epic launcher samlar in data

Permalänk

epic launcher samlar in data

försökte hitta nån tråd redan men hittade ingen så ..

jag vill spela en del spel som bara finns på epic launcher, men jag har läst att dom dels ägs till stor del av kiensiska tencent ,och att dom ville samla massa information från din dator ,iallafall förut. någon som vet om det har ändrats? vill knappast ge kina mina personliga uppgifter etc.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Skapa en virtuell maskin med VT-D passthrough för grafikkortet samt VPN.

Edit: men ja, du kan anta att samtliga proprietära program försöker hämta ut så mycket uppgifter de kan. Inte bara de från kina.

Lösningen är att inte ge dem pengar. Håll dig till DRM-fria spel som inte kräver internetuppkoppling.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr pest eller kolera i detta fall.

Permalänk

Jag köper din oro för Epics ägare men samtidigt, så vitt jag vet, så samlar de andra aktörerna också in data om dig och din dator?
Men man bör kunna stänga av detta enl GDPR osv? Eller har jag missförstått den delen av GDPR?

Enda chansen att inte få data insamlad är väl att sätta dig på en båt och segla till nån bukt?
HOST GOG.COM har inget DRM heller och är på rätt sida mitt samvete HOST

Ska bli kul och se vad andra svarar!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

försökte hitta nån tråd redan men hittade ingen så ..

jag vill spela en del spel som bara finns på epic launcher, men jag har läst att dom dels ägs till stor del av kiensiska tencent ,och att dom ville samla massa information från din dator ,iallafall förut. någon som vet om det har ändrats? vill knappast ge kina mina personliga uppgifter etc.

Frågan är varför Kina skulle va så intresserad av just dig. Idag samlar i stort sett alla tjänster in data.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Lego Master

@crew seven:
Förmodligen inte av individ, men big data kan ge indikationer på beteenden i befolkningen som kan nyttjas i marknadsföringssyfte, eller mer "stygga" tillämpningar.

Men som sagt, detta gäller inte bara kineserna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Men man bör kunna stänga av detta enl GDPR osv? Eller har jag missförstått den delen av GDPR?

De kommer påstå att informationen är en nödvändig del för utvecklingen av deras produkt, vilket är tillåtet enligt GDPR.

Skrivet av Saandberg:

HOST GOG.COM har inget DRM heller och är på rätt sida mitt samvete HOST

Spel från GOG kan fortfarande samla in och skicka data om användaren. GOG tar inte bort telemetri från deras spel.
Se till att använda en offline-installer och blockera requests för processen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag köper din oro för Epics ägare men samtidigt, så vitt jag vet, så samlar de andra aktörerna också in data om dig och din dator?
Men man bör kunna stänga av detta enl GDPR osv? Eller har jag missförstått den delen av GDPR?

Enda chansen att inte få data insamlad är väl att sätta dig på en båt och segla till nån bukt?
HOST GOG.COM har inget DRM heller och är på rätt sida mitt samvete HOST

Ska bli kul och se vad andra svarar!

/S

Med GDPR kan du be dem ta bort data m.m. men om de ska tillhandahålla en tjänst till dig kan de kräva att du ska låta dem samla in data. Gillar man det inte kan man alltid avsluta det.
Även kinesiska företag har en ganska stor respekt för GDPR då det gäller globalt och all marknad idag är global typ, Xiaomi skicka ut massa grejer precis när GDPR dök upp där man skulle registrera sig som EU medborgare m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Discord är väl en av de värsta vad det gäller insamlade data.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag köper din oro för Epics ägare men samtidigt, så vitt jag vet, så samlar de andra aktörerna också in data om dig och din dator?
Men man bör kunna stänga av detta enl GDPR osv? Eller har jag missförstått den delen av GDPR?

Enda chansen att inte få data insamlad är väl att sätta dig på en båt och segla till nån bukt?
HOST GOG.COM har inget DRM heller och är på rätt sida mitt samvete HOST

Ska bli kul och se vad andra svarar!

/S

Som tidigare skrev de får fortfarande samla in data om dig för produktutveckling men du kan hävda med GDPR att de ska radera all data om dig men då får du samtidigt sluta använda deras klient helt och hållet eftersom de kommer att spara data på nytt om du fortsätter att använda deras klient.

Jag själv har tröttnat lite på att hålla koll eftersom princip vad man än gör i dagens läge finns det alltid ett land någonstans som samlar data om en. För tillfället är det 3 lägen. Är det inte jänkarna är det ryssen är det inte ryssen så är det Kineserna osv....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Discord är väl en av de värsta vad det gäller insamlade data.

Precis vad jag tänkte skriva när jag såg överskriften.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av buchno:

De kommer påstå att informationen är en nödvändig del för utvecklingen av deras produkt, vilket är tillåtet enligt GDPR.

Spel från GOG kan fortfarande samla in och skicka data om användaren. GOG tar inte bort telemetri från deras spel.
Se till att använda en offline-installer och blockera requests för processen.

Att jag nämnde just GOG är ju att det inte behövs nån launcher som samlar in data, klart att spelet fortfarande kan samla in data om det känner för det. Tänkte att TS var orolig för just launchern

Skrivet av Ferrat:

Med GDPR kan du be dem ta bort data m.m. men om de ska tillhandahålla en tjänst till dig kan de kräva att du ska låta dem samla in data. Gillar man det inte kan man alltid avsluta det.
Även kinesiska företag har en ganska stor respekt för GDPR då det gäller globalt och all marknad idag är global typ, Xiaomi skicka ut massa grejer precis när GDPR dök upp där man skulle registrera sig som EU medborgare m.m.

Skrivet av hellmix:

Som tidigare skrev de får fortfarande samla in data om dig för produktutveckling men du kan hävda med GDPR att de ska radera all data om dig men då får du samtidigt sluta använda deras klient helt och hållet eftersom de kommer att spara data på nytt om du fortsätter att använda deras klient.

Jag själv har tröttnat lite på att hålla koll eftersom princip vad man än gör i dagens läge finns det alltid ett land någonstans som samlar data om en. För tillfället är det 3 lägen. Är det inte jänkarna är det ryssen är det inte ryssen så är det Kineserna osv....

Gött att ni är här!
Jag tänker att insamling är något som står i användaravtalet när man börjar använda tjänsten. Användaravtalet som man lusläser ner till minsta punkt.

Jag har för mig (kan ha otroligt fel här) att man får lagra anonym data enl GDPR? Fortfarande så att de samlar in data men de kan inte koppla den till dig som person.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Att jag nämnde just GOG är ju att det inte behövs nån launcher som samlar in data, klart att spelet fortfarande kan samla in data om det känner för det. Tänkte att TS var orolig för just launchern

Gött att ni är här!
Jag tänker att insamling är något som står i användaravtalet när man börjar använda tjänsten. Användaravtalet som man lusläser ner till minsta punkt.

Jag har för mig (kan ha otroligt fel här) att man får lagra anonym data enl GDPR? Fortfarande så att de samlar in data men de kan inte koppla den till dig som person.

/S

Det stämmer att du kan logga anonym data, dock har man mer och mer insett att det inte finns något sådant när man faktiskt sammanställer datan.

EDIT:
Ska tilläggas att företag fortfarande hävdar att de anonymiserar men med tillräckligt mycket datapunkter blir det aldrig helt anonymt, lagar och regler släpar dock efter en del.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det stämmer att du kan logga anonym data, dock har man mer och mer insett att det inte finns något sådant när man faktiskt sammanställer datan.

EDIT:
Ska tilläggas att företag fortfarande hävdar att de anonymiserar men med tillräckligt mycket datapunkter blir det aldrig helt anonymt, lagar och regler släpar dock efter en del.

Ja om de till exempel samlar in plats och du är den enda som bor på den avlägsna platsen så är det ganska enkelt att lista ut vem det är även om man är "anonym" :/

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Ja om de till exempel samlar in plats och du är den enda som bor på den avlägsna platsen så är det ganska enkelt att lista ut vem det är även om man är "anonym" :/

/S

Tragiska är att det inte bara är om det är ute i ingenstans, det gäller alla typ.
https://www.nytimes.com/2019/07/23/health/data-privacy-protec...

Om man vill förstå hur det fungerar så är det bara titta på exempelvis när US Air Force skulle hitta "medel" mannen bland piloter och inser att ingen är medel, omvänt kan man därav titta på datapunkter som stämmer in på dig och utifrån dem extrapolera vilka data som tillhör dig m.m.
Någon som är x lång, väger y, bor i län z, har i antal datorer, en partner, bor i en lägenhet med j kvm yta etc etc
vips så är antalet som det kan vara väldigt lågt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood