Permalänk

Måla moderkort med mera

Hej!

Jag har tänkt bygga ihop en komplett setup baserat kring ett vitt tema. Jag sökte i timmar efter komponenter men upptäckte att vissa saker saknades (moderkort, skärm, cpu-kylare) som passade mina krav, så nu tänkte jag fixa detta själv.

Detta är builden jag har tänkt mig: https://komponentkoll.se/bygg/BdvUz

Min tanke är att använda plastidip då många verkar rekommendera det och följa dessa steg för de olika komponenterna:

Skärm
Skruva loss skärmen från skydd
Spraya skydden
Sätt på igen

Cpu-cooler
Ta loss det svarta skyddet + fläkt (hur?) som kommer med processorn (Amd ryzen 3700x)
Kanske separera fläkt från skyddet eller spraya som det är? Vet ej hur detta går för vill inte klibba ihop fläkten med skyddet på något sätt.
Sätt på igen

Moderkort
Skruva av sköldarna
Tejpa över processorsocket, alla anslutningar, pin-kontakter, och vissa kretsar/saker(?) som behöver skydd, vet ej allt men hörde att det var lugnt för kretsar/transistorer att få plastidip på sig om någon kan bekräfta detta hade det varit skönt.
Spraya hela moderkortet och sköldarna
Ta bort tejp
Skruva på sköldar

Har jag missat någonting väsentligt?
Är det ens genomförbart?
Någon som gjort någt liknande och har tips?

Alla hjälp uppskattas något enormt då detta är första gången jag sysslar med färg.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

MSI B450M MORTAR TITANIUM är ju ganska så vitt annars...

Vita komponenter

Bestämmer du dig för att ändå måla finns det mängder med videos på YouTube.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:

Tack för svaret! Väldigt mycket bra innehåll.

Jag har redan sett Mortar, men vad jag kollade upp så ska det vara ett ganska dåligt moderkort för 3700x, vet du något om detta? Jag skulle vilja ha ett moderkort som klarar av iaf 3600mhz ram samt fungerar out of box med min processor.

De andra moderkorten du länkade gör mig frustrerad, varför kan de inte bara ha en clean framsida? De stripes som finns och skriker "speldator" är bland det fulaste jag vet tyvärr. :/ Även om jag är mycket tacksam för länkarna och din tid!

Cpu-kylarna var också bra alternativ, men som du märkt är jag rätt kinkig, de måste vara väldigt tysta och snygga! Snygga är dom, men är dom tysta?

Och hur skulle man lösa skärmen? Finns ingen snygg bra IPS 27'' 144hz 1440p skärm som jag har hittat i vitt. :/

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag har redan sett Mortar, men vad jag kollade upp så ska det vara ett ganska dåligt moderkort för 3700x, vet du något om detta?

Det är ändå 4 faser. 2x SM4337 & 2x SM4503, samma som i det nyare MSI B450M MORTAR MAX. 3700X på 65W skall det klara!

Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag skulle vilja ha ett moderkort som klarar av iaf 3600mhz ram

Det verkar det tyvärr inte göra. 3466MHz är dock inte långt ifrån. Inget du lär märka.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag skulle vilja ha ett moderkort som fungerar out of box med min processor.

Det borde inte vara några problem. Inet får in det på torsdag så de lär inte ha legat och dammat på någon hylla allt för länge, utan borde komma rakt från fabriken med ett relativt nytt BIOS.

Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Cpu-kylarna var också bra alternativ, men som du märkt är jag rätt kinkig, de måste vara väldigt tysta och snygga! Snygga är dom, men är dom tysta?

Phanteks PH-TC14PE är väl inte första valet om man inte skall ha vit, men är riktigt bra och hyffsat så tyst. Mycket tystare än Wraith Prism.

Inte sett denna videon, men verkar informativ:

Phanteks PH-TC14PE
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Och hur skulle man lösa skärmen? Finns ingen snygg bra IPS 27'' 144hz 1440p skärm som jag har hittat i vitt. :/

Tror det är något om att vita skärmkanter påverkar ljuset på något sätt och att det är därför skärmar kan ha vit baksida men ramarna är svarta. Läste en text om eller såg en video men minns inte vad som sades eller var skrivet exakt och hittar den inte. Tror det var på svenska så kan ha varit här på forumet.
Vill du ha vit får du nog spraya.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:

Det var ju väldigt fin information att höra. Mortar Titanium skulle faktiskt passa in väldigt bra och det var därför jag läste på om den när jag började mitt sökande.

Men jag måste erkänna att just min kunskap om komponenter svackar som mest när vi talar om moderkort, så det är svårt för mig att förstå det du skrev.
När jag sökt på andra forum brukar i princip alla rekommendera b450 tomahawk max och när jag sökte på mortar titanium var det svårt att hitta information, det är inte ens tydligt om de pratar om mortar eller mortar titanium, eller om det är samma sak fast med olika färgteman. Många skrev dock att mortar har ett dåligt bios samt att de inte klarar bra processorer.

"Det är ändå 4 faser. 2x SM4337 & 2x SM4503, samma som i det nyare MSI B450M MORTAR MAX. 3700X på 65W skall det klara!" Just denna mening förstår jag inte, vad betyder 4 faser? Vart fick du 65W från? Betyder det att man inte kan överklocka?

Återigen, tack för all din hjälp!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

När jag sökt på andra forum brukar i princip alla rekommendera b450 tomahawk max och när jag sökte på mortar titanium var det svårt att hitta information, det är inte ens tydligt om de pratar om mortar eller mortar titanium, eller om det är samma sak fast med olika färgteman. Många skrev dock att mortar har ett dåligt bios samt att de inte klarar bra processorer.

"Det är ändå 4 faser. 2x SM4337 & 2x SM4503, samma som i det nyare MSI B450M MORTAR MAX. 3700X på 65W skall det klara!" Just denna mening förstår jag inte, vad betyder 4 faser? Vart fick du 65W från? Betyder det att man inte kan överklocka?

Mortar MAX och Mortar Titanium delar VRM, den del som ger processorn ström och påverkar överklockning. De har väldigt liknande BIOS. De har inte de allra bästa VRM:en, så en överklockad 3950X är nog inte att rekomendera på något av dem.
4 faser är bra för att det ger ett jämnt flöde. Det är på samma sätt som att 3 fas är bättre än 1 & 2 fas i hemmet.
65W är Ryzen 7 3700X:s TDP, alltså hur mycket värme den utstrålar, det är alltså ungefär hur mycket ström den drar.
Du kommer absolut kunna överklocka, men kanske inte riktigt lika långt som du kan med en MSI B450 TOMAHAWK MAX. Sen brukar man inte kunna överklocka Ryzen så mycket ändå, så det kanske inte är jätteviktigt.

Lär svara andra som kan ännu mer än mig om VRM i sinom tid.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:

Okej det gjorde helheten lite tydligare, tack!

Är dock ganska jobbig och såg nu att kortet var mATX samt det du säger att den inte klarar en saftig processor med överklockning får mig att tveka då jag kanske kommer köpa en starkare processor istället.

Hittade detta moderkort om man väljer att gå med en intel 9900k istället: https://cdon.se/hemelektronik/nzxt-n7-z390-matte-white-moderk...

Dock har det kortet fått otroligt mycket kritik för varierande saker som jag inte riktigt förstår. Skulle det gå att köra bra ram med en 9900k och kanske t.o.m överklocka på den? Förlåt att jag ställer så jobbiga frågor men kan verkligen inte tyda informationen på olika forum som finns själv. :/

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Chrilleeeeeeeee: Vet inget om NZXT N7 tyvärr.

MSI B450M Mortar verkar bra!

Verkar klara Ryzen 7 överklockad fint. Jag hade kört på det! Mycket bättre än vad ASUS har till exempel!

Dold text

Jag hade visst fel om BIOS.

MSI B450M Mortar
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Chrilleeeeeeeee: Mortar mobot ska klara av 3600 minnen, minneskontrollern sitter på cpun.

glhf!

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Tack! Ska dock inte köpa datorn förrän hösten men uppskattar hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Chrilleeeeeeeee: Jag har själv målat skärmen, gick hur bra som helst. Hel vit då, även ramen. Det har inte påverkat något. Ligger ett galleri uppe om mitt lilla projekt. (Ramarna var dock inte vita då, jag får ta och uppdatera galleriet med nya bilder)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow