Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

@Viktorph:
Here it is...hahaha
(Måste vara bästa på länge)
https://i.imgur.com/S82ix41.jpg

Haha! Alltid lika fint!

Permalänk
Medlem

Ohh no stoppa pressarna UniMatrixZ dricker nått annat än Norrlands Ljus hahaha var tvungen att testa..... och den funkar men Norrlands är ju alltid Norrlands lixom

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Ingen bild, men”the helg is here!”, kör lite amerikana tema,
så allday-ipa
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/founders-8836115
Och four-roses
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/four-roses-50201
Skål!!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Testar en öl från Chile.Helt ok.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Och så en öl från Leeds. Även den ok.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

12 årig Lagavulin Special Release 2019, fy satan vad bra den är!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Fick en liten flaska whisky av en kollega igår.
Peat week ballvenine 14year. Tillverkas bara 1 vecka per år. Riktigt god.
https://www.garrafeiranacional.com/en/2003-balvenie-peat-week...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Föredetting

Min oöppnade flaska Peat & Sherry från Elements of Islay började bli dammig, så jag gjorde det enda rätta och öppnade den. Lika god som första flaskan var.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Blev en Oppigårds Utah DIPA Bra!

Permalänk
Medlem

Körde själv lite Italienskt rödtjut i går, Var ingen höjdare,

Permalänk
Medlem

Löööördag... hawaiiansk öl och world of tanks!
Ölen hade varit mycket godare i solen en varm sommardag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En Keppo Pale Ale.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Min första añejo tequila. Riktigt nöjd, men sett till priset kör jag hellre på blancon, som inte var särskilt billig den heller. Allt som allt kanske virren är att föredra alltså. Men kul med variation.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Min favoritöl på bolaget just nu.

pimpandhost index of upload image share

Permalänk
Medlem

Var till Umeå på kryssning för några veckor sedan. Tänkte besöka systemet för att köpa på mig lite olika öl då utbudet är lite olika än här i Finland samt att det är billigare priser på Systemet jämfört med på Alko och affärerna här i Finland men missade det då det stängde redan kl 15 på lördagar. :/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Var till Umeå på kryssning för några veckor sedan. Tänkte besöka systemet för att köpa på mig lite olika öl då utbudet är lite olika än här i Finland samt att det är billigare priser på Systemet jämfört med på Alko och affärerna här i Finland men missade det då det stängde redan kl 15 på lördagar. :/

Om jag minns rätt från när jag senast var i Finland, ett och ett halvt år sedan tror jag, så var just ölen där förvånansvärt dyr. Starksprit lite billigare men ungefär samma. Ölen dock... det är ju som att finska regeringen vill att man bara ska dricka salmiak Kossu. Eller bränna hemma och blanda med tjära, som alla riktiga finnar gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om jag minns rätt från när jag senast var i Finland, ett och ett halvt år sedan tror jag, så var just ölen där förvånansvärt dyr. Starksprit lite billigare men ungefär samma. Ölen dock... det är ju som att finska regeringen vill att man bara ska dricka salmiak Kossu. Eller bränna hemma och blanda med tjära, som alla riktiga finnar gör.

OT: Ölen köper man inte på alko, utan valfri matbutik eftersom de säljer det vi tycker är starköl, 4,5%. Vet inte vad du tittat på för starksprit, det är billigare sen de sänkte sin alkhååålskatt för ett antal år sedan. Du kanske kollade T-röd, där är literpriset ungefär detsamma...

OnT: Dricker en Brooklyn Lager

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Specialöl är nästa lika dyr i butiker som på Alko här i Finland tycker jag. Det är bara vanlig lager som är billig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@Mindfighter: Specialöl är nästa lika dyr i butiker som på Alko här i Finland tycker jag. Det är bara vanlig lager som är billig.

Specialöl?! Tänk på pocenten helge!!
https://www.oppetarkiv.se/video/10438603/nojesmassakern

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Ölen köper man inte på alko, utan valfri matbutik eftersom de säljer det vi tycker är starköl, 4,5%. Vet inte vad du tittat på för starksprit, det är billigare sen de sänkte sin alkhååålskatt för ett antal år sedan. Du kanske kollade T-röd, där är literpriset ungefär detsamma...

OnT: Dricker en Brooklyn Lager

Njae, jag tycker nog inte att ölen varit så mycket billigare i matbutiker. Sen vet jag inte vad du menar med att de sänkt sin alkoholskatt... jag menar ju att stakrspriten var lite billigare än i Sverige.

Skrivet av fantomsmurfen:

@Mindfighter: Specialöl är nästa lika dyr i butiker som på Alko här i Finland tycker jag. Det är bara vanlig lager som är billig.

