Prestanda i spel vid streaming

Permalänk
Medlem

Prestanda i spel vid streaming

Som rubriken lyder så undrar jag hur nutiden bästa processorer och gpu:er påverkas vid spelande av att samtidigt streama, samt vad nästa generation kan tänkas prestera. Tänkte införskaffa mig ny dator när nästa generations toppversioner Ryzen och Nvidia (dvs 3080TI och Ryzen 4900x) släppts och undrar om streaming påverkar ett spels prestanda något alls vid spelande med så bra komponenter? Spelar väldigt competetive och vill få så många fps som möjligt i min 240hz 1080p skärm. Spelet som kommer spelas mest blir kommande Halo Infinite.

Lutar ändå mot att behålla min gamla dator för att kunna bjuda hem kompisar och spela med. Denna innehåller en intel 4790k processor och ett 2080 kort. Funderar på att sälja grafikkortet och sätta tillbaka ett 980 vid köp av en ny dator. Kommer jag kunna köra en dual pc stream med denna dator eller kommer den vara för klen? Gör jag bättre i att behålla 2080:n för streaming då eller duger 980 för det ändamålet? Som jag förstått det är det väl ändå processorn som får jobba under streaming?

Många frågor här och hoppas det inte blev för dulligt.

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

Streaming eller inspelning görs vanligtvis genom att välja mellan två olika encoders.

Den ena är hårdvarubaserad, och kallas för Nvidia Nvenc H.264, och körs genom en del av ditt grafikkort. (det finns för AMD också, men dom ligger desvärre jättelångt efter och är ofta inte aktuellt)
Den andra är mjukvarubaserad och kallas för x264 och körs av processoren.

Fram till ett halvår sedan drog det ganska hårt på grafikkortet att spela och streama samtidigt, då själva renderingen av materialet gjordes av grafikkortet. Låg man på 90% av grafikkortets kapacitet i spel och provade streama med Nvenc fick man rendering lag. Det är nästan en saga blott med nya uppdateringar av OBS tex.

För din del som ligger i framtida uppgraderingstankar så är det ju osäkert när nya kort kommer ut. Det kan ju ta kanske ett år till eller mer, få som vet egentligen. 2080 är ju top notch.

Har du tänkt att satsa på streaming ordentligt? Gå för 2 pc setup med ett 1650 super i den andra pc'n. Ett 1650 super (notera super, för vanilla 1650 är inte alls samma sak) är precis lika bra på att streama som ett 2080ti. Ett 1650 super är både billigare att köpa, och tar mindre energi och således mindre kraftfulla komponenter runtomkring. En streaming pc bryr sig väldigt lite om minneprestanda till exempel. Din gamla cpu passar perfekt i kombination med ett 1650 super om du skall använda Nvenc. Denna setup håller länge som streaming pc.

Det bästa av två världar för en streaming pc är en 8 kärnors (eller mer) AMD Ryzen 3xxx, och ett 1650 super. Då kan du välja mellan bägge encoders beroende på spel. En ryzen på medium preset ser faktist ganska bra ut, även på twitch.

Skall du bara streama lite då och då?
Spela och streama från samma setup är mitt stalltips.

Ursäkta långt svar, men denna värld är ganska stor. Jag har personligen gått igenom hela kedjan i loppet av fem år.

Jag blandar också en del svenska med engelska termer, bara för att göra mig förstådd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Väldigt pedagogisk och utförligt svar. Även jag som är väldigt lite insatt förstod allt

En stor del i mig vill faktiskt behålla den gamla datorn för att kunna ha en tillgänglig när kompisar kommer på besök. Då lutar det mot en dubbel pc setup där du rekommenderar att använda ett 1650 super som grafikkort. Min fråga är då om mitt 2080 har samma dedikerade encoder chip som 1650 kortet? Om så är fallet så lutar jag mot att behålla mitt nuvarande 2080 kort för att ge mina vänner när de kommer på besök en bättre spelupplevelse än vad 1650 kortet skulle ge.

Om jag förstått allt rätt så är vad som följande bör införskaffas vid en 2 pc stream ett capture card. Eftersom jag sannolikt kommer att streama mycket under en längre tid så vill jag helst gå efter ett sådant som kommer att göra det de ska länge. Vad skiljer produkterna åt i den marknaden. Vad är viktigt och vad är överflödigt? Något man behöver tänka lite extra på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Då gjorde jag nått rätt i alla fall

Ett 1650 super har precis samma dedikerade encoder som ett 2080. Men det måste vara 1650 super eller bättre.

Fram tills i jul har jag kört med NDI som protokoll mellan 2 pc. Gratis, stabilt, och ok kvalitet.
Perfektionisten som jag är, plus att jag är generell prylbög så önskade jag mig ett capturecard.
Min fru gav mig det nya Elgato 4K60 Pro MK.2.
Ett mycket kompetent kort, men ska sanningen fram så vill jag hellre ha Avermedia Live Gamer 4K. Det är en del bättre färgkonvertering med det kortet, och det är så att säga samma pris.

Många säger att man ska köra med Elgato på grund av bättre support osv, men det upplevde inte jag. Elgato har en helt tragisk support, med bara epost som medium, eller att du ringer till USA. En case jag hade tog tre veckor på grund av det. Helt sjukt.

Det finns egentligen bara två kort för oss dödliga och som spelar i 144hz eller mer, alltså 1440p vid 144hz eller 1080p vid 240hz.

Avermedia Live Gamer 4K (GC573)
Elgato 4K60 Pro MK.2

Det finns andra, men dom kostar uppåt 10k eller mer.
Har du råd att behålla 2080, gör det.

Behöver du hjälp med att sätta upp grejerna i OBS och sånt, tjoa till.

Och för all del, innan du ger dig ut i djungeln och köper grejer till ljud och kamera till din stream, säg till då det förmodligen kommer spara dig pengar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Ok då känner jag att en plan på detta börjar utkristallisera sig. Tack för hjälpen och kommer säkert mer än gärna ta emot lite hjälp när det börjar komma till att sätta upp allt. Ser verkligen fram mot detta. Nu är det bara att hoppas på att nya generation komponenter inte blir allt för försenad och att 343 äntligen gör ett halospel värt namnet. Inte en helt lätt sak har det ju visat sig...

Permalänk
Medlem

I know that feeling to well. Lycka till!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz