Permalänk
Medlem

Pc för simracing/racing

Först och främst har noll koll på pc nu för tiden. Har inte "skruvat" i en pc på nästan 20 år eller för den delen ägt en, utan har klarat mig med en laptop för mitt behov.

Men nu tillbaka till min fråga. Jag och min 12 åriga son spelar en hel del bilspel på PS4 men vi börjar känna oss begränsade. Så planen nu är att eftersom sätta ihop en komplett rig med en pc och köra mer simracing.

Rig och ratt/pedaler mm vet jag vad jag vill ha.

Så mina krav på pc:n.
Klara av iracing, asetto corsa mm.
3st skärmar (inget vr varken nu eller någonsin i framtiden)
Den får gärna kosta närmare 10k än 20k.
Priset gäller bara PC.
Ett stort plus om den även klarar av andra spel.

Bygga ihop själv eller köpa en färdig?

Så vad behöver jag?

Glömde ett krav
Permalänk
Medlem

Ska tre skärmar ingå i totalsumman? Storlek/upplösning på dem?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Henriksh:

3st skärmar (inget vr varken nu eller någonsin i framtiden)
Den får gärna kosta närmare 10k än 20k.

10K med tre skärmar händer inte.

Datorer+Skärm

Bra rea:

Skärmar
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Skulle hellre satsa på en bättre och större ( 27-32" ) för racing, ger mer än 3x små och sämre skärmar, med den budgeten får du inga bra skärmar.

Själv kör jag med en vanlig 27" men 144Hz, skulle aldrig gå ner i varken Hz eller storlek, har man stol+ratt så brukar skärmarna hamna lite längre ifrån än när man sitter vid skrivbordet och man har mindre möjligheter att justera det.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av GuuFi:

Skulle aldrig gå ner i varken Hz

Kört lite bilspel på min UW skärm med 75Hz, funkar utmärkt!
Har en kompis som har 3 24" 1080p 60Hz skärmar. De ger bra inlevelse i Forza!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Vilket är viktigast? 3 skärmar eller ingen VR? Eller närmare 10k än 20k? VR är lite som projektor, efter en viss storlek är den ett prisvettigare alternativ.

3 vettiga skärmar (även budgetorienterade) med ett grafikkort snabbt nog att kunna leverera alla dom pixlarna går inte om man har så tight budget. VR headset med en budgetorienterad bang for buck ratt (kan inte rattar, rätta mig någon) och tillhörande GPU borde inte bara jämförelsevis dra ner priset, utan även väsentligt förhöja upplevelsen.

Och nu är jag inte insatt på nuvarande GPU-generation, räcker en 1650 SUPER till att mata 3 skärmar i ovan nämnda spel?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Raphaei:

En budgetorienterad bang for buck ratt (kan inte rattar, rätta mig någon)

G29 eller G25/G27 begagnad är mest prisvärda alternativen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13464692

Skrivet av Raphaei:

Och nu är jag inte insatt på nuvarande GPU-generation, räcker en 1650 SUPER till att mata 3 skärmar i ovan nämnda spel?

Har en kompis som kör 3st 1080p skärmar, hans GTX 970 (≈GTX 1650 Super) hade svårt att hänga med innan han uppgraderade. Därför jag tog bort GTX 1650 Super med 3st 24" kombon. 2560x1080 klarar GTX 1650 Super bra dock!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har korrigerat första inlägget.

Det är bara PC:n jag behöver hjälp att konfigurera. Så budgeten är för bara pc.

Ratt/pedaler mm och rig vet jag vad jag vill ha.

Skärmar har jag inte bestämt mig för vad det blir än. (Har en tv som funkar tills vidare) Men mest troligt kommer jag börja med 1 skärm och köpa till 2st sen. Men stöd för 3 skärmar måste finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ska tre skärmar ingå i totalsumman? Storlek/upplösning på dem?

Nej bara pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle hellre satsa på en bättre och större ( 27-32" ) för racing, ger mer än 3x små och sämre skärmar, med den budgeten får du inga bra skärmar.

Själv kör jag med en vanlig 27" men 144Hz, skulle aldrig gå ner i varken Hz eller storlek, har man stol+ratt så brukar skärmarna hamna lite längre ifrån än när man sitter vid skrivbordet och man har mindre möjligheter att justera det.

Skärmar kommer bli 3st 27"-35" men kommer att börja med 1st och komplettera sen för att sprida ut kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Vilket är viktigast? 3 skärmar eller ingen VR? Eller närmare 10k än 20k? VR är lite som projektor, efter en viss storlek är den ett prisvettigare alternativ.

3 vettiga skärmar (även budgetorienterade) med ett grafikkort snabbt nog att kunna leverera alla dom pixlarna går inte om man har så tight budget. VR headset med en budgetorienterad bang for buck ratt (kan inte rattar, rätta mig någon) och tillhörande GPU borde inte bara jämförelsevis dra ner priset, utan även väsentligt förhöja upplevelsen.

Och nu är jag inte insatt på nuvarande GPU-generation, räcker en 1650 SUPER till att mata 3 skärmar i ovan nämnda spel?

Ratt pedaler kommer att få störst budget i hela bygget men är som sagt inte inräknat i denna budget.

VR är helt enkelt bara inte intressant. För mig så får jag mer känslan av en riktig bil med 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henriksh:

Skärmar kommer bli 3st 27"-35"

Vad är det för upplösning på dessa? 1440p?

Och av ren nyfikenhet, distans mellan användaren och skärmarna? Tänker på grynigheten främst. Är det långt till skärmarna kan du komma undan med lägre upplösning på större skärmar, vilket innebär att billigare GPU kan övervägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henriksh:

VR är helt enkelt bara inte intressant. För mig så får jag mer känslan av en riktig bil med 3 skärmar.

Jag vill inte vara en bittergubbe, men...

Av alla anledningar till att inte köra vr så är det här nog första gången jag någonsin hör någon påstå att vr är sämre för känslan. Låter nästan som att du aldrig testat vr eller att du testat någon undermålig variant.

Köp skärmar om du vill men se till att du verkligen tänkt igenom det ordentligt. Trippla skärmar har sina fördelar men för de flesta är de mycket små jämfört med vr. Med vr har du enklare att köra snabbt (avståndsbedömning m.m. tack vare 3d), du kan minska utrymmet din rig tar med hälften, du spar en massa pengar. En annan fördel är att du kan använda headsetet till andra spel, man kan förstås argumentera att trippelskärmar även de kan användas till andra spel men det blir lite svårt om de sitter på en dedikerad racingrig.

Köper du hyfsade skärmar så krävs det även en hel del att driva dem, utan att dubbelkolla så gissar jag att vr är märkbart mer lättdrivet.

Alla tycker förstås olika men det finns en anledning till att de flesta som provar vr i racingsammanhang har svårt att gå tillbaka till plattskärmar efteråt, i alla fall om man ska tro diverse forumtrådar. Min egna erfarenhet säger likadant, numera kör jag aldrig racingspel med en vanlig skärm, det är helt enkelt inte lika roligt samt att jag är betydligt långsammare.

Köp skärmar om du vill men jag råder dig starkt att du sedan köper ett begagnat vr-set och testa, om du inte gillar det så är det bara sälja igen.

Som sagt, alla kan inte älska vr och då är trippla skärmar att föredra men att påstå att vr minskar känslan av att köra riktig bil är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Vad är det för upplösning på dessa? 1440p?

Och av ren nyfikenhet, distans mellan användaren och skärmarna? Tänker på grynigheten främst. Är det långt till skärmarna kan du komma undan med lägre upplösning på större skärmar, vilket innebär att billigare GPU kan övervägas.

Är inte bestämt vad det blir för skärmar än men 1080p eller 1440p. Målet är ju att det ska bli 1:1 känsla så främre skärmen precis bakom ratten så ~70cm kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag vill inte vara en bittergubbe, men...

Av alla anledningar till att inte köra vr så är det här nog första gången jag någonsin hör någon påstå att vr är sämre för känslan. Låter nästan som att du aldrig testat vr eller att du testat någon undermålig variant.

Köp skärmar om du vill men se till att du verkligen tänkt igenom det ordentligt. Trippla skärmar har sina fördelar men för de flesta är de mycket små jämfört med vr. Med vr har du enklare att köra snabbt (avståndsbedömning m.m. tack vare 3d), du kan minska utrymmet din rig tar med hälften, du spar en massa pengar. En annan fördel är att du kan använda headsetet till andra spel, man kan förstås argumentera att trippelskärmar även de kan användas till andra spel men det blir lite svårt om de sitter på en dedikerad racingrig.

Köper du hyfsade skärmar så krävs det även en hel del att driva dem, utan att dubbelkolla så gissar jag att vr är märkbart mer lättdrivet.

