Permalänk
Medlem

Ny iPad Pro släppt

Apple släppte i all tysthet en ny iPad Pro nu.

https://www.apple.com/se/ipad-pro/

Permalänk
Medlem

Ok

Så den har touchpad och muspekare

Detta innebär troligen att apple kommer ersätta sina laptops med ipados och ipads?

Eller?!

Samt de beskriver många gånger att den är snabbare än en PC. Och på andra sätt så beskrivs den som bättre än en laptop

Är ju någon swecare som brukar förespråka att apple kommer byta till sina egna cpus på ”laptop”-sidan då de ändå är snabbare än intels varianter. Typ

@Yoshman

Permalänk
Medlem

Undrar vad en A12Z är för något och varför de valt att inte köra på A13X istället som de brukar göra.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

It’s a magical piece of glass.

Permalänk

Priset

Med tanke på Apples vana att ha skyhöga priser kommer nog denna kosta en förmögenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljonssonn:

Med tanke på Apples vana att ha skyhöga priser kommer nog denna kosta en förmögenhet

Inte dyrare än förra versionen ser det ut som.

Permalänk
Avstängd

Fick min gen 4 12.9 128gb igår. Helt sjukt. Säkert snarlik den tidigare, men det är min första iPad Pro och är grymt impad av allt. Blir nog till att skaffa en del tillbehör till krutpaketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Fick min gen 4 12.9 128gb igår. Helt sjukt. Säkert snarlik den tidigare, men det är min första iPad Pro och är grymt impad av allt. Blir nog till att skaffa en del tillbehör till krutpaketet.

Skillnaderna mot 3dje gen:
En extra GPU kärna (8 istället för 7)
Mer RAM (6GB istället för 4)
Kamerorna+Lidar
Mer lagring för samma pris

Men håller med, otroligt grym!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Fick min gen 4 12.9 128gb igår. Helt sjukt. Säkert snarlik den tidigare, men det är min första iPad Pro och är grymt impad av allt. Blir nog till att skaffa en del tillbehör till krutpaketet.

Vadå är den som en dator? De säger att det negativa med den är att den inte har en A13X processor.

Hur mycket kostade kalaset?

Permalänk
Avstängd

@Dinkefing: Ja, känns som en riktigt kompetent dator i en... platt liten pryl med världens pekskärm med ritpenna. Och superljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skillnaderna mot 3dje gen:
En extra GPU kärna (8 istället för 7)
Mer RAM (6GB istället för 4)
Kamerorna+Lidar
Mer lagring för samma pris

Men håller med, otroligt grym!

Den nya skall tydligen ha bättre kylkapacitet också så även CPUn skall ha mer prestanda när den hunnit bli varm, märks speciellt vid mer intensiv användning såklart. Även fler (och bättre?) mikrofoner på den nya.

Permalänk
Medlem

Hmm 11" eller 12.9"...
Har funderat länge på någon platta att läsa böcker på men känner mig något tveksam till Mac/Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Hmm 11" eller 12.9"...
Har funderat länge på någon platta att läsa böcker på men känner mig något tveksam till Mac/Apple.

För just bokläsning är nog en bokläsarpadda bäst? Sannolikt mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

För just bokläsning är nog en bokläsarpadda bäst? Sannolikt mycket billigare.

Jepp, e-bokläsare gäller för böcker, ipad är bra för readly (tidningar) osv

Har själv både kindle och ipad, helt olika use-case!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hmm 11" eller 12.9"...
Har funderat länge på någon platta att läsa böcker på men känner mig något tveksam till Mac/Apple.

Har läst mycket på min 11”, dock gått över till fysiska böcker nu eftersom jag vill kunna läsa på natten om jag vaknat och har svårt att somna om. Att läsa på en skärm är ju inte alls bra om man skall bli så trött som möjligt.

Testar att använda fruns 12.9” nu, skulle inte läsa böcker på den faktiskt. Läste en del Sandman på 11” också så vet inte hur jag skall göra där med 12.9”, tror inte den är så skön för det heller.

Permalänk

Helt klart en grym surfplatta när man ser på alla roliga tillbehör som finns.
Problemet är att den enklaste iPad Pro med tillbehör som penna, nya tangentbordet etc går på runt 15 000kr. Och denna surfplatta för många inte ersätter något, man måste ändå släpa med sig sin laptop...

Så min åsikt är grym skulle vilja ha, runt 7000kr för allt inte 15000kr skulle jag dock ge. Speciellt inte när man dagligen knör in sin surfplatta i väskan med en massa annan dritt.

En 15" surfplatta med samma tillbehör och väl utprövad. Ja då blir den mer praktisk.. Så man får nog vänta lite.

Permalänk
Medlem

gick från en 10.5pro till en 12.9 4th. Används mest för div läsning (nyheter, serietidningar) och media. Efter några dagar så har man vant sig med storleken och föredrar den mot 10.5. Kan lätt rekommendera att gå med 12.9. Köpte ett skal från amazon från ESR, liknar Apples men billigare, kvaliten är bra.

Sen lär det komma en bättre version mot slutet av 2020, eller början av 2021 Q1. (Skulle nog gissa 2021).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den nya skall tydligen ha bättre kylkapacitet också så även CPUn skall ha mer prestanda när den hunnit bli varm, märks speciellt vid mer intensiv användning såklart. Även fler (och bättre?) mikrofoner på den nya.

802.11ax också nytt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

Sen lär det komma en bättre version mot slutet av 2020, eller början av 2021 Q1. (Skulle nog gissa 2021).

Rykten/Spekulationer... jag tror personligen inte på en ny ipad3/4 situation.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt klart en grym surfplatta när man ser på alla roliga tillbehör som finns.
Problemet är att den enklaste iPad Pro med tillbehör som penna, nya tangentbordet etc går på runt 15 000kr. Och denna surfplatta för många inte ersätter något, man måste ändå släpa med sig sin laptop...

Jag tänker testa ersätta laptopen helt när magic keyboard är här, har inväntat musstödet och ett bra tangentbord, så tror nog att tiden är mogen (för min del). (i maj då när magic keyboard är släppt)

Visa signatur

Dator: Mac