Finns det Oled med "bra" antireflexfilter?

Permalänk
Medlem

Finns det Oled med "bra" antireflexfilter?

Hej, går i tankarna om man skulle byta ut projektorn mot en 65" eller 77" oled nån gång... oled har ju fantastisk, magisk bild, på dom jag sett! philips och LG.
Men... dom jag sett har sett har ju typ inget antireflexfilter? Blir som en stor mörk spegel om det är lite ljust i rummet...
Vi har idag upptill projektorn en 55" Samsung qled, q7, från 2018... och det reflexfiltret där är fantastiskt bra, men allt annat vinner en oled på... undrar om det finns nåt märke/modell som man ska kolla efter som är bra på att hantera ströljus? Nu menar jag ingen lampa direkt på TV, eller ett stort fönster bakom soffan... vi har iofs fönster bakom soffan, men där har vi gardiner som snabbt dras för...
LG har ju tex Z9 W9 E9 C9 B9 och R9 , skiljer sig reflexfiltren mellan dom tex?

Permalänk
Medlem

Ärligt aldrig märkt något problem med min LG från två år sen. Har nästan alltid en lampa tänd i hörnet av vardagsrummet.
Visst är TVn av är den som en spegel men när den är på är det chill.

Kanske saknar någon grad av kräsenhet dock

Afaik så har LG samma panel osv i alla. Skillnaden är resten av hårdvaran så högtalare, stativ, ram, SoC osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swennis: OLED-panelerna byggs av LG Displays och de har ungefär samma reflexfilter som är blanksvart därför att blanka filter är bättre på att återge djup svärta. Matta filter kan plocka upp ströljus från omgivningen och försämrar intrycket av svart när ströljuset studsar från hela panelen.

Min erfarenhet är att OLED-filtren är väldigt bra. Jag har svårt att säga att andra filter på LCD-toppmodeller är bättre eller sämre, bara annorlunda i hur reflektionen ser ut. Du kanske slipper spegeleffekten men kan med olika ljuskällor istället få olika refraktionsmönster, regnbågar och liknande som du inte får med OLED-panelernas filter.

I slutändan är det därför viktigare hur du placerar dina ljuskällor i rummet. Har du en ljuskälla reflekterat mitt i TV:n är det en ogynnsam situation oavsett och du bör flytta på den ljuskällan. Eller flytta på TV så att ljuskällorna som inte kan flyttas slutar reflekteras. Och är det fönster så finns det gardiner. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ärligt aldrig märkt något problem med min LG från två år sen. Har nästan alltid en lampa tänd i hörnet av vardagsrummet.
Visst är TVn av är den som en spegel men när den är på är det chill.

Kanske saknar någon grad av kräsenhet dock

Afaik så har LG samma panel osv i alla. Skillnaden är resten av hårdvaran så högtalare, stativ, ram, SoC osv.

Du är nöjd förstår jag, med oled Tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: OLED-panelerna byggs av LG Displays och de har ungefär samma reflexfilter som är blanksvart därför att blanka filter är bättre på att återge djup svärta. Matta filter kan plocka upp ströljus från omgivningen och försämrar intrycket av svart när ströljuset studsar från hela panelen.

Min erfarenhet är att OLED-filtren är väldigt bra. Jag har svårt att säga att andra filter på LCD-toppmodeller är bättre eller sämre, bara annorlunda i hur reflektionen ser ut. Du kanske slipper spegeleffekten men kan med olika ljuskällor istället få olika refraktionsmönster, regnbågar och liknande som du inte får med OLED-panelernas filter.

I slutändan är det därför viktigare hur du placerar dina ljuskällor i rummet. Har du en ljuskälla reflekterat mitt i TV:n är det en ogynnsam situation oavsett och du bör flytta på den ljuskällan. Eller flytta på TV så att ljuskällorna som inte kan flyttas slutar reflekteras. Och är det fönster så finns det gardiner. Och så vidare.

Jo, det är ju faktiskt sant... på denna q7a vi har, smetar det ut ströljusen mer, med ströljus från sidan, plasman vi hade innan(R.I.P), så smetades det inte ut...
Tack för svar.
Synd att 77" oled är så jäkla dyra bara... kan inte dom dyka ner mot 20 strecket snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Du är nöjd förstår jag, med oled Tvn?

Väldigt, köpte en 55" C9 (Tror jag det är) för två år sen. Tittar jag rakt framifrån ser jag inga reflektioner eller ljus på TVn om bilden inte är helt svart. Och då är det ganska ljust i mitt rum just nu (ljust nog att gott läsa en bok men inte fullt dagsljus)

Så det är inte den senaste och jag missade några fina funktioner genom att inte vänta ett år men fuck vad bra bilden är. Fjärrkontrollen är amazing att använda och alla program jag använder fungerar bra imo (plex, youtube och ett för twitch). Plex tar typ 30s att komma igång men annars flyter det fint.

Hur bra bilden är på OLED har du nog hört ofta. Men kan säga att det är smärtsamt uppenbart när man ser film/serier hos någon som inte har OLED. T.ex tjejen har en 42"~ 4K skärm (orkar inte kolla vilken panel) till datorn men det går fan inte att jämföra. Just eftersom min TV inte har reflextfilter typ och hennes har ett aggresivt, minsta lilla ljus på den blir som en sol som stör.

Varje gång man har över folk för en film så är reaktionen "wow!". Och då spelar jag inte ens upp 4K på den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Väldigt, köpte en 55" C9 (Tror jag det är) för två år sen. Tittar jag rakt framifrån ser jag inga reflektioner eller ljus på TVn om bilden inte är helt svart. Och då är det ganska ljust i mitt rum just nu (ljust nog att gott läsa en bok men inte fullt dagsljus)

Så det är inte den senaste och jag missade några fina funktioner genom att inte vänta ett år men fuck vad bra bilden är. Fjärrkontrollen är amazing att använda och alla program jag använder fungerar bra imo (plex, youtube och ett för twitch). Plex tar typ 30s att komma igång men annars flyter det fint.

Hur bra bilden är på OLED har du nog hört ofta. Men kan säga att det är smärtsamt uppenbart när man ser film/serier hos någon som inte har OLED. T.ex tjejen har en 42"~ 4K skärm (orkar inte kolla vilken panel) till datorn men det går fan inte att jämföra. Just eftersom min TV inte har reflextfilter typ och hennes har ett aggresivt, minsta lilla ljus på den blir som en sol som stör.

Varje gång man har över folk för en film så är reaktionen "wow!". Och då spelar jag inte ens upp 4K på den.

Både hört och sett... sjukt bra bild
När jag noterat reflektioner(reflekterat över reflektioner? höhö ) så har det nog varit att suttit/stått i sånt läge att ljuskällan kommit exakt i synfältet i TVn, men då blir det ju kasst på vilken TV som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: OLED-panelerna byggs av LG Displays och de har ungefär samma reflexfilter som är blanksvart därför att blanka filter är bättre på att återge djup svärta. Matta filter kan plocka upp ströljus från omgivningen och försämrar intrycket av svart när ströljuset studsar från hela panelen.

Min erfarenhet är att OLED-filtren är väldigt bra. Jag har svårt att säga att andra filter på LCD-toppmodeller är bättre eller sämre, bara annorlunda i hur reflektionen ser ut. Du kanske slipper spegeleffekten men kan med olika ljuskällor istället få olika refraktionsmönster, regnbågar och liknande som du inte får med OLED-panelernas filter.

I slutändan är det därför viktigare hur du placerar dina ljuskällor i rummet. Har du en ljuskälla reflekterat mitt i TV:n är det en ogynnsam situation oavsett och du bör flytta på den ljuskällan. Eller flytta på TV så att ljuskällorna som inte kan flyttas slutar reflekteras. Och är det fönster så finns det gardiner. Och så vidare.

Håller med ovanstående synpunkter. Har en LG 65" OLED sedan 2.5 år tillbaka och har inte märkt någon försämring när det gäller reflexfiltret jämfört med mina tidigare plasmaenheter. Tycker det funkar helt OK.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Håller med ovanstående synpunkter. Har en LG 65" OLED sedan 2.5 år tillbaka och har inte märkt någon försämring när det gäller reflexfiltret jämfört med mina tidigare plasmaenheter. Tycker det funkar helt OK.

Låter bra
Inga tecken på inbränningar heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Låter bra
Inga tecken på inbränningar heller?

