Permalänk

Köpråd gamingdator 50-70k

Hej! Jag hade tänkt köpa en stationär gamingdator för 50000-70000kr som någon som typ Webhallen kan bygga ihop. Jag har inte så jättemycket koll på vilka delar som är bra, men jag har en ganska hög budget så letar efter de bästa delarna helt enkelt.

Jag tänkte använda datorn för att spela krävande spel i helst 4K-upplösning och med de högsta inställningarna möjliga. Jag vill också ha möjlighet att kunna köpa till ett VR-Headset för att spela Half-Life: Alyx med bra FPS.

Exempel på spel jag ska spela:
Half-Life: Alyx
Red Dead Redemption 2
PUBG
GTA 5
Doom Eternal
Och om det är möjligt, Microsoft Solitaire?

Permalänk
Medlem

Inte en chans att du kan köra Solitare laggfritt med så tight budget.

Permalänk
Viking

Det här är väl det bästa du egentligen kan få och behöver. Tyvärr lite under budget, men som sagt det bästa. Det räcker kanske med billigare ssd och CPU, men har man hög budget så har man.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

How Much Should You Spend to play Half Life Alyx?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det här är väl det bästa du egentligen kan få och behöver. Tyvärr lite under budget, men som sagt det bästa. Det räcker kanske med billigare ssd och CPU, men har man hög budget så har man.
https://komponentkoll.se/bild/vlwcC.png

Tydligen så har jag satt en alldeles för hög budget, men då blir det mer pengar över för kakor så det är bara bra. Tack för tipsen! Har ni några andra tips på vilket VR-Headset man ska välja till Half-Life: Alyx, är det Valve Index som gäller?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Inte en chans att du kan köra Solitare laggfritt med så tight budget.

Nej, får väl lägga till mer pengar om det ska vara möjligt tyvärr...

Permalänk
Viking

Absolut noll anledning att köpa Intel om man ska spela i 4k, alternativt en 3900x för samma pris som i9:an.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det här är väl det bästa du egentligen kan få och behöver. Tyvärr lite under budget, men som sagt det bästa. Det räcker kanske med billigare ssd och CPU, men har man hög budget så har man.
https://komponentkoll.se/bild/vlwcC.png

Kan köpa en fet skärm i tillägg till detta

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnonymaCalle:

Jag tänkte använda datorn för att spela krävande spel i helst 4K-upplösning och med de högsta inställningarna möjliga.

Exempel på spel jag ska spela:
Half-Life: Alyx
Red Dead Redemption 2
PUBG
GTA 5
Doom Eternal
Och om det är möjligt, Microsoft Solitaire?

Svårt att motivera en så hög budget, RTX 2080 Ti pressar ut cirka 42/36 FPS på Ultra i Red Dead Redemption 2 med upplösningen 3 840 x 2 160. Mitt råd hade varit att lägga 20-30 tkr på datorn och gå upp i GPU till RDNA2 eller Nvidia Ampere när det lanseras.

Permalänk
Viking
Skrivet av kaptengrek:

Svårt att motivera en så hög budget, RTX 2080 Ti pressar ut cirka 42/36 FPS på Ultra i Red Dead Redemption 2 med upplösningen 3 840 x 2 160. Mitt råd hade varit att lägga 20-30 tkr på datorn och gå upp i GPU till RDNA2 eller Nvidia Ampere när det lanseras.

Om han orkar vänta till hösten eller ännu senare kan jag hålla med.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av AnonymaCalle:

Tydligen så har jag satt en alldeles för hög budget, men då blir det mer pengar över för kakor så det är bara bra.

Mer kakor är alltid trevligt!
Jag hade sparat lite pengar så att du kan uppgradera till 4900X och ett RTX 3080(Ti) när de kommer ut.

Skrivet av AnonymaCalle:

Tack för tipsen! Har ni några andra tips på vilket VR-Headset man ska välja till Half-Life: Alyx, är det Valve Index som gäller?

Valve Index är sjukt bra.
Skulle säga att det är viktigast att testa innan köp.

Skrivet av Donnerstal:

Absolut noll anledning att köpa Intel om man ska spela i 4k

Jo, 4K 144 FPS och Valve Index med 144Hz som man verkligen inte vill gå under.
Har man i princip obegränsad budget är ju i9 9900K(S) den bästa CPU:n till de flesta spelen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Valve Index är sjukt bra.
Skulle säga att det är viktigast att testa innan köp.

Index säljs väl endast via Steam, eller vet du något ställe man kan testa?

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Svårt att motivera en så hög budget, RTX 2080 Ti pressar ut cirka 42/36 FPS på Ultra i Red Dead Redemption 2 med upplösningen 3 840 x 2 160. Mitt råd hade varit att lägga 20-30 tkr på datorn och gå upp i GPU till RDNA2 eller Nvidia Ampere när det lanseras.

Skrivet av Donnerstal:

Om han orkar vänta till hösten eller ännu senare kan jag hålla med.

Nej jag kan ta och köpa det bästa som finns just nu och sen kan jag uppgradera till det framtida bästa när det kommer ut, och ge bort de gamla delarna till någon annan jag känner då.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Mer kakor är alltid trevligt!
Jag hade sparat lite pengar så att du kan uppgradera till 4900X och ett RTX 3080(Ti) när de kommer ut.
https://komponentkoll.se/bild/abCOn.png
Valve Index är sjukt bra.
Skulle säga att det är viktigast att testa innan köp.
Jo, 4K 144 FPS och Valve Index med 144Hz som man verkligen inte vill gå under.
Har man i princip obegränsad budget är ju i9 9900K(S) den bästa CPU:n till de flesta spelen.

Jag är inte riktigt i behov att spara in pengar på delar. Så jag tänkte att jag kan köpa de bästa delarna som finns just nu och när nästa generation kommer så kan jag ge bort de gamla delarna till någon jag känner, då blir de glada.

Vad menar du med att testa Valve Index innan köp? Vart kan man göra det?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BumBumX:

Index säljs väl endast via Steam, eller vet du något ställe man kan testa?

Skrivet av AnonymaCalle:

Vad menar du med att testa Valve Index innan köp? Vart kan man göra det?

  • Dustin Expo 17-19 september. Inte omöjligt att det finns en Index där.

  • Inet weekend Festival brukar ha alla möjliga VR headsets som finns på marknaden. Sett både Oculus Rift, HTC Vive och HTC Vive Pro de gånger jag varit där. Inte omöjligt att det finns en Index där nästa festival, när den nu blir av...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnonymaCalle:

Jag är inte riktigt i behov att spara in pengar på delar. Så jag tänkte att jag kan köpa de bästa delarna som finns just nu och när nästa generation kommer så kan jag ge bort de gamla delarna till någon jag känner, då blir de glada.

Vad menar du med att testa Valve Index innan köp? Vart kan man göra det?

Det är bara höra av dig när du har lust att ta en kaffe för att lära känna varandra.

Mvh,

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Eric Hjalmarsson:
  • Dustin Expo 17-19 september. Inte omöjligt att det finns en Index där.

  • Inet weekend Festival brukar ha alla möjliga VR headsets som finns på marknaden. Sett både Oculus Rift, HTC Vive och HTC Vive Pro de gånger jag varit där. Inte omöjligt att det finns en Index där nästa festival, när den nu blir av...

Inets event har ju bara de aktörer vars produkter de faktiskt säljer.
Dustin Expo är jag lite mer osäker på, men TS verkar ju vilja köpa sina grejer nu, så att vänta ett halvår på att kanske få testa känns lite långsökt.

Men men, Index ska ju vara ett väldigt bra headset, men det kostar ju en hel del. Jag har ett VIVE och är nöjd med det, dock syns pixlarna om du fokuserar lite så något med lite högre upplösning skulle jag rekommendera. En kompis har Oculus Rift S och han är väldigt nöjd. Dock kan trackingen balla ur lite ibland när du inte har några basstationer så de är värt att tänka på.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BumBumX:

Inets event har ju bara de aktörer vars produkter de faktiskt säljer.

Var inte Facebook/Oculus som ställde ut sitt headset.
De hade dessutom en fallskärmshoppningssimulator som jag inte kan hitta i Inets utbud...

Skrivet av BumBumX:

Dustin Expo är jag lite mer osäker på, men TS verkar ju vilja köpa sina grejer nu, så att vänta ett halvår på att kanske få testa känns lite långsökt.
Men men, Index ska ju vara ett väldigt bra headset, men det kostar ju en hel del.

