvar på det som jag har nu, sänka från 1,35V till 1,03V. dV SER bättre ut men i slutändan så ligger min VCORE på 1,03V oavsett om dV = 0,32V eller 0,22V.

Bara för att en 9750H/8750H undervoltar till en viss nivå betyder inte att alla gör det, det kallas kisellotteri.

Det är ganska ointressant om man har ett bra exemplar eller inte i en laptop.
Kan inte tänka mig att någon skulle få för sig att försöka byta hela datorn för att komma åt en cpu som klarar sänka spänningen aningen mer.

Givetvis finns det variationer på vad de klarar, men det går fortfarande att se vad de flesta klarar.
Precis som med alla andra CPU’er genom tiderna.

Jättebra att du kan flasha bios på din stationära dator, det har dock väldigt lite med ämnet att göra.

Skrivet av sebbenj:

[quote postid="18349949" userid="142940" name="Json_81"]
Tryck på ”Save”

vet du hur man ställer in i xtu?

Nej, jag gav upp XTU efter några försök och kör med throttlestop som är mycket smidigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har kört XTU, inte för att det är bäst men väldigt enkelt. Jag har sänkt Vcore på alla mina bärbara datorer med stor framgång, kan starkt rekommendera.

Ex. I7 6700HQ (ej överklockningsbar, denna processor är väldigt tacksam att sänka Vcore på), sänkt Voltage core med -0,190V (stabilt) kan köra 3,1GHz på alla 4 kärnorna, under 80 grader vid stresstest, ingen throttling. Stock så kom jag upp till 2,6GHz på alla 4 kärnorna med throttling.

Så ja, det fungerar mycket bra.

Bra att veta är att så fort det görs någon ändring i BIOS eller hårdvaran så blir det stockinställningar igen (i alla fall för mig).

Permalänk
Hedersmedlem

@sebbenj *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag har kört XTU, inte för att det är bäst men väldigt enkelt. Jag har sänkt Vcore på alla mina bärbara datorer med stor framgång, kan starkt rekommendera.

Ex. I7 6700HQ (ej överklockningsbar, denna processor är väldigt tacksam att sänka Vcore på), sänkt Voltage core med -0,190V (stabilt) kan köra 3,1GHz på alla 4 kärnorna, under 80 grader vid stresstest, ingen throttling. Stock så kom jag upp till 2,6GHz på alla 4 kärnorna med throttling.

Så ja, det fungerar mycket bra.

Bra att veta är att så fort det görs någon ändring i BIOS eller hårdvaran så blir det stockinställningar igen (i alla fall för mig).

Kan nu meddela att jag har gått över till Throttlestop på min bärbara pga. att XTU inte ville spara inställningar. Kan bara hålla med andra användera att TS är mycket bra och inte så svår att använda om man håller sig till basic. Finns bra guider samt hur man får TS att starta vid uppstart.

OBS! Om ni har använt XTU, se till att ta bort XTU först och starta om innan ni installerar TS. Kan annars bli så att TS tar XTU moddade värdena och då blir det BSOD, vilket jag fick erfara;)