Jag hittade ingen "specialöl" när jag var där senast. Det var bara ljus lager, företrädesvis Karhu eller Koff. Fast det var kanske 25 år sen jag var mer än 10-15 mil söder om Rovaniemi... kan ju vara så att det ser annorlunda ut i mer civiliserade delar av landet.

Bara för det längtar jag hem till Finland igen. Jävla Corona...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Njae, jag tycker nog inte att ölen varit så mycket billigare i matbutiker. Sen vet jag inte vad du menar med att de sänkt sin alkoholskatt... jag menar ju att stakrspriten var lite billigare än i Sverige.

Jag erkänner mig gammal...,,de gjorde en ordentlig sänkning av sin alkoholsskatt, men har tydligen höjt den sen dess:
https://www.hbl.fi/artikel/nu-aker-alkoholskatten-upp-igen-dy...

Det va bättre förr!! (köper mest i taxfree och där är det ju mesta dyrt numer... allt i förtjänstens tecken eftersom det är helt skattebefriat och priset inte alls reflekterar det...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag erkänner mig gammal...,,de gjorde en ordentlig sänkning av sin alkoholsskatt, men har tydligen höjt den sen dess:
https://www.hbl.fi/artikel/nu-aker-alkoholskatten-upp-igen-dy...

Det va bättre förr!! (köper mest i taxfree och där är det ju mesta dyrt numer... allt i förtjänstens tecken eftersom det är helt skattebefriat och priset inte alls reflekterar det...)

Fantomsmurfen kanske kan väga in här men jag vill minnas att en kvarting Kosken kostade motsvarande 100-110Kr i Finland mot 120Kr här. Ingen stor skillnad, men lite billigare i vårat bättre grannland. Samtidigt var det 20-25Kr för 50cl fulöl, som i Sverige skulle kosta 15Kr.

Det är så jag minns det i varje fall. Kanske helt fel men ölen var definitivt dyrare på den sidan Östersjön.

Jag känner mig också gammal som minns en tid då Tax Free faktiskt var billigare. Numera är det ju ett skämt. Jag handlar aldrig där om det inte är nåt jag verkligen vill ha just där och då. Favoriten är ju när man reser till något land där det verkligen är billigt. Typ, i en Tax Free hittar du 1 liter sprit för 200Kr. Väl framme kan du köpa samma flaska för 40Kr...

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på spritpriser men enligt en kompis erfarenhet är även lådviner mycket billigare på Systemet jämfört med på Alko.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Strax blir det

Permalänk
Medlem

Fulöl i vandlig ordning. Arboga och Fagerhult

Permalänk
Medlem

Whisky. Tråkigt nog för att dämpa ångesten trots att man inte borde göra så. 333 döda av coronan hittills.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alfs:

Whisky. Tråkigt nog för att dämpa ångesten trots att man inte borde göra så. 333 döda av coronan hittills.

Ja det är tråkigt.
Själv vart jag varslad i torsdags och hoppas fordonsindustrin kommer igång snart, jag är cnc-svarvare.

Och vi är permitterade 3 dagar i veckan så man jobbar bara 2 dagarsvecka nu.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Änsålänge har jag jobbet kvar. Men rekommenderas sitta hemma och jobba. Tre veckor har gått så nu. Man vet aldrig vad som händer nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har ingen koll på spritpriser men enligt en kompis erfarenhet är även lådviner mycket billigare på Systemet jämfört med på Alko.

Där vet jag bara att päronen tycker om att köpa med sig hem efter det varit i Finland (morsan är finne och de brukar spendera 1-2 månader varje år i stugan där uppe). Tror dock att det mest handlar om att Alko har ett annat utbud än Systembolaget.

Skrivet av alfs:

Whisky. Tråkigt nog för att dämpa ångesten trots att man inte borde göra så. 333 döda av coronan hittills.

Skrivet av anon298854:

Ja det är tråkigt.
Själv vart jag varslad i torsdags och hoppas fordonsindustrin kommer igång snart, jag är cnc-svarvare.

Och vi är permitterade 3 dagar i veckan så man jobbar bara 2 dagarsvecka nu.

Fyfan, lider med alla som förlorar eller riskerar att förlora sina jobb nu. Det måste klassas som ett kvalificerat hundrunk. Jävligt tråkigt och man kan bara hoppas återhämtningen går fort.

Själv har jag inte så mycket att gråta om. Förlorar en hel del i extrainkomster nu men vad gäller huvudsakliga anställningen torde det bara bli mer jobb. Det må ju svida lite men känns inte som läge att gnälla över det. Värre för alla som blir varslade och inte vet när det går att hitta nya jobb igen. Hoppas verkligen det går fort, men tyvärr är jag skeptiskt till att det kommer göra det. Vi lär få en del tuffa år framöver.

Permalänk
Medlem

Evening folks

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i