Prestandajämförelse – Sony Playstation 5 mot Microsoft Xbox Series X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av tvelander:

massor av OC som bryter garantin va något nytt
Sålänge du inte fysiskt voltmoddar korten.

OC bryter väll mot garantin? man får OC'a men går något fel så får du inget på garantin MEN det kan vara svårt att bevisa för dom vad man gjort.

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Novdid:

Vissa dras till Sony "för att de har en massa exklusiviteter". Jag däremot vägrar ge en sådan konsumentfientlig företagsidé mina pengar.

Hoppas det otyget dör bort illa kvickt. Jag har en massa kraftfulla maskiner hemma men måste köpa en sketen Playstation 4 eller Switch för att spela vissa spel... Nej tack.

Du slipper, ingen som tvingar dif

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2002

Intressant hårdvara. Blir nog en PS5 då man ägt samtliga konsoler. Det handlar ju till sist om spelen vilket Sony har visat gång på gång att de är bäst på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av kelthar:

Jag föredrar nog en snabbare GPU än en snabbare lagringslösning. På det hela känns Xbox lösning lite mer solid. Men något som sitter lite som en nagel i ögat är att de kör på fast frekvens i stället för turbo. O andra sidan, om jag känner min egen ryzen så är ju ändå turbon fast, om den inte skulle throttla p.g.a värme. Men kyllösningen är väl vettig i boxarna.

Jag skrev mer spännande, vilken skillnad 20% extra gpu kan göra är ju inte så svårt att föreställande sig, speciellt eftersom det är relativt lika gpuer. Hur dock skillnaden i lagringslösning kommer påverka är dock svårare att sia om, vilket gör imo den punkten det mest intressanta.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Aka_The_Barf:

OC bryter väll mot garantin? man får OC'a men går något fel så får du inget på garantin MEN det kan vara svårt att bevisa för dom vad man gjort.

Nope, då det finns enorma säkerhetsspärrar som skyddar mot detta.
Så att en person som klockar sitt kort kommer ej få garanti borta för det.

CASE Caselabs SMA8 + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs GTX 1080 RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones GSP 670 + Audeze LCD-2 + Moon Cable Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 480+480+280+360. 240+240

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Äntligen kommer 4K-läsaren till Sony hoppas att den är bättre än nuvarande 4K-läsaren på xboxen läst att nuvarande läsare som sitter i spelkonsoler inte stöder alla 4K-filmer.

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 16GB 3200MHz, Corsair CX750M, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av sKRUVARN:

Jag skrev mer spännande, vilken skillnad 20% extra gpu kan göra är ju inte så svårt att föreställande sig, speciellt eftersom det är relativt lika gpuer. Hur dock skillnaden i lagringslösning kommer påverka är dock svårare att sia om, vilket gör imo den punkten det mest intressanta.

Lagring gör att man kan strömma resurser till spelet snabbare och ha t.ex sömlösa världar, inte behöva vänta på att texturer i deras olika LOD poppar in, etc. Något man tar för givet på PC. Konsolerna är lite "hand me down" från PC, så jag tycker det viktigaste är att de når så långt i CPU/GPU för att kunna leverera en mjuk upplevelse. Det är som att man kollar över sin axel och ser dem längre ner på banan, men tänker: "Fan, de har kommit lite ifall i alla fall. Bra!".

Men, vi tycker olika saker är viktigt ... Lagring känns som dimishing returns efter man har gått upp lite över en SSD.

Linus synvinkel på det:
https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av tvelander:

Sålänge du inte fysiskt voltmoddar korten.

Hur voltmoddar man kortet fysiskt? Drar ett 9V batteri över kopparspår spår?

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av tvelander:

Nope, då det finns enorma säkerhetsspärrar som skyddar mot detta.
Så att en person som klockar sitt kort kommer ej få garanti borta för det.

Börja väll bli gammal annat var det förr innan spärrar för sådant fanns. Antog att man kunde gå förbi dessa i mjukvaran?
Så jag kan sätta min cpu på 2 volt i bios och den kompenserar själv för det, alltså drar ned volten?

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Aka_The_Barf:

Börja väll bli gammal annat var det förr innan spärrar för sådant fanns. Antog att man kunde gå förbi dessa i mjukvaran?
Så jag kan sätta min cpu på 2 volt i bios och den kompenserar själv för det, alltså drar ned volten?

Den kommer ej boota, GPU haft detta rätt länge.

CASE Caselabs SMA8 + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs GTX 1080 RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones GSP 670 + Audeze LCD-2 + Moon Cable Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 480+480+280+360. 240+240

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av kelthar:

Hur voltmoddar man kortet fysiskt? Drar ett 9V batteri över kopparspår spår?

Man bränner bort en krets som blockar volt ökning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av tvelander:

Den kommer ej boota, GPU haft detta rätt länge.

Jaha men då behöver man alltså inte oroa sig för att bränna upp något och det är ju bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2009

Jag förstår då inte varför man ens funderar på PS5 eller Xbox4 om nu grafiken är det viktiga? Men vad vet jag som datornörd...

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Dags att ge sig själv smisk på fingrarna... Verkar som Cerny inte visste hur PS5 fungerar. Eller rättare sagt, det han sa var vinklat för att det ska låta lite bättre.

Citat Alex på DF:
"Like I typed elsewhere, on an informed hunch that my colleague John also alluded to, it [båda kan gå på sina maxfrekvenser samtidigt] does not actually work like that. Devs have to choose."

