Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

USG, USG Pro, USG XG 8 = router/gateway
Unifi Dreammachine (UDM) = USG + Cloudkey + AP
Unifi Dreammachine Pro (UDM-Pro) = USG + Cloudkey
Edgerouter= ingen Unifi-produkt endast router

Tack så mycket för det nu är jag mer med på detta.

Permalänk
Medlem

Någon som monterat en AP under en kopplingsdosa? Jag planerar lite för ett kommande husbygge där tanken är unifi för hela slanten. Det vore rätt trevligt att kunna dra kabel till en kopplingsdosa och skruva fast fästplattan i dosan.

Permalänk

Min mobil har stora problem med min Ubuquiti AP. Den tappar ofta det trådlösa nätet. Vad är det som är fel? Uppgradera firmware och göra resets har inte hjälpt. Jag hade aldrig detta problem med Asus routern. Inte heller genom Android versionerna har det hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min mobil har stora problem med min Ubuquiti AP. Den tappar ofta det trådlösa nätet. Vad är det som är fel? Uppgradera firmware och göra resets har inte hjälpt. Jag hade aldrig detta problem med Asus routern. Inte heller genom Android versionerna har det hjälpt.

Är det lika illa på 2,4 GHz och 5 GHz? Har du provat att byta kanaler?

Vad är det för mobil och AP?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Någon som monterat en AP under en kopplingsdosa? Jag planerar lite för ett kommande husbygge där tanken är unifi för hela slanten. Det vore rätt trevligt att kunna dra kabel till en kopplingsdosa och skruva fast fästplattan i dosan.

Har monterat två st pro i en takdosa. Använde https://store.ui.com/collections/unifi-accessories/products/u...

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

Ja just det, de där har ju massvis med hål. Jag hade iof tänkt mig nanoHD, dessa är väl något stora för dem dock. Aja har ett tag till att fundera. Tack för tipset oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ja just det, de där har ju massvis med hål. Jag hade iof tänkt mig nanoHD, dessa är väl något stora för dem dock. Aja har ett tag till att fundera. Tack för tipset oavsett!

Vill minnas att en kollega sa att två av hålen på ac lite passar till en vanlig dosa. Dock att man får göra hål själv för kabelgenomföringen i fästet. Ska höra med honom imorgon om jag kommer ihåg.

edit: Jo det jag skrev ovan stämmer, jag har dubbelkollat

Permalänk
Medlem

En fråga som kanske inte helt passar under ämnet, men jag har idag 3st linksys Velop som alla är trådade. Tänkte dock byta ut en av dem mot en Unifi Nano HD så jag slipper strömkabel och kör PoE istället.

Min fråga är om det går att få det att lira seamless med wifi, dvs att enheterna utan bekymmer byter mellan Velop och Unifin beroende på vilken som är närmast? Jag gissar att bara man kör samma SSID och kanske samma kanal på Unifin så fungerar det automatiskt, eller?

Edit: Jag använder inte router funktion i Velop utan har en OPNSense burk som router som sköter den biten.

Permalänk
Medlem

Går det att använda UDM för att även skicka tv-signal på separat port över trådat nätverk? (Bredbands-tv).

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

@wdont:

Den har VLAN stöd, dock vet jag inte hur man går fram. Jag använder en unifi switch att separera ut TV vlanet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@wdont:

Den har VLAN stöd, dock vet jag inte hur man går fram. Jag använder en unifi switch att separera ut TV vlanet.

Okej Jag skulle nämligen önska att bara använda just UDM. Till exempel:
[Bredband in i lägenhet] -> UDM -> TV (port 1) / Accesspunkt (port 2).

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Okej Jag skulle nämligen önska att bara använda just UDM. Till exempel:
[Bredband in i lägenhet] -> UDM -> TV (port 1) / Accesspunkt (port 2).

Det finns trådar här på forumet där folk lyckats med att konfa rätt VLAN osv för att lyckas med det. Men det beror på hur nätet är uppsatt, om det är ett specifikt VLAN som styr IPTV eller t.ex. DHCP options. Jag sitter via Svenska stadsnät och där används DHCP options, så där måste man sätta digitalboxen framför en router/brandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knekt:

En fråga som kanske inte helt passar under ämnet, men jag har idag 3st linksys Velop som alla är trådade. Tänkte dock byta ut en av dem mot en Unifi Nano HD så jag slipper strömkabel och kör PoE istället.

Min fråga är om det går att få det att lira seamless med wifi, dvs att enheterna utan bekymmer byter mellan Velop och Unifin beroende på vilken som är närmast? Jag gissar att bara man kör samma SSID och kanske samma kanal på Unifin så fungerar det automatiskt, eller?

Edit: Jag använder inte router funktion i Velop utan har en OPNSense burk som router som sköter den biten.

Ska inte vara några problem rent teoretiskt. Men låt den välja kanal själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ska inte vara några problem rent teoretiskt. Men låt den välja kanal själv.

Tack för det! Då får det bli inköp i morgon

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått hem en UDM Pro, och kan referera till ljudnivån på den kontra en USG 4 PRO ?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Hej internet! Har beställt Asus zenwifi xt8 men de är slut överallt och verkar dröjja. Så tänkte köpa en dream machine istället! Men har en fråga, jag bor i ett 140 kvm hus och tror att jag ev behöver en AP extra. Kan jag dra kabel från dream machine till min nuvarande Linksys switch och från den dra en kabel till AP med en injector imellan? Måste dra till linksys switchen då den sitter i fiberskåpet där alla kablar samlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Hej internet! Har beställt Asus zenwifi xt8 men de är slut överallt och verkar dröjja. Så tänkte köpa en dream machine istället! Men har en fråga, jag bor i ett 140 kvm hus och tror att jag ev behöver en AP extra. Kan jag dra kabel från dream machine till min nuvarande Linksys switch och från den dra en kabel till AP med en injector imellan? Måste dra till linksys switchen då den sitter i fiberskåpet där alla kablar samlas.

Ska inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Ja det går bra. Om du kan placera UDM bra behöver du kanske ingen extra AP. Pröva dig fram. Jag tycker Dream Machines inbyggda accesspunkt täcker huset riktigt bra.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min mobil har stora problem med min Ubuquiti AP. Den tappar ofta det trådlösa nätet. Vad är det som är fel? Uppgradera firmware och göra resets har inte hjälpt. Jag hade aldrig detta problem med Asus routern. Inte heller genom Android versionerna har det hjälpt.

har det löst sig?

2 gånger har jag sett detta med unifi

1:ena gången var det en 3 part ap/förlängare som ställde till det med dhcp
2: för hög styrka (db) särskilt med mer än 1 ap

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Någon som monterat en AP under en kopplingsdosa? Jag planerar lite för ett kommande husbygge där tanken är unifi för hela slanten. Det vore rätt trevligt att kunna dra kabel till en kopplingsdosa och skruva fast fästplattan i dosan.

Du har ju alltid UniFi In-Wall HD om du kan montera på en vägg, i taket är den dock knappast lämplig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min mobil har stora problem med min Ubuquiti AP. Den tappar ofta det trådlösa nätet. Vad är det som är fel? Uppgradera firmware och göra resets har inte hjälpt. Jag hade aldrig detta problem med Asus routern. Inte heller genom Android versionerna har det hjälpt.

Har du samma SSID för 2.4GHz och 5GHz?
Har haft detta problemet med två enheter, dom gillade inte Ubuquiti nätverk med dubbla frekvens band.
Antingen så stäng av det ena frekvensbandet på den enhet, eller lägg ett SSID på varje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Du har ju alltid UniFi In-Wall HD om du kan montera på en vägg, i taket är den dock knappast lämplig.

Den verkar ju vara klippt och skuren för att fästa i en dosa, men jag tror det kan bli svårt att få bra täckning över hela våningen med endast en sådan. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@Thex: Ja, de är inte designade för maximal räckvidd. Har själv tre st AC-IW i villa på 350kvm i tre plan.

Permalänk
Medlem

Unifi

Behöver lite tips.

Ska bygga nytt nätverk i nya huset, 104kvm 1 plan, kommer köra antingen 250/250 alt. 500/500.
Huset är byggt som ett L ungefär.
Har trådlös övervakning idag som jag kommer byta ut mot Unifi trådade.
TV, konsoller osv blir alla trådade också.

Känns inte som alt1 nedan är aktuellt eftersom jag kommer köra mer än 100mbit lina, USG har väll lite svårt för det ?

Dreamachine pro i alt2 är ju kanon då den både innehåller Cloudkey, "Usg" och en icke POE switch.
Är det klokt att låta UDM pro hantera både kamera och nätverk, pallar den det ?

Alt1.
USG
Cloudkey gen 2+
Unifi Poe switch(?)
AC pro, antingen 1 eller 2, vill ha fullt ös överallt i huset samt trädgård.

Alt2.
UDM pro
Unifi Poe switch(?)
AC pro,antingen 1 eller 2, vill ha fullt ös överallt i huset samt trädgård.

/P

Permalänk
Medlem

@Pubne: USG har inte hårdvaruoffloading av vissa grejer som DPI, de är dock i mitt tycke onödiga i ett hemmanätverk. Med hårdvaruoffloading aktiverat grejar ungefär 950/950 om man ska tro rapporter på Ubiquitis forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pubne:

Behöver lite tips.

Ska bygga nytt nätverk i nya huset, 104kvm 1 plan, kommer köra antingen 250/250 alt. 500/500.
Huset är byggt som ett L ungefär.
Har trådlös övervakning idag som jag kommer byta ut mot Unifi trådade.
TV, konsoller osv blir alla trådade också.

Känns inte som alt1 nedan är aktuellt eftersom jag kommer köra mer än 100mbit lina, USG har väll lite svårt för det ?

Dreamachine pro i alt2 är ju kanon då den både innehåller Cloudkey, "Usg" och en icke POE switch.
Är det klokt att låta UDM pro hantera både kamera och nätverk, pallar den det ?

Alt1.
USG
Cloudkey gen 2+
Unifi Poe switch(?)
AC pro, antingen 1 eller 2, vill ha fullt ös överallt i huset samt trädgård.

Alt2.
UDM pro
Unifi Poe switch(?)
AC pro,antingen 1 eller 2, vill ha fullt ös överallt i huset samt trädgård.

/P

Alt 2 helt klart. Hur många uttag behöver du? För det följer med en PoE-injector ifall man köper AP i enpack, så du kanske klarar dig utan en switch. UDM Pro har ju 8 portar och så en SFP som är LAN, så du kan patcha in totalt 9 uttag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@Pubne: USG har inte hårdvaruoffloading av vissa grejer som DPI, de är dock i mitt tycke onödiga i ett hemmanätverk. Med hårdvaruoffloading aktiverat grejar ungefär 950/950 om man ska tro rapporter på Ubiquitis forum.

DPI är väll ändå intressant med hänsyn till att bostaden kommer vara övervakad både inne och ute eller ?, USG känns lite förlegad. Men jag kan ha helt fel.

Skrivet av Thex:

Alt 2 helt klart. Hur många uttag behöver du? För det följer med en PoE-injector ifall man köper AP i enpack, så du kanske klarar dig utan en switch. UDM Pro har ju 8 portar och så en SFP som är LAN, så du kan patcha in totalt 9 uttag på den.

Blir kanske 5 trådade utan POE, och där det finns tv/konsol tillsammans får de dela på en liten switch.
Sen blir det minst 3st POE kameror och åtminstonde 1st AP, har redan 1 AC pro där jag bor nu så den hänger med, men har inte för mig att jag fick injector med till den ?

/P

Permalänk
Medlem

Har idag en gammal Netgear wnr3500l som börjar ge med sig och har länge tänkt att köpa en Ubiquiti router. Jag har redan en Unifi AP pro som fungerar utmärkt. Jag har 100/100 mbit via fiber. Jag kör inte en massa olika vlan (om jag förstår vad vlan är) så inget komplicerat här hemma. Jag kör en Nextcloud-server och nån spelserver och kanske 10 enheter (mobiler,datorer) som samsas på samma nät. Jag spelar en hel del online och har behov av låg ping.

I princip behöver jag bara nåt enkelt, och jag har kollat på "EdgeRouter X" och "EdgeRouter Lite". Jag förstår inte skillnaden på dessa. Duger EdgeRouter X kanske? Har ingen lust att slänga pengar på något jag inte har behov av.

Läste på lite själv. verkar som EdgeRouter X är en switch med routermjukvara medans EdgeRouter Lite är en router och är något snabbare. Jag läste aatt EdgeRouter Lite har ett dåligt minne som är i form av usb-minnetyp men att det var utbytbart. Låter lite billigt i mina öron. Ska jag kolla på något från TekLager med pfsense istället?

Där jag ska ha min router finns även min "server" och det är i en garderob. Så värmeutveckling är något jag behöver tänka på...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har idag en gammal Netgear wnr3500l som börjar ge med sig och har länge tänkt att köpa en Ubiquiti router. Jag har redan en Unifi AP pro som fungerar utmärkt. Jag har 100/100 mbit via fiber. Jag kör inte en massa olika vlan (om jag förstår vad vlan är) så inget komplicerat här hemma. Jag kör en Nextcloud-server och nån spelserver och kanske 10 enheter (mobiler,datorer) som samsas på samma nät. Jag spelar en hel del online och har behov av låg ping.

I princip behöver jag bara nåt enkelt, och jag har kollat på "EdgeRouter X" och "EdgeRouter Lite". Jag förstår inte skillnaden på dessa. Duger EdgeRouter X kanske? Har ingen lust att slänga pengar på något jag inte har behov av.

Gör en ny tråd! Edgerouter är inte Unifi och går inte att köra på samma controller. Ska du ha Unifi så är det UDM eller USG som gäller. Se tidigare inlägg #18324505

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Gör en ny tråd! Edgerouter är inte Unifi och går inte att köra på samma controller. Ska du ha Unifi så är det UDM eller USG som gäller. Se tidigare inlägg #18324505

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

Den pengen har jag inte råd med.

Finns inte mjukvaran inbyggd i routern så jag behöver köra en controller till på en annan dator då? Controllern till min AP körs på min server. Jag har inget behov att AP'n och routern måste köras på samma controller för så har jag ju det idag. Min nuvarande router har sin webadmin och AP'n har sin controller. Är det ett måste att både AP och router ska ligga på samma controller för att det ska funka?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable