Permalänk
Medlem

Installation av ny stationär dator

Hejsan allesammans!

Beställde igår en ny stationär dator som jag förmodligen får hem idag https://www.inet.se/kundvagn/bild/13463509

Har aldrig monterat ihop en stationär dator tidigare men känner mig rätt säker på att utföra det själv!
Det jag dock känner mig osäker på är kylpastan som folk pratar om att det behövs eller så säger dom att det inte behövs.
Vad har ni för synpunkter på detta?

Sedan så är jag lite nyfiken på vad som sker när jag startar upp datorn för första gången. Har väl kommit fram än så länge till att jag behöver windows på en usb sticka vilket jag för tillfället ordnar fram men sedan kommer jag väl då behöva drivrutiner till samtliga komponenter? Detta borde väl vara något som jag kan börja fixa med nu i förväg med tänker jag och föra över på en usb sticka.

Har ni några allmänna tips och råd inför mitt första bygge samt saker jag kan förbereda är allt välkommet!

Har koll på ESD band tror jag det heter samt att det är bra med fina verktyg som är jordade

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kylpasta behövs om man vill ha så bra temperatur som möjligt, den fyller ut mikroskopiskt små ojämnheter mellan kylaren och processorn. Finns ingen anledning att inte använda kylpasta.

Du kan ladda in drivrutiner för delarna när du installerar windows, så får du det gjort från början annars så bör windows update ladda ner drivrutiner men det är alltid bra att se över så man får de senaste drivrutinerna till alla delar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Hejsan allesammans!

Beställde igår en ny stationär dator som jag förmodligen får hem idag https://www.inet.se/kundvagn/bild/13463509

Har aldrig monterat ihop en stationär dator tidigare men känner mig rätt säker på att utföra det själv!
Det jag dock känner mig osäker på är kylpastan som folk pratar om att det behövs eller så säger dom att det inte behövs.
Vad har ni för synpunkter på detta?

Sedan så är jag lite nyfiken på vad som sker när jag startar upp datorn för första gången. Har väl kommit fram än så länge till att jag behöver windows på en usb sticka vilket jag för tillfället ordnar fram men sedan kommer jag väl då behöva drivrutiner till samtliga komponenter? Detta borde väl vara något som jag kan börja fixa med nu i förväg med tänker jag och föra över på en usb sticka.

Har ni några allmänna tips och råd inför mitt första bygge samt saker jag kan förbereda är allt välkommet!

Har koll på ESD band tror jag det heter samt att det är bra med fina verktyg som är jordade

Ta det lugnt och läs igenom manualen och använd inget våld. Vet inte om kylpasta är förmonterat på kylaren, om inte måste du applicera kylpasta på processorn före montering. Lämpligt att klicka på ett riskorns storlek .

Permalänk
Skrivet av Mackemos:

Har aldrig monterat ihop en stationär dator tidigare men känner mig rätt säker på att utföra det själv!
Det jag dock känner mig osäker på är kylpastan som folk pratar om att det behövs eller så säger dom att det inte behövs.
Vad har ni för synpunkter på detta?

Har koll på ESD band tror jag det heter samt att det är bra med fina verktyg som är jordade

Det följer med en tub med kylpasta till kylaren så det behöver du inte tänka på. De som säger att det inte behövs menar nog (hoppas jag) att du inte behöver köpa extra.

Edit fixade telefonens ”rättstavning”

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hej

Efter bygget och installation av windows så brukar jag alltid surfa in på tillverkaren av moderkortets sida och kolla vilka drivrutiner som finns tillgängliga där och installera de jag vill ha;
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PLUS-MAX#...

Och kylpasta ska du alltid använda! Typ en liten klick som ett riskorn mitt på och sedan på med kylaren.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla goda råd!

Jag är i full fart med att göra min usb sticka till en Installationsenhet för windows10 då jag kommer till en meny där jag får välja språk utgåva samt Arkitektur.

Har inte köpt någon licens ännu men kommer ju bli Windows10 Pro licens någonstans från nätet. (Förslag välkommet)
Sedan så antar jag att arkitektur är samma som word size vilket betyder att det är en 64 bitars processor? Wiki

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Sedan så antar jag att arkitektur är samma som word size vilket betyder att det är en 64 bitars processor? Wiki

Ja, du ska installera 64-bitars Windows, eller x64 som Microsoft brukar kalla det. Det går att köra 32-bitar (x86), men det är inte aktuellt på en modern dator eftersom du då blir begränsad till 4GB RAM.

Permalänk
Medlem

Man tackar och bockar åter igen, tyvärr vart det katastrof med bygget idag då jag fick hem en trasig processorkylare samt att grafikkortet dröjer tills imorgon!

Mer tid att läsa på och förbereda I quess!