Någon snackade om att vänta på RTX 3080...
Skulle jag köpa något så dyrt hade i alla fall jag velat testa först, men det är väl upp till TS.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Var inte Facebook/Oculus som ställde ut sitt headset.
De hade dessutom en fallskärmshoppningssimulator som jag inte kan hitta i Inets utbud...
Någon snackade om att vänta på RTX 3080...
Skulle jag köpa något så dyrt hade i alla fall jag velat testa först, men det är väl upp till TS.

Nej, men dom säljer headsetet som används. Och TS skrev uttryckligen att han inte vill vänta.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Det är bara höra av dig när du har lust att ta en kaffe för att lära känna varandra.

Mvh,

Förtar det inte lite av idén med att vara anonym?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av BumBumX:

Och TS skrev uttryckligen att han inte vill vänta.

Okej, då får väl TS skippa att testa då. Ta det chill, skrev bara att jag tyckte det kunde vara värt att försöka få testa det först...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnonymaCalle:

Tydligen så har jag satt en alldeles för hög budget, men då blir det mer pengar över för kakor så det är bara bra. Tack för tipsen! Har ni några andra tips på vilket VR-Headset man ska välja till Half-Life: Alyx, är det Valve Index som gäller?

Är visserligen budgeten för hög, ytterst marginella förbättringar när man går över en viss prestanda.... Lite som att säga man vill ha den ultimata Volvo XC90 för 2 miljoner... Man kan säkert slänga på kolfiberdetaljer, och värsta allt... men kanske inte gör någon märkbar skillnad när man passerat miljon nr 1 så att säga.

Själva datorn är bara en del av vad du faktiskt använder... Dessutom åldras den snabbt, så sällan värt det att helt maxa ut den om de inte är så har så mycket pengar att man inte bryr sig alls. Kan vara bra att hålla igen bra lite, och köpa ny dator lite oftare. Har själv en onödigt dyr processor för jag tyckte de var roligt. Men har "bara" 32GB ram... Skulle aldrig märka skillnaden.

Men en riktigt bra skärm kan vara något att lägga pengar på... och satsar du på riktigt riktigt bra blir det dyrt också... Typ 20 000 kr... Men bra och gör mer skillnad än alla pengar du spenderar efter 30 000 kr på datorn. Trevligt tangentbort och mus, samt hörlurar kan man lägga 4-5 tusenlappar på också... Nytt skrivbord och ny stol kanske också kan vara bra kanske.... efter det finns det ingen poäng att slösa mer pengar även om man råkar ha dem.

Du kan till exempel köp god mat från någon resturang, handla kläder från något butik eller något köp produkter från något annat företag som drabbas av Coronakrisen. Man behöver inte sitta i resturangen eller nysa på personalen i butiken... kan köra take away och hålla avstånd. Men vi kunder behövs så de kan behålla jobbet. Datorhandeln tror jag inte drabbas fullt så hårt eftersom detta är prioriterat när folk sitter hemma i karantän och dessutom beställs mycket redan över nätet.

https://www.inet.se/produkt/2215353/lg-38-ultragear-38gl950g-...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jo, 4K 144 FPS och Valve Index med 144Hz som man verkligen inte vill gå under.
Har man i princip obegränsad budget är ju i9 9900K(S) den bästa CPU:n till de flesta spelen.

Men tittar du på prestandan i 4k mellan Ryzen 9 och i9 är det ingen skillnad alls.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnonymaCalle:

Nej jag kan ta och köpa det bästa som finns just nu och sen kan jag uppgradera till det framtida bästa när det kommer ut, och ge bort de gamla delarna till någon annan jag känner då.

Om du vill, så kan vi bli bästa vänner

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Det är bara höra av dig när du har lust att ta en kaffe för att lära känna varandra.

Mvh,

Skrivet av LudvigLindell:

Om du vill, så kan vi bli bästa vänner

Hahaha, skulle inte ha sagt så där...

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Är visserligen budgeten för hög, ytterst marginella förbättringar när man går över en viss prestanda.... Lite som att säga man vill ha den ultimata Volvo XC90 för 2 miljoner... Man kan säkert slänga på kolfiberdetaljer, och värsta allt... men kanske inte gör någon märkbar skillnad när man passerat miljon nr 1 så att säga.

Själva datorn är bara en del av vad du faktiskt använder... Dessutom åldras den snabbt, så sällan värt det att helt maxa ut den om de inte är så har så mycket pengar att man inte bryr sig alls. Kan vara bra att hålla igen bra lite, och köpa ny dator lite oftare. Har själv en onödigt dyr processor för jag tyckte de var roligt. Men har "bara" 32GB ram... Skulle aldrig märka skillnaden.

