Permalänk
Medlem

Köpråd till en ny speldator

Hej kära datorexperter.
Jag försöker sätta ihop en egen speldator och har satt budgeten på 14-15 tusen. Jag har redan valt ut en del komponenter men är framförallt osäker på chassi, moderkort och nätagg.

Jag ber nu er om hjälp. Vad bör jag byta ut? Var kan jag spara pengar? Något jag behöver tänka på?

Tack på förhand.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

+

+

RTX 2070 Super dator
Skrivet av balmania:

Jag har redan valt ut en del komponenter men är framförallt osäker på moderkort

ASUS ROG Strix B450-F Gaming är trevligt moderkort med bra I/O men bristfällig VRM. För 1199 kronor är det okej om man vet begränsningarna med det och kyler VRM ordentligt.

Kolla också på dessa:

ASRock B450M Pro4-F är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4-F
ASUS ROG Strix B450-F Gaming
Skrivet av balmania:

Jag har redan valt ut en del komponenter men är framförallt osäker på nätagg.

Detta är ett riktigt kvalitativt semi-passivt och modulärt nätaggregat, ifall du kan lägga lite mer.

Skrivet av balmania:

Var kan jag spara pengar? Något jag behöver tänka på?

Du kan spara pengar på grafikkort, moderkort, SSD och processorkylare framförallt.

Skrivet av balmania:

AMD Ryzen 7 2700X

Vad använder du datorn till? Spelar du? I sådana fall är en AMD Ryzen 5 3600 kanske ett bättre val!

3600 VS 2700X
Skrivet av balmania:

3200MHz RAM

Webhallen har bra rea på 3600MHz RAM.

RAM Speed
Skrivet av balmania:

Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition

Billigare ch svalare:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 drar mycket mindre ström än 2700x och har bättre prestanda i alla normala usecase som spel, köp den så får du en mer lättkyld och tystare dator. Moderkortet är Ryzen 3000 ready enligt webhallen så det är OK.
(jag har själv 2700x och drar ofta ner den till samma TDP som 3600 för att stockkylaren ska orka med)

När det gäller GPU så kan jag inte uttala mig om MSI men det är inte deras toppmodell och verkar inte ha något fläktstoppläge när du inte spelar.
Personligen skulle jag titta på ett kort med biffigare kylare och tre fläktar, netonnet har ett par kring 6000:- och jag har själv KFA2 som funkar bättre än det billiga dual-fan kort jag skickade tillbaka.

Chassi är mer smaksak, PSU är redan så dyr så att du kanske kan sträcka dig till 80+ Guld, semi-passiv, modulär, 10 års garanti för någon hundralapp till.

Permalänk
Medlem

Tack så himla mycket för tipsen!
Jag har tagit till mig era råd och sammanställt en ny komponentlista. Ser det okej ut?

Uppdatering:

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av balmania:

Ryzen 5 3600X

Inte prisvärd. Köp inte 3600X

AMD Ryzdn 5 3600X

Varför X570?
Varför SATA? När NVMe är billigare!
Varför bytte du inte kylaren? Vill du ha RGB?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Uppdatering

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Enligt komponentkoll så kunde vara problem med BIOS om jag inte valde X570.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av balmania:

ASRock X570 Phantom Gaming 4 - X570

Finns det någon speciell anledning att du vill ha X570?

Skrivet av balmania:

@Eric Hjalmarsson: Enligt komponentkoll så kunde vara problem med BIOS om jag inte valde X570.

Så länge moderkortet du köper producerats efter augusti förra året så skall det ha tillräckligt nytt BIOS för att stödja Ryzen 3000 serien.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Ifall du primärt ska spela med datorn hade jag förmodligen valt en ryzen 3600. Det är egentligen upp till dig - långsammare 8 kärnor och 16 trådar (2700x), eller snabbare 6 kärnor och 12 trådar (3600). Den sistnämnda kommer att prestera bättre i de flesta spel.

Jag är personligen inte ett fan av chassin som har en massa ljus och brokiga sken, men det är ju en smaksak. Det enda jag tycker du bör ha i åtanke med Focus G:en är att den ser väldigt perforerad ut, vilket sannolikt kommer att leda till en något ökad ljudnivå.

Skulle absolut inte byta till det matx-kortet Eric länkade till. Även ifall det är billigare lär dess vrm vara rejält mycket sämre. Ljudkretsen är även sämre på Asrock-kortet och det har färre usb-portar och ljudutgångar. Kör på ett ASUS ROG STRIX B450-F ifall du kan vara säker på att bioset är uppdaterat för att fungera med 3000-serien.

Gällande nätaggregat är det egentligen upp till dig ifall du vill skaffa ett dyrare eller inte. Jag köpte ett rätt så dyrt nätaggregat i form av Evga Supernova g2 för några år sedan, främst för att få ned ljudnivån. Då du för nuvarande ändå har valt ett väldigt öppet chassi kanske ljudnivå inte är särskilt viktigt för dig, och isåfall är det kanske inte heller lönt att skaffa ett dyrare nätaggregat.

Tycker egentligen inte det finns något bestämt rätt eller fel när det kommer till chassi och nätaggregat, köp det som tilltalar dig och tänk på vad som är viktigt för dig (estetik, ljudnivå samt pris såklart).

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av knaprisen:

Jag är personligen inte ett fan av chassin som har en massa ljus och brokiga sken, men det är ju en smaksak. Det enda jag tycker du bör ha i åtanke med Focus G:en är att den ser väldigt perforerad ut, vilket sannolikt kommer att leda till en något ökad ljudnivå.

Inte sant. Väl ventilerade chassin är tystare under belastning eftersom att fläktarna kan köra långsammare.

Skrivet av knaprisen:

Skulle absolut inte byta till det matx-kortet Eric länkade till. Även ifall det är billigare lär dess vrm vara rejält mycket sämre.

Lite sämre VRM, men otroligt mycket bättre VRM kylning. Kollade du ens filmerna jag länkade? 23° svalare VRM på ASRock än ASUS. Tänk på att Focus G bara kommer med två fläktar i fronten av chassit, ingen i bakkant vid VRM:en.

ASRock B450M Pro4-F är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4-F
Skrivet av knaprisen:

Ljudkretsen är även sämre på Asrock-kortet och det har färre usb-portar och ljudutgångar.

Det stämmer. Någonting måste man ju förlora för att det skall bli mer än 200 kronor billigare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Inte sant. Väl ventilerade chassin är tystare under belastning eftersom att fläktarna kan köra långsammare.
https://youtu.be/T6jxiE2GQpY

Lite sämre VRM, men otroligt mycket bättre VRM kylning. Kollade du ens filmerna jag länkade? 23° svalare VRM på ASRock än ASUS. Tänk på att Focus G bara kommer med två fläktar i fronten av chassit, ingen i bakkant vid VRM:en.

ASRock B450M Pro4-F är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.
https://youtu.be/MWGzmbbimPw?t=290

https://youtu.be/EqQcgwz1hYA?t=593

ASRock B450M Pro4-F

Ah, bra poänger. Nej, såg inte dem. Du postade dem medan jag höll på att skriva mitt inlägg.

Är dock lite tveksam gällande ljudnivån på chassin. Visst, fläktarna kommer inte att behöva spinna upp lika mycket ifall chassit är mer öppet, men samtidigt kommer mycket mera av det ljud som faktiskt oundvikligen uppstår att läcka rakt ut. Vad som blir mest högjlutt i slutändan beror väl på vilka komponenter man faktiskt monterar in.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av knaprisen:

Ah, bra poänger. Nej, såg inte dem. Du postade dem medan jag höll på att skriva mitt inlägg.

Okej, då får jag be om ursäkt.

Skrivet av knaprisen:

Vad som blir mest högjlutt i slutändan beror väl på vilka komponenter man faktiskt monterar in.

Köper TS senaste listan så är det bra och tysta komponenter som kommer reglera fläktarna efter svalare temperatur.
Mesh chassin låter mer i idle, men kan låta mindre under belastning om man har bra komponenter i. Har en video på hur det låter, minns bara inte var, hehe.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack återigen för alla råd och tips.

Så här ser det ut just nu. Jag ska kika lite närmare på det där med moderkortet och byter kanske ut X570 mot ett B450.