Så då resp (gpu ELLER cpu) prioriteras så har de sina typiska frekvenser (vilket är de angivna maxfrekvenserna). Mark "glömde" dock nämna prioriteringen. Verkar det som.

Tråd på Era (Alex = Dictator):
https://www.resetera.com/threads/nx-gamer-ps5-full-spec-analy...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av ipac:

Dags att ge sig själv smisk på fingrarna... Verkar som Cerny inte visste hur PS5 fungerar. Eller rättare sagt, det han sa var vinklat för att det ska låta lite bättre.

Citat Alex på DF:
"Like I typed elsewhere, on an informed hunch that my colleague John also alluded to, it [båda kan gå på sina maxfrekvenser samtidigt] does not actually work like that. Devs have to choose."

Så då resp (gpu ELLER cpu) prioriteras så har de sina typiska frekvenser (vilket är de angivna maxfrekvenserna). Mark "glömde" dock nämna prioriteringen. Verkar det som.

Vinklat är nog närmst sanningen tror jag. Hans uppgift är att marknadsföra PS5 kontra en produkt som högst sannolikt är kraftfullare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Hehe, ja givetvis är orsaken vinkling (om det nu inte skett ytterligare ett missförstånd på vägen), refererade bara till mitt tidigare inlägg.

Såsom formulerat gränsar det dock nästan till osanning, så lite skumt är det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag tänker hela tiden på att det inte är så konstigt om XSX är snabbare heller för uppställningen borde varit så här:

XOS ~ PS4
XOX ~ PS4p
XSS? ~ PS5
XSX ~ PS5p?

Men nu verkar ju XSX vara bara lite snabbare än PS5. Kommer det en pro på PS5 kommer den vara i en helt egen klass, samma med en eventuell Series S som kommer vara långt mycket segare än PS5 troligen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av medbor:

Jag tänker hela tiden på att det inte är så konstigt om XSX är snabbare heller för uppställningen borde varit så här:

XOS ~ PS4
XOX ~ PS4p
XSS? ~ PS5
XSX ~ PS5p?

Men nu verkar ju XSX vara bara lite snabbare än PS5. Kommer det en pro på PS5 kommer den vara i en helt egen klass, samma med en eventuell Series S som kommer vara långt mycket segare än PS5 troligen

Det är verkligen inget konstigt.

De har haft olika BOM mål för processing och minnen. Inte nödvändigtvis så att den ena måste vara mer "rätt" än den andra. Det är väldigt uppenbart att Sony aldrig haft mest kräm som prioritering.

Sony har valt en 1 modells strategi, MS har utrymne för (Series S är ju trots allt inte bekräftad) en 2 modells strategi.

Man kan dock ana (eg gissa) att PS5 SSD lösning kostar mer än den i XSX. Så vi se hur det slutar på BOM-fronten. Och sen butikspris på det, som beror av fler faktorer än tekniska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Påverkas raytracing prestandan också av frekvensen på GPU? Ger 36 CUs i 2ghz dubbel RT prestanda jämfört med 36 CUs i 1ghz?

Som jag förstått det så är det en RT unit per CU och jag undrar om den högre klockfrekvensen i Ps5 kommer att äta upp en del av den stora skillnaden i CU antal även på RT prestandan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Squallie:

Påverkas raytracing prestandan också av frekvensen på GPU? Ger 36 CUs i 2ghz dubbel RT prestanda jämfört med 36 CUs i 1ghz?

Som jag förstått det så är det en RT unit per CU och jag undrar om den högre klockfrekvensen i Ps5 kommer att äta upp en del av den stora skillnaden i CU antal även på RT prestandan.

Oklart med den information som finns ute, men svårt att se att dom skulle ändrat innehåll på så låg nivå som en cu. Jag tror man borde kunna jämföra rakt av med cu*ghz på båda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av ipac:

Citat Alex på DF:

NXGamer serverar en lösning som ger alla rätt:

Citat:

it was me that Alex was speaking to, but he and DF have since gone to clarify with Devs, which I have also been doing as well as it is likley the option is a Priority mode, i.e. you choose to allow the CPU to dip IF demand get to high to keep GPU constant OR you all them both to shift dynamically within the predictable states.

https://www.neogaf.com/threads/explanation-on-the-misconception-for-ps5-variable-frequency-gpu-cpu.1533174/page-2#post-257523627

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cybertomheten
Registrerad
Jan 2002

@Mordekai:

PCn har alltid drivit utvecklingen.. Konsollen skiner en kort stund, sen är den överkörd!

r_wateralpha 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Goldfinger:

@Mordekai:

PCn har alltid drivit utvecklingen.. Konsollen skiner en kort stund, sen är den överkörd!

I det här fallet kommer det dock ta länge innan en pc kommer kunna kosta så lite som en konsol med samma prestanda. Redan idag med de gamla konsolerna är dom svårslagna i bildkvalitet per krona, men såklart kan man köpa en pc för 15k som leker med dom, men det är inte relevant för alla eftersom priset är viktigt, men också att det är lika för alla i multiplayer etc...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005

ni som anger att prestandan är "helt avgörande" förklara gärna..

Ghost S1 Large Top,Intel 9900K@4.8,Kraken X62,Z390 Phantom Gaming-ITX,32 GB GSKILL LED@CL16 3705,Nvidia 2080ti, Samsung 970 EVO 1TBx2 Raid0, Dell UP3218K,HP OMEN 35

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Goldfinger:

@Mordekai:

Hmmm. Låter som att du säger att konsollen driver utvecklingen men uppdateras mer sällan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Power supply på 315 W i Series X:
https://youtu.be/yxLeYN-t9nw