Men en riktigt bra skärm kan vara något att lägga pengar på... och satsar du på riktigt riktigt bra blir det dyrt också... Typ 20 000 kr... Men bra och gör mer skillnad än alla pengar du spenderar efter 30 000 kr på datorn. Trevligt tangentbort och mus, samt hörlurar kan man lägga 4-5 tusenlappar på också... Nytt skrivbord och ny stol kanske också kan vara bra kanske.... efter det finns det ingen poäng att slösa mer pengar även om man råkar ha dem.

Du kan till exempel köp god mat från någon resturang, handla kläder från något butik eller något köp produkter från något annat företag som drabbas av Coronakrisen. Man behöver inte sitta i resturangen eller nysa på personalen i butiken... kan köra take away och hålla avstånd. Men vi kunder behövs så de kan behålla jobbet. Datorhandeln tror jag inte drabbas fullt så hårt eftersom detta är prioriterat när folk sitter hemma i karantän och dessutom beställs mycket redan över nätet.

https://www.inet.se/produkt/2215353/lg-38-ultragear-38gl950g-...

Okej, jag förstår vad du menar med att min budget är onödigt hög, detta beror ju på att jag inte kan så mycket om datorer men tänkte bara slänga in någon hög siffra så att det blir det bästa av det bästa. Jag har också till exempel betalat 2000kr till ett café och sade åt de att betala alla ordrar efter mig med de pengarna tills pengarna tog slut. Så jag lägger pengar på annat viktigt också, inte bara nöjen som datorer och spel, men nu blev jag sugen på någon riktigt bra dator utan någon riktig gräns på budget, och då tycker inte jag att det är onödigt med att dubblera priset för att pressa ut lite mer kraft ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnonymaCalle:

Okej, jag förstår vad du menar med att min budget är onödigt hög, detta beror ju på att jag inte kan så mycket om datorer men tänkte bara slänga in någon hög siffra så att det blir det bästa av det bästa. Jag har också till exempel betalat 2000kr till ett café och sade åt de att betala alla ordrar efter mig med de pengarna tills pengarna tog slut. Så jag lägger pengar på annat viktigt också, inte bara nöjen som datorer och spel, men nu blev jag sugen på någon riktigt bra dator utan någon riktig gräns på budget, och då tycker inte jag att det är onödigt med att dubblera priset för att pressa ut lite mer kraft ur lådan.

Handlar inte så mycket om att det är fel att lägga mycket pengar på en dator. Du kan köpa en server för några miljoner... men vad ska du ha den till? Och när det kommer till att köpa prestanda utöver ett vanligt 2080 Super eller Ti... som inte kommer vara det bästa om så lite som några månader. Då börjar man prata om specialkylning, överklockning... minnes timeings med mera med mera... Och det är helt enkelt inte värt besväret. Inte värt tiden att lägga varken tid eller pengar för att få denna försumbara skillnad som du i ett blindtest inte skulle märka. Bättre att satsa på sånt som märks, typ en skärm... eller de andra sakerna jag nämnde... Och det är för man inte märker skillnad på en XC90 med vanligt avgasrör mot en med ett i kolfiber, trots den med kolfiber är 10 kg lättare. Det är så här små skillnader vi pratar om.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Donnerstal:

Men tittar du på prestandan i 4k mellan Ryzen 9 och i9 är det ingen skillnad alls.

Jag tittar på prestandan, jag ser att i9 9900K presterar marginellt bättre än R9 3950X i majoriteten av titlarna. Ungefär 0-5 FPS kanske. Det är absolut en skillnad, så har man budgeten 50K så är helt klart en i9 9900K bättre än en R9 3950X till spel.

i9 9900K VS 3950X
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag tittar på prestandan, jag ser att i9 9900K presterar marginellt bättre än R9 3950X i majoriteten av titlarna. Ungefär 0-5 FPS kanske. Det är absolut en skillnad, så har man budgeten 50K så är helt klart en i9 9900K bättre än en R9 3950X till spel.

Aa, max 4 fps bättre i de testade spelen. Anser man det som marginellt bättre så okej, men om man faktoriserar in att den kommer vara väldigt mycket mer framtidssäker och det kommer även vara fullt möjligt att senare uppgradera till en 4950x, så tycker jag definitivt att det är ett bättre val. Eller som sagt en 3900x.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz