Är komponenterna kompatibla med varandra?

Permalänk

Är komponenterna kompatibla med varandra?

*Har redan beställt produkterna och behöver ej hjälp längre!*

Hej! Jag har nyligen gjort en lista på datorkomponenter som jag hade tänkt köpa och bygga ihop.
Men jag kan inte jättemycket om datorer än, så jag skulle vilja veta ifall dessa delar fungerar med varandra, och om det kanske finns någon eventuell bottle-neck eller om jag gjort den bra.

Här är listan:

*Redan beställt dessa komponenter!*
Permalänk
Viking

Ja det skulle passa, men byt ut nätagget:

Behöver du Wifi?

Eftersom det verkar som du gillar vitt och rgb så gjorde jag den här (tycker själv att det är skitsnyggt):

Och sedan sätta rgb-fläkten på cpu-kylaren, och fläkten som ingår till kylaren sätter du antingen i bak på kylaren eller någonstans i chassit. Det ända är att det finns en liten risk att man måste uppdatera BIOS på moderkortet, men det kan man fråga Webhallen om. Det finns heller inte Wifi om det är ett måste, men det går ju att köpa nätverkskort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja det skulle passa, men byt ut nätagget:
https://komponentkoll.se/bild/miwDM.png
Behöver du Wifi?

Eftersom det verkar som du gillar vitt och rgb så gjorde jag den här (tycker själv att det är skitsnyggt):
https://komponentkoll.se/bild/DZIVA.png

Och sedan sätta rgb-fläkten på cpu-kylaren, och fläkten som ingår till kylaren sätter du antingen i bak på kylaren eller någonstans i chassit. Det ända är att det finns en liten risk att man måste uppdatera BIOS på moderkortet, men det kan man fråga Webhallen om. Det finns heller inte Wifi om det är ett måste, men det går ju att köpa nätverkskort.

Aa, det nätagget har jag hört bra om, men grejen är den att den inte finns i lager på Webhallen, men allt annat gör det så då blir man tvungen att skicka två olika ordrar om det bara är en produkt någon annanstans ifrån.

Vill inte satsa jättemycket på utseende igentligen, jag valde vitt chassi och viss rgb belysning då det var marginell skillnad på priset men tänker inte välja bort vissa andra saker för utseende.

Permalänk
Viking
Skrivet av SwedishNikolai:

Aa, det nätagget har jag hört bra om, men grejen är den att den inte finns i lager på Webhallen, men allt annat gör det så då blir man tvungen att skicka två olika ordrar om det bara är en produkt någon annanstans ifrån.

Vill inte satsa jättemycket på utseende igentligen, jag valde vitt chassi och viss rgb belysning då det var marginell skillnad på priset men tänker inte välja bort vissa andra saker för utseende.

Ok, då funkar det du valde i början.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ok, då funkar det du valde i början.

Okej, men tack så jättemycket för att du tog dig tid och svarade!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM, utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

ASRock B450M Pro4
Skrivet av SwedishNikolai:

Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB)

Dessa är 3600MHz om du ändå skall ha RGB.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Finns stöd för typ all RGB.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|