Permalänk
Medlem

Youtube sänker videokvaliteten

Läser sällan Aftonbladet, men när jag slog upp det idag så står det om youtube.

"Strömningstjänsten YouTube drar nu ned på videokvaliteten på grund av corona, rapporterar Reuters. Detta för att undvika att internet överbelastas då allt fler jobbar hemifrån, vilket bland annat innebär fler videomöten, till följd av coronavirusets spridning."

vad tycker ni? E de nödvändigt? Tror ni att det kommer skapa en kedjereaktion och att flera kommer göra samma sak? Nu har vi Netflix och Youtube, undra vad som kommer härnäst.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Känns som en allmänt okunnig lösning som många andra åtgärder.

Att nedprioritera div tjänster är en betydligt bättre lösning.

Kan skypemöten överbelasta internet så mycket?
Dom som nu jobbar hemmifrån borde inte använda mer brandbredd än innan bortsätt från videokonferanser.

Permalänk
Medlem

Verkar inte gälla här. Jag testade nyss en video och den gick fint att spela upp i 4K. Jag tror knappast att Youtube kan omprocessa kvaliteten i sig, utan bara stänga av högre upplösningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Verkar inte gälla här. Jag testade nyss en video och den gick fint att spela upp i 4K. Jag tror knappast att Youtube kan omprocessa kvaliteten i sig, utan bara stänga av högre upplösningar.

Hmm jag vet inte, men jag fick känsla att en 1080p video var inte samma "kvalite" för mig. Kanske inbillar mig, vet inte. Men hoppas att de e som du säger att det gäller bara dom högre upplösningar. Vi ska väl inte behöva backa i tiden och sitta på 480p

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Moderator
Testpilot

Netflix gör ju samma sak så det är garantera baserat på något mer än hörsägen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Känns mer som att det är tex Skype och liknande tjänsater som överbelastade och inte internet i sig som är problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Känns som en allmänt okunnig lösning som många andra åtgärder.

Att nedprioritera div tjänster är en betydligt bättre lösning.

Kan skypemöten överbelasta internet så mycket?
Dom som nu jobbar hemmifrån borde inte använda mer brandbredd än innan bortsätt från videokonferanser.

Det drar en hel del, särskilt om du sparkar igång video och skärmdelning.
Vi fick snabbt ut rekommendationer att undvika just video och skärmdelning så långt det går för att minska trycket på VPN'en (och ja det har märkts att den är överbelastad).
Volvo Group, ca 66.000 laptops.

Grejen är inte att det nödvändigtvis drar så mycket mer totalt, men det dras på andra ställen.
Sitter du på en 100MBit anslutning har du inte dedikerat 100MBit utan ni är kanske 50 hushåll som delar på 1GBit t ex.
Säkert inget problem på de flesta ställen i sverige, men ge dig ut i Europa och det är fler som delar på lägre hastigheter i bostäderna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hmm jag vet inte, men jag fick känsla att en 1080p video var inte samma "kvalite" för mig. Kanske inbillar mig, vet inte. Men hoppas att de e som du säger att det gäller bara dom högre upplösningar. Vi ska väl inte behöva backa i tiden och sitta på 480p

Som sagt, jag tror inte YT har serverkapacitet att koda om rubbet under uppspelning, och varför göra så och samtidigt ha 4K kvar som alternativ, som drar fyra gånger så mycket bandbredd som 1080?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen

Glöm inte att källhänvisa i sådana här trådar. Då behåller de sitt värde bättre när det gått några timmar, dagar, veckor, månader eller år. Här är artikeln som jag antar att @CreativeX refererar till, och ett utdrag:

Google-ägda Youtube skriver i ett uttalande att man nu tillfälligt sänker kvaliteten på sajtens videoklipp till SD (standard definition) i stället för HD (high definition), vilket betyder en mindre detaljerad bild.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Känns som en allmänt okunnig lösning som många andra åtgärder.

Att nedprioritera div tjänster är en betydligt bättre lösning.

Kan skypemöten överbelasta internet så mycket?
Dom som nu jobbar hemmifrån borde inte använda mer brandbredd än innan bortsätt från videokonferanser.

Dom som "jobbar" hemma sitter kanske i många fall INTE och jobbar.. Utan ser på youtube eller senaste serien på netflix, där har vi bandbredd som behövs..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Känns som en allmänt okunnig lösning som många andra åtgärder.

Att nedprioritera div tjänster är en betydligt bättre lösning.

Kan skypemöten överbelasta internet så mycket?
Dom som nu jobbar hemmifrån borde inte använda mer brandbredd än innan bortsätt från videokonferanser.

Hela grejen är väl att det inte är videokonferenserna som överbelastar, det är Netflix osv som överbelastar.

De som jobbar hemifrån använder väl mer bandbredd än tidigare (om man då jämför med att de flesta är på plats på sina kontor och går till något mötesrum istället för att gå med i någon videokonferens) OCH den bandbredd de använder hamnar hos någon annan ISP än när de använder Internet på jobbet, så deras trafik har förflyttats ut till någon konsumentorienterad ISP (mycket mer överbokad kapacitet).
Det är väl dock inte sån enorm bandbredd de behöver, men den trafiken är väl snarare känslig (och hade behövt prioriteras) än krävande.

De som däremot är hemma utan att jobba tittar mer på Netflix, Youtube, osv *under kontorstid*, och använder mycket mer bandbredd, detta dessutom hos samma ISPer där nu dessa videokonferenser osv rullar. Där uppstår väl själva konflikten.

Jag är inte alls övertygad om att det är den bästa lösningen som nu sker, men det är förmodligen lösningen som går snabbast att genomföra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Testade "stats for nerds" och man verkar ligga runt 100K i hastighet på de 1080P videos jag tittade på, och runt 200K för 4k-videos.

Så i Sverige verkar det inte vara någon skillnad, sedan kan det vara så att de enbart tillåter 720P som max för nya videos som laddas upp, men att de som redan är decodade ligger kvar som vanligt?

Runt 75Kbps för 720P, 62Kbps för 480P.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Testade "stats for nerds" och man verkar ligga runt 100K i hastighet på de 1080P videos jag tittade på, och runt 200K för 4k-videos.

Så i Sverige verkar det inte vara någon skillnad, sedan kan det vara så att de enbart tillåter 720P som max för nya videos som laddas upp, men att de som redan är decodade ligger kvar som vanligt?

Runt 75Kbps för 720P, 62Kbps för 480P.

Det där är endast ingående hastighet för att ladda in videon, inte bitrate på själva videon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Verkar inte gälla här. Jag testade nyss en video och den gick fint att spela upp i 4K. Jag tror knappast att Youtube kan omprocessa kvaliteten i sig, utan bara stänga av högre upplösningar.

De har troligtvis justerat bitrate.
Det är absolut inte någon omöjlighet att de kodar om videos, hade inte ens varit första gången.
Det är inget allt eller inget, deras kod prioriterar troligen de mest populära videos att göra det på först vilket i praktiken täcker med marginal det mesta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Glöm inte att källhänvisa i sådana här trådar. Då behåller de sitt värde bättre när det gått några timmar, dagar, veckor, månader eller år. Här är artikeln som jag antar att @redmike refererar till, och ett utdrag:

Google-ägda Youtube skriver i ett uttalande att man nu tillfälligt sänker kvaliteten på sajtens videoklipp till SD (standard definition) i stället för HD (high definition), vilket betyder en mindre detaljerad bild.

Ja du har rätt, My bad där. Dock nämnde jag att det kommer i från AB, men kanske inte tillräckligt! Men ska tänka på det framöver.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det där är endast ingående hastighet för att ladda in videon, inte bitrate på själva videon!

Vet du hur man ser bitraten annars?

Det enda jag märkt nu när jag tittat runt är att många videos sätter sig på 720P när Auto-läget är på, vet inte om det var så innan, inget jag tänkt på tyvärr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Alltså, vad finns det ens för videor på Youtube som kräver hög bildkvalitet?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eott:

Alltså, vad finns det ens för videor på Youtube som kräver hög bildkvalitet?

Alltså, vad menar du ens med den frågan?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Eott:

Alltså, vad finns det ens för videor på Youtube som kräver hög bildkvalitet?

Nu hänger jag inte med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Företag tjänar ju pengar på att sänka upplösningen och kvalitén eftersom det går åt mindre ström, nu har de ju möjlighet att sänka utan att någon klagar om än tillfälligt. Jag säger inte att det är så utan att det förmodligen underlättar besluten hos företagen.

Permalänk
Medlem

Gårdagens av Netnods (Sveriges största IX, ställen där utbyte av trafik mellan operatörer till stor del sköts såvida det inte rör sig om direkt connection) "State of the Internet in Sweden".

"Netflix, YouTube and others have decided to decrease the bandwidth they use for their services. My analysis is that this is due to a number of issues that we do not have in Sweden. "

https://www.netnod.se/blog/state-internet-sweden-2020-03-20-1...

Permalänk
Medlem

Nu har jag sett att kvaliteten sjunkit och att det inte heller går att höja. 480p på många videos

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Alltså, vad menar du ens med den frågan?

Är ingen frekvent YouTubeanvändare så jag undrar. När jag går in på YouTube så kommer det mestadels förslag på struntfilmer med folk som testar iPhones eller maträtter. Varför skulle det krävas högre kvalitet än 720p?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eott:

Är ingen frekvent YouTubeanvändare så jag undrar. När jag går in på YouTube så kommer det mestadels förslag på struntfilmer med folk som testar iPhones eller maträtter. Varför skulle det krävas högre kvalitet än 720p?

Det finns många videor på YouTube där högre kvalitet ger ett mervärde. Här är några exempel:

Du undrar emellertid varför det "krävs" högre kvalitet. Det är inte uppenbart för mig vad du menar med den frågan, men jag hoppas att exemplen ovan kan bidra till att besvara den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Nu har jag sett att kvaliteten sjunkit och att det inte heller går att höja. 480p på många videos

Skumt, jag har inte märkt nåt än.
Kan fortfarande se videos i 4K, både på Youtube och Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exerion76:

Skumt, jag har inte märkt nåt än.
Kan fortfarande se videos i 4K, både på Youtube och Netflix.

Det är mest äldre klipp som tappat kvaliteten. Nya är som du säger upp till 4K

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Netflix har en katalog på 50000-100000? videos som de kan koda om.
Youtube har 100miljoner!? Miljarder? videos på sina servrar.
De startar videos i 480p men man kan ändra tillbaka till 720p-2160p.
Om Youtube skulle kunna koda om alla sina videos skulle de avslöja att de har en fult fungerade kvantdator.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Känns som en allmänt okunnig lösning som många andra åtgärder.

Att nedprioritera div tjänster är en betydligt bättre lösning.

Kan skypemöten överbelasta internet så mycket?
Dom som nu jobbar hemmifrån borde inte använda mer brandbredd än innan bortsätt från videokonferanser.

Njae många sitter och jobbar över VPN. Trafik som aldrig nådde internet, eftersom den skedde lokalt på företagets nät går nu över internet.
Om all trafik tunnlas över VPN blir det dubbel last när de använder tjänster på nätet då bandbredd används både mellan hemmet till företaget samt företaget till tjänsten.