Köp av datorskärm vid hjärnutmattning

Permalänk

Köp av datorskärm vid hjärnutmattning

Se om nån har kloka råd eller tankar kring detta ämne att dela...🙏

Visar sig att den jag nyligen köpt till min blivande hemma-hobby studio, en ”HP 24ER”, inte går väl ihop med den hälsoproblematik jag upplever. Dras sedan flera år tillbaka med hjärnutmattning, vid användning av denna skärm blir hjärnan överansträngd efter bara några minuter, hela kroppen säger ifrån med olika symptom. Jag upplevde samma symptom som jag upplevde med min gamla laptop (Acer Aspire 4810T), vilket gjorde att jag under några år höll mig borta helt från datorer. Har med min nya skärm nu testat att dra ner belysningen till minimum (hjälper lite, men fortfarande inte ok.) Samt till en varmare färg. Hur som helst kommer jag inte kunna använda denna skärm dessvärre så blir att försöka hitta en annan skärm. Synd då jag fick bra pris (600 kr) & den är snygg.

Har på senare år kunnat låna en laptop vars skärm passat betydligt bättre att sitta vid ur ett hälsoperspektiv. Detta avser en ”Sony Vaio” enligt länk:

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Sony-VAIO-Pro-SVP1321M2E...

De flesta tv-skärmar fungerar även bra. Iphone/iPad skärm är inga problem heller.

Tänkt att det kan ha med frekvensen att göra som gör hjärnan ansträngd - men ska vara 60hz på samtliga jag använt tror jag🤔

Undrar vad den gemensamma nämnaren kan vara för att en del skärmar funkar och andra inte, och vad jag bör tänka på inför köp. Min upplevelse är att problemen jag erfar är av mer ”fysisk” karaktär på hjärnan, snarare än en känslomässig stress/oro över att utföra ett visst datorarbete.

Läste ngt om skärmar som är ”flicker free”, är det något att ha sikte på tro?

LED eller LCD - är det någondera som jag bör välja över den andra? IPS/TS är också termer jag läst lite om, som kanske jag bör ha i beaktning...

Tar gärna emot tips och kunskap då jag inte känner mig så väl bevandrad inom datorskärmar, men har ett stort sug att komma igång med musikskapande så fort som möjligt genom datorn.

Ska sägas också att som sjukskriven så är min budget inte den största, så vid ev köptips, ha detta i åntanke😇

Tacksam för råd & tips. Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Alla av dagens skärmar utom oled är lcd skärmar och de behöver då nån typ av separat belysning eftersom pixlarna inte kan alstra ljus men på en oledskärm producerar varje pixel ljus.
En del är känsliga för blinkande ljus och klarar inte av skärmar som använder pwm teknik för att reglera ljusstyrkan på bilden och det kanske är det du reagerar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har själv upplevt liknande till och från, brukade få ont i huvudet av ljusa bakgrunder.
Så jag började söka lite information om detta och hittade en tråd på reddit, minns tyvärr inte vilken tråd, men någon rekommenderade ett program som styr ljusstyrkan istället för PWM.

Jag har själv inte testat programmet men det kan vara värt ett försök innan du ger dig in på en helt ny skärm.

Det finns att testa gratis i 7 dagar.

https://iristech.co/

Hoppas detta kan hjälpa, berätta gärna om det gjorde någon skillnad

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nystedt88: En trolig förklaring är som nämnt att äldre och billigare skärmar ofta flimrar som metod för att reglera ljusstyrkan. Man stänger av lysdioderna med fasta intervall, kallad pulsbreddmodulering, PWM, och ju mer du reglerar ljuset, desto längre period är den släckt vilket gör flimret tydligare, särskilt om det fasta intervallet är lågt, till exempel 120 eller 180 Hz. Går igenom detta i ett avsnitt av bildskärmsguiden. https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

PWM börjar bli ovanligt på nyare skärmar. Få jag testar använder metoden. Men den är vanlig på äldre skärmar och bärbara datorer. Man använder idag direktreglerande lysdioder som kan ändra sitt ljus eller ökar basfrekvensen mycket mer, 600 Hz eller över 1000 Hz så att flimret inte stör.

Detta hänger sedan ihop med att många kör sin skärmar för ljusstarkt, något jag tar upp här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Där kan man hamna i fällan att den höga ljusstyrkan är ansträngande då många skärmar är alldeles för ljusstarka för ett kontor och mer dämpad belysning likt hemma. För att minska ljuset används då PWM och då ersätter man ett problem med ett annat.

Permalänk
Bildexpert 📺

En liten snabb koll på specar noterar jag två saker. HP 24ER är en 6-bitars IPS-panel och dessa använder då FRC för att alstra nyanser på skärmen. Dvs den flimrar fram nyanser. Artikel här: https://www.sweclockers.com/artikel/28307

Den har också ett 3H-antireflexfilter vilket är ett matt filter med tydligt struktur. Det tar bort reflektioner väldigt effektivt men det blir nästan som ett smörpapper av en "spräcklighet" på skärmen. Detta kan en del uppleva som väldigt störande.

Finner inget specifikt om Sonys bärbara, men de brukar ha blanka reflexfilter. Samma sak med Apples prylar: blanka filter. TV-apparater har blanka filter och de filter som är matta på en TV brukar vara halvmatta filter – semigloss – och är mer diffusa snarare matta.

Permalänk

@laxpudding. Tack för mkt bra svar! Du satte verkligen fingret på något när du nämnde hur ”smörpapper”-känslan på en skärm kan uppfattas störande. Det är verkligen något jag upplevt och sett som samband i vad som triggar ohälsa då jag använt skärmar - att dem som upplevs glansigare oftast funkar bättre. Oinsatt & okunskap gjorde att jag hade svårt att sätta ord på det. Även de övriga sakerna ska jag ha i beaktning vid köp av annan skärm. Läst igenom en del av de guider du publicerat över skärmköp, mkt matnyttig info!

Har du spontant några förslag på olika specifika skärmar som troligen täcker mina behov väl och samtidigt inte alltför dyra?
Köpte min HP 24er begagnad för 600 kr, och ser gärna att jag hamnar under 1500 kr iaf om det går. (Sen måste jag ha en som funkar för mig, så skulle det bli dyrare så får jag bita i det sura äpplet) Har inga problem att köpa begagnat om det gör att man får mer valuta för pengarna.

Mvh/Peter

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nystedt88: Tyvärr är reflexfiltret sällan tydligt specat. De flesta datorskärmar har olika former av hårda matta till ibland halvmatta filter. Blanka filter på stationära bildskärmar är ganska ovanligt. För att ett blankt filter ska bli bra är det troligtvis en dyrare lösning och bildskärmsmarknaden styrs mer av pris än av kvalitet. Dvs resonemanget kring att köpa skärm är att "fynda" och köpa högsta specen för så lite pengar som möjligt. Snarare än sikta in sig på en viss kvalitets- och egenskapsnivå och planera för att investera i den nivån.

iMac 5K har en blank filter med utmärkt skärm. Men det är ju mer än en skärm. Eizos yrkesskärmar har matta filter som inte är störande med någon "hinna" över sig och skulle kunna var värt att titta på. Begagnat om inte annat. Men det är svårt att finna något i det vanliga grundutbudet som svarar mot ösnkemålen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nystedt88: Tyvärr är reflexfiltret sällan tydligt specat. De flesta datorskärmar har olika former av hårda matta till ibland halvmatta filter. Blanka filter på stationära bildskärmar är ganska ovanligt. För att ett blankt filter ska bli bra är det troligtvis en dyrare lösning och bildskärmsmarknaden styrs mer av pris än av kvalitet. Dvs resonemanget kring att köpa skärm är att "fynda" och köpa högsta specen för så lite pengar som möjligt. Snarare än sikta in sig på en viss kvalitets- och egenskapsnivå och planera för att investera i den nivån.

iMac 5K har en blank filter med utmärkt skärm. Men det är ju mer än en skärm. Eizos yrkesskärmar har matta filter som inte är störande med någon "hinna" över sig och skulle kunna var värt att titta på. Begagnat om inte annat. Men det är svårt att finna något i det vanliga grundutbudet som svarar mot ösnkemålen.

Hur är det med filter på tvar, de har ju ofta åtminstone visuellt betydligt slätare och blanka paneler ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur är det med filter på tvar, de har ju ofta åtminstone visuellt betydligt slätare och blanka paneler ?

Tack igen för svar @laxpudding.
Det är en intressant fråga om hur en tv-skärm generellt funkar att använda istället för datorskärm. Tänker att jag kan lättare komma inom min budget då och förhoppningsvis kunna sitta och programmera musik framför en mindre tv-skärm istället utan att hälsan sätter käppar i hjulen.

Förstår att man annars bör gå upp i prisnivå & prioritering bör vara kvalitet. Som nämnt så vänds varje liten peng dock på sjukpenning så måste hitta rimliga alternativ för mig.

Tack även alla andra för engagemang och bra svar/tips

Permalänk
Bildexpert 📺

@mrqaffe: De är blanka eller halvblanka av varierande kvalitet. Budget och mellanklass har ganska tydligt sämre filter än toppklassmodellerna. Till exempel blanka filter på en mellanklass-LCD brukar vara mycket mer spegel än det blanka filtret på OLED-panelerna som inte brukar gå att spegla sig. Man får på en OLED en kontur men ser inga ansiktsdrag. Sämre blanka filter och man kan börjar se sitt ansikte.

Halvmatta filter är speglar de med fast det blir en mjuk reflektion. Man ser en suddig bild av sig själv sitta i soffan, ser färgen på kläder, möbler etc. Kliver man nära panelen blir de mer och mer spegellika. På toppmodellerna är den reflektionen mer dämpad och det blir återigen svårt att se sitt eget ansikte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nystedt88: Kan fungera med en TV också. Men generellt är en TV en TV och byggd för att betraktas på längre avstånd. Du har PWM-problem där också samt att betraktningsvinklarna gör sig tydliga på ett skrivbord. Detta är också mer markant i budgetsegmentet av TV-apparater.

Att du upplevt fördelar med ipads och en 13-tum Sony kanske också är en del av det hela? Dvs att en mindre skärm kanske också är att föredra för din del.

Om du kan, testa att jobba dubbelt så långt bort från din HP-skärm.

Permalänk
Medlem

@Nystedt88: Helt andra infallsvinklar kanske, hjälper dig kanske inte alls men tänkte på lite saker:

Jag kan uppleva att det blir jobbigare att sitta för nära mina 25" så du kan testa avståndet och ändra och se om det blir skillnad.
Frågan är om det i vissa fall blir för stort framför ögonen så det blir jobbigare för en del, se om du kan låna en mindre skärm av någon släkting/kompis ett tag. typ 20-22 eller något.
Jag försöker att göra saker mörka i windows, vit bakgrund är så jobbigt när man sitter framför datorn i timmar.
Öka texten i windows 125%, 150% och se om det hjälper.
Vart i rummet som du sitter, lyser solen på fel sätt och sådana saker.

Om du köper en ny skärm, så köp en där du kan lämna tillbaka den så du kan testa i 14 dagar.

De andra tipsen är nog bättre, men alltid bra med olika infallsvinklar på problem Hoppas du hittar rätt

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Nystedt88: Kan fungera med en TV också. Men generellt är en TV en TV och byggd för att betraktas på längre avstånd. Du har PWM-problem där också samt att betraktningsvinklarna gör sig tydliga på ett skrivbord. Detta är också mer markant i budgetsegmentet av TV-apparater.

Att du upplevt fördelar med ipads och en 13-tum Sony kanske också är en del av det hela? Dvs att en mindre skärm kanske också är att föredra för din del.

Om du kan, testa att jobba dubbelt så långt bort från din HP-skärm.

Har du @laxpudding i dina monitor-tester testat programmet som rekommenderades i tråden från ”Iristech” och om det kan vara ett alternativ till lösning av problematiken med PWM/flimmer?

Med vänlig hälsning, Peter

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nystedt88: Programvaror som ändra ljusstyrka på skärmen gör det antagligen på två sätt:

(1) Skickar en signal via DDC-protokollet till skärmen att sänka sin ljusstyrka, vilket är exakt samma sak som att sänka i skärmens egna menyer. Detta aktiverar då PWM-flimmer och liknande

(2) De ändrar inte ljusstyrkan på skärmen vilket undviker att aktivera PWM. Istället minskar man omfånget på signalen. Man ankrar om vad som är vitt i bilden till en lägre signalnivå så att skärmen aldrig lyser ut fullt vitt. Man uppnår samma effekt genom att sänka kontrastreglaget i skärmen.

Båda metoderna leder till sämre bild eftersom man krymper omfånget av nyanserna. Eftersom belysningen i skärmen är likadan har man heller ingen förändring av mycket ljus det är i svart. Därför krymper också kontrastförhållandet. Ju mer man sänker ljuset denna väg, desto sämre bildkvalitet får man överlag. Men det kan ju fungera för all typ av användning där man inte behöver bildkvalitet och teckning av nyanser. Och ibland kan det mindre onda vara det enda valet.

Så testa att sänka kontrastregaget på din skärm och se hur det upplevs.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Nystedt88: Programvaror som ändra ljusstyrka på skärmen gör det antagligen på två sätt:

(1) Skickar en signal via DDC-protokollet till skärmen att sänka sin ljusstyrka, vilket är exakt samma sak som att sänka i skärmens egna menyer. Detta aktiverar då PWM-flimmer och liknande

(2) De ändrar inte ljusstyrkan på skärmen vilket undviker att aktivera PWM. Istället minskar man omfånget på signalen. Man ankrar om vad som är vitt i bilden till en lägre signalnivå så att skärmen aldrig lyser ut fullt vitt. Man uppnår samma effekt genom att sänka kontrastreglaget i skärmen.

Båda metoderna leder till sämre bild eftersom man krymper omfånget av nyanserna. Eftersom belysningen i skärmen är likadan har man heller ingen förändring av mycket ljus det är i svart. Därför krymper också kontrastförhållandet. Ju mer man sänker ljuset denna väg, desto sämre bildkvalitet får man överlag. Men det kan ju fungera för all typ av användning där man inte behöver bildkvalitet och teckning av nyanser. Och ibland kan det mindre onda vara det enda valet.

Så testa att sänka kontrastregaget på din skärm och se hur det upplevs.

@laxpudding tror du denna dator skulle kunna vara ett alternativ som kan fungera med tanke på mina nämnda besvär? —>

https://www.netonnet.se/art/NoSection/packard-bell-maestro-24...

Har blivit erbjuden en begagnad sådan för 400 kr. Ser att den är högblank och skall vara flimmerfri enligt beskrivning.

Andra alternativ jag sett är:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Vilken jag får för 2000 kr begagnad.

Jag är öppen för fler förslag annars om du har några andra specifika modeller som kan passa för under 2000 kr du hittat. Kanske på netonnet eller annat...
Apple modellen hade varit trevlig, men jag kör PC och som du nämner så mkt mer man får betala för än bara en skärm (om dem ens är kompatibla med varandra...(?))

Med vänlig hälsning, Peter

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nystedt88: Jag har ingen aning om skärmarna i fråga fungerar. Grejjen är att "Flicker free" kan betyda lite vad som helst.

Man kan se PWM med detta testmönster: https://www.testufo.com/blurtrail
Vid PWM ser det ut som flera parallella linjer.

Kameran på mobilen, särkskilt slow-mo-filmning kan också påvisa flimmer, inklusive flimmer från lampor och belysning.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Nystedt88: Jag har ingen aning om skärmarna i fråga fungerar. Grejjen är att "Flicker free" kan betyda lite vad som helst.

Man kan se PWM med detta testmönster: https://www.testufo.com/blurtrail
Vid PWM ser det ut som flera parallella linjer.

Kameran på mobilen, särkskilt slow-mo-filmning kan också påvisa flimmer, inklusive flimmer från lampor och belysning.

Hej igen @laxpudding
Sista lilla frågan. Inte min mening att fråga om varje modell jag hittar och dess specifikationer. Har läst och försökt ta till mig så mycket som möjligt av den ovärderliga information och guider du tillgodosett mig med. Men min kunskap är begränsad och har nog inte anlag att ta till mig all teknisk information som står om skärmarna. Har läst det väsentliga om denna modell och vill bara höra så jag inte missar något tydligt som skulle göra kommande köp olämpligt...mer musiker än datorexpert men är oerhört sugen på att komma igång och kunna sitta vid dator och skapa musik.

Har fått napp på en ”acer h257hu”. 1800 kronor, begagnad i mkt gott skick. Ska testa imorgon, tisdag. Tillskillnad mot den modell jag tidigare hade ”HP 24er” som inte fungerade för mig hälsomässigt, så ska denna inte använda sig av FPS teknik. Ha högre upplösning och klassad som det vad jag förstått lite flytande begreppet ”flicker-free”. Kommer imorgon använda mig av hemsidan du rekommenderade för att upptäcka ev PWM vid provkörning.

Spontant är detta en skärm du känner till eller rentav har testat och isåfall något jag bör tänka på eller ev avrådan från vid ev köp.

Igen, kommer inte fortsätta fråga om modeller, och är oerhört tacksam för din expertis.

Med vänlig hälsning, Peter🙏😊

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nystedt88: Ingen aning om skärmen - det har bokstavligen existerat flera tusen modeller senaste tio åren eller så. Att den inte använder FRC (dvs blinkar fram nyansskillnader) kan tyda på det är en 8-bitars panel utan FRC, vilket är ganska vanligt. Först på senare och med HDR man vill nå 10 bitar genom FRC.. Flimmerfri i övrigt – återstår att se. Hoppas den fungerar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Nystedt88: Ingen aning om skärmen - det har bokstavligen existerat flera tusen modeller senaste tio åren eller så. Att den inte använder FRC (dvs blinkar fram nyansskillnader) kan tyda på det är en 8-bitars panel utan FRC, vilket är ganska vanligt. Först på senare och med HDR man vill nå 10 bitar genom FRC.. Flimmerfri i övrigt – återstår att se. Hoppas den fungerar.

Återigen, tusen tack för svar och guidning i denna tekniska okända djungel för mig! Håller tummarna för att det funkar jag med👍 Ha det fint🙏