Alla tycker förstås olika men det finns en anledning till att de flesta som provar vr i racingsammanhang har svårt att gå tillbaka till plattskärmar efteråt, i alla fall om man ska tro diverse forumtrådar. Min egna erfarenhet säger likadant, numera kör jag aldrig racingspel med en vanlig skärm, det är helt enkelt inte lika roligt samt att jag är betydligt långsammare.

Köp skärmar om du vill men jag råder dig starkt att du sedan köper ett begagnat vr-set och testa, om du inte gillar det så är det bara sälja igen.

Som sagt, alla kan inte älska vr och då är trippla skärmar att föredra men att påstå att vr minskar känslan av att köra riktig bil är fel.

Förstår din input och åsikt. Har testat några gånger och visst kan det vara en "häftig" upplevelse med bra inlevelse.
Men det är ingenting för mig och för att avsluta diskussionen om vr så kommer mina personliga minus här.
*Har ibland blivit åksjuk.
*Man måste vrida på huvudet mer för att se runt omkring, vissa saker ser man bättre pga det för att man kan luta sig ut och kolla över saker.
*Men känslan av att köra riktig bil får inte jag, för om jag kör aktivt med en riktig bil så håller man inte på att vrida på huvudet utan kollar dit man ska och använder periferiseendet för att se tex bilar som är på väg att köra om dig.
*Gillar inte grafiken/bildkvaliten.
*Tunga att ha på sig i längden.
*Går ej att se sakerna runt omkring dig (i den verkliga riggen)
Bara för att nämna några saker.

Utrymme är inget problem.

OM det ska spelas något annat på samma pc så blir det vid ett skrivbord på sidan om med en egen skärm. Men det har väldigt låg prio nu.

Sen om man ser vad många seriösa sim racers kör så tycker jag det är fler som kör med 3 skärmar.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Henriksh:

Är inte bestämt vad det blir för skärmar än men 1080p eller 1440p.

Detta behöver bestämmas innan man väljer grafikkort.
Är det tre 1440p så kommer datorn kosta en del...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Detta behöver bestämmas innan man väljer grafikkort.
Är det tre 1440p så kommer datorn kosta en del...

Då nöjer jag mig nog med 1080p i dagsläget.
Köper ju gärna en färdigbyggd pc om det finns något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henriksh:

Är inte bestämt vad det blir för skärmar än men 1080p eller 1440p. Målet är ju att det ska bli 1:1 känsla så främre skärmen precis bakom ratten så ~70cm kanske?

För seriös racing hade jag, om ekonomin tillät, inte nöjt mig med mindre än 1440p och över 100hz. Problemet är som sagt det ekonomiska, bra skärmar med de specifikationerna kostar en del om man ska ha tre stycken och prestandan som krävs för att driva dom kostar mer än vad din budget tillåter just nu.

Jag hade om det var nödvändigt tummat på antalet fps som skärmen kan spotta ut ifall jag var tvungen. Hellre 60 fps på en 1440-skärm än t.ex. 144fps på en 1080. Men även det kommer nog kosta en del alternativt att man sänker grafiken väldigt mycket. Men samtidigt så kör man ju inte iRacing för grafikens skull...

Skrivet av Henriksh:

Förstår din input och åsikt. Har testat några gånger och visst kan det vara en "häftig" upplevelse med bra inlevelse.
Men det är ingenting för mig och för att avsluta diskussionen om vr så kommer mina personliga minus här.
*Har ibland blivit åksjuk.
*Man måste vrida på huvudet mer för att se runt omkring, vissa saker ser man bättre pga det för att man kan luta sig ut och kolla över saker.
*Men känslan av att köra riktig bil får inte jag, för om jag kör aktivt med en riktig bil så håller man inte på att vrida på huvudet utan kollar dit man ska och använder periferiseendet för att se tex bilar som är på väg att köra om dig.
*Gillar inte grafiken/bildkvaliten.
*Tunga att ha på sig i längden.
*Går ej att se sakerna runt omkring dig (i den verkliga riggen)
Bara för att nämna några saker.

Utrymme är inget problem.

OM det ska spelas något annat på samma pc så blir det vid ett skrivbord på sidan om med en egen skärm. Men det har väldigt låg prio nu.

Sen om man ser vad många seriösa sim racers kör så tycker jag det är fler som kör med 3 skärmar.

Då förstår jag. Jag prioriterar som sagt lite annorlunda men det är ju jag det.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Henriksh:

Köper ju gärna en färdigbyggd pc om det finns något vettigt.

Färdigbyggd brukar kosta lika mycket men ha sämre kvalité och begränsningar så att man inte kan uppgradera dem

ASRock B450M Pro4-F är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

Kolla också på dessa med lite fler funktioner:

ASRock B450M Pro4-F
5700 XT Datorer
5700 XT Performance
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För seriös racing hade jag, om ekonomin tillät, inte nöjt mig med mindre än 1440p och över 100hz. Problemet är som sagt det ekonomiska, bra skärmar med de specifikationerna kostar en del om man ska ha tre stycken och prestandan som krävs för att driva dom kostar mer än vad din budget tillåter just nu.

Jag hade om det var nödvändigt tummat på antalet fps som skärmen kan spotta ut ifall jag var tvungen.

Hmm, lite motsägelsefullt att du har så extrema krav på upplösning om du ska spela med skärm, men samtidigt inte har några problem med den relativt låga upplösningen i VR?

För trippelskärms-spelande med relativt tajt budget är det nog vettigt att hålla sig till 1080p om skärmen är på lagom avstånd. Lär bli väldigt dyrt grafikkort annars!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Roger W:

Lär bli väldigt dyrt grafikkort annars!

Eller dyra...
1440p är dubbla upplösningen mot 1080p. 5700 XT är ganska så lagom till 3x 1080p, finns inte så mycket mer kraftfulla....

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Eller dyra...

Hehe jo ett eller fler
Men SLI-stöd verkar ju bli skakigare för varje dag som går, så kanske inte rätt väg att gå...

---

Förresten Eric, är det inte Thicc II kylarna som fått mycket kritik pga dålig prestanda? Behövde något kit för att få till kylningen ordentligt eller vad det nu var. Eller har de bytt revision nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Roger W:

Förresten Eric, är det inte Thicc II kylarna som fått mycket kritik pga dålig prestanda? Behövde något kit för att få till kylningen ordentligt eller vad det nu var. Eller har de bytt revision nu?

De var helt kassa, men de skall vara fixade nu.
De som köpte tidiga får gratis Thicc III kylare gratis, som är riktigt bra!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, lite motsägelsefullt att du har så extrema krav på upplösning om du ska spela med skärm, men samtidigt inte har några problem med den relativt låga upplösningen i VR?

För trippelskärms-spelande med relativt tajt budget är det nog vettigt att hålla sig till 1080p om skärmen är på lagom avstånd. Lär bli väldigt dyrt grafikkort annars!

Ja jo, men.

VR har som jag nämnde flera orsaker och den låga upplösningen är den största om man frågar mig. Men mitt huvudsakliga argument i inlägget var väl mest att inlevelsen trots det är oslagbar om man kör vr.

En av få anledningar (enligt mig) att välja skärm framför vr är för just upplösningens skull och då är det, återigen enligt mig, lite dumsnålt att välja 1080 om man har pengarna. Det är lite som när bänkalkisen hittade en tusenlapp och skulle bjuda polarna på riktig finöl för att sedan kliva ut från bolaget med Carlsberg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Eller dyra...
1440p är dubbla upplösningen mot 1080p. 5700 XT är ganska så lagom till 3x 1080p, finns inte så mycket mer kraftfulla....

Kan man köra med dubbla grafikkort?
Tex om jag börjar med 1st 1440p skärm och 1st grafikkort nu för att sprida ut kostnaderna och sen kompletterar med 2st till 1440p skärmar och ett till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henriksh:

Kan man köra med dubbla grafikkort?
Tex om jag börjar med 1st 1440p skärm och 1st grafikkort nu för att sprida ut kostnaderna och sen kompletterar med 2st till 1440p skärmar och ett till grafikkort.

Ja det kan man men det är inte så enkelt som att två grafikkort leder till dubbel prestanda. Olika spel skalar olika bra med dubbla kort, jag vill minnas att iRacing hanterar två kort ganska dåligt så om det är spelet ni vill köra råder jag dig att googla lite om iracing och sli (sli är nvideas namn för att köra flera grafikkort, amd har säkert något eget namn).

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Henriksh:

Kan man köra med dubbla grafikkort?
Tex om jag börjar med 1st 1440p skärm och 1st grafikkort nu för att sprida ut kostnaderna och sen kompletterar med 2st till 1440p skärmar och ett till grafikkort.

Det kan man. Funkar olika bra i olika spel. Oftast inte så bra.
Generellt vill man skaffa ett så kraftfullt grafikkort som man kan.

Skrivet av Trunk:

sli (sli är nvideas namn för att köra flera grafikkort, amd har säkert något eget namn).

Geforce har NV Link
Radeon har Crossfire

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det kan man. Funkar olika bra i olika spel. Oftast inte så bra.
Generellt vill man skaffa ett så kraftfullt grafikkort som man kan.
Geforce har NV Link
Radeon har Crossfire

Ingenting är enkelt som vanligt..
Har kommit fram till att det blir 3st 32" 1440p skärmar. (Dock 1 till att börja med)
Så jag får väl öka budgeten för själva pc:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henriksh:

Ingenting är enkelt som vanligt..
Har kommit fram till att det blir 3st 32" 1440p skärmar. (Dock 1 till att börja med)
Så jag får väl öka budgeten för själva pc:n.

Nu är ju smaken som baken, men jag har kört och jobbat i ganska många olika riggar som alla har allt från G29 till professionella racing simmar. Allt från hemma gjorda till ett gäng "riktiga" med motion. Allt från Logitech G29 till direct drive med riktiga hydraliksystem. I princip alla system har varit 1080p system och de flesta 60hz dessutom, jag har aldrig känt att jag velat ha högre upplösning och uppdateringsfrekvens. Förare har har heller aldrig klagat på detta. Nu har ju iofs ingen av förarna varit "gamers" så vitt jag vet. Jag är inte heller extremt känslig när det kommer till fps. Det som både jag och förare har kommenterat på är bromspedalen. En riktigt bra bromspedal har gett så otroligt mycket mer känsla än högre fps eller högre upplösning. Största skillnaden mellan att köra en 10 000SEK rigg, 50 000SEK rigg och en 5m SEK rigg för mig har alltid varit bromspedalen.

Nu vet jag inte vilken rattmotor och pedaler du ska ha. Men jag går också i tankarna på att fixa mig en rigg här hemma för iRacing och jag kommer alla dagar i veckan att prioritera pedaler, stol, rattmotor osv över skärmupplösning. Dessutom så kommer jag personligen hellre ha 3st 1080p 60hz med extremt tunna kanter istället för 3st 1440p 144hz med tjocka kanter.

Detta är dock vad jag tycker, säger inte att det är rätt

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Nu är ju smaken som baken, men jag har kört och jobbat i ganska många olika riggar som alla har allt från G29 till professionella racing simmar. Allt från hemma gjorda till ett gäng "riktiga" med motion. Allt från Logitech G29 till direct drive med riktiga hydraliksystem. I princip alla system har varit 1080p system och de flesta 60hz dessutom, jag har aldrig känt att jag velat ha högre upplösning och uppdateringsfrekvens. Förare har har heller aldrig klagat på detta. Nu har ju iofs ingen av förarna varit "gamers" så vitt jag vet. Jag är inte heller extremt känslig när det kommer till fps. Det som både jag och förare har kommenterat på är bromspedalen. En riktigt bra bromspedal har gett så otroligt mycket mer känsla än högre fps eller högre upplösning. Största skillnaden mellan att köra en 10 000SEK rigg, 50 000SEK rigg och en 5m SEK rigg för mig har alltid varit bromspedalen.

Nu vet jag inte vilken rattmotor och pedaler du ska ha. Men jag går också i tankarna på att fixa mig en rigg här hemma för iRacing och jag kommer alla dagar i veckan att prioritera pedaler, stol, rattmotor osv över skärmupplösning. Dessutom så kommer jag personligen hellre ha 3st 1080p 60hz med extremt tunna kanter istället för 3st 1440p 144hz med tjocka kanter.

Detta är dock vad jag tycker, säger inte att det är rätt

En anledning till 1440p istället för 1080p är det större utbudet i 32" iallafall vad jag har hittat. Och inte så stor prisskillnad på just skärmarna. Självklart vill man ha skärmar med tunn kant när man ska köra trippelskärm så det strävar jag efter.

Inte bestämt än vad det blir för ratt och pedaler, men bromspedalen blir en vettig med lastcell.

Men själva riggens hårdvara med ratt, pedaler, handbroms, växelspak, stol mm kommer att ta största delen av budgeten därför vill jag ha en så billig men bra pc som möjligt.