Inte så här långt i alla fall. TV:n funkar bra och bilden är helt överjävligt bra. När Netflix och Amazon gick över till HDR/Dolby Vision på 4K material så är det smått fantastiskt. Givetvis är Blu-ray 4K det bästa men Netflix och Amazon kommer bra nära.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kollat lite på lg 65" c9 videos, reviews, verkar sanslöst bra, och vad jag kunde se så inga problem med speglingar direkt... men skulle jag köpa den får jag nog sälja av min epson 6600 och reactduken på 95".... kanske kommer sakna den storleken... eller inte, om bilden är så fantastisk som oled har... sitter ca 3,5m ifrån bildytan... Eller spara till nån bättre projektor... epson 7400 verkar ju smutt... men den är ju giiiigantisk, skulle bli en alldeles för stor klump i taket i vardagsrummet är jag rädd...
Nån här som gått från projektor till TV, utan att ångra sig?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swennis: Epson 6600 på en 95 tums React betyder att du antagligen har ett ljust rum (ur projektorsynpunkt) och kämpat med den modesta ljusstyrkan på den projektormodellen. Du bör du uppleva en enorm förbättring med en OLED på just ljusstyrka men synnerligen stor skillnad på kontrastupplevelse och klarhet i bilden. React har ganska mycket struktur och grynighet från dukmaterialet som inte alls finns med en OLED. Du kanske saknar storleken initialt men kanske också känner att du vinner det du saknat och framför allt upplever en skärpa och klarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: Epson 6600 på en 95 tums React betyder att du antagligen har ett ljust rum (ur projektorsynpunkt) och kämpat med den modesta ljusstyrkan på den projektormodellen. Du bör du uppleva en enorm förbättring med en OLED på just ljusstyrka men synnerligen stor skillnad på kontrastupplevelse och klarhet i bilden. React har ganska mycket struktur och grynighet från dukmaterialet som inte alls finns med en OLED. Du kanske saknar storleken initialt men kanske också känner att du vinner det du saknat och framför allt upplever en skärpa och klarhet.

"Epson 6600 på en 95 tums React betyder att du antagligen har ett ljust rum (ur projektorsynpunkt) och kämpat med den modesta ljusstyrkan på den projektormodellen. "

Exakt så är det! Ljust vardagsrum ja, med mörklägningsgardiner .reacten har räddat oss att kunna ha bra/ok bild ändå

"Du bör du uppleva en enorm förbättring med en OLED på just ljusstyrka men synnerligen stor skillnad på kontrastupplevelse och klarhet i bilden"

Ja, märkt detta när jag spanat in oled i butik/hos en kompis... kan knappt släppa ögonen från bilden när det matas BD/UHBD till skärmen...

"Du kanske saknar storleken initialt men kanske också känner att du vinner det du saknat och framför allt upplever en skärpa och klarhet."

Ja, det är där jag velar nu... och vet inte vad resten av familjen skulle säga att sälja projj för en grymt bättre bild, fast i mindre format... kanske blir nedröstad där. :/

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swennis: Ställ TV på en rullbänk och dra den närmare soffan så att den täcker samma synfält som Reacten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: Ställ TV på en rullbänk och dra den närmare soffan så att den täcker samma synfält som Reacten.

Hehe, faktisk ingen du ide! Rulla tillbaka den efter fimltittande.
Tanken har slagit mig att köpa ett väggfäste med utfällbar arm med.

Permalänk
Medlem

Blir nog jag väntar med köp.
https://www.youtube.com/watch?v=Qu1bH2gGXes
Köper nog en lampa till och kör på ett år till, borde göra skillnad från en lampa som gått 2000h? Helst när reactduken slukar så möe ljus?
Så kan man se hur TV fronten ligger till nästa år... lyssnar man på honom där, så kommer det nog bli billigare iom mer konkurrens, så kan man ju hoppas på att det kommer finnas oled 77" tillrimligt pris.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swennis: 2000 timmar och du har antagligen kvar 1/3-del till i bästa fall hälften av den ursprungliga ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: 2000 timmar och du har antagligen kvar 1/3-del till i bästa fall hälften av den ursprungliga ljusstyrkan.

Oj... blir det sån skillnad... kommer kanske få en chock när jag sätter i en ny då hehehe
Så får ha is i magen, ny lampa, vänta in till nästa år, se vad som hänt mer på oledsidan, hoppas på mycket konkurrens och prisdrop på 77"

Permalänk
Medlem

Lite update
Här vänder det... kollade mer på 65a oled, panasonic 960, grym bild som f'n... men... så litet... sneglade på en 77" LCD som stod jämte... tyckte nästan tom det skulle vara för litet vid film, serier, dokumentärer, konserter etc...
Slutade med att jag nu beställt denna, till våran Eurioscreen reactduk 95"

https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/lcd/286610...

Kommer antagligen på måndag... denna har jag sett live på mässa en gång, dock mot vit duk i mörkt rum, och ingen HDR... men tror den gör sig riktigt bra mot reacten här hemma
Nu börjar man fundera på en större 2.35:1 duk istället i HC... Men det kommer jag inte nämna här hemma på ett bra tag, hahaha