Olika internethastighet från olika datorer/enheter

Permalänk

Olika internethastighet från olika datorer/enheter

Har ett problem som jag inte blir klok på. Mäter min hastighet mot bredbandskollen.se.
Har 500/500 fiberabbonemang hos Telenor.

Resultat, i Mbit/s:

iPhone XR, 5 Ghz Wifi = 150/150
Imac (2019), 5 Ghz Wifi, 450/8 (!)
Mac Mini 2008, Trådat, 400/400
Windows PC, Trådat, 450/8

Trådade datorer sitter på CAT6 kablage in i samma switch, som sedan går till routern.
Mäter jag trådlöst från samma fysiska ställe så får två enheter på samma band helt olika uppladdningshastigheter.

Har rensat webbcache, senaste FW i routern, bytt switchportar, ändrat kanal på wifi. Nu kommer jag inte på mer att testa. Hjälp.

Permalänk
Medlem

det är nog värt att nämna vilken router det gäller för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar som du konstaterat att dina klienter går olika fort pga att olika mjukvaror används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hårdvaran i klienterna spelar också en stor roll, åtminstone när det gäller via Wifi. Många tror att allt hänger på routern/apn men det är egentligen bara halva sanningen, vilket också syns tydligt i glappet mellan Macen och Iphonen.

Det konstigaste med hastighetstestet är ändå din PC som endast lyckas leverera 8mbit uppströms.
Har du satt så att alla enheter testar mot samma punkt?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Verkar som du konstaterat att dina klienter går olika fort pga att olika mjukvaror används.

Vet inte riktigt vad du menar, eller hur det skulle vara relevant? Borde inte spela någon roll vilket OS, protokoll eller applikation som används, resultaten borde vara snarlika ändå.

Permalänk
Skrivet av Alternative:

Hårdvaran i klienterna spelar också en stor roll, åtminstone när det gäller via Wifi. Många tror att allt hänger på routern/apn men det är egentligen bara halva sanningen, vilket också syns tydligt i glappet mellan Macen och Iphonen.

Det konstigaste med hastighetstestet är ändå din PC som endast lyckas leverera 8mbit uppströms.
Har du satt så att alla enheter testar mot samma punkt?

Om du med punkt menar routern och bredbandskollens Stockholmsserver så är svaret ja.

Permalänk
Medlem

Kanske detta är till nån hjälp

http://www.bredbandskollen.se/blog/2019/09/13/webblasartillag...

Annars ladda ner appen på macarna, den presterar ofta bättre än i en webbläsare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muster021:

Vet inte riktigt vad du menar, eller hur det skulle vara relevant? Borde inte spela någon roll vilket OS, protokoll eller applikation som används, resultaten borde vara snarlika ändå.

Men så funkar det inte i praktiken, både hård och mjukvara i klienten påverkar, webbläsare grafikdrivrutiner och säkerhetsprogram är mjukvaror som påverkar när man mäter bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muster021:

Har ett problem som jag inte blir klok på. Mäter min hastighet mot bredbandskollen.se.
Har 500/500 fiberabbonemang hos Telenor.

Resultat, i Mbit/s:

iPhone XR, 5 Ghz Wifi = 150/150
Imac (2019), 5 Ghz Wifi, 450/8 (!)
Mac Mini 2008, Trådat, 400/400
Windows PC, Trådat, 450/8

Trådade datorer sitter på CAT6 kablage in i samma switch, som sedan går till routern.
Mäter jag trådlöst från samma fysiska ställe så får två enheter på samma band helt olika uppladdningshastigheter.

Har rensat webbcache, senaste FW i routern, bytt switchportar, ändrat kanal på wifi. Nu kommer jag inte på mer att testa. Hjälp.

att olika enheter får olika hastighet på trådlös anslutning är helt normalt,
1: beror på vilket trådlöst kort som sitter i enheten
2: vilket band och vilken hastighet den får (styr mycket av antennen i enheten)
3: har du routern på max utsändningsstyrka så kommer det se ut som du har en väldigt bra signal på enheten, men bandbredden blir väldigt låg i många fall, detta gäller särskilt om man har mer än 1 ap/router i huset.
4:en vanlig sak du kan testa är tex att stänga av det trådlösa kortet i enheten och sedan starta det igen innan du kör en mätning, anledningen till det är att den kan hålla fast vi en låg hastighet även när den borde få en högre när du rör dig närmare enheten.
5: är du säker på att alla enheter kör på samma mhz? dvs 20,40,80,120? bandbredden mellan 20mhz och 40mhz eller 40mhz och 80mhz är stor

att din dator får en dålig hastighet med kabel brukar vara att man har en inställning på kortet eller en mjukvara i datorn som ska "optimera" för tex spel, asus moderkort har det tex.

Sedan spelar det mycket stor roll hur du mäter, tex om du använder webbläsaren i telefonen när du gör mätningen kommer du troligen få ett dåligt resultat om du jämför med att använda deras app. tptest /bredbandskollen brukar inte vara jättestabilt att mäta mot i hastigheter över 100 enligt min erfarenhet, testa https://www.speedtest.net/ i stället, dom finns som app med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men har du testat flera gånger med varje maskin?

Permalänk

Håller med @aragon.

Testa speedtest mot Tele2 Kista, givetvis ska alla tredjepartstillägg vara inaktiverade i webbläsaren.